veel liever met sporen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Re: veel liever met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:58

Op de vorige stal waar ik stond werd een paard ingereden met flinke sporen om.
Dus ik maakte een opmerking dat me dat nog niet nodig leek.
Reactie daarop was: Hij snapt nu toch nog niet echt het ''begrip'' been geven, dus met of zonder spoor maakt niet uit.

Als hij goed doorgereden is en als hij aan het been is kunnen de sporen weer af. En mochten ze dan in de toekomst weer nodig zijn dan gingen ze weer om

Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:27

ach je dat is ook een mogelijkheid Lips are sealed

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 14:53

fiekhe schreef:
Ik rijd nooit met sporen.
Zoals marieke2 al zei gebruiken mensen met 'luie benen' vaak sporen. En da's verkeerd, daarom zijn sporen niet gemaakt.

@lotjj92:
Citaat:
hoewel ze soms wel wat lui kan zijn

Daaruit maak ik op dat jij met sporen rijdt omdat je paarden lui zijn.
Daarvoor gebruik je geen sporen, een paard moet zonder sporen ook goed aan het been zijn & lekker actief lopen.

dat was een tijdje zo omdat ze net van het veulen af was, nu is ze weer lekker fel. alleen ik vind die spoor net een wat duidelijker en preciezere hulp, gewoon kort prikje en been los. zonder spoor ga ik doordrijven en mijn hak optrekken . met spoor is het gewoon 'vast' en dan de rest weer los

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:19

Ik vind het onzin om je paard ermee vooruit te trappen ... jammer dat dat altijd zo goed werkt, ik zie het als verfijning voor de hulpen ja maar ook voor inderdaad het vragen om de buikspieren aan te spannen, maar dat kan ook zonder, maar dan praat je ook weer over "luie" mensen wat hier al eerder beschreven werd Clown
eigenlijk gewoon een handig extratje (als je er goed mee om kan gaan dan hé
Maar ik heb het niet nodig en ook nog nooit mee gereden, ik zie het heeeel veel

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:01

Citaat:
ik heb mijn paard altijd op spoor gereden, dat kwam omdat ie zo groot was en moeilijk bij elkaar te rijden was. ik heb nu een nieuw paard die ik zonder sporen rijd, en soms is het erg aantrekkelijk om ze om mijn laars te doen Bloos . ik vind het gewoon prettiger dat puntje waar ik de hulpen mee kan geven.

Als je hiervoor sporen nodig hebt, dan doe je iets verkeerd met het rijden. Sporen gebruik je rijtechnisch voor specifieke funkties. Als je ze voor wat anders gebruikt dan zijn het andere werktuigen.
Citaat:
alleen omdat ik het paard belangrijker vind heb ik gekozen nog niet met spoor te gaan rijden. hoewel ze soms wel wat lui kan zijn, komt nu denk ik ook door de warmte. maargoed hebben meer mensen hier last van ?

Je geeft hiermee aan dat je je paard belangrijk vindt. Een paard is over het algemeen werkwillig (op echte uitzonderingen na). Als een paard niet graag meewerkt of voor je werkt, dan wordt dat door ons lui genoemd. De praktijk is dat het paard door de ruiter in de meeste gevallen zo geconditioneerd wordt. M.a.w. je maakt het paard zelf zo.
Om het paard aan de hulpen te krijgen heb je geen sporen nodig. Om een paard op de geringste hulp te laten reageren heb je geen sporen nodig. Als je je toevlucht neemt tot sporen om het op die manier zo te doen lijken, beduvel je vooral jezelf, je paard en de omgeving. Er staan goede tips bij om een paard aan de kuit te krijgen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:05

Citaat:
Als hij goed doorgereden is en als hij aan het been is kunnen de sporen weer af. En mochten ze dan in de toekomst weer nodig zijn dan gingen ze weer om

Dat heeft niets met goed paardrijden te maken. Het is meer een kwalificatie van de mensen die op die manier met paarden omgaan (gebrek aan goede ervaring) en het zegt iets over de aard van de mensen die zich als ruiter voordoen. Het is geen reclame voor paardrijden, maar goed alles went. Als je dit vaak genoeg ziet, ervaar je het vanzelf als normaal. Dat is het niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:06

Ik doe het andersom. Als hij goed aan de hulpen is doe ik een spoor om Haha!

vilkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:39

als jij je paard met sporen moet rijden dan heb je je paard niet goed aan je been dus ik vind dat het echt gemak zucht is om meteen je sporen te pakken
groetjes kim

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:30

ik ken ok een meisje dat spoorverslaaft was en die eheeft de hele uik van het paard open gehaald met der sporen echt gewoon te zielig Verdrietig!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:53

Nou je bent niet de engiste Vork !

Ik wil ook weleens een spoor omdoen voor het gemak maar meestal hou ik me in Knipoog