Wedstrijd rijden waarom? te weinig recreatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Wedstrijd rijden waarom? te weinig recreatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:40

Sonja schreef:
Dat ben ik met Urielle eens. Ik denk dat er heel veel recreatieruiters zijn die hun paard leed aan doen door ze scheef te rijden en met weggedrukte rug te laten lopen.
Ik griezel altijd een beetje van mensen die "niet hoeven te lessen omdat ze alleen maar recreatief rijden".

Mwoahh. Wel eens op concours geweest? Daar zie ik meer leed dan bij de doorsnee recreant die zijn paard wat scheef rijdt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:12

Ik vind het leuk om dressuur te rijden, en om te zien dat ik en mijn paard vooruit gaan. Ik vind het daarentegen níet leuk om wedstrijden te rijden, dat gaat me niet eens zo om de wedstrijden zelf, maar om de sfeer die er meestal bijhangt, supergespannen, een hoop nerveuze (sago) mensen, etc. Iedereen vind dat het slecht ging, maar ze worden toch wel 2e ofzo weet j wel, en dan zijn ze nog boos ook... Ik hou het wel bij recreatief met gewoon dressuur en springen

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:17

Ikzelf rijd met mijn tinkermerrie recreatief, en houd ook meer van om in bossen rond te "hobbelen" ook al hebben we die niet in de buurt Haha! . Toch weet ik dat mijn merrie best dressuurmatig (wedstrijdgericht) gereden kan worden, en daarom kriebelde het me om haar toch op wedstrijden te laten uitbrengen, maar dan met een andere ruiter (vanwege mijn wedstrijdangst...). Nu heb ik een bijrijdster gevonden die haar uit gaat brengen op wedstrijden in de toekomst, en ik blijf lekker mijn ding doen Tong uitsteken .

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:27

Als dressuurruiter vind ik het leuk om mezelf te 'meten' met anderen, het is ook een stukje motivatie om voor te trainen. Als ik geen concoursen zou rijden zou ik nog wel plezierig rijden, maar ik vind het leuker om te zien hoe ik en mij paard groeien in ons rijden. Het geeft me gewoon een kick om een goede proef neer te zetten. Kan het niet precies uitleggen. Ook kun je via wedstrijden nog meer tips en verbeterpunten over je rijden krijgen, een jury kijkt er toch net even anders tegenaan dan je zelf ddoet.
Bovendien leert je paard ook veel van wedstrijden, ze zien veel vreemde dingen, leren reizen en tussen veel andere paarden.
Daarentegen combineer ik het wel met leuke bosritjes op zijn tijd, en een sprongetje of gewoon een beetje crossen in het weiland.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:29

Ik rij recreatief, als ik wedstrijden ga rijden blijf ik ook recreatief rijden.

Ik rij paard om te ontspannen en lol te hebben met mijn paarden (alhoewel je als wedstrijdruiter dat ook wel kan hebben denk ik).

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:33

WinBinChes schreef:
Sonja schreef:
Dat ben ik met Urielle eens. Ik denk dat er heel veel recreatieruiters zijn die hun paard leed aan doen door ze scheef te rijden en met weggedrukte rug te laten lopen.
Ik griezel altijd een beetje van mensen die "niet hoeven te lessen omdat ze alleen maar recreatief rijden".

Wat een ontzettend vooroordeel zeg, ik rij al jaren recreatief en rij netjes elke week een priveles. Dat je recreatief rijdt wilt nog niet zeggen dat je dan maar meteen ook geen les hebt en meteen maar alleen aan jezelf denkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:35

laartjuh je leest niet goed! Die tekst slaat niet op alle recreanten, maar op recreanten die dat denken of zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 06:16

WinBinChes schreef:
Sonja schreef:

Mwoahh. Wel eens op concours geweest? Daar zie ik meer leed dan bij de doorsnee recreant die zijn paard wat scheef rijdt.

En daar zit dus een grote misvatting Lachen
Wat scheef heeft grote gevolgen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 06:35

Cassidy schreef:
Wedstrijden rijden in de discipline waar ik mee bezig bent betekend: veel tijd, veel geld en lange afstanden, omdat ze toch vaak ver uit de buurt zitten. De tijd heb ik niet, niet voor de wedstrijden en niet om konsekwent en fanatiek ergens naar toe te werken, en het geld dat dat gaat kosten geef ik liever ergens anders aan uit. Dat betekend niet dat ik niet hard aan het werk ben....op mijn manier dan. En als ik een uur hard heb gewerkt en het lekker ging, hoef ik dat niet te bewijzen, niet voor mezelf en niet aan een ander.

Mee eens! Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:49

Ik ben het ook eens met Cassidy Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:16

laartjuh schreef:
Sonja schreef:

Wat een ontzettend vooroordeel zeg, ik rij al jaren recreatief en rij netjes elke week een priveles. Dat je recreatief rijdt wilt nog niet zeggen dat je dan maar meteen ook geen les hebt en meteen maar alleen aan jezelf denkt.

Beter leren lezen. Staat er niet. Is je eigen conclusie en die rammelt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:00

runningkawa schreef:
WinBinChes schreef:

En daar zit dus een grote misvatting Lachen
Wat scheef heeft grote gevolgen

Zeg ik dat het niet zo is dan? Ik zeg alleen dat er wel grotere problemen zijn in de wedstrijd sport dan die scheve paarden. daarbij denk ik dat er meer scheve paarden in sport lopen dan bij recreanten thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:06

En daar denk ik dus echt anders over Lachen
Scheef zijn is een van de funeste dingen voor een paard die er is. Rechtrichten is gewoon erg belangrijk.

De meeste wedstrijd ruiters lessen, dus zullen als het goed is daar aandacht aan besteden en proberen dat te verbeteren.
Veel recreanten lessen niet omdat ze dat niet nodig vinden, dus verbeteren het dan niet.
Ik ga dus geheel met Sonja mee Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:59

WinBinChes schreef:
daarbij denk ik dat er meer scheve paarden in sport lopen dan bij recreanten thuis.

ROFL Dat geloof je toch zeker zelf niet? Scheef zijn wordt in de sport genadeloos afgestraft, zeker in de hogere klassen. Dat kun je je dan niet permiteren. Elk paard zal altijd z'n voorkeur blijven houden, maar door trainen kun je de slechte kant beter maken. Bij de een gaat dit makkelijker dan bij de ander. Dit wordt in de recreatie zeker niet altijd gedaan, want die oefeningen voor het rechtrichten worden veelal niet gedaan. Als een recreant buiten rijdt, dan wisselen ze zelden van been, ze blijven veelal in dezelfde berm dus galop is ook altijd op één hand en hoe vaak trainen ze niet de goede kant, omdat de andere kant erg slecht gaat?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:25

Ja oke, maar op bokt hebben we geen scheve paarden.... helaas zie ik ze erg veel. En dan niet alleen bij de recreanten. Wil ik het nog niet eens hebben over het kwaliteit van de instructeurs. Wat bar en bar slecht is.

Wat ik zeggen wil, kijk verder dan je neus lang is. De meeste recreanten hebben het beste met hun paard voor en hebben zeker wel les, en zo zijn er vreselijk veel wedstrijdruiters die op een scheef paard rijden. Wat helaas door de blijkbaar instructrice niet wordt gezien en nogmaat te zwijgen van de wedstrijd ruiters die denken zo goed te zijn geen les nodig te hebben.

Overal zitten rotte appels tussen. Zowel bij de recreant als de wedstrijd ruiter.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:54

ik rijd alleen recreatief, maar MET les..Heel belangrijk, anders leer ik niks bij (wil namelijk wel vooruit komen) ik rij geen wedstrijden omdat ik er ten eerste te weinig tijd voor heb en ten tweede word ik er veel te zenuwachtig van..dat slaat over op mijn paard en daar word hij ook niet leuker van Knipoog

Maar wat is de discussie momenteel? ik zie scheve paarden enzo staan, maar dat kan ik niet helemaal plaatsen bij de discussie van de TS Knipoog Ik heb wel alles gelezen, maar ff wat extra uitleg graag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:28

WBC,
ik ken na het B geen wedstrijd ruiters zonder les
Jij blijkbaar wel, maar ik zonder jokken geen 1

Ik ken wel een heleboel recreanten zonder les
Ja, net als de meeste wedstrijd ruiters bedoelen ze het goed, maar hun paard gaat wel naar het gootje zonder die les.

vind het ook erg lomp overkomen dat recreanten goed zijn voor hun paard en wedstrijd ruiters niet
Dus jij bent ook niet goed voor je paard? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:41

Ik ken idd veel recreanten die nooit les nemen. Vinden ze niet nodig, ze hobbelen alleen maar rond in het bos, toch? En dit vind ik de ergste:
"ik probeer mijn paard toch niet aan de teugel te rijden, dus ik heb geen les nodig". Frusty
Ik vind niet iedere recreant goed voor zijn paard eigenlijk. Op een bospadje met een uit elkaar gevallen paard waarvan de rug is weggedrukt en de achterhand nog op stal staat, lijkt me nou ook niet echt gezond. Scheve mond
Ik ken ook recreanten die wel goed zijn voor hun paarden, regelmatig les nemen en voor veel afwisseling zorgen voor hun paarden, en stapelgek met ze zijn. Mensen die absoluut weten waar ze mee bezig zijn, alleen een hekel hebben aan wedstrijden (maar is dat dan wel een recreant?).
En ruiters die hetzelfde doen en daarbij op wedstrijd gaan.
Ik denk dat de waarheid iets genuanceerder is dan de vreselijke wedstrijd ruiter, die alleen maar voor de punten rijdt en geen donder om zijn/haar paard geeft, en de liefdevolle recreant waarvan ieder paard zou moeten wensen dat het zijn baasje was. Dat zijn extremen, denk niet dat je daar hele groepen op moet gaan afrekenen.
Nuances aanbrengen is niet het sterke punt van Bokt Clown
Maar dat maakt Bokt dan weer zo leuk...

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:52

Ik rij met mijn paard dressuur en ben erg ambitieus, we hebben 2 keer in de week vrij zware trainingen en ga veel op concour. Het is nogal een bloederig dier, en is snel gestrest, daarom ligt het niet echt voor de hand lekker naar het bos te gaan. Heb al een paar keer een sprongetje gemaakt voor de afwisseling, en mede-pensionklanten stonden dan al raar te kijken, want je gaat toch niet springen met zo'n super dressuurpaard? Deze gedachte wil ik erg graag doorbreken, dus ben zeker van plan deze zomer onder begeleiding een rondje in het bos te maken, heb haar nog maar een jaar, en vind het erg belangerijk dat ze lekker naar buiten kan, ondanks dat er mensen zeggen dat ik het niet moet doen, 'stel dat er wat gebeurd' , dan kan het wel een bijzonder talentvol paard zijn (zegt men Vork ) maar dat weet ze zelf niet, en heeft ze toch het recht lekker naar buiten te kunnen!! Vind persoonlijk dat meer dressuurmensen met zogenaamde 'dure' paarden dat zouden moeten doen, ipv 6 dagen in de week keihard in de binnenbak te trainen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:56

Way to go!!!! Go jij! Go jij! En dat is precies die nuance die ik bedoelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:58

Volgens mij doen de fanatiekere wedstrijdruiters in dit verhaal niet anders hoor Haha! RunningKawa en ik in ieder geval niet Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:00

mijn motief om wedstrijden te gaan rijden zou zijn dat ik met een winstpunt in de L (geloof ik) een commandantencursus mag gaan volgen om uiteindelijk instructrice paardrijden gehandicapten te worden.
verder lijkt het me altijd nog mooi om het een keer mee te maken, zelf met een paard naar een wedstrijd dus.
nog nooit gedaan.
en verder kan ik me goed indenken dat het fijn is als je iets hebt om naar toe te trainen, als je rijd.

maar in wezen ben ik, als ik al rijd, een recreatie ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:02

Ondanks dat ik idd graag train, graag vorderingen boek en die graag meet met mederuiters, zou ik gek worden van alleen maar in de bak.
De avatar van me, was in de tijd dat ik M dressuurde.
Dat kan allemaal samen hoor Ja
Gelukkig wel Lachen

Ik noem me daarom ook vaak recreatieve-wedstrijd ruiter Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:04

@ Sonja: Dat geloof ik best. Maar het verhaal wordt altijd zo ongenuanceerd gebracht, alsof wedstrijdruiters altijd vreselijke mensen zijn, dierenbeulen, die het niet waard zijn om zelfs maar naar een paard te kijken, Hamer
of die recreanten die vreselijk aardig zijn, en die alles voor hun paarden over hebben, en alsof recreanten de enigen zijn die hun paard een paardwaardig leven kunnen bieden. Rolleyes
Nuanceren lijkt de gemiddelde Bokker niet te best af te gaan...
Leuke ava trouwens!!!

@ RK: recreatieve wedstrijdruiter? Die had ik nog niet eerder gehoord, knap gevonden! Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-07 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:04

Ik denk dat die term mij ook goed past RK. Ik vind wedstrijden heel leuk om te doen, maar niet ten koste van alles. Zou er niet m'n paard voor op de toppen van z'n kunnen willen laten lopen, en wil er zeker ook de leuke dingen als bosritjes, spelen, grondwerken etc etc voor missen. Daarvoor vind ik paarden an sich gewoon al veel te leuk Tong uitsteken