3 x per week rijden of toch 4 x per week gaan rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: 3 x per week rijden of toch 4 x per week gaan rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:18

[/quote]
o wja weet je wat ik zal hem geen voer meer geven. toch knap van je dat je van daaruit kan kijken hoeveel dat ik hem voer. erg knap moet voedingdeskunidge worden kan je vanaf je bed rantsoenen gaan aanbevelen erg knap.
de deskundige ruiters heb ik er bij gehad vanwege zijn leeftijd van inrijden. en kan zeggen dat meerdere bekende springepaarden op dezelfde manier zijn ingereden.[/quote]

Heb je je dan ook wel eens verdiept op hoe oud die paarden zijn geworden en/of wat voor lichamelijke klachten ze hebben.
Sukkel Boos!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 13:28

hier mag een slotje op kom toch niet verder met mn vraag.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:38

ikke20 schreef:
hier mag een slotje op kom toch niet verder met mn vraag.

Lijkt me dat je al veel antwoorden gekregen hebt op je vraag. Je moet ze wel willen lezen natuurlijk. Slapen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:44

Een fries ook nog?? Dat zijn helemaal laat bloeiers... daar kun je al helemaal beter een extra jaar mee wachten... maar goed, doe vooral zoals je het zelf wilt doen, blijkbaar zit je niet op goede adviezen buiten je eigen straatje te wachten. Verwacht alleen geen troostende woorden als het straks wel mis gaat met de rug en/of benen van je paard....

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:45

wat asosiaal zijn de mensen hier op dit topic toch!!!! bemoei je met je eigen zaken !!!! stelletje zeikers bah bah ga lekker zelf aan de slag als jullie het allemaal zo goed weten !!!!! warom moet iedereen het toch altijd zoveel beter weten !!! ga lekker een ander forum verzieken dit gebeurd nou eenmaal in de paardensport of je wilt ofniet!!!! en of het slecht is hou ik me buiten. nog nooit geen overtuigende bronnen gezien iidg !!!!!

ik zou 4 X rijden nog even uitlaten gebruik die 4de keer rijden voor wandelen (verkeers mak maken etc)

succes !!!!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:49

ikke20 schreef:
Kinke schreef:
volgens mij is het tijd dat je je eens verdiept in het groeischema van een paard.

ik vroeg niet om commentaar ik vroeg iets heel anders dit is mijn eigen keuze geweest en het groeischema weet ik dondersgoed. ben zelf paardenparaveterinair en weet heus wel wat goed is en niet. en mijn paard heeft er niet onder geleden. anders had ik dat heus wel gemerkt dus graag reageren op mijn vraag en anders stil.

Als je er zelf zoveel verstand van hebt en vind dat een paard met 2,5 al onder de man kan, waarom heb je dan nu advies nodig of je hem een dag meer of minder kan gaan rijden ?? die afweging zou je dan toch ook zelf kunnen maken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 13:55

_angela_ schreef:
Een fries ook nog?? Dat zijn helemaal laat bloeiers... daar kun je al helemaal beter een extra jaar mee wachten... maar goed, doe vooral zoals je het zelf wilt doen, blijkbaar zit je niet op goede adviezen buiten je eigen straatje te wachten. Verwacht alleen geen troostende woorden als het straks wel mis gaat met de rug en/of benen van je paard....

snappen jullie het nou echt niet. ik kan een jaartje langer wachten ja maar hij is nou al ingereden. moet ik nu een jaar langer wachtne om hem in te rijden?
hij is toch al ingereden!!!!!!!!
dus je kan lopen zeuren erover wat je wilt je verandert er toch niks aan vind dat het forem aardig verpest wordt op deze manier. elk paard moet minimaal op zn 10 de ingereden worden want stel je voor.

GwoonMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:59

Jaartje weide?
Minderen qua rijden/longeren etc.?

Je kan het inderdaad niet terugdraaien dat hij is ingereden, maar je kan er zeker nog wel rekening mee houden en/of veranderingen aanbrengen in je 'schema'.

Mocht je dit niet willen, hou het dan bij 3x.
Hoewel ik longeren ook een inspanning vindt, dus eigenlijk loopt hij nog meer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 14:27

GwoonMandy schreef:
Jaartje weide?
Minderen qua rijden/longeren etc.?

Je kan het inderdaad niet terugdraaien dat hij is ingereden, maar je kan er zeker nog wel rekening mee houden en/of veranderingen aanbrengen in je 'schema'.

Mocht je dit niet willen, hou het dan bij 3x.
Hoewel ik longeren ook een inspanning vindt, dus eigenlijk loopt hij nog meer.

longeren is bij ons gewoon lekker rennen met een hastertje en peesjes aan. dus niet echt werken puur spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:47

ikke20 schreef:
snappen jullie het nou echt niet. ik kan een jaartje langer wachten ja maar hij is nou al ingereden. moet ik nu een jaar langer wachtne om hem in te rijden?
hij is toch al ingereden!!!!!!!!
dus je kan lopen zeuren erover wat je wilt je verandert er toch niks aan vind dat het forem aardig verpest wordt op deze manier. elk paard moet minimaal op zn 10 de ingereden worden want stel je voor.

Jij snapt het niet helemaal.
Het paard is dus veel te vroeg ingereden. Die schade kun je niet terug draaien.
Maar om nu te denken, "och die schade is er al, dan kan er nog wel meer schade bij"...? Verward

Doe het komend jaar gewoon rustig aan met dit dier, liever nog lekker de wei op en alleen met hem gaan wandelen en op de grond werken.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:18

maudy_89 schreef:
wat asosiaal zijn de mensen hier op dit topic toch!!!! bemoei je met je eigen zaken !!!! stelletje zeikers bah bah ga lekker zelf aan de slag als jullie het allemaal zo goed weten !!!!! warom moet iedereen het toch altijd zoveel beter weten !!! ga lekker een ander forum verzieken dit gebeurd nou eenmaal in de paardensport of je wilt ofniet!!!! en of het slecht is hou ik me buiten. nog nooit geen overtuigende bronnen gezien iidg !!!!!

ik zou 4 X rijden nog even uitlaten gebruik die 4de keer rijden voor wandelen (verkeers mak maken etc)

succes !!!!

Dus omdat het vaak voorkomt dat paarden al op jonge leeftijd worden ingereden is het meteen goed? Moet je daarom als een kip zonder kop achter de massa aan lopen? Verward
Mensen geven je hier goedbedoelde tips, zoals TL en Joviban, en omdat dat niet in jouw straatje past wil je het topic meteen sluiten en reageer je boos..
Je opent toch een topic omdat je tips wilt? Die krijg je, doe er dan wat mee!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:25

maudy_89 schreef:

??? Als de TS hier niet om advies/meningen gevraagd had, had ze die niet gekregen. Clown
Mensen die op een vraag antwoorden lijken me nu niet bepaald associaal.

Ik heb hier meerdere goede argumenten gezien om het paard ofwel niet, ofwel minder, en zeker niet méér te gaan rijden. En dat is precies het antwoord op de vraag van de TS. Waar is het probleem?

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:28

soesita schreef:
maudy_89 schreef:

??? Als de TS hier niet om advies/meningen gevraagd had, had ze die niet gekregen. Clown

Ik heb hier meerdere goede argumenten gezien om het paard ofwel niet, ofwel minder, en zeker niet méér te gaan rijden. En dat is precies het antwoord op de vraag van de TS. Waar is het probleem?

da mensen super assosiaal reageren en niet op een normale manier kunnen zeggen warom daar stoor ik me aan!! en dat is mijn probleem. Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:47

maudy_89 schreef:
soesita schreef:

da mensen super assosiaal reageren en niet op een normale manier kunnen zeggen warom daar stoor ik me aan!! en dat is mijn probleem. Lachen

Welke mensen reageren dan asociaal en niet op een normale manier?

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:54

nou ik zag sukkel staan en ook verschillende echt kinderachtige reacties, ik vind dat gewoon jammer wand dan komt er dalijk weer een topic met: je mag tegenwoordig niks meer zelf weten ofzoiets. ik vind het gewoon jammer want het verpest bokt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:32

@ TS: Je kunt idd niet terugdraaien dat je het paard veel te vroeg hebt ingereden. Gelukkig heeft je paard er nu nog geen merkbare schade aan opgelopen. Doe het nu vooral rustig aan, en houdt je paard gezond. Extra rijden hoort daar niet bij. Als het longeren alleen om het spelen gaat, en niet om het paard iets te leren, laat de longe dan weg, het is alleen een belasting. Door het paard los te "longeren" kan het veel beter de eigen balans zoeken, en doen waar het zelf zin in heeft. Jij staat er dan enkel bij om tempo en richting te bepalen.

Voor extra afwisseling en om het paard mentaal bezig te houden, zou je ook grondwerk met het paard kunnen gaan doen. Door het grondwerk spelender wijs op te bouwen, kun je het paard ook nog allerlei nuttige dingen voor het latere rijden leren, zoals wijken voor druk. Ook leer je het paard omgaan met vreemde situaties als wapperende zeiltjes en vlaggen. Erg nuttig, en het geeft jou en je paard iets te doen, zonder het paard lichamelijk zwaar te belasten.

@ Maudy_89: er is in het topic wel getelt 1 iemand die de TS stommert noemt, dat zegt helemaal niets over de overige personen die in dit topic reageren. Door jou opmerkingen ben je zelf bokt aan het verpesten... iedereen geeft goed bedoelde, onderbouwde adviezen, precies wat TS vraagt. Dat de antwoorden niet in de verwachting van TS liggen, is een ander verhaal...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 16:40

_angela_ schreef:
@ TS: Je kunt idd niet terugdraaien dat je het paard veel te vroeg hebt ingereden. Gelukkig heeft je paard er nu nog geen merkbare schade aan opgelopen. Doe het nu vooral rustig aan, en houdt je paard gezond. Extra rijden hoort daar niet bij. Als het longeren alleen om het spelen gaat, en niet om het paard iets te leren, laat de longe dan weg, het is alleen een belasting. Door het paard los te "longeren" kan het veel beter de eigen balans zoeken, en doen waar het zelf zin in heeft. Jij staat er dan enkel bij om tempo en richting te bepalen.

Voor extra afwisseling en om het paard mentaal bezig te houden, zou je ook grondwerk met het paard kunnen gaan doen. Door het grondwerk spelender wijs op te bouwen, kun je het paard ook nog allerlei nuttige dingen voor het latere rijden leren, zoals wijken voor druk. Ook leer je het paard omgaan met vreemde situaties als wapperende zeiltjes en vlaggen. Erg nuttig, en het geeft jou en je paard iets te doen, zonder het paard lichamelijk zwaar te belasten.

@ Maudy_89: er is in het topic wel getelt 1 iemand die de TS stommert noemt, dat zegt helemaal niets over de overige personen die in dit topic reageren. Door jou opmerkingen ben je zelf bokt aan het verpesten... iedereen geeft goed bedoelde, onderbouwde adviezen, precies wat TS vraagt. Dat de antwoorden niet in de verwachting van TS liggen, is een ander verhaal...

voor de afwisseling doen we vd. grondwerk vind hij niks aan. vreemde situaties kent hij ook al en verkeersmak is hij ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:56

Dan heb je een fijn paard!

Als je paard alles zo snel oppakt, is misschien vrijheidsdressuur wel iets voor jullie.... (en verder ben ik door de opties heen, behalve lekker niks doen en genieten van je grazende paard)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 17:01

_angela_ schreef:
Dan heb je een fijn paard!

Als je paard alles zo snel oppakt, is misschien vrijheidsdressuur wel iets voor jullie.... (en verder ben ik door de opties heen, behalve lekker niks doen en genieten van je grazende paard)

vd doen we al maar hij leert het heel snel binnen een 15 minuten heeft hij nieuwe dingen door. hij kent er ondertussen ook al aardig wat. dit gebruik ik ook als afwisseling. en hij vind het fantastish loopt zicheigen er echt voor uit te sloven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:04

ah, daar staat de vd voor Lachen

Veel succes met je paard, maar houd het rijschema voorlopig nog even zoals het is. Als je over een tijdje (toch) meer wilt gaan rijden, pak dan een extra keer het bos in. Lange lijnen zijn minder belastend als het rijden in een bak.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 17:22

_angela_ schreef:

Veel succes met je paard, maar houd het rijschema voorlopig nog even zoals het is. Als je over een tijdje (toch) meer wilt gaan rijden, pak dan een extra keer het bos in. Lange lijnen zijn minder belastend als het rijden in een bak.

lange lijnen vind hij ook niks hij moet mij kunen zien of voelen zoals op zn rug. anders vind hij het maar niks. hou het voorlopig ook zo vooral met dit weer is het toch niet zeker of ik elke keer wel kan rijden(heb helaas geen goede binnen en buitenbak/

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:25

ikke20 schreef:
_angela_ schreef:

lange lijnen vind hij ook niks hij moet mij kunen zien of voelen zoals op zn rug. anders vind hij het maar niks. hou het voorlopig ook zo vooral met dit weer is het toch niet zeker of ik elke keer wel kan rijden(heb helaas geen goede binnen en buitenbak/

Joviban bedoeld op rechte stukken rijden in het bos, lange paden bijvoorbeeld. Dat is minder belastend dan in de bak rijden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:46

Houd het gewoon voorlopig nog op 3x per week...de reden hiervoor zijn al door meerdere mensen genoemd.Het paard is nog te jong om meer aan te kunnen...
Hoe groot is je Fries eigenlijk?? Dat is ook iets om heel goed naar te kijken...het "moderne" Friese paard wordt gefokt richting rijpaard en de daarbij behorende stokmaat.Ze hebben vaak erg lang nodig om goed uit te groeien.
Heb je er ook aan gedacht om hem in te spannen...dat is een geringe belasting voor zijn rug en een leuke afwisseling op de training.
Je hebt het erover dat hij niet snel onder de indruk is van dingen...waarom neem je hem niet mee als handpaard of naast de fiets.Vooral veel recht uit is goed voor jonge paarden...
Veel stappen daar krijgen ze een bere conditie van en de belasting is minimaal...

Met VD moet je ook even in de gaten houden of de oefeningen niet te belastend zijn voor zijn lichaam...hij is nog jong en heeft een heel leven voor zich,tenminste...als je in deze belangrijke periode van zijn leven zuinig op hem bent.

Groetjes,Tinky

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:47

Ik heb naar de argumenten van de andere gekeken en dan ben ik het met hun eens dat je niet 4x in de week moet gaan rijden. Doe het gewoon lekker rustig aan met hem. En probeer veel afwisseling met hem te hebben. Ga met hem spelen in de bak ofzo. Probeer niet alleen een band te krijgen als ruiter en paard, maar ook gewoon een band als goeie maatjes. En vraag niet te veel inspanning van hem. Hij moet tenslotte nog uitgroeien.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:59

Nou, dat gaat er weer hard aan toe hier. Ik geef je alleen mijn mening, en wat ik zou doen in jouw geval. Wat je ermee doet moet je uiteraard zelf weten.
Ik zou hem indd een half jaar lekker in de wei gooien. Immers een paard wat beleerd is vergeet dat niet echt snel. Dan heeft het paard even de tijd om te herstellen van z'n "verkeerde" start. Daarna pak je hem weer op. Mijn ervaring is met beleerde paarden dat ze het snelst doorleren door ze om de dag te rijden. Ik gaf ze elke keer weer een dag de tijd om na te denken over wat ze de dag daarvoor gedaan hadden.
Maar je moet het natuurlijk zelf weten.