sam_amore schreef:de titel zecht het al???
Dus wat vind jij .
en de probleemen die op kunnen komenen...
Gr tatjana
ik vindt het nog erg jong
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sam_amore schreef:de titel zecht het al???
Dus wat vind jij .
en de probleemen die op kunnen komenen...
Gr tatjana
HorseFury schreef:Zoveelste topic![]()
Het hangt natuurlijk veel van het paard zelf af, sommigen hebben er een hekel aan om te rijden, anderen vinden het wel weer leuk. Kijk vooral naar het paard zelf, en hou er rekening mee dat een driejarige gewoon nog niet veel spieren heeft, en dat zijn botten nog moeten groeien. Daar moet je de training aan aanpassen. Ik vind persoonlijk elke dag bezig zijn (rijden/longeren/stappen aan de hand etc) beter dan een paar keer per week afgejast worden. Elke dag licht werk doen, als het paard laat merken dat hij het kan en leuk vind , is niet verschrikkelijk. Hangt dus af per paard, en van het werk af. Verzamelen etc kan een driejarige echt niet, en dat hoort ook helemaal niet bij het werk wat zo'n beestje doet. Lekker ontspannen, zorgen dat het paard er plezier in krijgt is het belangrijkste voor een jong paard. Je kan het werk langzaam opbouwen, afhankelijk van zijn leeftijd. Drie is jong, maar een paard kan, als hij het leuk vind en het kan, heel goed elke dag lekker bezig zijn. Kijken naar het paard en het werk zelf dus!
Sim0ne schreef:HorseFury schreef:Zoveelste topic![]()
Het hangt natuurlijk veel van het paard zelf af, sommigen hebben er een hekel aan om te rijden, anderen vinden het wel weer leuk. Kijk vooral naar het paard zelf, en hou er rekening mee dat een driejarige gewoon nog niet veel spieren heeft, en dat zijn botten nog moeten groeien. Daar moet je de training aan aanpassen. Ik vind persoonlijk elke dag bezig zijn (rijden/longeren/stappen aan de hand etc) beter dan een paar keer per week afgejast worden. Elke dag licht werk doen, als het paard laat merken dat hij het kan en leuk vind , is niet verschrikkelijk. Hangt dus af per paard, en van het werk af. Verzamelen etc kan een driejarige echt niet, en dat hoort ook helemaal niet bij het werk wat zo'n beestje doet. Lekker ontspannen, zorgen dat het paard er plezier in krijgt is het belangrijkste voor een jong paard. Je kan het werk langzaam opbouwen, afhankelijk van zijn leeftijd. Drie is jong, maar een paard kan, als hij het leuk vind en het kan, heel goed elke dag lekker bezig zijn. Kijken naar het paard en het werk zelf dus!
Alsof een driejarig paard aan kan geven wat goed voor hem is of niet. Als hij het leuk vind, wil dat nog niet zeggen dat het niet te zwaar voor hem is.
Een driejarig paard kan in ieder geval nog a b s o l u u t geen zwaar werk verrichten, al heb je het alleen maar over verzamelen. HorseFury schreef:O, ik heb het ook echt niet over dat het paard overduidelijk zal laten merken dat hij het niet kan. De ruiter zal de subtiele tekens van het paard moeten zien, want meer zal een paard niet laten zien. Maargoed, meningen verschillen
Denk bijvoorbeeld aan de stal mesten enz. En daar hou je ook niks aan over als je dat maar een half uurtje doet.

Echt niet 
Yinnar schreef:He fijn eindelijk reacties! Ik ben het er weliswaar totaal niet mee eens maar dat deert niet. Eenieder moet doen wat hij/zij denkt dat het beste is voor zijn paard. De link is voor mij meer dan duidelijk. Ik begin pas met belasting als ze 6 zijn. Met een jaartje of 5 beginnen met wat grondwerken. En tot die tijd lekker in de kudde en rustig laten groeien en volwassen worden. Uiteraard de nodige aandacht schenken en vaak met ze wandelen. Ondanks dat de meningen verdeeld zijn heb ik al veel paarden vroegtijdig zien uitvallen of richting de slager zien gaan vanwege het feit dat ze te vroeg waren ingereden.(slijtage) Maar ja uitzonderingen zijn er altijd uiteraard. De link geeft heel duidelijk aan hoe het groeiproces gaat bij paarden en wat op welke leeftijd al volgroeid is en wat de schade kan zijn bij vroegtijdig inrijden. Ongeacht bouw van het paard of dat deze er geestelijk aan toe is etc. Dat heeft verder weinig van doen met de groei. Die is voor ieder paard hetzelfde. En je moet een paard ook niet vergelijken met een mens. Wij hoeven op 3-jarige leeftijg geen zware obstakels met ons mee te torsen. En als we op jonge leeftijd een stal uit mesten houden we onszelf wel in acht. Als het te zwaar wordt stoppen we of vragen we een ander ons te helpen. Een paard heeft die keuze niet en moet doen wat hem wordt gevraagd. Ik heb in ieder geval mijn lering uit de opgegeven link getrokken. Jammer dat anderen het geduld niet op kunnen brengen. Maar ook begrijpelijk. Het is zo normaal om paarden vroeg in te rijden. Bijna iedereen doet het. Het is net als het links opstijgen. Dat moet ook? Waarom?? Omdat het zo ingebakken is in de loop der jaren. Het komt vanuit het verleden. De militairen droegen vroeger een sabel of zwaard aan de linkerkant zodat ze er met hun rechterhand snel bij konden als dat nodig was. Maar met een zwaard aan de linkerkant is het zo erg moeilijk om rechts op te stijgen, dus stegen de militairen altijd aan de linkerkant op. En dat gebeurt vandaag de dag nog steeds omdat iedereen het doet. Maar dit gaat een beetje off -topic. Het is echter slechts een vergelijking.
Maar hoe dan ook ik respecteer verder ieder zijn mening in deze kwestie! Ik was alleen benieuwd of de opgegeven link mensen nog aan het denken zou zetten.