Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Elisa2 schreef:Paarden maken geen ongelukkige indruk als ze zich afgesloten hebben,apathie krijg je dan. Maar goed ik wil er niet mee zeggen dat toppaarden dat hebben,die hebben nog genoeg beweging.Het zijn meer de paarden van de amateurs die een half uurtje per dag in de molen staan en 1 uur gereden worden en daarna weer op stal gepleurd worden.Dat is zielig.

SparklingApp schreef:maar kunnen wij als mens wel zo goed inschatten wanneer een paard gelukkig is, zouden ze niet als ze geen angst hebben en genoeg te eten, genoeg beweging, genoeg gezelschap en een fijne plek om te gaan liggen niet al gelukkig zijn?
Als ik die paarden van Anky zie heb ik niet het idee van tjee wat een zielige paarden...
Ik denk toch dat we de paarden hier in teveel als mens bekijken.

Elisa2 schreef:Nou sommige van die paarden hebben een dode blik en zijn eventjes heel blij als je baasje er is.Dat is moeilijk te beoordelen.
Inge_ schreef:SparklingApp schreef:maar kunnen wij als mens wel zo goed inschatten wanneer een paard gelukkig is, zouden ze niet als ze geen angst hebben en genoeg te eten, genoeg beweging, genoeg gezelschap en een fijne plek om te gaan liggen niet al gelukkig zijn?
Als ik die paarden van Anky zie heb ik niet het idee van tjee wat een zielige paarden...
Ik denk toch dat we de paarden hier in teveel als mens bekijken.
Ik denk dat jij paarden teveel als mens bekijkt. Volgens jou kan een paard gelukkig zijn als hij geen angst heeft, genoeg te eten heeft, genoeg beweging, gezelschap van andere paarden en een plek om te liggen. Daar ben ik het mee eens, maar volgens jou zijn de paarden van Anky dan toch niet helemaal gelukkig. Ze hebben namelijk geen gezelschap van andere paarden omdat ze dan zouden kunnen gaan spelen wat voor blessures kan zorgen. Genoeg beweging krijgen ze ook niet, ja meer dan sommige paarden die 23 uur per dag op stal staan , maar de paarden van Anky staan alsnog 22 uur op stal. Voldoende biks zullen ze idd wel krijgen, maar de hoeveelheid ruwvoer voldoet niet aan de behoefte van een paard.
Daarnaast komt ze iedere dag min. 6uur buiten.

SparklingApp schreef:Inge_ schreef:
Ik denk dat jij paarden teveel als mens bekijkt. Volgens jou kan een paard gelukkig zijn als hij geen angst heeft, genoeg te eten heeft, genoeg beweging, gezelschap van andere paarden en een plek om te liggen. Daar ben ik het mee eens, maar volgens jou zijn de paarden van Anky dan toch niet helemaal gelukkig. Ze hebben namelijk geen gezelschap van andere paarden omdat ze dan zouden kunnen gaan spelen wat voor blessures kan zorgen. Genoeg beweging krijgen ze ook niet, ja meer dan sommige paarden die 23 uur per dag op stal staan , maar de paarden van Anky staan alsnog 22 uur op stal. Voldoende biks zullen ze idd wel krijgen, maar de hoeveelheid ruwvoer voldoet niet aan de behoefte van een paard.
Dat was juist een vraag... ik denk dat er iig niemand is die zal denken dat een paard gelukkig kan zijn zonder die dingen..
Gezelschap op je heen of echt om aan te raken is natuurlijk een verschil, maar wie kan zeggen of we de behoefte om aan te raken (ik denk dat die er is..) als mens kunnen compenseren met oa poetsen?
Ik denk ook dat veel mensen de hoeveelheid beweging van een paard op een klein stukje wei heel erg overschatten! Een uur trainingsmolen plus een uur werk legt een paard volgens mij heel wat meer meters af dan een dag in een klein weitje hangen..!
Ik heb bij ons wel eens globaal onderzocht of de paarden meer meters afleggen bij een ochtend weidegang of bij een uur molen, in de molen liepen ze meer. Wie kan dan zeggen wat beter bij de behoefte van een paard aansluit?
Nooit eens wat anders dan dressuur?
Mijn pony zou daar dus echt niet vrolijk van worden he. We rijden dressuur, springen, crossen, buitenritten, voor de kar, horseball, klein beetje vrijheidsdressuur. Als die alleeen maar zou dressuren is die niet te genieten 
Citaat:Ik snap best dat je met een paard of pony op dit niveau geen bos of duinritten gaat doen.

Ilzjuh schreef:Citaat:Ik snap best dat je met een paard of pony op dit niveau geen bos of duinritten gaat doen.
Ik niet. Je hoeft niet als een gek onverantwoord te gaan boscrossen, maar ik vind dat je ook met een paard op dat niveau best een buitenritje kan maken zo af en toe hoor. Je zal het paard vast niet horen klagen.
Ik kan me niet voorstellen dat die paarden daar écht gelukkig zijn. Als ik een paard was zou ik me in elk geval gruwelijk gaan vervelen als ik elke dag alleen maar dressuurmatig zou moeten werken en twee dagen in de week aan het handje gestapt zou worden.
Britty schreef:Ja oke, dat kan wel zo zijn. Maar Nederland vergaat niet als de nederlandse pony ruiters niets meer presteren! Bovendien weet ik vrijwel zeker dat een beetje variatie in het beestje zijn dag heus niet ten koste zou gaan van zijn prestaties.