Paard van 16 kopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Murretje

Re: Paard van 16 kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:34

Hoihoi bedankt voor alle (leuke) reacties!!!! Wat ik toch het meeste hier hoor is dat het nog prima kan!! Ik ben niet van plan om echt iedere week 3 wedstrijden te doen, dus inderdaad een combi van af en toe een wedstrijd en recreatief. Hij heeft M2 gereden...is ongeveer 1,5 jr geleden. Ik ga gewoon een x kijken en zal jullie allemaal op de hoogte houden en vertellen of t mijn paardje wordt of niet:).

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:38

Idd gewoon lekker uitproberen! Ook mijn mening is dat 16 echt nog níet oud is. De 'knopjes' zijn misschien wat moeilijker te vinden en ze heeft een wat langere opstart tijd nodig.. Maar als ik naar mijn vzpaard vn 14 kijk.. die kan je geen dag stil laten staan want dan stuiter je door de baan heen Haha!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:40

Murretje schreef:
Oke.......tsja ik weet dat het ook niet echt oud is...maar toch..ook voor die prijs kan dat toch bijna niet?!

ik zie zat pony's met zulke prijzen en er zelfs nog onder.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:40

ligt eraan wat je verwachting is van een paard.
als hij nog gezond is kan het een heel goed leerpaard zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:43

Als je verder wilt met dressuur moet je je wel realiseren hoe ver. ZII kan zwaar worden voor een paard dat al de 16 voorbij is. De wissels vragen wel enige lenigheid en je kunt het paard ook te zwaar belasten, maar als leerpaard is een volleerd en nog aktief dressuurpaard van 16 juist weer heel fijn.

Ik zou hem wel laten keuren en er ook even een goede dressuurruiter op laten rijden zodat je weet wat je koopt, voor de recreatie en zoveel mogelijk kunnen leren van het paard dressuurmatig is het een prima paard. Dressuur vergt weer wat meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:45

Effe voor de prijs ik kon in het gulden tijdperk voor 1500 gulden een prima ex-grandprix paard kopen van 17 jaar. Helemaal gezond en nog elke dag gereden. Paard liep voor de voeten, maar omdat het zo een fijn paard was wilden ze hem graag kunnen verkopen en niet naar de slacht, beestje stond al een jaar in de verkoop en vanwege de leeftijd niet verkoopbaar binnen redelijke termijn, kost nl wel elke maand stalling.

Ik kon mij geen 2 paarden veroorloven en ook niet samen met iemand, heel jammer, had hem graag gehad, super beestje.

Dus voor die prijs kan je echt wel wat kopen, alles boven slachtprijs is nl emotionele waarde en wat een gek er voor geeft.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:06

als het je leuk lijkt en het klikt met het paard. waarom dan niet?
je kunt nog wel tien jaar plezier hebben van dit paard.
Ik heb zelf een pony van 20. was eerst mijn verzorgpony en is nu van mijzelf.
ze is echt nog een topconditie. natuurlijk is het ene paard anders dan het andere.
de ene kan op z'n 13e al oud zijn en andere met 25 pas.
bij ons op stal staat zelf nog een pony van 34, daar word dan niet meer op gereden maar ze is nog kerngezond.
je moet het zelf weten maar ik weet in ieder geval dat leeftijd
niet altijd wat zegt omdat ik met mijn pony nog intensief kan trainen
en als ik zou willen ook nog wedstrijden kan rijden. succes met je beslissing!

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:17

ik weet niet wat je er precies mee wilt doen, als je hem naar de top wilt rijden moet je misschien een iets jonger paard kopen. Want hoelanger je op doorrijdt, hoe ouder hij wordt.. misschien verkoop je hem dan niet weer voor het zelfde wat je er voor betaald hebt..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:20

Ik zou er niet voor gaan. Als jij een leuk paard wilt waar je nog lange tijd plezier van kunt hebben, zou ik voor een jonger paard met meer mogelijkheden gaan. Ook is de kans op gebreken bij een wat ouder paard groter, en als het paard bv. tot L niveau is beleerd, jij gaat starten en naar de M etc. gaat, is het veel moeilijker hem nog iets aan te leren. Ik zou zeker voor een jonger paard gaan, helemaal met een oog op een toekomst in de wedstrijdsport.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:23

mijn merrie is nu ook 15 jaar maar s niks van te merken .
Mensen die haar zien schatten haar een jaar of 6 .
Ook leerd ze nog een hele boel hoor .

Als je het verder een leuke merrie vind zou ik haar gewoon laten keuren en goedgekeurd dan kopen .

Succes

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:47

Ik ben een paar jaar geleden op een toen 17 jarig voormalig Z paard gaan rijden om te revalideren van een gebroken been.
2 maanden later reed ik mijn eerste wedstijd en dat hij 20 was deed ik mijn 3e fase van de Orun cursus met hem (met als reserve paard een 18 jarig oud Z paard)
Nu rijd er een ander op die ook weer met hem op wedstrijd gaat. Beesie werd toen die tijd voor 1800 euries aangeboden geloof ik.

Dus....het kan altijd een ouder paard kopen, maar het hangt natuurlijk van de conditie van het paard af wat je er nog mee kan.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:50

waarom niet?
16? Die is nog in de fleur van zijn/haar leven!
16 kan je toch niet oud noemen?????

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:50

Een vriendin van mij heeft ook net een 16 arig paard gekocht, kon leuk dressuur lopen, 16 jaar en ook de prijs was hetzelfde..... Alleen blijkt het paard achteraf flinke beengebreken te hebben....!! AANKOOPKEURING DOEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:40

Milly_ schreef:
waarom niet?
16? Die is nog in de fleur van zijn/haar leven!
16 kan je toch niet oud noemen?????

Nou nee dat is niet waar. Sommige en wellicht vele ex-sportpaarden hebben dan wel de symptomen van slijtage in de gewrichten. Het hangt er helemaal van af hoe het paard is bereden en belast en hoe de verzorging is geweest. Maar er zijn idd zat 16 jarige paarden die nog gezond en fit zijn, heel ervaren, dus lekker rustig in het hoofd maar ook vaak zat niet voor een onervaren ruiter geschikt. Je kunt er veel plezier nog van hebben, maar keuren is dan des te belangrijker.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:44

ok, dat is ook waar! ex-sportpaarden, of paarden die vroeg zijn ingereden zullen vlugger slijtage vertonen.
Keuren is idd heel belangerijk.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:48

Ben ook benieuwd. Het is net wat de anderen hier zeggen "De een is met 16 jaar al bejaard, de ander is nog topfit'', ik hoop voor jou dan natuurlijk 't laatste. Als je echt veel wedstrijden wil gaan rijden zou ik het niet meer doen, maar zoals jij zei, kan het volgens mij nog prima Lachen .

panni199

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:10

waarom zou je t niet doen paarden kunnen nog best wel op leeftijd worden hoor en zolang die niks mankeerd wij hebben ook een pony gekocht toen die 12 was en die kan ook nog wel wat jaartjes mee t is toch sneu als alle paarden boven de 15 afgemaakt moeten worden omdat niemand ze meer wil

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:13

Haai! Voor het paard zou het waarschijnlijk wel fijn zijn! Maar wat ben je van plan met hem als die straks niet meer goed in de dressuur mee loopt? Verkoop je het dan weer door? Of bied je het paard ook een goed tehuis?

Groetjes Kay&Lay

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:17

Als hij goed is op de keuring en aan al jou eisen voldoet, waarom zou je het dan niet doen? Je moet je wel realiseren dat een sportcariere beperkt blijft. Maar als je dat niet erg vind, zou dat geen probleem moeten zijn.
Mijn paard was ook 15/16 toen ik haar kocht (kijk maar in mijn profiel) had ook M dressuur gelopen en heb er geen moment spijt van gehad. Ze is nog nooit kreupel geweest (afgezien van een hoefzweertje maar dat hebben ze allemaal wel eens) of ziek geweest. Ik heb er een super (leer)paard aan. Zo nu en dan rijd ik ook nog concours, mijn paard is super fit. Je moet gewoon gaan kijken hoe het paard erbij loopt. Heeft hij echt een jaar op de weide gestaan of is hij nog regelmatig bereden en alleen niet uitgebracht. Dat is nog wel een groot verschil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:20

Sommige mensen hebben veel meer plezier aan een paardje van 15+.
dan aan een paardje onder de 10 jaar.
Ze kopen dan een jong paard zodat ze er lang "plezier" mee kunnen hebben. Helaas met minder ervaring, kan het en hel worden Haha! , zodat degene met en ouder paardje al lekker wedstrijden loopt Knipoog

Ook met gebreken etc. dat kunnen jonge paarden ook hebben. Je moet en beetje mazzel hebben en goed laten merken aan de D.A wat je plannen zijn en dus of het paard daar geschikt/fit voor is.
Ook bij het bezichtigen is het belangrijk dat je bijv je instructeur mee neemt, zodat die kan vertellen of het paard voor jou geschikt is qua bouw en karakter.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:59

Murretje schreef:
Hoihoi bedankt voor alle (leuke) reacties!!!! Wat ik toch het meeste hier hoor is dat het nog prima kan!! Ik ben niet van plan om echt iedere week 3 wedstrijden te doen, dus inderdaad een combi van af en toe een wedstrijd en recreatief. Hij heeft M2 gereden...is ongeveer 1,5 jr geleden. Ik ga gewoon een x kijken en zal jullie allemaal op de hoogte houden en vertellen of t mijn paardje wordt of niet:).

Ja leuk Ja spannend hoor...
Gewoon gaan kijken,alles uitproberen wat je ermee wilt gaan doen en als het helemaal naar wens is wel even een aankoopskeuring,maar eerlijk gezegt vind ik dat bij een paard van 10 jaar jonger ook verstandig en heeft dus ook niet met de leeftijd te maken.
Even voor de goede orde,mijn 1e paard is rond de 40 geworden en daar heb ik tot een half jaar voor zijn dood nog gewoon op gereden.Weleenswaar rustig aan maar hij had pit zat en babbels genoeg.Hij vond het altijd erg leuk als we erop uit gingen zowel aan de hand als onder het zadel Knipoog
Ik heb enorm veel van hem geleerd en absoluut nooit spijt gehad dat ik hem had gekocht (heb in totaal 8 jaar van hem mogen genieten)
Een aantal jaren geleden heb ik een jong paard gekocht die nu 10jaar oud is en ik ben nog steeds blij dat ik het op deze manier heb gedaan.Ik vind 16 jaar een prachtige leeftijd als je zo af en toe een wedstrijdje wilt rijden en voor de rest een lesje met veel naar buiten Ja
Het hangt er gewoon allemaal vanaf wat je eisen zijn....ik zal duimen voor je!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:56

De opa van onze E-pony, Brimstone van Graafjanshof, is, als ik goed ben geïnformeerd, op zijn 21e jaar voor het eerst in de dressuur uitgebracht. Hij heeft het toen nog tot de Z gebracht. Het kan dus inderdaad heel goed gaan.
Persoonlijk zou ik bij een wat ouder paard wel bang zijn op een verhoogd risico dat ze gaan kwakkelen met de gezondheid. Het hangt dan van je persoonlijke situatie af wat je dan met het paard doet. Als je een voordelige stalling hebt, of je kan ze bij huis stallen, is het makkelijker om een paard te houden waar je niet meer op kan rijden.
Je kan helaas niet in een glazen bol kijken. Een jong paard kan immers ook een blessure krijgen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:59

mijn pony heb ik toen ze 27 wa voor het eerst wedstrijden mee gestart. du waarom niet kan best.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:01

Hangt er vanaf wat jouw eisen zijn.
Zoals het klinkt van jouw kant af kan dit voor jou wel. En als het voor jou goed voelt, dan waarom niet? Lachen

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:39

Ik heb mijn "oude" merrie gekocht toen ze 15 was, ze had alleen maar veulens gehad (10 stuks!!) en verder niets gedaan, ben met haar aan de gang gegaan en op 22 jarige leeftijd was ze M1 + winst! Ze heeft nu al een paar jaar pensioen! Dus het kan best, waarom niet?