Is paardrijden nou zo moeilijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Re: Is paardrijden nou zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:04

Mijn paard is niet altijd even makkelijk. Lijkt vaak op foto's wel, maar er zijn er een aantal die het hebben mogen ervaren. Toch kan ik redelijk op mijn paard rijden, wij zijn vind ik gewoon een team.

MAAR ik vind niet dat ik goed kan rijden. Bij andere paarden is het steeds weer wennen om daarop te rijden. En het duurt eventjes voordat ik dan daar weer wat beter mee kan rijden.

Ik zet mezelf in de klasse: lol met je knol en met veel plezier.
Ik kan nog heel veel leren en mijn paardje ook.

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:18

dat is ook wel weer zo je moet wel heel veel plezier met je paard hebben heb je dat niet dan is paardrijden ook niet meer leuk. en alleen maar trainen is ook niet altijd leuk voor je paard en van buitenrijden enz kan je ook veel leren.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:41

runningkawa schreef:
ja het is moeilijk
en dat is denk ik omdat je met dieren bezig bent, geen paard is hetzelfde en reageert hetzelfde Lachen
Inderdaad. Die denk ik mag je wel schrappen Knipoog . Het ís gewoon zo Lachen. Je moet altijd rekening houden met je paard. Je kan niet gewoon even je eigen ding gaan doen en klaar. Maar ook in andere sporten kan je niet perfect zijn. En dat is juist zo leuk, streven naar iets wat niet bestaat: de perfectie Lachen .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:48

Als je met dieren werkt valt er zowiezo elke dag wel iets te leren...zolang je daarvoor openstaat is er weinig aan de hand Knipoog .
Ik zit al een jaar of 20 in de paarden...zowel hobby-matig als professioneel en er zijn altijd weer dingen die je blijven verbazen elke dag is anders elk paard is anders.
Het leren vind ik juist een van de leuke dingen van het werken met paarden...ik leer mijn paard dingen...hij leert mij dingen en zo rommelen we lekker door Haha!
De perfecte ruiter bestaat niet en het perfecte paard ook niet...zorg gewoon dat je beide plezier hebt in wat je doet en dat je lekker op elkaar bent afgestemd...dan heb je al een groot deel voor elkaar Knipoog

Of paardrijden moeilijk is...tsja...ook dat ligt eraan...of je vanuit de toeschouwer spreekt of vanuit de berijder....beste stuurlui staan toch altijd aan wal Tong uitsteken Haha!

Groetjes,Tinky

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:51

Paardhobbelen kan iedereen die kan zitten ha ha Vingers aflikken

Maar paardrijden is natuurlijk wat anders!! Ach gut Das echt niet gemakkelijk..
Het is al niet eenvoudig om te begrijpen wat goed paardrijden is, laat staan het te doen!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:57

JA, het is moeilijk Ja Ja Ja. Vind ik tenminste.....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:16

ja het is heel moeilijk, omdat je met een levend wezen te maken hebt, geen automaat Lachen Dat maakt het ook zo boeiend, dat is wat het rijden en met paarden bezig zijn zo speciaal maakt Haha!

En gelukkig zijn er wel goede ruiters.. De jongen in dit filmpje vind ik er echt eentje, kwam ik op youtube tegen..Zo netjes rijden, zo beheerst en ontspannen.. echt heel mooi.

http://www.youtube.com/watch?v=r8ujdjyloe8

Maargoed, dat is mijn mening Lachen zo zijn er vast nog wel meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:21

fiekhe schreef:
runningkawa schreef:
ja het is moeilijk
en dat is denk ik omdat je met dieren bezig bent, geen paard is hetzelfde en reageert hetzelfde Lachen
Inderdaad. Die denk ik mag je wel schrappen Knipoog . Het ís gewoon zo Lachen. Je moet altijd rekening houden met je paard. Je kan niet gewoon even je eigen ding gaan doen en klaar. Maar ook in andere sporten kan je niet perfect zijn. En dat is juist zo leuk, streven naar iets wat niet bestaat: de perfectie Lachen .

Idd...vind ik ook... en net als je denkt dat je je eigen paard goed en door en door kent, doet hij weer iets wat je niet verwacht. En dat houdt het nu juist zo leuk Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:18

kjoetie schreef:
ja het is heel moeilijk, omdat je met een levend wezen te maken hebt, geen automaat Lachen Dat maakt het ook zo boeiend, dat is wat het rijden en met paarden bezig zijn zo speciaal maakt Haha!

Hmmm...toch gaan veel mensen ervan uit dat je paard gewoon een noodrem heeft en een achteruit knop met een biep-signaal Nagelbijten / Gniffelen tenminste...als ik de mensen soms commentaar hoor geven lang de weg Clown

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:34

Ook ik kom mezelf regelmatig tegen, en het is heel apart, maar toch je leert altijd.
Als je denkt dat je de basis wel een beetje in het paard hebt zitten, en ga je een stapje hoger blijkt het te moeilijk. Zo moet je altijd naar je paard kunnen kijken, en kijken wanneer je een stapje terug moet. Ik heb tijden gehad van, ik kan het niet en het wil ook nooit. Maar wie wil nu niet een super team worden met zijn of haar paard/pony. Dat wil zelfs een manege ruiter, maar die heeft niet altijd de kans om een team te worden. Je rijdt maar 1 keer in de week, maar nog kan het niet altijd. De combinatie moet altijd kloppen, jij moet je paard als ware aanvullen en andersom. Zelfs nu denk ik nog het zal nooit lukken, maar zodra ik van mijn vz-pony af stap, denk ik toch altijd wel, wat is ze toch veel in 2 jaar veranderd. Ze is zoveel veranderd in 2 jaar, mede te danken aan de pony die er voor open stond. Het kost je bloed, zweet en tranen en nog ben je niet uit geleerd. Soms denk je ben ik er nu nog niet, nee en dat zul je eigenlijk ook nooit zijn, je werkt altijd maar verder naar de perfectie. En iedereen wil een team vormen, alle meisjes van een jaar of 13,14,15 misschien ouder, willen ook wel grand prix rijden. Zelfs ik zou dat wel willen, zo zul je altijd je droom achterna moeten blijfen jagen en je grenzen verlegen. Kortom paardrijden is moeilijk en blijft moeilijk.
Commentaar mag Tong uitsteken Bloos , sorry voor het lange domme verhaal.

Edit: Een ruiter denk niet alleen voor zichzelf, maar denkt tegelijkertijd voor het paard.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:05

ik vind écht paardrijden ook heel erg moeilijk..
over gewoon het gevorderde paardhobbelen zeg maar doe je al een aantal jaar, maar over het écht rijden van je paard doe je je hele leven..je bent nooit uitgeleerd.
Je hebt bij paardrijden niet alleen met je eigen lichaam, karakter, talenten en zwakke punten te maken, maar ook met die van je paard. En dat maakt het paardrijden nu juist zo interessant vind ik. Elk paard is anders, qua bouw, karakter, sterke en zwakke punten enz. en elk paard moet daardoor anders getraind en behandeld worden, ik denk ook buiten de tijd die ik op mijn paard zit veel na over hoe ik problemen aan moet pakken en wat bij het ene paard de goede manier is om iets te bereiken.
Daarom vind ik het ook zo'n heerlijke sport Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 07:58

Paardrijden is zo moeilijk dat het eigenlijk niet in 1 mensenleven te leren is. Met 1 paard goed kunnen rijden, daar komen sommige mensen nog wel aan, maar elk paard goed kunnen wegrijden? Dat is een onmogelijkheid.

Natuurlijk zijn er ruiters die in hun leven een heel eind komen. Nou wil goed rijden absoluut niet zeggen dat je ook "hoog" rijdt. Er zijn genoeg ruiters die welliswaar hoog rijden, maar die ik liever niet op mijn eigen paard zie rijden... En ook nog een aantal ruiters die nooit een echt basispaard gehad hebben, maar altijd bewegingswonders gereden hebben met een al goede opleiding achter de rug. Ik denk niet dat een ruiter die altijd alles van het paard heeft geleerd een goede ruiter te noemen is. Zo'n ruiter kan alleen goed trucjes nadoen.

Zelf hoop ik ooit een aardig rijdende ruiter te worden. Echt goed worden hoop ik wel, maar is mijn leven waarschijnlijk te kort voor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:06

Sinds ik sindskort op jonge handelspony's rijd heb ik ontdekt dat paardrijden ontzéttend moeilijk is. Manegehobbelen (aan je rechterteugel trekken = naar rechts, bijv.) is niet zo moeilijk, maar ik leer nu bijv. op 2 teugels sturen (ja niet alleen op de teugels natuurlijk, + been hulp + gewichtshulp) en het valt me niet mee.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:11

heel moeilijk. om dat het nooit het zelfde is. En jij je met aanpassen aan het paard of jij je paard moet laten aanpasssen aan jou.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:20

Ja paardrijden is inderdaad moeilijk. Niet-paarden mensen die ik ken denken vaak dat het gewoon beetje drijven en sturen is, maar dat is echt niet zo.
Er komt zoveel bij kijken.
Je bent met een dier bezig, een vluchtdier, die altijd kan schrikken.
Ook reageert ieder paard anders.

fooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:14

Hele goeie opmerking. Wanneer ben je nou een goed ruiter?
Ik begin net met paardrijden en vind het echt heel leuk. Maar heb nu een paar lessen gehad en mag de groepsles in. Wanneer doe je iets goed is dan de vraag. Bij de eerste instructrice doe je het harstikke goed en bij de tweede zit je scheef!?

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:23

ik vind wel als je goed zit en goed je paard onder controle heb dat je best mag zeggen ik kan leuk rijden Knipoog. maar inderdaad wanneer ben je pas een goede ruiter want nivau zeg ook niet altijd wat. maar ach paardrijden is en blijft lastig vind ik teminste want paarden zijn en blijven dieren die elk moment weer anders kunnen zijn Knipoog.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:35

Het is heel moeilijk en je raakt inderdaad nooit uitgeleerd. Elke keer krijg je er een puzzelstukje bij, en dan zie je weer een groter plaatje, en dat grotere plaatje is weer een deel van iets. Niemand kan pérfect paardrijden, dat bestaat niet. En ja, paardrijden is en blijft lastig voor velen. Knipoog

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:41

Pff paardrijden is heel moeilijk.. iedereen zegt altijd maar je zit op zon knol en die doet het werk, maar als je zo iemand erop zet nou die blijft in stap nog niet eens zitten hoor. Ik heb daar zon hekel aan, paardrijden is moeilijk en wat derest zegt elk paard is anders niemand is de beste.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:43

Klopt, en je raakt nooit uitgeleerd. Ja

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:44

Waar, zelfs Anky van Grunsven moet nog een hoop leren Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:19

Het is zeker moeilijk! Maar het feit dat je nooit uitgeleerd bent maakt het natuurlijk ook weer leuk. Na al die jaren verveeld het rijden mij iig nooit!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:20

runningkawa schreef:
ja het is moeilijk

Ja precies Knipoog

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:51

ben helemaal eens met runningkawa! je kan jezelf altijd in alles verbeteren!
x

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:59

Ik vind dat nou juist zo mooi van rijden: je bent nooit uitgeleerd, en toch heb je ondertussen veel plezier!

Kennen jullie het verhaal? Dat je als je héél goed je best doet, je misschien op je doodsbed, 98 jaar, opeens het licht ziet en nu weet hoe je moet rijden!