Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:38

Goofy44 schreef:
Het gaat er om dat je op het juiste moment (in tijd) dat vraagt wat je normaal gesproken aan een paard zou mogen vragen. Dat heeft niets met gevoel, maar met willen begrijpen en weten te maken.

Ja dat snap ik, maar je gaat natuurlijk niet wat vragen als het zou in rijd zou mogen terwijl het paard het niet aan kan, dus wel degelijk met gevoel.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:43

Goofy44, ik begrijp wel wat je bedoeld.Maar een paard wat alle basisdingen op een correcte manier uitvoerd en beheerst, is in staat om nieuwe dingen in zich op te nemen en te verwerken.
Ik begrijp ook wel dat daar een leeftijd aanvast zit, en natuurlijk wil dat begrijpen.
Ik heb 1.5 jaar geleden de keuze gemaakt om les te nemen bij ( vind ik ) een van Nederlands beste instructeurs, vanwege zijn diervriendelijke manier van africhten en trainen.
Dus wil zeker begrijpen hoe een correct gaand paard aan hoort te voelen, zodat ik niet overbelast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:48

WinBinChes schreef:
Pasje wijken en SV heb ik geen problemen mee hoor, dat hoort zoals je zegt bij de basis. Kwalijker vindt ik de meer gerichter oefeningen die meer spierkracht vereisen en die meer buiging en belasting van de gewrichten vraagt. Travers en appyment e.d. Dat versta ik meer onbder M nivo dan een pasje opzij en pasje SV. Sv ben je zelfs nodig om je paard recht te richten.

Overigens vindt ik het zowiezo slecht on te focussen op de oefingen. Een oefening voortzetting vanuit de basis een moet naadloos aansluiten en zal dus geen problemen op moeten leveren. Als dit wel gebeurt is er gewoon wat fout in de basis. basis heet niet voor niets basis en is een rode draad voor de opleiding. Je zal daarom ook meer basis rijden dan godganse dag oefeiningen oefenen, want dan schiet je toch behoorlijk je doel voorbij

Ja dat zei ik ookal,travers en appuyementen komen idd later pas,als het paard sterker is en dus al wat ouder.Trouwens ik rijd met ieder paard gewoon altijd eerst basis en daar vandaan voel ik wat ik die dag doe met het paard.Zeg maar wat hij zelf aangeeft,en als de wp er zijn voor een hogere klasse,maar het paard nog niet sterk genoeg.Dan blijft ie gewoon een half jaar{afhankelijk hoeveel tijd ie nodig heeft} thuis.Ik heb ook een hekel aan paarden die kapot gereden worden omdat ze geforceerde oefeningen moeten doen,met een slechte basis en die zijn er idd zat.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:49

Een jong paard loopt al heel vroeg al heel aardig rondjes als je dat vraagt. Omdat het paard de indruk geeft dat het goed gaat, denk je dat je goed bezig bent. In werkelijkheid kan je bezig zijn een paard langzaam te slopen, terwijl je denkt dat je goed bezig bent. Gevoel is een heel relatief en onduidelijk begrip. Van een paard is precies bekend wanneer welke onderdelen van het lijf en in welke mate deze volgroeit zijn ..... De meeste ruiters weten dat niet of willen dat liever niet weten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:55

Ja ik weet wat je bedoelt,en een goede ruiter hoort daar mee om te kunnen gaan,en trainen en toch het paard niet te slopen.En heel aardig is niet hetzelfde als bevestigd met opgebouwde spieren etc.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:04

Ik heb ook een vierjarig paard, het gaat best al wel goed en ik zou er zo een B of een L proef mee kunnen rijden. Iedereen vraagt me ook al wanneer ik ga starten. Ik blijf nog even mooi wachten, ik start liever in het najaar in de B, dan heb ik tenminste een ontspannen en plezierig paard die het allemaal geweldig vindt. Het valt me trouwens wel op dat iedereen zo snel mogelijk wedstrijden wil rijden en zo hoog mogelijk wil komen op een jonge leeftijd. Het zelfde geld voor ouders die hun (jonge) kinderen ook zo snel mogelijk naar een hoog niveau willen hebben. Eigenlijk komt dat op hetzelfde neer, kinderen moeten ook nog lol hebben in het rijden en plezier beleven, zonder prestatiedruk, boze ouders als het weer eens niet goed gaat enz. Denk dat het precies hetzelfde is, het ene kind zegt en durft het makkelijker tegen zijn ouders te zeggen. Net zoals sommige paarden dat ook durfen laten blijken. Maar er zijn ook genoeg paarden die dat niet doen en zo het plezier in het rijden verliezen. En eigenlijk is dat zonde!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:15

Ik zie het omgekeerde minstens zo vaak gebeuren: mensen die uren en uren saai rondjes rijden en volkomen afgestompte paarden creeëren van wat ooit een talentvol paard was!
Dan schiet je toch volkomen je doel van "je paard sparen" voorbij?
Een kind met veel talent gaat ook sneller moeilijkere dingen doen dan een kind met weinig talent. Verplicht je dat kind met veel talent om hetzelfde te blijven doen als zijn minder getalenteerde leeftijdsgenoten dan knapt die volkomen af.
Terug naar de paarden, met zijgangen heeft het ene paard veel meer moeite dan het andere, paarden die daar weinig moeite mee hebben zullen met weinig training dat al heel mooi doen.
Het blijft hier reacties regenen van mensen die alle paarden over één kam scheren. Dat is het begin van verkeerde training en verkeerd management, ook al denk je het nog zo goed te doen!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:25

Aan een paard dat nog in de groei is en niet voldoende is doorontwikkeld in het skelet (botten, gewrichten), en spiersysteem (spieren, pezen en platen) kan je nog niet echt trainen. Zelfs longeren wat je tegenwoordig al veel te vroeg ziet doen is dan schadelijk. Je kan niet spelenderwijs oefeningen inlassen als een paard onvoldoende is ontwikkeld. Zo een paard moet doorrijpen als paard in het lijf (dat kost tijd, dat is werk van de natuur) en kan niet worden getraind.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:56

Goofy44 schreef:
Aan een paard dat nog in de groei is en niet voldoende is doorontwikkeld in het skelet (botten, gewrichten), en spiersysteem (spieren, pezen en platen) kan je nog niet echt trainen. Zelfs longeren wat je tegenwoordig al veel te vroeg ziet doen is dan schadelijk. Je kan niet spelenderwijs oefeningen inlassen als een paard onvoldoende is ontwikkeld. Zo een paard moet doorrijpen als paard in het lijf (dat kost tijd, dat is werk van de natuur) en kan niet worden getraind.

Hierin heb je volkomen gelijk, een paard wat er nog niet klaar voor is moet je tijd geven....

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 09:20

ullaatje schreef:
Maar rustig wat schoudervoor oefenen als het paard fijn recht aan twee teugels gaat, is in mijn ogen juist een goede oefening voor het sterk maken van het lichaam en metname de draagkracht.
Ik moet er wel zeggen dat ik hier wel enkele passen bedoel en geen hele langezijde.

Klopt ben ik mee eens, veel mensen doen al de eerste keer of zo meteen een hele lange zijde.. of ook op je vorige bericht, wij doen het dus ook rustiger aan, maar veel mensen zeggen van: Oo die kan je echt wel verder rijden dan de basis..maar waarom?? ik wil liever meer tijd met mijn paard doornemen, en alles rustig aan doen, dan dat ik later helemaal in de problemen zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:25

Goofy44 schreef:

En hoe wil je dan spieren opbouwen en botten sterker laten worden als je niet kunt trainen?Het is waar dat op de 6de pas de laatste groeischijven dicht gaan,maar daarvoor kun je best trainen zolang je weet wat en het met beleid doet en het aanpast op het paard,heb ik het natuurlijk wel over de basis.Je kunt ook geen spelenderwijs oefeningen inlassen als het paard nog niet voldoende ontwikkeld is,want dan pakken ze het niet op en is het niet spelenderwijs meer.Als je dan gaat forceren ja dan ben je fout bezig ja. Maar een paard onder de 6 kan echt wel iets doen hoor,gewoon 3 x in de week 20 minuutjes worden ze echt niet slechter van.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:03

een klein kind is niet volgroeid en zal toch dingen proberen en daar sterker uit komen, zij het met vallen en opstaan.
Ik denk dat dat met jonge paarden net zo is, alleen is het aan de ruiter om in te zien en te voelen wanneer de limit voor dat moment bereikt is, pas als je in staat bent te voelen wat er onder je gebeurd kun je een paard dingen gaan leren.
De een is snel en de ander wat langzamer, de een zal meer spierproblemen hebben als de ander en dat heeft natuurlijk ook te maken met hoe het paard gebouwd en ontwikkeld is.
en trainen is een zwaar woord voor jonge paarden, want wat doe je nu helemaal? als het goed is duurt het wel even voor dat je jonge paard helemaal recht is, en dat kan alleen maar door wel te oefenen en te rijden want van stom rondjes rijden langs de boording word geen paard beter.
Jonge paarden moeten wel de kans krijgen om aan te sterken dat zeker, maar dan moeten ze wel leren om hun spieren en hun lichaam te gebruiken.
Wij rijden zelf lekker vaak buiten ook met jonge dieren gewoon een ervaren paard meenemen, gaan lekker door de waterbak en rijden over het land aan een lange teugel, maar wel nadat ze gewerkt hebben. Want ze moeten natuurlijk wel wat leren Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:06

lindsey schreef:
Paarden moeten minimaal 5 zijn voor ze in de M mogen uitkomen.

En is er ook nog een minimale leeftijd om Z te rijden?

Ik zat net wat paarden te kijken (andere site dan marktplaats) en zag daar een 5 jarig paard dat Z gereden werd (dacht te menen dat er zelfs bij stond Z1/2 startgerechtig)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:34

6 jaar voor de Z en hoger.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:30

Dat vind ik dus ook niet kunnen, net als een 5 jarige die al in de Z springt.
Je paarden zijn er geestelijk nog niet klaar voor.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:30

ullaatje schreef:
6 jaar voor de Z en hoger.

Ik ken een paard springt nu Z. en is 5 jaar.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:55

Voor springen geldt dezelfde regeling ( zelfs al eerder dan voor de dressuur )
Dus dan is het paard toch echt 6

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:56

Volgensmij echt 5 hoor.
Ik weet dat ook niet hoe het zit..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:33

Of ze nu 5 of 6jr zijn in de dressuur voor Z niveau, het is erg jong die leeftijd. Elk gezond paard dat redelijk gereden wordt, kan Z rijden, dat is voor een volwassen en gezond paard helemaal niet bijzonder. De beperkende factor is de ruiter. Een jong paard kan het ook, de kans op verborgen gebreken die er op latere leeftijd uitkomen, is alleen veel groter.

Je kan beter langer rechtdoor buitenritten maken dan in een gesloten bak van 40 x 20 meter rondjes rijden op jonge leeftijd. Je komt er dan alleen later achter of een paard geschikt voor dressuur is of niet.

Ik denk dat er nog maar heel weinig paarden zijn die op foto's en scans volledig schadevrij zijn. Ook met paarden die averij hebben opgelopen, kan je nog ver komen. Daarnaast is de begeleiding en zorg van een paard dat presteert, heel anders geregeld dan bij een paard in de breedtesport. Daardoor houdt een paard dat het goed doet, het ook langer vol. Er wordt eerder en tijdig gereageert om erger te voorkomen.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 00:49

het is nu ook meer leeftijd gebonden ja..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:07

Goofy44 schreef:
Of ze nu 5 of 6jr zijn in de dressuur voor Z niveau, het is erg jong die leeftijd. Elk gezond paard dat redelijk gereden wordt, kan Z rijden, dat is voor een volwassen en gezond paard helemaal niet bijzonder. De beperkende factor is de ruiter. Een jong paard kan het ook, de kans op verborgen gebreken die er op latere leeftijd uitkomen, is alleen veel groter.

Je kan beter langer rechtdoor buitenritten maken dan in een gesloten bak van 40 x 20 meter rondjes rijden op jonge leeftijd. Je komt er dan alleen later achter of een paard geschikt voor dressuur is of niet.

Ik denk dat er nog maar heel weinig paarden zijn die op foto's en scans volledig schadevrij zijn. Ook met paarden die averij hebben opgelopen, kan je nog ver komen. Daarnaast is de begeleiding en zorg van een paard dat presteert, heel anders geregeld dan bij een paard in de breedtesport. Daardoor houdt een paard dat het goed doet, het ook langer vol. Er wordt eerder en tijdig gereageert om erger te voorkomen.

Nogmaals, je kunt niet ervan uit gaan dat bij een paard wat niet goed is op foto's of scans op latere leeftijd dit altijd veroorzaakt is door zijn dressuurtraining. Immers, als je een paard losgooit op de wei doet hij soms zulke gekke bokkesprongen en glijpartijen dat de schade net zo goed daarvan kan zijn?
En wij als mensen worden al helemaal niet dressuurmatig getraind, zelfs sporten is voor de meesten van ons al een grote opgave, en toch zijn ook wij op latere leeftijd niet meer goed op foto's.. Knipoog

Dus alleen als er een duidelijk causaal verband bestand tussen een blessure en de training kun je spreken van verkeerde training, maar de training is niet automatisch verkeerd geweest als een paard op leeftijd kwaaltjes krijgt. Die kunnen ze ook krijgen door op de wei te lopen als ze de natuurlijke aanleg daarvoor hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:47

Precies,al komt artrose wel meer voor bij paarden die op jonge leeftijd vrij veel gedaan hebben is mijn idee.Hoewel erfelijke problemen ook meespelen.Maar ik ben er wel een voorstander van om paarden pas met 4 jaar zadelmak te maken en dan rustig 3x in de week 20 minuutjes rijden,veel bos idd,en rustig aan sterker maken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:28

Het is natuurlijk niet goed voor een paard om zo vroeg al op zo'n hoog niveau getraind te worden, ik ken een paard dat er geestelijk ook onder gebukt is gegaan... Maar hij is ook niet op een nette manier naar een hoger niveau getraind helaas. Lichamelijk zal het bepaald niet gunstig zijn, hoewel rare bokkesprongen in de wei net zo goed schade kunnen veroorzaken natuurlijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:16

Hanmar schreef:
Het is natuurlijk niet goed voor een paard om zo vroeg al op zo'n hoog niveau getraind te worden, ik ken een paard dat er geestelijk ook onder gebukt is gegaan... Maar hij is ook niet op een nette manier naar een hoger niveau getraind helaas. Lichamelijk zal het bepaald niet gunstig zijn, hoewel rare bokkesprongen in de wei net zo goed schade kunnen veroorzaken natuurlijk.

Ik ken ook paarden die geestelijk gebukt gaan onder oervervelende rondjes in de bak en die floreren bij moeilijkere oefeningen..... Dat bestaat net zo goed!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:43

Ja het is net hoe er met het paard om word gegaan,of hij in zijn waarde gelaten word ofniet,en of het met beleid gebeurd.