fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:11

fanny_loverr schreef:
er zijn toch echt wel momenten dat het paard ook aandeel heeft in miscommunicatie...
Als ik met tosca op het zandpad rij en ze mag niet in rengalop gaat ze ervandoor, gelukkig gaat dit na veel oefenen en vooral veel geduld al een stuk beter, maar paarden blijven dieren, met een eigen mening en een eigen willetje...

Geef jij dan niet verwarrende signalen? Dat vraag ik me dan echt af.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:16

rustig blijven lichtrijden, en een lichte druk op de teugel lijkt mij geen hulp om ik galop over te gaan lijkt me....

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:18

fanny_loverr schreef:
rustig blijven lichtrijden, en een lichte druk op de teugel lijkt mij geen hulp om ik galop over te gaan lijkt me....

Misschien vluchtgedrag, zou best kunnen. Vluchten voor die druk

Geen aanval ofzo. Lachen

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:24

Joonsel schreef:
fanny_loverr schreef:

Misschien vluchtgedrag, zou best kunnen. Vluchten voor die druk

Geen aanval ofzo. Lachen

Hmm.. ben ik het deels mee eens. Maar als een paard op een bepaald stuk vaak (dus niet altijd) mag galloperen (in dit voorbeeld), dan kan hij alsnog overgaan in galop, dan kan je netjes blijven zitten en hulpen blijven geven. Misschien gaat hij dan niet in galop maar blijft hij dribbelen. Ben het ermee eens dat het ook de "fout" van de ruiter dan is om precies op die plek iedere x te galloperen, maar dit is niet alléén ruiters "fout".

Rijvaardige fouten (hiermee bedoel ik nageeflijkheid etc) worden idd veroorzaakt door de ruiter.
Toch denk ik dat een paard ook wel eens "een lolletje" heeft. Ik ken een paar paarden die het onzettend grappig vinden om eventjes los te breken oid, en dan gewoon in de berm gaan grazen, geen angst niets (100% zeker van).

Maar mensen die (vooral bij wedstrijden vaak, waar de paarden moeten presteren) zeggen "dat deed mijn paard gewoon expres" heb ik echt zoiets van "ja hoor, dat doet ie om jou te pesten.. Gestoord Gek hea, dat hij zo loopt als jij "iets verkeerd" doet!"

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:57

ja dat ze daar vaak mag galloperen is ook de reden dat ze weg wil, dit heb ik haar niet aangeleerd, doet haar baasje altijd met haar dat is het enige punt waar haar baasje in rengalop durft.
Momenteel gaat het al stukken beter doordat ze nu weet dat het gewoon niet altijd mag.

En soms met dressuur rijden op het veldje gaat ze ook crossen, deze fout zoek ik noch bij mezelf noch bij tosca, het is gewoon een pittige pony die zo nu en dan haar racen even nodig heeft. Dit doet ze duidelijk niet om voor de druk weg te lopen want de ene keer doet ze tijdens het uitstappen aan een lang teugeltje en de andere keer als ze net lekker ontspannen in de aanleuning loopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:07

ik ben echt van mening, dat hoe moeilijk het paard ook is, en welke problemen het dier ook vertoond............... het ligt altijd aan de ruiter.

Een paard is een dienstbaar dier

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:10

dat ben ik niet met je eens, je hebt ook paarden die uit joligheid een bok geven o.i.d. het is niet altijd een uiting van pijn of ongenoegen, maargoed ieder zn mening

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:12

dan alsnog is het aan de ruiter om dit te onderkennen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:18

Rijtechnisch leg ik de verantwoordelijkheid altijd bij de ruiter! Maar ik merk wel zeker dat paarden ook weleens een lolletje willen en eens dwars willen liggen...!

Zo haalde ik mijn paard uit het land, was moeilijk gedoe omdat het land inmiddels een zwembad is en ik dus door een inmiddels sloot moest om het schrikdraad eraf te halen.
Door dit gedoe zag het weidemaatje van mijn paard kans om te ontsnappen naar het volgende weiland (stond niets in gelukkig) en jolig dat hij was!! Rennen, bokken en mij uitdagen en niet laten pakken hoor!!

Mijn bijrijdpaard was altijd 'bang' in een bepaalde hoek van de bak. Ze heeft helaas al heel wat diverse stallen en bakken gezien (door het vele verhuizen...ik verhuisde dan trouw mee) en in elke bak koos ze weer een nieuwe hoek uit die ze eng vond en niet door wou.

Met buitenritten was er echter nooit wat aan de hand, dat vond ze zo leuk en genoot ze zo van! Ze schrok weleens van iets maar sprong altijd een beetje opzij verder niet...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:27

Het paard maakt inderdaad ook wel eens fouten hoor. Maar dan is het wel de eer aan de ruiter om deze op te lossen natuurlijk. Clown

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:42

laetitia schreef:
Rijtechnisch leg ik de verantwoordelijkheid altijd bij de ruiter! Maar ik merk wel zeker dat paarden ook weleens een lolletje willen en eens dwars willen liggen...!

Amen! Vork

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:24

KiWiKo schreef:
nee fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is een paard zo naar, en zo vervelend........... dat betekend niks meer en minder dan dat de ruiter die erop zit het niet goed doet ergens Lachen

.
Ik had een paard dat door de vorige eigenaren helemaal verklööt was. De fout lag dus bij hun.
Maar uiteindelijk was het paard naar íedereen bijterig, als je erop zat vertikte ze het om na te geven omdat ze dat eng vond (wat wil je? Paard was niet zo leuk behandeld). En hoe zacht ik ook was, ze deed het gewoon vaak niet (soms wel).
Ligt de fout dan bij mij? Als ruiter? Ik ben er van overtuigd dat de fout niet bij het paard lag, maar ook niet bij mij hoor, ik heb m'n best gedaan met dat paard en had het beste met haar voor, had goede begeleiding, maar het ging gewoon niet. Lachen

Ben wel van mening dat de fout meestal bij de ruiter ligt, en zelden bij het paard, vergis je daar niet in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:31

nee, je snapt het niet.......... ook al doet het paard nog zo achtelijk, degene die er op DIT moment opzit is degene die bepaald Lachen Lachen

en soms kan je inderdaad de klik niet hebben, maar ook dat ligt aan de ruiter Lachen Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:45

KiWiKo schreef:
nee, je snapt het niet.......... ook al doet het paard nog zo achtelijk, degene die er op DIT moment opzit is degene die bepaald Lachen Lachen

en soms kan je inderdaad de klik niet hebben, maar ook dat ligt aan de ruiter Lachen Lachen

Geloof mij, de klik was er zeker aangezien het dier erg op mij gericht was. En ik bijna de enige was die er überhaupt op kón rijden. Knipoog
Ik zeg ook helemaal niet dat ze achterlijk deed hoor, absoluut niet. Lachen Het was een lief paard maar gewoon echt bang om te ontspannen. Die angst is erin gereden door de vorige eigenaren en die moest ik er maar weer uit zien te rijden. Aangezien dit dier al zeventien was en waarschijnlijk haar hele leven door de vorige eigenaren hard bereden, was dit nogal een opgave.
En als ik (als degene die er op dat moment op zat), op DAT moment wilde bepalen dat mijn paard maar even moest ontspannen. Ja. Oke. Hoe? Het dier wist gewoon niet hoe, en ze durfde het niet.
Het enige wat ik op DAT moment kon beslissen was dat ze maar even met haar hoofd naar beneden moest, en dat moest dan door middel van een harde hand (nooit geprobeerd trouwens. Knipoog Maar iemand anders die er tijdelijk op gereden heeft wel, en het paard werd er alleen maar slechter door. Zonde Scheve mond ), en dat was ik toch echt niet van plan.

Als een paard niet durft te ontspannen, door een angst die er bij de vorige eigenaren is ingereden, en iedereen doet er álles aan om die angst er zo geduldig mogelijk weer uit te krijgen, vind ik niet dat je de fout bij de ruiter kan leggen (in elk geval vind ik, en degenen die het paard kenden met mij, dat je de fout in mijn geval niet bij mij kon leggen).
Misschien doet de ruiter wel helemaal niks fout, maar is het van het paard zo een gewoonte geworden door die vorige eigenaren dat ze niet meer zou weten hoe te ontspannen.

Ik snap je standpunt KiWiKo. En ik respecteer hoe jij erover denkt. Ja Maar ik kan het niet met je eens zijn. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:48

hahaha misschien ben jij dan de uitzondering die de regel bevestigd Lachen

klinkt als een bizar lief paard Lachen

dit is inderdaad zo een uitzonderingsgeval........... hier kan een goede ruiter ook niks mee, ja na verloop van tijd........ maar een paard als dit is echt een project Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:54

KiWiKo schreef:
hahaha misschien ben jij dan de uitzondering die de regel bevestigd Lachen

klinkt als een bizar lief paard Lachen

dit is inderdaad zo een uitzonderingsgeval........... hier kan een goede ruiter ook niks mee, ja na verloop van tijd........ maar een paard als dit is echt een project Lachen

Zeker. Ja Jammere is wel dat doordat het niet vooruit ging, op een gegeven moment de klik ook wegraakte. Voor haar en voor mij was het op een gegeven moment eerlijker om haar te verkopen, en te hopen dat iemand anders er wel wat mee kon. Ach gut
Op stal was ze trouwens niet zo lief, maar als ze je kende en de klik er was was het een heerlijk paard hoor. Lachen Op haar manier, was ze erg lief. Lachen

De enige manier waarop ik haar (bij "goede" ruiters die ik erop heb gezien) goed heb zien lopen (hoofdje naar beneden), was met harde hand. Maar dan was de ontspanning ver te zoeken (geef haar eens ongelijk, het dier was lang genoeg hard bereden, die persoon ging er op aanraden van degene die mij begeleidde op, ik heb er daarna tijden lang niemand anders op gewild omdat het alleen maar kwaad deed en geen goed). Uiteindelijk kreeg ik haar dan wel zo ver dat ze ontspannen ging lopen (neusje naar voren en het zag er niet uit, maar de spanning was weg), maar zodra je dan meer wilde kwam ze weer in protest (drie jaar lang). Zonde dat een paard zo verklööt kan zijn. Scheve mond

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:41

KiWiKo schreef:

Ben ik ook niet helemaal mee eens. Soms wel, maar uitzonderingen als die van Ilzjuh zijn er ook. En zo zijn er meer.
Mijn pony heb ik 4 jaar over gedaan om met haar echt heerlijk te kunnen rijden. Voordat ze bij ons kwam heeft ze op een stal gestaan waar ze niet begrepen werd, en daarvoor is ze mishandeld.
Ze had dus een muur omzich heen gebouwd, waar ik nu doorheen ben gekomen. Maar láng niet alle fouten lagen bij mij! Wél bij de vorige eigenaren, waardoor ze zo "vervelend" was geworden.

En nu nog, met een ander wil ze bepaalde dingen niet die ze met mij wel wil. Gewoon omdat ze mij nu vertrouwd en de ander niet. En dat is niet de fout van de ander (niet dat het een fout is van mijn paard).

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:06

KiWiKo ....Ik wil je niet aanvallen, en respecteer je mening. Maar ik kan het niet volledig met je eens zijn.
Ik heb nu zo´n 400 paarden onder me gehad, en er was er geen een hetzelfde.
Mijn hart is als die van een paard. Ik kan met ze lezen en schrijven, maar je hebt altijd van die paarden die `het` toch eventjes willen proberen, en je vervolgens in het parcour of in de ring vies in de steek laten.
Op dat moment moet je indd als ruiter ingrijpen, maar de fout is al gemaakt. Als ruiter zijnde behoor je het alleen fatsoenlijk op te lossen.
Elk paard heeft een eigen karakter, en de een is eerlijker dan de ander.
Neem nou Tygo, het paard waar Hester Klompmaker op rijdt.
Hester is een super amazone, alleen Tygo is een klier. Zo loopt ie braaf, en het andere moment doet ie niets anders dan bokken tussen de hindernissen door. En dat ie dat doet ligt echt niet aan haar!! En dat hij dan vervolgens door zijn geklier een balk eraf gooit omdat de afstanden nu niet meer kloppen ligt niet aan haar, maar echt aan die Tygo!!
Trouwens wel een wereld paard hoor, superbok! Niks mis mee!! Gebruik dit alleen als voorbeeld dat het niet altijd aan de ruiter ligt. Beide, zowel Hester als Tygo zijn van wereldklasse, en als combinatie neem ik mijn petje voor hun af.!!
Met karakter
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 08-07-07 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:11

Ik ben er achter gekomen dat 9 van de 10 gevallen de fout bij de ruiter ligt. De ruiter moet het vertrouwen geven en nemen.
Zo kan er eigenlijk nooit een miscomunicatie zijn en in het ene geval kost het meer geduld en tijd dan bij het andere.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:01

ik ga zeker mee met kiwiko. een fout ligt altijd bij de ruiter. als ruiter zijnde moet je je paard in dingen begeleiden, en moet je dingen aanvoelen. bijvoorbeeld je ziet zo vaak mensen met een sterke inwerking van de hand.. en maar klagen, mijn paard is zo sterk, dit is een voorbeeld. je heb er inderdaad moeilijkere paarden bijzitten, maar dan nog, wat er ook gebeurt, altijd ligt het aan de ruiter. als ruiter ben je een begeleider, een leidinggevende. al is je paard nog zo gek, dan hoor jij er als ruiter controle over te hebben, en op dingen in te spelen en zogen dat het wel goed verloopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:27

IK ben het er ook mee eens dat het altijd aan de ruiter ligt, en jammer genoeg worden er op die manier zoveel paardjes verkl**t.
Als ze geluk hebben komen ze bij de juiste ruiter terecht maar heel vaak gaan ze van hand tot handelaar en ligt het altijd aan het paard .
Zelf heb ik ook 2 pony`s staan die in het verleden niet erg leuk zijn behandelt/gereden , 1 ervan is redelijk te rijden , de andere ben ik nog wel 4 jaar bezig om het vertrouwen terug te geven dat het ook leuk kan zijn als er iemand op haar rug zit.

OP wedstrijden zie je ook vaak dat een paard onredelijk behandelt word omdat HIJ/ZIJ het niet deed vandaag, krijgt dan buiten de ring een snok in zijn mond even nog snel de sporen flink erin trappen en als het mee zit de zweep er nog over, dan een uur de trailer in omdat ze toch de punten willen weten ,maakt niet uit of het 30 graden is en het paard bevangen raakt van de hitte , vinden ze het gek dat het volgen de keer ook niet goed, ppff zo kan ik nog wel even doorgaan,
Waarom krijgt toch altijd het dier de schuld en zoeken ze niet de fout bij zichzelf??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:30

fanny_loverr schreef:
maar paarden blijven dieren, met een eigen mening en een eigen willetje...

Je kan het feit dat een dier een eigen mening en een eigen willetje heeft niet een "fout" wanneer deze botst met jouw eigen mening of willetje onder het rijden. Als ruiter zijnde behoor je naar mijn idee rekening ermee te houden dat een dier een eigen mening en willetje heeft. Knipoog

Ontstaat er een miscommunicatie o.i.d. dan ligt de "fout" IMO dus altijd bij de ruiter.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:51

De fout ligt 9 van de 10 keer bij de ruiter! Fany_Loverr, ben het niet met jou eens Knipoog Als jij je paard op een EEEEERLIJKE manier wat vraagt, doet hij/zij het meteen Knipoog Hoe eigenwijs je paard ook is.

Het ligt bijna altijd aan de ruiter! Punt uit.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:08

ik vind dat de fout inderdaad altijd bij de ruiter ligt, mits het paard zijn bouw niet mee heeft. dus bijv niet lekker aan de teugel kan lopen. of zijn achterhand eronder kan zetten. dat zijn puur dingen waarbij de bouw gewoon niet meewerken. maar reactie's op het been. aanleuningsproblemen dat is gewoon een ruiters kwestie

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:38

volgens mij zijn er drie redenen dat iets niet lukt:
-ruiter doet het verkeerd
-paard snapt het niet (ook ruiterfout?)
-paard kan het lichamelijk (nog) niet

een paard zal zoiets nooit expres doen!