Hoe vaak VIND jij dat een 3 jarige gereden kan/moet worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gatsby

Re: Hoe vaak VIND jij dat een 3 jarige gereden kan/moet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:27

sam_amore schreef:
de titel zecht het al???

Dus wat vind jij .
en de probleemen die op kunnen komenen...

Gr tatjana Haha!

ik vindt het nog erg jong

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:47

Ik zou zeggen, niet rijden.
Ben met mijne begonnen toen ze bijna 4 jaar was.
En toen vond ik haar lichamelijk en geestelijk meer klaar voor.
En nog is het uitkijken dat je niets overhaast.

Een 3-jarige al rijden vind ik gewoon vrij vroeg. Zou denk liefst op zijn vroegst met 3,5 beginnen, en dan idd keer of 3 in de week is zat.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:33

niet te vaak!!! het zijn nog jonge beesten die het heerlijk vinden om te spelen je moet gewoon al ga je rijden het spelenderwijs een beetje doen al zijn ze 4 of 5 .. dan kan je wel echt fanatiek.. gaan rijden maar 3 zijn ze nog wel erg jong.. ( mij mening)

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:20

Zoveelste topic Clown
Het hangt natuurlijk veel van het paard zelf af, sommigen hebben er een hekel aan om te rijden, anderen vinden het wel weer leuk. Kijk vooral naar het paard zelf, en hou er rekening mee dat een driejarige gewoon nog niet veel spieren heeft, en dat zijn botten nog moeten groeien. Daar moet je de training aan aanpassen. Ik vind persoonlijk elke dag bezig zijn (rijden/longeren/stappen aan de hand etc) beter dan een paar keer per week afgejast worden. Elke dag licht werk doen, als het paard laat merken dat hij het kan en leuk vind , is niet verschrikkelijk. Hangt dus af per paard, en van het werk af. Verzamelen etc kan een driejarige echt niet, en dat hoort ook helemaal niet bij het werk wat zo'n beestje doet. Lekker ontspannen, zorgen dat het paard er plezier in krijgt is het belangrijkste voor een jong paard. Je kan het werk langzaam opbouwen, afhankelijk van zijn leeftijd. Drie is jong, maar een paard kan, als hij het leuk vind en het kan, heel goed elke dag lekker bezig zijn. Kijken naar het paard en het werk zelf dus! Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:04

HorseFury schreef:
Zoveelste topic Clown
Het hangt natuurlijk veel van het paard zelf af, sommigen hebben er een hekel aan om te rijden, anderen vinden het wel weer leuk. Kijk vooral naar het paard zelf, en hou er rekening mee dat een driejarige gewoon nog niet veel spieren heeft, en dat zijn botten nog moeten groeien. Daar moet je de training aan aanpassen. Ik vind persoonlijk elke dag bezig zijn (rijden/longeren/stappen aan de hand etc) beter dan een paar keer per week afgejast worden. Elke dag licht werk doen, als het paard laat merken dat hij het kan en leuk vind , is niet verschrikkelijk. Hangt dus af per paard, en van het werk af. Verzamelen etc kan een driejarige echt niet, en dat hoort ook helemaal niet bij het werk wat zo'n beestje doet. Lekker ontspannen, zorgen dat het paard er plezier in krijgt is het belangrijkste voor een jong paard. Je kan het werk langzaam opbouwen, afhankelijk van zijn leeftijd. Drie is jong, maar een paard kan, als hij het leuk vind en het kan, heel goed elke dag lekker bezig zijn. Kijken naar het paard en het werk zelf dus! Lachen

Alsof een driejarig paard aan kan geven wat goed voor hem is of niet. Als hij het leuk vind, wil dat nog niet zeggen dat het niet te zwaar voor hem is.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:13

Is er iemand die de door mij opgegeven link al heeft bestudeerd? Heel helder en duidelijk. Daar wordt precies in aangegeven wat de beste leeftijd is en welke schade het kan berokkenen als je eerder begint. Een hele interessante link!

Lees deze eens door: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Ijslanders worden ook pas op late leeftijd ingereden. Waarom geldt dit niet voor andere rassen? Qua gestel zal het niet anders zijn. De groei blijft hetzelfde.

Ik was sowieso al geen voorstander om paarden in te rijden met 3 jaar en wilde dit uitstellen naar 4 maar deze site heeft mij op andere gedachten gebracht.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:03

Sim0ne schreef:
HorseFury schreef:
Zoveelste topic Clown

Alsof een driejarig paard aan kan geven wat goed voor hem is of niet. Als hij het leuk vind, wil dat nog niet zeggen dat het niet te zwaar voor hem is.

O, ik heb het ook echt niet over dat het paard overduidelijk zal laten merken dat hij het niet kan. De ruiter zal de subtiele tekens van het paard moeten zien, want meer zal een paard niet laten zien. Maargoed, meningen verschillen Lachen Een driejarig paard kan in ieder geval nog a b s o l u u t geen zwaar werk verrichten, al heb je het alleen maar over verzamelen.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:30

HorseFury schreef:
O, ik heb het ook echt niet over dat het paard overduidelijk zal laten merken dat hij het niet kan. De ruiter zal de subtiele tekens van het paard moeten zien, want meer zal een paard niet laten zien. Maargoed, meningen verschillen Lachen

Dan zullen meningen inderdaad verschillen, want een paard, ongeacht leeftijd, geeft het niet altijd aan als hij iets niet meer kan, sommige laten níks merken. Sommige paarden gaan door en moeten daarom tegen zichzelf beschermd worden.

Ik denk dat een driejarige drie á vier keer in de week gereden kan worden, niet vaker.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:37

hangt er vanaf hoe het paard gebouwd is. Ben er zelf geen voorstander van. Wij zijn zelf begonnen toen mijn paard 3,5 jaar was met 4x per week longeren, rustig opbouwen. Na 3 maanden hebben we er pas opgezeten. Daarna maar weinig gereden dacht iets van 4x per week 15/20min?
Toen ze 4 jaar werd reed ik haar ongeveer 4/5x per week 20/30min.
Het liefst dan nog een van die dagen in t bos voor de afwisseling.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:27

om de 2 dagen na goed loswerken aan de hand 10 min erop, meer niet en dit dan rustig uitbouwen. De andere dagen kun je dingen doen als wandelen grondwerk werk aan de hand longeren, etc.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:22

3 x in de week 15 minuten tot half uurtje lijkt me vaak zat. als ie 3.5 is en richting de 4 gaat kan je het wel uitbreiden. En dan geld wel natuurlijk als je paard er klaar voor is. de ene 3 jarige is andere niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:29

Ik ben net pas begonnen met ruitermak maken met mijn 3,5 jarige. Ik heb er nu 4x opgezeten en even gestapt in 3 weken tijd. Lekker rustig aan, hoor. In de herfst/winter doe ik alleen grondwerk om op zijn 4de jaar weer rustig verder te gaan.

Hij doet het geweldig en als ik de reacties om me heen hoor, denk ik dat voor veel mensen de verleiding groot is om dan door te gaan, maar ik denk liever aan mijn paard. Hij vindt het allemaal erg leuk, maar ik ben liever voorzichtig voor zijn fysieke gesteldheid. Er is nog zoveel meer samen te doen dan rijden en we hebben nog jaren de tijd. Lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:30

Die van mij reed ik als drie jarige ongeveer twee keer in de week en dan een uurtje ongeveer en dan de rest van de week stond ie lekker in het weiland

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:05

Plaats ik twee keer dezelfde link. Wordt niet op gereageerd. Vraag ik nog netjes of men de link heeft bestudeerd en hoop op eventuele reacties maar helaas. Men gaat maar door over het inrijden of zadelmak maken vanaf een jaar of 3 terwijl de link zo overduidelijk is. Hoe rustig je ook begint 1x per week of 3x het maakt niets uit. Waarom kijkt niemand even naar die link en geeft daar een reactie op? Er zitten toch mensen hier die het beste met hun paard voor hebben of vergis ik me nu zo enorm? Ik heb mijn best gedaan maar het rijden is belangrijker dan het belang van het paard is de conclusie die ik helaas moet trekken na het lezen van de diverse antwoorden. Ik heb mijn best gedaan. Echt jammer dat niemand even de moeite nam om het te bekijken of zijn lering eruit te trekken. Of eventueel zijn/haar visie erop te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:17

Die link ken ik al 5 jaar...
En daar als zoveel over gezegt in andere topics en dat zal met meerdere mensen zo zijn

ja ze zijn nog niet uit gegroeid, maar daarmee zie ik geen probleem om er met de 3 jaar eens 20 min op te gaan zitten.
Wel heb ik problemen met jonger en problemen met langer.
Maar ik ga echt niet wachten tot de 6, ook al heb ik veel over voor mijn paard. Jij moet ook wel eens lichamelijk wat doen voordat je 18 bent Knipoog Denk bijvoorbeeld aan de stal mesten enz. En daar hou je ook niks aan over als je dat maar een half uurtje doet.
Dat zie ik bij een paard niet anders.

Mijn hele leven ken ik al paarden die met de 3 rustig zadelmak zijn gemaakt en geen 1 heeft daardoor schade ondervonden.
Maar dus wel rustig en dat kan voor sommige mensen wel eens moeilijk zijn als het paard zelf alles aanbied.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:20

mmm,, lijkt me niet best voor de rug!! Drie jaar begin je met longeren en zo, 4 jaar pas rijden!!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:24

wij maken ze zadelmak in de zomer dat ze 3 zijn, en dan gaan ze terug het land in tot ze 4 jaar geworden zijn (zo in febr-ma beginnen we er dan rustig terug mee) zeker niet langer dan 20 min werken en zo'n 3 keer per week. Nog nooit problemen gehad. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:41

Zoals sympie dat doet, doen ze dat op heel veel plaatsen Ja

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:37

Om nou standaard tot 4 jaar te wachten vind ik een beetje overdreven. Als je een goed gebouwde 3 jarige heb (dus niet een die nog zwaar overbouwd is) kan je daar rustig mee beginnen en 3 x per week 15 mintuutjes rijden. Het is ook aan de ruiter zelf om in te schatten of het paard het trekt of niet. Als jij als ruiter merkt dat het paard het toch wel erg moeilijk vind allemaal kan je gewoon een stapje terug doen. De ene 3 jarige is de andere niet en tuurlijk zijn er paarden die je beter nog een jaartje kan laten staan, maar er zijn ook paarden die op hun derde er best aan toe zijn en waarom zou je dan wachten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:07

He fijn eindelijk reacties! Ik ben het er weliswaar totaal niet mee eens maar dat deert niet. Eenieder moet doen wat hij/zij denkt dat het beste is voor zijn paard. De link is voor mij meer dan duidelijk. Ik begin pas met belasting als ze 6 zijn. Met een jaartje of 5 beginnen met wat grondwerken. En tot die tijd lekker in de kudde en rustig laten groeien en volwassen worden. Uiteraard de nodige aandacht schenken en vaak met ze wandelen. Ondanks dat de meningen verdeeld zijn heb ik al veel paarden vroegtijdig zien uitvallen of richting de slager zien gaan vanwege het feit dat ze te vroeg waren ingereden.(slijtage) Maar ja uitzonderingen zijn er altijd uiteraard. De link geeft heel duidelijk aan hoe het groeiproces gaat bij paarden en wat op welke leeftijd al volgroeid is en wat de schade kan zijn bij vroegtijdig inrijden. Ongeacht bouw van het paard of dat deze er geestelijk aan toe is etc. Dat heeft verder weinig van doen met de groei. Die is voor ieder paard hetzelfde. En je moet een paard ook niet vergelijken met een mens. Wij hoeven op 3-jarige leeftijg geen zware obstakels met ons mee te torsen. En als we op jonge leeftijd een stal uit mesten houden we onszelf wel in acht. Als het te zwaar wordt stoppen we of vragen we een ander ons te helpen. Een paard heeft die keuze niet en moet doen wat hem wordt gevraagd. Ik heb in ieder geval mijn lering uit de opgegeven link getrokken. Jammer dat anderen het geduld niet op kunnen brengen. Maar ook begrijpelijk. Het is zo normaal om paarden vroeg in te rijden. Bijna iedereen doet het. Het is net als het links opstijgen. Dat moet ook? Waarom?? Omdat het zo ingebakken is in de loop der jaren. Het komt vanuit het verleden. De militairen droegen vroeger een sabel of zwaard aan de linkerkant zodat ze er met hun rechterhand snel bij konden als dat nodig was. Maar met een zwaard aan de linkerkant is het zo erg moeilijk om rechts op te stijgen, dus stegen de militairen altijd aan de linkerkant op. En dat gebeurt vandaag de dag nog steeds omdat iedereen het doet. Maar dit gaat een beetje off -topic. Het is echter slechts een vergelijking.

Maar hoe dan ook ik respecteer verder ieder zijn mening in deze kwestie! Ik was alleen benieuwd of de opgegeven link mensen nog aan het denken zou zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:14

Ik heb er nooit wat aan overgehouden hoor, door op 12 jarige leeftijd stallen te doen
En een ander vragen, waarom wij mensen zijn ook geen watjes Lachen

En een paard met beleid rijden met de 3, ook geen probleem.
Lekker de hele dag het land op en dan 3x per week 20 min wat rondrijden, vooral veel rechtdoor met af en toe een volte.
Nee daar slijt hij niet van Lachen Echt niet Lachen

Waar hij wel van slijt, mensen die een 2,5 jarige/ 3 jarige bijna elke dag een uur longeren, want dat is voorbereiding op het werk
Niet wetende dat juist longeren erg zwaar is.
Mensen die bij een 3 jarige vinden dat het allemaal wel goed gaat en dan 3x rijden, 3 kwartier tot een uur en daarnaast nog eens 2x longeren en het paard voor de rest voornamelijk op stal. Dus veel te weinig tijd voor vrije beweging van het dier.

Daar gaan ze imo eerder aan kapot dan met beleid rijden en verder zomer en winter lekker de hele dag naar buiten.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:23

1-3x per week 20-30 minuten.
Zo ben ik zelf in ieder geval begonnen. Niet te zwaar werk, gewoon een beetje wennen aan overgangen en wendingen en heel langzaam opbouwen.
Ik vind 3 jaar echt niet te jong, maar dat ligt per paard (en ruiter, en daarmee bedoel ik: wat die van het paard verwacht aan te kunnen) natuurlijk weer anders.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:24

Yinnar schreef:
He fijn eindelijk reacties! Ik ben het er weliswaar totaal niet mee eens maar dat deert niet. Eenieder moet doen wat hij/zij denkt dat het beste is voor zijn paard. De link is voor mij meer dan duidelijk. Ik begin pas met belasting als ze 6 zijn. Met een jaartje of 5 beginnen met wat grondwerken. En tot die tijd lekker in de kudde en rustig laten groeien en volwassen worden. Uiteraard de nodige aandacht schenken en vaak met ze wandelen. Ondanks dat de meningen verdeeld zijn heb ik al veel paarden vroegtijdig zien uitvallen of richting de slager zien gaan vanwege het feit dat ze te vroeg waren ingereden.(slijtage) Maar ja uitzonderingen zijn er altijd uiteraard. De link geeft heel duidelijk aan hoe het groeiproces gaat bij paarden en wat op welke leeftijd al volgroeid is en wat de schade kan zijn bij vroegtijdig inrijden. Ongeacht bouw van het paard of dat deze er geestelijk aan toe is etc. Dat heeft verder weinig van doen met de groei. Die is voor ieder paard hetzelfde. En je moet een paard ook niet vergelijken met een mens. Wij hoeven op 3-jarige leeftijg geen zware obstakels met ons mee te torsen. En als we op jonge leeftijd een stal uit mesten houden we onszelf wel in acht. Als het te zwaar wordt stoppen we of vragen we een ander ons te helpen. Een paard heeft die keuze niet en moet doen wat hem wordt gevraagd. Ik heb in ieder geval mijn lering uit de opgegeven link getrokken. Jammer dat anderen het geduld niet op kunnen brengen. Maar ook begrijpelijk. Het is zo normaal om paarden vroeg in te rijden. Bijna iedereen doet het. Het is net als het links opstijgen. Dat moet ook? Waarom?? Omdat het zo ingebakken is in de loop der jaren. Het komt vanuit het verleden. De militairen droegen vroeger een sabel of zwaard aan de linkerkant zodat ze er met hun rechterhand snel bij konden als dat nodig was. Maar met een zwaard aan de linkerkant is het zo erg moeilijk om rechts op te stijgen, dus stegen de militairen altijd aan de linkerkant op. En dat gebeurt vandaag de dag nog steeds omdat iedereen het doet. Maar dit gaat een beetje off -topic. Het is echter slechts een vergelijking.

Maar hoe dan ook ik respecteer verder ieder zijn mening in deze kwestie! Ik was alleen benieuwd of de opgegeven link mensen nog aan het denken zou zetten.

veel paarden lopen op 6 jarige leeftijd al L/M dressuur/springen.
En diezelfde paarden worden vaak ook nog eens gezond oud.. Knipoog
Als je rustig aan begint met een 3 jarige kan het niks geen kwaad.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:31

wij zijn net met een 3 jarige begonnen, hij is 4 weken weggeweest om vakkundig zadelmak gemaakt te worden. Als ik lees hoelang sommigen al rijden met hun 3 jarige,.. pff,.. haha ik hou het zelf nauwelijks vol (conditie van mezelf wordt nu ook op peil gebracht haha). Ik denk dat ik 10 minuten a een kwartier heb gereden en ik was kapot,.. puur omdat je zoveel moest drijven en het niet helemaal vanzelf gaat uiteraard. Ik denk dat 2x per week een kwartiertje zat is voor die waar wij mee bezig zijn, maar ben het er zeker mee eens dat ieder paard anders is. De persoon die hem zadelmak gemaakt heeft zei dat hij om de dag 20 min. makkelijk zou kunnen,.. zelf vind ik 2x per week en dan afwisselen met longeren/rijden/etc denk ik genoeg. Hij is nog vrij lomp met alles maar wel superbraaf,.. denk wel dat ie het zwaar heeft. Scheelt ietsje dat ik maar 1.60 ben en geen 50 kilo weeg misschien,.. en d epersoon die hem reed 1.90 enne,.. 90 kilo ofzo.
Gewoon lekker rustig aan beginnen en dan merk/zien we hopelijk wel hoe het gaat,.. gaat het niet dan gaat ie weer lekker het land in tot zn 4e.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:39

als je alles maar met beleid doet en je paard goed in de gaten houdt,.. zo denk ik erover... en zo te zien de meesten