Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Goofy44 schreef:Als je je echt verdiept in het wezen paard en hoe een paard beweegt en waarom dan is duidelijk dat je niet met een paard achter de loodlijn mag en moet rijden. Elke kenner weet dat .....
Goofy44 schreef:Ik ga er in dit topic vanuit dat we het over ruiters in de breedtesport hebben. Wat topruiters in de topsport doen, moeten ze zelf weten. Die zitten echt niet op commentaar - dat via bokt komt - te wachten. Dat is ook het onderwerp van dit topic niet.
Citaat:Het onderwerp gaat over achter de ll rijden. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de breedtesport en de topsport. Dat onderscheid ben jij nu aan het maken.
ZKD schreef:Goofy44 schreef:Als je je echt verdiept in het wezen paard en hoe een paard beweegt en waarom dan is duidelijk dat je niet met een paard achter de loodlijn mag en moet rijden. Elke kenner weet dat .....
Helemaal mee eens. Ben wel erg benieuwd wat jij denkt dat de beweegredenen zijn voor de huidige
dressuur toppers om dit wel in hun systeem te gebruiken???
Goofy44 schreef:Citaat:Het onderwerp gaat over achter de ll rijden. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de breedtesport en de topsport. Dat onderscheid ben jij nu aan het maken.
Als je goed zou lezen, maakte anderen een opmerking over LDR. Ik wil zelf LDR erbuiten houden, dat is een hele ander discussie. De LDR discussie is uitgebreid op bokt gevoerd, voor wat het waard is .... Bij de EK, WK en OS rijdt een zeer klein gedeelte tot geen van de bokt deelnemers. Je mag dus aannemen, dat we het niet over EK, WK en OS ruiters hebben. Achter de loodlijn rijden komt ook bij LDR voor, daardoor is de discussie van achter de loodlijn rijden niet vanzelf ook een LDR discussie. Als je het normale modale rijden ziet, wat dan dressuur genoemd wordt, dan gaan er veel paarden achter de loodlijn. Om nu te stellen dat die paarden lekker los, soepel en ontspannen gaan, is een te groot compliment dat we onszelf zouden geven. Als je de video beelden van EK, WK en OS paarden afdraait (doe het eens vertraagd) dan zie je dat ook die paarden niet allemaal lekker los, soepel en natuurlijk gaan. Goed gaan is eerder uitzondering dan regel...... dat is weinigen gegeven.
Carry schreef:Achter de loodlijn (paard van vriendin), los in de hand, los in de nek, goed van achteren maar wel achter de loodlijn. Als jullie deze 2 foto's bekijken geef je mening: goed of slecht want ik weet dat dit paard na zo te lopen echt heerlijk soepel liep
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJVHBWDH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7Z7PETC.jpg
Is dit dan echt schadelijk? Want als het zo is waarom was hij dan zo heerlijk los?
essiej_peace schreef:ik zie persoonlijk liever dat paarden iets voor de loodlijn lopen dan achter de loodlijn
meestal ziet het er opgekropt, en gedwongen uit waardoor ik vind dat het plaatje niet mooi meer is
de beweging van het paard word vaak ook minder.
ook denk ik niet dat er echt verschil zit tussen; achter de loodlijn of achter de teugel.
het heeft allebei met het contact te maken die de ruiter met de paardenmond heeft, als die niet juist is(meestal te strenge hand) krijg je vaak dat het paard achter de loodlijn gaat lopen, en zzich gaat opkroppen .
Citaat:En ik zie liever een paard dat iets achter de loodlijn loopt, maar ontspannen en
over de rug, dan een paard dat met het neusje voor de loodlijn loopt, maar de
rug volledig wegdrukt.
Citaat:Wat versta jij onder een niet zuivere gang?
Citaat:Vele paardenmensen die daadwerkelijk de top bereiken of ondersteunen spreken je ook tegen...
Citaat:Denk dat je dan tijdens wedstrijden eens wat vaker langs de kant bij het losrijden moet gaan staan kijken.
Citaat:Vind het overigens wel knap als je van zo'n foto kan afzien of een paard zuivere gangen heeft of niet....