Zal ff een offtopic voorbeeld geven
maanden terug moesten de paarden eerder naar binnen dan normaal omdat de hoefsmid kwam.
Ik zag een donkere bui aan komen en wilde ze binnen hebben voordat ze klef en goor waren, is niet fijn voor de smid.
Maar ik was te laat, het begon te stortregenen en ze wilde niet tegen de regen in naar de stal lopen.
Toch op stal gekregen waar ik wat rond mopperde. Zanda stond op stal wel wat angstig te kijken, in 2,5 jaar was dit de eerste keer dat hij mijn stemverheffing hoorde.
Kawa stond heel schuldig te kijken zo van...owjee...fout..baasje boos...
Narcos stond te kijken, kan mij dat bommen wat je zegt en keer vrolijk rond

Afgelopen week, Zanda werd niet in de schuilstal gelaten toen hij last van dazen had
Dus wilde ik ze binnen zetten
Zanda kwam meteen, die wilde maar wat graag van de dazen af zijn
Maar narcos en kawa hadden geen lst van de dazen dus kwamen niet.
Dus ik liep wat mopperend naar de stal, zo van Zanda wil er ook in en als jullie zo flauw doen dan maar binnen.
Kawa hoorde dat, spurte narcos voorbij en kwam keihard aan gerend (en werd toen uitbundig beloond) hij had dus echt wel onthouden dat ik zeker 3 maanden daarvoor har gemopperd bij het niet naar binnen komen.
Dus echt een geval van onthouden, niet van herhaling
Alles fout aan het paard, niet aan mij. Toen ben ik eens anders naar dingen gaan kijken, en ook naar mijn manier van rijden. Hier vallen al dit soort dingen onder.
. En al helemaal niet als het paard weigert uit onzekerheid, daar maak je hem alleen maar banger mee. Het enige wat je kan doen is volgende keer vastberaden aanrijden (maar dat moet je altijd doen) en misschien nog wat benen net voor de hindernis geven, of ev. een klein tikje van de zweep. Of misschien staat de hindernis wel te hoog, dan is het nog erger. Eigenlijk is het altijd erg