te diep lopen is goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: te diep lopen is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:06

Aan de andere kant heb je ook paarden die "klassiek" gereden worden en nooit meer los gaan laten in de rug.
Slechte ruiters heb je overal.

Urielle: dank voor je uitleg het is me helemaal duidelijk. Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:07

Dat is waar,en kan evenveel schade aanrichten,alles waar te voor staat is niet goed he.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:12

Ik denk dat we het toch over verschillende dingen hebben.
Er is geen groter voorstander van het v.w n.w rijden dan dat ik ben! Maar....wel met het neusje voor, of minimaal op, de loodlijn!
En natuurlijk kan je elk paard, met wat voor rijstijl dan ook, helemaal naar de kl*te rijden!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:20

Urielle schreef:
Ik wissel in het rijden heel veel in halshouding: halsstrekken, lang en diep, arbeidshouding en opgericht. Ik vind het heel belangrijk dat dat kan en je paard wordt heel los in het lijf ervan.
LDR waag ik me niet aan, daar ben ik niet begaafd genoeg voor denk ik dus het gewenste resultaat krijg ik toch niet.

Ik ben het met Urielle eens.

Er zit verschil tussen te diep en diep ingesteld lopen.
Diep ingesteld is niet erg als je als ruiter weet waar je mee bezig bent en ten alle tijde de hoofdhalshouding kunt veranderen
naar eigen wens.
Een paard dat te diep loopt, het dus uit zich zelf doet, is dus niet iets dat opgewekt is door de ruiter, tenzij de ruiter het
onbewust doet natuurlijk.

Aangezien we graag willen dat het paard het lichaam zo draagt als wij willen is het eerste dus gewenst. Dat is ook hetgeen
dat Urielle omschrijft.

Ik denk dat je beter een paard kunt hebben dat tegen de hand is, die zijn daar makkelijker uit te rijden dan wanneer ze te diep lopen want dan lopen ze achter je hand en je wilt je paard voor je hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:25

Goed diep rijden biedt bepaalde trainingsvoordelen (al zijn er die het daar beslist niet mee eens zijn) Het vereist echter wel een hoop ruitergevoel, bij de meesten ontaard het in een trekpartij, daar zien we op HAW regelmatig voorbeelden van voorbij komen helaas

Training pas je altijd aan op de individuele kenmerken en kwaliteiten van het paard. Zowel fysiek als psychisch. De basisprincipes zijn gelijk, maar de rest zijn allemaal variaties op een thema, of je nu diep rijdt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:50

bedankt iedereen!
we kwamen hier eigenlijk op, omdat we allebij nu een 3 jarige bijrijden (wel 2 verschillende)
ik ben nog niet echt bezig met naar beneden rijden, alleen als ze het zelf aanbied.
zij is er ook nog niet echt mee bezig, maar hij liep bijna met zijn kin op zijn borst, zo kwamen we er op, zij liet hem daar lopen, ik zei, misschien kan je proberen om hem wat hoger in te stellen, maar ze liet hem zo lopen, want daar werder sommige paarden beter van.
(ik rijd nu een 3 jarige friese merrie, en zij een 3 jarige friese hengst)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:54

ik ben een grote voorstander van vwnw rijden.

ik ben stellig van mening dat een paard of pony eerst daar beneden bevestigt dient te worden, voor hij aan oprichting kan beginnen.

en wat is in die zin bevestigen daar beneden? nou dat een paard goed voorwaarts is aan het been, dat de ruiter bepaald waar deze zijn hoofd houd, en dat het paard meer gewicht geeft in de hand als de ruiter meer drijft.

als dit dus goed gaat, dus paard loopt in aanleuning in de lagere lijn, dan kun je vanuit been en een kleine ophouding, aan lichte oprichting beginnen,
ik begin zowiezo al mijn trainingen vwnw , zowel in stap , draf en galop, voor ik aan het echte werk begin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:56

ja maar dat is niet te diep lopen, je paard heeft zijn neusje er dan nog wel uit. ik zal niets over vwnw zeggen, maar het gaat puur om het te diep lopen...

mennietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:05

ik zal al deze informatie even aan mijn instructrice doorgeven Tong uitsteken
en ik had het ook duidelijk over "te diep'' , want met laag en rond is er natuurlijk wel genoeg ontspanning

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:15

nou ik denk dat vwnw ook wel eens met het neusje achter de loodlijn kan zijn,
alleen idd moet je dan goed van achter kunnen blijven rijden.
en dat kan niet iedere ruiter voelen, en niet iedere instructeur zien Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:27

aerdenhout1 schreef:
Er is geen groter voorstander van het v.w n.w rijden dan dat ik ben! Maar....wel met het neusje voor, of minimaal op, de loodlijn!
En natuurlijk kan je elk paard, met wat voor rijstijl dan ook, helemaal naar de kl*te rijden!

Ik reageerde op de post erboven,ik ben namelijk een grote voorstander van vw nw,alleen hadden ze het hierboven over de kop erop trekken.Zowel te diep,trekken,en kop erop trekken zijn dingen die in mijn ogen absoluut "not done" zijn.Voorwaarts neerwaarts met het neusje eruit en verbinding van achter naar voor en van daaruit verder werken,daar kom je een stuk verder mee.Dus vooral belangrijk voor jonge paarden TS.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:38

crossmonster schreef:
nou ik denk dat vwnw ook wel eens met het neusje achter de loodlijn kan zijn,
alleen idd moet je dan goed van achter kunnen blijven rijden.
en dat kan niet iedere ruiter voelen, en niet iedere instructeur zien Knipoog

absoluut, ik vraag ook regelmatig door, train altijd vw nw, maar voornamelijk bij het trainen van de verzameling zet ik ze heel rond zodat ze heel de bovenlijn gebruikt, en laat dan eerst de achterhand 'dribbelen' en dan mag ze van voren komen, werkt bij die van mij fantastisch! Het laag en diep rijden word vaak als 'slecht' beschouwd, ik train nou enkele jaren zo en het voelt onwijs goed.
Het heeft vaker met het soort paard en de kundigheid van de ruiter te maken, dáár liggen de punten waarbij het fout gaat, niet bij het systeem. Elk paard heeft zijn eigen trainingswijze nodig in mijn ogen. Op het moment dat ik ze daar beneden helemaal los heb, laat ze in de oprichtig ook mooi los, zou ik daar 'bovenin' beginnen, zou er één brok spanning overblijven, dus zoals ik al zij, het verschilt per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:41

Elisa2 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik reageerde op de post erboven,ik ben namelijk een grote voorstander van vw nw,alleen hadden ze het hierboven over de kop erop trekken.Zowel te diep,trekken,en kop erop trekken zijn dingen die in mijn ogen absoluut "not done" zijn.Voorwaarts neerwaarts met het neusje eruit en verbinding van achter naar voor en van daaruit verder werken,daar kom je een stuk verder mee.Dus vooral belangrijk voor jonge paarden TS.

daar ben ik het idd ook mee eens, overigens rijd ik alleen nog maar in het bos met de 3 jarige, en laat haar alleen een beetje naar beneden lopen als ze het zelf aanbied. en idd vwnw is heel iets anders, daar ben ik ook geen voorstander van.

Denni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:05

Ik ben ook van mening dat laag en rond (diep) rijden een goed effect op het paard kan hebben. Mijn paard rij ik ook veel laag en rond, ik heb echter moeite met oprichten, heeft iemand hier goeie tips voor?!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:07

''Te'' is teveel. Oftewel: er staat niet voor niks 'te' voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:12

Redrumfox schreef:
''Te'' is teveel. Oftewel: er staat niet voor niks 'te' voor.

hehe iemand die het snapt. dat probeer ik nou de hele tijd al duidelijk te maken.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:31

Denni schreef:
Ik ben ook van mening dat laag en rond (diep) rijden een goed effect op het paard kan hebben. Mijn paard rij ik ook veel laag en rond, ik heb echter moeite met oprichten, heeft iemand hier goeie tips voor?!

mijn paard vind het in de middengangen erg moelijk, dan duikt ze snel naar beneden.
Mijn trainster zegt altijd: 'probeer de oortjes zo hoog mogelijk erop te zetten' en hierbij mag je je handen wat hoger dragen.
Dan is het de kunst het paard daar bovenin na te laten geven, zonder dat je het contact kwijt bent. Als het paard dan ontspant breng je je handen weer omlaag, dan moet hij zichzelf dragen. Ik rij nou M2 en het wisselt nog heel erg, de ene dag kan ik haar helemaal niet bovenin rijden, de andere dag bijzonder goed, en meestal kleine stukjes, en dan gaat het fout op het moment dat ik een veruiming of zijgang in wil zetten, dan kan ze zichzelf niet meer dragen, dus moeten we dat nog veel doen om haar op dit punt sterker te maken! Toen ik het 'bovenin' lopen moest gaan aanleren, had ik constant het idee dat m'n paard met haar neus in de wolken liep, dit is puur even wennen omdat het paard dan precies op de loodlijn loopt en zijn hals draagt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:57

Oeps...ik schrok al Kaitlin.... oortjes erop en bovenin rijden....maar je rijd M2 en dan is het een ander verhaal.
dees_daan en Elisa2 wij denker er dus hetzelfde over.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:25

aerdenhout1 schreef:
Oeps...ik schrok al ksb.... oortjes erop en bovenin rijden....maar je rijd M2 en dan is het een ander verhaal.
dees_daan en Elisa2 wij denker er dus hetzelfde over.

juist ja Knipoog hoef je niet van te schrikken hoor, is een perfect systeem waarbij het paard zichzelf in de oprichting leert dragen, zonder getrek en gelurk. (heb je mijn gedeelte over het laag en diep rijden ook gelezen? hoort er ook bij!)Je ziet vaak dat paarden die geen balans hebben en bovenin 'moeten' lopen, een zgn. knik in de hals krijgen, door het vastzetten en meedragen, vind dat erg zonde, geef de basis meer tijd en het is zo opgelost. Pling

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:20

Katja schreef:
maaitjuh schreef:
maar ik vind diep en dan wat hoger ingesteld er heel raar uitzien. En dat lijkt me ook niet fijn voor een paard.
Snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Diep is laag en dus tegenover gesteld van hoog.

Nee, diep is achter de loodlijn en dat zie je ook vaak bij paarden die wel hoog ingesteld lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:23

oeps zie nu dat er staat dat ik geen voorstander ben van vwnw dat moet dus wel voorstander zijn Ja

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:46

Als je paard met ze hoofd op ze borst loopt, lijkt me niet erg prettig, Je paard kan wel lang en laag diep lopen ofzo Clown ?! dat moet wel goed zijn voor de rug van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:40

dat heet gewoon lang en laag, en daar ben ik ook niet tegen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:41

Ik rijd mijn paard diep om hem los te rijden Lachen. Daarna werk ik hem omhoog. En daarna laat ik hem weer uitschuiven en diep "uitlopen"

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:12

sommige mensen vinden het fijn als hij lager loopt, ik vind te laag en te hoog allebei niet zo geweldig.