Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wanted2003 schreef:Mijn 4 jarige loopt L1, hij is best ver voor zn leeftijd en moet dus oppassen dat die niet te snel gaat, maar ik denk maar zo; wanneer het echt te veel word komt die wel in verzet.
Overigens je zegt dat je veel stapt, ga vooral veel galloperen! Dat is de beste/makkelijkste gang voor jonge paarden!
zijn jullie niet bang dat je straks problemen gaat krijgen dat ze het allemaal niet meer verwerken kunnen ? Piaffe schreef:Valt mij op dat er echt een enorm verschil tussen de reacties hier is!!!
blensink schreef:Valt mij ook op, maar dat komt denk ik het verschil tussen de mensen die echt de sport in willen en zoals ik een paard hebben voor recreatie.
Mijn merrie word in augustus 4 tot nu toe was ze echt niet zo ver om wat te leren en ik blijf absoluut geen haast te hebben maar ik denk als je een paard hebt gekocht voor de sport dat het misschien juist wel intressant is om er sneller mee te beginnen ookal zijn ze er nog niet aan toe.
Zoals sommige zeggen al in L en M te rijden.
Het is voor ander gebruik om het zo maar te zeggen.
melaniepk schreef:gossiemikkie moet wel zeggen dat de meeste erg hard gaan met hun jonge paard hoorzijn jullie niet bang dat je straks problemen gaat krijgen dat ze het allemaal niet meer verwerken kunnen ?
Hoef nooit hard te trainen! Van de winter gaat ze weer op rust. Afgelopen winter ook al rust. DUs nee, niet bang voor. Aimee schreef:Mwah.... mijn paard is in principe ook bedoeld voor de sport. Maar ik rijd 'm liever op 6 jarige leeftijd nog fijn, dan dat ie als 4 jarige fantastisch gaat, maar daarna niets meer.
, heb nogal de neiging alles zwart wit te zien

Wanted2003 schreef:Mijn 4 jarige loopt L1, hij is best ver voor zn leeftijd en moet dus oppassen dat die niet te snel gaat, maar ik denk maar zo; wanneer het echt te veel word komt die wel in verzet.
Overigens je zegt dat je veel stapt, ga vooral veel galloperen! Dat is de beste/makkelijkste gang voor jonge paarden!
Inge_ schreef:Wanted2003 schreef:Mijn 4 jarige loopt L1, hij is best ver voor zn leeftijd en moet dus oppassen dat die niet te snel gaat, maar ik denk maar zo; wanneer het echt te veel word komt die wel in verzet.
Paarden zijn erg vergevingsgezind, en er zijn niet veel paarden die in opstand komen. Als het teveel wordt voor je paard, reken er niet op dat hij het laat merken, dat moet je zelf aanvoelen en het beste is natuurlijk voorkomen. L1 op vierjarige leeftijd vind ik belachelijk.
En galopperen is echt nog wel vermoeiender voor jonge paarden dan stappen.
Aimee schreef:Mwah.... mijn paard is in principe ook bedoeld voor de sport. Maar ik rijd 'm liever op 6 jarige leeftijd nog fijn, dan dat ie als 4 jarige fantastisch gaat, maar daarna niets meer.
. Maar paar keer in de week met beleid rijden, en dan vooral schakelen en los maken en af en toe een pasje zijwaarts meepakken daar wordt een fijn vierjarig paard echt niet slechter van.
niet zo bar veel, er wordt alleen maar gehoorzaamheid gevraagd! 
Venetia schreef:Inge_ schreef:
Paarden zijn erg vergevingsgezind, en er zijn niet veel paarden die in opstand komen. Als het teveel wordt voor je paard, reken er niet op dat hij het laat merken, dat moet je zelf aanvoelen en het beste is natuurlijk voorkomen. L1 op vierjarige leeftijd vind ik belachelijk.
Haha kijk nou zelf eens, hoe moeilijk is de L1? Een net zadelmak paard kan zowat zo'n proef al lopen, alleen gehoorzaamheid wordt gevraagd. Meer niet.
Inge_ schreef:Venetia schreef:
Haha kijk nou zelf eens, hoe moeilijk is de L1? Een net zadelmak paard kan zowat zo'n proef al lopen, alleen gehoorzaamheid wordt gevraagd. Meer niet.
Dat zal best, maar om in de L1 te komen moet je ook door de B, en dat betekend dat je dan toch al wel even aan het trainen bent met je 4 jarige paard. Dan ben je niet op 4jarige leeftijd begonnen.

. Meestal rij ik 2 dagen en dan een dagje vrij. Wel ga ik dan met hem wandelen en tutten ofzo. 1x in de week longeer ik hem een keer ter afwisseling. En wat hij ook erg leuk vindt (ik ook!) is lekker voor de ontspanning het bos in gaan
. Hij is nu een half jaartje onder het zadel en vind alles leuk en is erg werkwillig. Eigenlijk kan ik nu makkelijk al met hem gaan starten, maar heb helaas geen vervoer....
Inge_ schreef:Wanted2003 schreef:Mijn 4 jarige loopt L1, hij is best ver voor zn leeftijd en moet dus oppassen dat die niet te snel gaat, maar ik denk maar zo; wanneer het echt te veel word komt die wel in verzet.
Waarom is dat belachelijk?Inge_ schreef:Dat zal best, maar om in de L1 te komen moet je ook door de B, en dat betekend dat je dan toch al wel even aan het trainen bent met je 4 jarige paard. Dan ben je niet op 4jarige leeftijd begonnen.
Ik mag gelijk L starten maar pak de B mee voor de ervaring. Als je 2 winstpunten rijdt per proef, 2 proeven per keer hoeft je paard ook maar 3 wedstrijden mee en dan is hij L startgerechtigd. Ik geloof dat die van Asjemenou bijv. door de B heenvloog. Urielle schreef:Inge_ schreef:Dat zal best, maar om in de L1 te komen moet je ook door de B, en dat betekend dat je dan toch al wel even aan het trainen bent met je 4 jarige paard. Dan ben je niet op 4jarige leeftijd begonnen.
Mijn paard is nu een half jaar ingereden en als ik zelf niet met een hernia had gezeten had die al lang en breed L gelopen hoorIk mag gelijk L starten maar pak de B mee voor de ervaring. Als je 2 winstpunten rijdt per proef, 2 proeven per keer hoeft je paard ook maar 3 wedstrijden mee en dan is hij L startgerechtigd. Ik geloof dat die van Asjemenou bijv. door de B heenvloog.
Venetia schreef:Mijn vierjarige probeer ik maximaal 4x per week te rijden, zelden in het zweet en vaak 20-30 minuten werk.
Ik heb haar in maart opgepakt na een rustige winter. Ze loopt nu op wedstrijden L1+8 (in 4 wedstrijden) en is goed L2 klaar. Ze kent beginnetjes Schouderbinnenwaarts, contragalop en in stap wat travers. Hier hoef ik nooit langer dan 5 min op te trainen. Kent ze zo. Ik kan wel zeggen dat ik ze nooit lang train, is totaal overbodig. Paarden snappen het vaak snel, meestal moet vooral de ruiter de oefeningen leren.
In plaats van het rijden longeer ik eens per week met een balkje erbij (max 20 min, lang genoeg) en ze staat dag en nacht buiten.
Ik snap eigenlijk niet waarom sommigen zo hard moeten trainen met hun vierjarige, ze mogen toch alleen maar L lopen en dat gaat vaak al hard genoeg. Ik vrees dat ik al voor de winter uitgereden ben in de L en moet wachten tot ik weer mag starten.
Inge_ schreef:Dat zal best, maar om in de L1 te komen moet je ook door de B, en dat betekend dat je dan toch al wel even aan het trainen bent met je 4 jarige paard. Dan ben je niet op 4jarige leeftijd begonnen.