zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Daph

Re: zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:26

op de pony valt mee :p

maar met mensen heb ik soms heel heel veel moeite om me in tehouden :p

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:02

Ik had het wel toen ik nog wat jonger was.. Maar toen begreep ik gewoon niet dat de pony's waar ik op reed gewoon (nog) niet konden wat ik van ze vroeg. Op mijn eigen pony heb ik het nog nooit gehad. Wel eens dat ik gefrustreerd ben als iets niet lukt, maar dan ben ik gewoon boos op mezelf omdat ik dan blijkbaar iets fout doe.
Ik heb nog wel een tip wat ik altijd denk als het niet goed gaat: als het volgende maand nog zo gaat of nog slechter DAN mag ik boos worden, maar tot die tijd niet.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:30

Verlies niet vaak mijn zelf beheersing, heb in tijd dat ik rij dat wel leren beheerzen. En ik vind dat je ook noooit je paard moet slaan, dat begrijpt je paard niet en verdient het zeker niet het dier moet een reden hebben om voor je te willen werken.

Mijn 15 jarige paard wil nog wel eens onder het rijden uitkomen en dan schreeuw ik meestal een keer, voldoende dat ze rest van de tijd haar best doet

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:32

Met lesgeven zie ik vaak dat met name jonge mensen nogal snel hun zelfbeheersing verliezen.
Eigenlijk is dit niets anders dan een uiting van onmacht. Er gaat iets niet zoals je wilt dat het gaat.
Je pony doet iets wat je niet van hem vraagt (of toch wel?) dan slaat de frustratie toe. Dan wordt je boos en de pony moet het bezuren.

Als er tijdens het rijden iets fout gaat heeft boos worden geen enkele zin. Je moet je afvragen waarom je pony iets anders doet dan jij wilt. Kan je pony het nog niet? Begrijpt je pony niet wat je van hem verlangt? Doe jijzelf misschien iets fout (auw!!) Of heeft je pony vandaag geen zin? Hoe bozer je wordt hoe slechter het rijden zal gaan. Zelfbeheersing is iets dat je NOOIT mag verliezen tijdens omgang met paarden (dieren,kinderen etc....). Dat is niet eerlijk ten opzichte van het paard, jij hebt immers een zweep en hij niet, anders zou hij je wel terug slaan.

Een paard kan nog steeds niet praten en dus zal hij jou op een andere manier duidelijk moeten maken dat hij je niet begrijpt, boos op je is, niet lekker in zijn vel zit of het simpelweg niet kan wat je van hem verlangt. Je zelfbeheersing verliezen en je paard oneerlijk straffen is een laffe daad. Het zegt meer over jou als persoon dan over het karakter van je pony.

Misschien iets om eens over na te denken?

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:15

vroeger verloor ik erg snel mijn zelfbeheersing. maar nu gaat het een pak beter. Vaak begrijpt mijn pony het toch niet, dus wat heeft het voor nut? Als ik nu boos wordt, dan tel ik tot 7 en dan probeer ik gewoon verder te gaan.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:17

oke al weer 2 tips:P

tip 1: zweep weg gooien
tip 2: tot zeven tellen en rustig verder gaan

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:54

Oh, ik ken het.
Ik vind alles nog heel moeilijk, en het paard dat ik rijd ook. Als iets niet lukt voel ik zo de onmacht boven komen borrelen Haha!
Ik zal echter mezelf altijd genoeg beheersen om het niet af te reageren op het beest. Af en toe snauw ik haar naam eens maar daar houd het op. Ik ben meer een opgever.
De galop wou bijvoorbeeld echt niet lukken. Ik leg mijn been aan, ze galoppeert enkele passen, snijdt de bocht af en valt terug in draf. Ik werd na zoveel keer herproberen zo moedeloos dat ik gewoon mijn teugels losgooide, mijn armen kruiste (waarop zij onmiddellijk ging stilstaan trouwens Haha!) en de tranen zo in mijn ogen sprongen. Het is wel gelukt daarna trouwens.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:23

@pensionnetje
Daar heb je helemaal gelijk in en je hebt het precies goed verwoord Lachen .

Hihi, Senzafine Bloos . Je hebt je iig beheersd en daarna is het gelukt. Een extra plus puntje dus Haha! .

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:28

Het is helemaal niet erg als iets niet lukt en je dreigt je zelfbeheersing te verliezen, je paard af te zadelen en terug op stal te zetten. Daarmee verpest je hem in iedergeval niet. Met slaan en schoppen uit onmacht wel.

Tot 7 tellen?? Ach heb soms wel eens tot 1000 moeten tellen Haha! Of zelfs weken moeten wachten eer mijn boosheid en dat van het paard gezakt was. Nu heb ik ook wel enkele heethoofdige ezels Vork
Daar kun je beter niet mee vechten maar gewoon wachten tot de bui over is en het zonnetje weer schijnt. Dan houden paard én ruiter lol in het werk.

Maar af en toe, grrrrrr Haha! .......lol

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:29

Ik heb er soms ook wel eens last van afgelopen zondag had ik les op stal en ulona we hadden gegaloppeerd en ik wou nog een stukje maar mevrouw wou niet meer zo rustig en ging keihard door de bak hollen .Ik kon blijven trekken of wat dan ook maar kreeg haar niet stil.Toen ze eenmaal stil stond keiharde tik met de zweep tegen de hals geven weer gepropeerd weer het zelfde.Ze kon me bloed wel onder de nagels vandaan halen was echt boos op haar. En vandaag daar in tegen was het weer een schat Lachen. Af en toe heeft ze van die buien dat ze even moet uitproberen en daarna is het weer goed
Laatst bijgewerkt door netam12 op 24-07-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:30

loesaardbei schreef:
hallo!

Ik heb wel eens last onder het rijden van mijn zelf beheersing Bloos soms als ik heel boos ben geef ik mijn pony wel eens een tik en daarna heb ik er weer spijt van omdat het eigenlijk helemaal niet aan hem lag!

hebben jullie daar wel eens last van? zo ja, wat doe je ertegen? Stoom uit je oren Bloos!

OP een paard gaan rijden die het niet pikt als je onterecht zoiets doet.

Jammer eigenlijk dat veel paarden het wel pikken.
En dan wordt er nog gezegt, ja maar ik heb een moeileijk, ik heb er 1 met karakter...
En dan denk ik nee wat 1 met karakter liet je nu ter plekke afstappen Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:32

Niet gaan rijden als je geen zin hebt. Haha! Gewoon een dagje longeren of iets anders.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:36

runningkawa schreef:
loesaardbei schreef:

En dan denk ik nee wat 1 met karakter liet je nu ter plekke afstappen Haha!

Haha! Haha! Haha! Haha!

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:43

Als ik echt erg kwaad op mijn paard word, dan stap ik af.
Als ik zou blijven rijden, zou dat niet eerlijk zijn voor haar.
Omdat 9 van de 10 keer het aan mezelf ligt.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:45

Ken uzelf en u kent uw paard! Cool Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:55

Ik ben niet zo van het op een paard inslaan (ik heb inderdaad van die "niet tevreden? stap maar af!"-paarden gereden) als het niet lukt omdat je negen van de tien keer paardlief alleen nog maar meer over de fles helpt. Bovendien ben ik geen briljante ruiter, en zoek ik de fout dan eerder bij mezelf (en ook daarover kan ik verschrikkelijk gefrustreerd raken Nagelbijten / Gniffelen herken je dat? dat je foto's van jezelf ziet met rijden en denkt, ik stop ermee en ga wel dammen ofzo Nagelbijten / Gniffelen ) dan bij het paard. Het is wat anders als het een overduidelijke puber/ik ga eens kijken hoever ik met jou kan gaan-actie is, maar ik zal dan eerder een brul en een por met mijn benen geven dan dat ik ga slaan (exteme gevallen uitgezonderd). Op zich kan ik me voorstellen dat het wel eens nodig is om dan hard in te komen tijdens het rijden, maar mijn ervaring is dat het meestal alleen maar averechts werkt (dat jezelf helemaal frustie bent en je paard totaal over de zeik/boos is). Dus ik zie er dan ook niet echt het nut van in. Vind dat echt niet kunnen tov je paard.

Maar nou vind ik sowieso dat je jezelf in de omgang met je paard altijd in de hand moet hebben en op een consequente, correcte manier moet corrigeren. Zo timede ik van het weekend een (niet eens zo harde por) wat verkeerd bij mijn tweejarige (eigenlijk net wat te laat) en als ze me dan zo aankijkt met die mooie zachte ogen voel ik me alweer zo schuldig (en dan heb ik het dus echt over een por he, wat eigenlijk vijf seconden eerder gegeven had moeten worden Clown ), ik ben gewoon een softie wat dat betreft, kan dat voor mezelf echt niet rechtvaardigen. Ik heb de verantwoordelijkheid over dat dier, dan moet ik daar naar eer en geweten mee omgaan, en niet mijn eigen onmacht botvieren op een paard.

Als je jezelf niet kan beheersen moet je gewoon niet gaan rijden. En als het vandaag niet lukt, dan morgen wel weer een nieuwe dag. Ik ben meestal eerder kwaad op mezelf, dat ik kennelijk niet goed genoeg kan rijden om het rijtechnisch op te lossen, dan het bij het paard te zoeken en hem dan maar tot lijdend voorwerp te maken. Denk dat dat best een gezonde houding is Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:25

Het komt bij mij heel soms wel eens een keer voor dat ik uit m'n slof schiet met rijden ofzo. Die van mij heeft nogal de neiging om, als er een paard wat verder van haar af loopt, enorm te gaan trekken, dan steekt ze haar nek naar voren, houdt het bit vast en is ze bijna met geen mogelijkheid meer op de rem te krijgen. Sturen wil soms nog wel eens lukken, maar dan eigenlijk alleen als je haar helemaal omtrekt. Meestal is het niet zo erg, maar als we buiten rijden en er is verkeer in de buurt, dan is het toch wel erg fijn als ze dan enigszins naar me zou luisteren.

Het was niet zo dat ik al de pest in had dat ik ging rijden, alleen was het aan het einde van de rit nogal vermoeiend omdat ze zich steeds weer zo vastzette, dus toen ze na herhaaldelijk proberen nog steeds bleef klieren ben ik een keer pissig geworden.
Achteraf schaamde ik me ook zo erg voor m'n gedrag, dat ik haar maar gemasseerd heb, en ik heb haar wat extra's gegeven. Het was ook niet echt haar schuld, want het lag op dat moment meer aan mij omdat ik het niet voor elkaar kreeg om haar gewoon te laten ontspannen. Bovendien is het van haar een instinctieve reactie om in de buurt van het andere paard te willen blijven.

Een week daarna ben ik gaan oefenen met haar, om dat wat beter onder controle te kunnen krijgen en dat ging gelukkig een stuk vriendelijker en beter.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:32

hahaha dit ken ik wel ja.

Ik heb het een keer gehad met mijn vorige bijrijdpaardje. Beestje liep al 30 minuten door een hoek heen en opeens was het eng in die hoek.

Nadat hij 5x onder me vandaan is gelopen, ben ik zo nijdig geworden, dat ik ben afgestapt, hem heb meegesleurd naar de hoek en m daar 15 minuten heb laten staan. Zodra hij ook maar een haar durfde te bewegen was Euhh, aandacht in de hoek.

>> Ben er weer op gaan zitten, hij heeft nooit meer een stap verkeerd gezet in die hoek. Maar ik was zo pis en pisnijdig dat hij voor straf de hoek in moest, zodat ik kon afkoelen Vork

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:40

Vroeger was het echt heel erg met mij!
Vicky was nogal eigenlwijs en ik had geen gedult, en dan krijg je een boze amber en een eigenwijze vicky, ik ben toen ook een keer huilens afgestapt Nagelbijten / Gniffelen
Maar nu hoef ik 1 keer vicky! te zeggen en ze doet weer normaal Clown

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:00

Een vriendin van mij heeft echt het eeuwige geduld, en daar ben ik echt ZO jaloers op Vork. Ze verliest werkelijk nooit haar geduld, en doet het desnoods 100x over met hetzelfde liefelijke toontje.
Ik ben na de 2e keer al in alle staten, en zit dan vaak al te brullen en te schreeuwen tegen het paard. Meestal blijft het wel alleen bij schreeuwen Vork.

Ik heb absoluut bewondering voor mensen met het eeuwige geduld.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:13

Ik heb het wel eens met een paard gehad tijdens het trailerlader. Er gewoon niet ingaan. Spuit zedolin erin om haar rustiger te krijgen hielp ook niet. Elke keer als ze er bijna instond vol in paniek er weer. Na 2 uur verloor in mijn zelfbeheersing en heb ik heel verstandig me paard even aan iemand anders gegeven en ben ik zelf om de hoek even gaan schelden en tegen de muur gaan schoppen Haha! Als ik zo'n reactie van mijn eigen kant voel aankomen dan geef ik me paard even aan iemand anders. Ik weet dat mijn reactie op dat moment niet fare naar me paard zal zijn en dat het zeker niks oplost. maar af en toe halen ze het bloed onder je nagels vandaan.

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:20

hm.. ik heb er eigenlijk niet zo heel veel last van. Alleen soms, als hij écht niet doet wat ik wil of het enórm lang duurt voordat iets lukt. Maar over het algemeen ben ik heel geduldig Pling

Haha Inge, doe hoek in Tong uitsteken Clown

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:25

ik raak ook best wel vaak m'n zelf beheersing kwijt, ik rijd m'n paard zoiezo niet met zweep maar dan ruk ik haar in haar mond ofzo Geld, geld! ik wil het niet en ik voel me ook echt mislukt als ik m'n geduld weer eens kwijt ben geraakt. En het helpt ook totaal niet omdat ze er juist nog drukker door word want ze is al zo gevoelig.. Het word wel steeds minder omdat ik toch wel weet dat het niet helpt. het is ook al wel minder dan vroeger gelukkig Lachen ik ga proberen om vaker tot tien te tellen.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:28

volgens mij heb ik een enorme goede zelfbeheersing als het op paarden aan komt,ze krijgen van mij bijna nooit een tik of ik schreeuw zelfs weinig.
maar als ik dan een keer afstraf etc dan hebben ze het ook echt verbruikt haha

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:02

Ik ken het. Af en toe word ik echt boos als mijn paardje weer eens echt heel koppig doet terwijl ze best weet wat ze moet doen. Dan stap ik af, loop een paar rondjes en stijg weer op. Dat helpt wel.