Slaan bij weigering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaan bij weigering ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:26

Niet alles door herhaling hoor Lachen

Zal ff een offtopic voorbeeld geven
maanden terug moesten de paarden eerder naar binnen dan normaal omdat de hoefsmid kwam.
Ik zag een donkere bui aan komen en wilde ze binnen hebben voordat ze klef en goor waren, is niet fijn voor de smid.
Maar ik was te laat, het begon te stortregenen en ze wilde niet tegen de regen in naar de stal lopen.
Toch op stal gekregen waar ik wat rond mopperde. Zanda stond op stal wel wat angstig te kijken, in 2,5 jaar was dit de eerste keer dat hij mijn stemverheffing hoorde.
Kawa stond heel schuldig te kijken zo van...owjee...fout..baasje boos...
Narcos stond te kijken, kan mij dat bommen wat je zegt en keer vrolijk rond Lachen

Afgelopen week, Zanda werd niet in de schuilstal gelaten toen hij last van dazen had
Dus wilde ik ze binnen zetten
Zanda kwam meteen, die wilde maar wat graag van de dazen af zijn
Maar narcos en kawa hadden geen lst van de dazen dus kwamen niet.
Dus ik liep wat mopperend naar de stal, zo van Zanda wil er ook in en als jullie zo flauw doen dan maar binnen.
Kawa hoorde dat, spurte narcos voorbij en kwam keihard aan gerend (en werd toen uitbundig beloond) hij had dus echt wel onthouden dat ik zeker 3 maanden daarvoor har gemopperd bij het niet naar binnen komen.
Dus echt een geval van onthouden, niet van herhaling Lachen

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:28

Tja mijn pony kreeg ook altijd één tik als ze weigerde, dit komt omdat ze met 120 km/h op de hindernis afkwam en vervolgens stopte. Ik was er een aantal keer afgevallen bij zo'n noodstop maar na een nieuw zadel viel ik er niet meer vanaf. Op dat moment krijgt ze een tik.
als ik er afval wordt ik trouwens nooit boos. Ik heb wel eens gezien dat mensen van hun paard vielen (paard bleef lief staan) er een halve minuut over deden om op te staan en vervolgens hun paard toch begonnen te meppen. Tja en dan verbaasd zijn dat je paard de volgend ekeer vertrekt en niet meer blijft wachten.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:31

runningkawa schreef:
Niet alles door herhaling hoor Lachen

Zal ff een offtopic voorbeeld geven
maanden terug moesten de paarden eerder naar binnen dan normaal omdat de hoefsmid kwam.
Ik zag een donkere bui aan komen en wilde ze binnen hebben voordat ze klef en goor waren, is niet fijn voor de smid.
Maar ik was te laat, het begon te stortregenen en ze wilde niet tegen de regen in naar de stal lopen.
Toch op stal gekregen waar ik wat rond mopperde. Zanda stond op stal wel wat angstig te kijken, in 2,5 jaar was dit de eerste keer dat hij mijn stemverheffing hoorde.
Kawa stond heel schuldig te kijken zo van...owjee...fout..baasje boos...
Narcos stond te kijken, kan mij dat bommen wat je zegt en keer vrolijk rond Lachen

Afgelopen week, Zanda werd niet in de schuilstal gelaten toen hij last van dazen had
Dus wilde ik ze binnen zetten
Zanda kwam meteen, die wilde maar wat graag van de dazen af zijn
Maar narcos en kawa hadden geen lst van de dazen dus kwamen niet.
Dus ik liep wat mopperend naar de stal, zo van Zanda wil er ook in en als jullie zo flauw doen dan maar binnen.
Kawa hoorde dat, spurte narcos voorbij en kwam keihard aan gerend (en werd toen uitbundig beloond) hij had dus echt wel onthouden dat ik zeker 3 maanden daarvoor har gemopperd bij het niet naar binnen komen.
Dus echt een geval van onthouden, niet van herhaling Lachen

Maar kwam hij omdat hij je gemopper associeerde met twee weken geleden?? Of kwam hij op het "negatieve" geluid van het gemopper af??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:34

2 weken? maanden geleden, minstens 3 Lachen
Imo hij had gewoon onthouden dat ik vorige keer toen hij niet binnen kwam ik had gemopperd (vind hij uiteraard niet leuk, doe ik ook echt bijna tot nooit) en daar had hij nu geen zin in
Als dat de dag daarvoor nog was geweest, zou je het als een vorm van aangeleerd gedrag kunnen zien.
Maar het was eind van de winter een keer toen ik had gemopperd, dus geen herhaling (gelukkig Lachen )

Daarbij denk ik dat een paard dus echt wel langer onthoud als de hier gestelde termijn van 3 sec. Lachen
Niet dat je minuten moeten wachten voor een corrigerende tik, maar zeggen, hij weet het niet meer...mwoah

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:35

Ik zelf geef echt als ze sloom is in een parcour een tik maar als ze weigerd ga ik er weer gewoon op af met een aai.
Ik denk dat je er ook niet zo over na denkt in een parcour ik denk dat je later pas denk aaah ik kon hem beter niet slaan hij kon er niks aan doen dat die weigerde, ik snap best dat de hindernis eng is...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:40

Lest schreef:
Ik heb wel eens gezien dat mensen van hun paard vielen (paard bleef lief staan) er een halve minuut over deden om op te staan en vervolgens hun paard toch begonnen te meppen.

Hoezo agressie afreageren op het paard?

80% van de weigeringen ligt aan de ruiter.. Ik moet zeggen dat ik niet altijd zie of het aan mij ligt, of aan mijn pony. Als ik twijfel sla ik niet. Ik probeer het nog een aantal keren en weigert ze dan nóg, en ik weet zeker dat het niet aan mij ligt, dan krijgt ze één mep.. Gewoon omdat ze me uitprobeert en het wel gezien heeft.

Afranselen is uit den boze, vind ik.. Één corricerende tik moet voldoende zijn.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:56

Sisco4life schreef:
loesaardbei schreef:
je hebt helemaal gelijk, maar als ik eerlijk ben ga ik ook meteen slaan in het parcour voordat ik erover nadenk dat hij ook misschien wel bang kan zijn, misschien moet ik wat anders doen als hij weigert (idee?)

Kijken waaraan het ligt. Laat jij hem gaan, omdat ie toch wel springt ? En hij denkt dat jij het wel aangeeft als hij moet springen, dan weigerd ie omdat ie het niet weet.

Vind het trouwens wel super eerlijk dat je neerzet dat je zelf meteen slaat. Ik WAS ook zo hoor Ja Alles fout aan het paard, niet aan mij. Toen ben ik eens anders naar dingen gaan kijken, en ook naar mijn manier van rijden. Hier vallen al dit soort dingen onder.

Dus:
Gewoon na een weigering extra allerd zijn, niet denken dat hij zomaar springt. Je kan best wat meer been geven, en een klein tikje, maar beperk het Lachen

Succes!

ga het proberen, maar ik vind het echt heel lastig want hij is van zichzelf al gespannen en in het parcours vind hij alles eromheen interesanter dan de hindernissen, dan kun je wel zeggen gewoon hem gerustellen maar als dat uiteindelijk niet werkt wat dan? als hij bang gaat hij als 1 blok spanning staan en kan ik slaan wat ik wil maar vooruit gaat doe hij niet.! (heel lastig:()

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:59

Als je denkt dat hij bang is en jij toch gaat slaan, zweepje thuis laten Lachen
Want een brok spanning slaan, heeft echt geen nut, wordt alleen maar erger.

Ga lekker naar oefen parcoursen, liefst bijv de dag erna, zodat je de bak alleen hebt.
Ga lekker losrijden tussen de hindernissen, is hij ontspannen pak je een sprongetje en ga weer verder met dressuren er tussen.
En laat hem zo weten dat het leuk is.
Nu weet hij dat het eng is en jij geeft hem nog meer angst doordat je hem gaat meppen, ipv te begeleiden

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:02

ik begin nooit gelijk te meppen,
zo gauw ze de hindernis weigerd,
gelijk een volte in draaien en dr weer op af,
begint ie gewoon een spelletje te spelen,
dat geef ik een tikje voor het zadel dat ze dr gewoon overheen moet
maar nooit zo hard..
dat vind ik zielig

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:03

Ik zie het zo vaak gebeuren.
Na een paar minuten nog flink meppen,
Hoevaak zie je op een parcours wel niet dat iemand na een weigering 10x op de kont van het paard mept.
1 keer is meer alls goed.
een tik op een goed moment vind ik niet overbodig.
maar vaak is een tik al onodig omdat een paard het al vergeten is.
ik sla jou tog ook niet als je iets fout hebt gedaan.
tsjá t is maar hoe je het ziet.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:03

daar geef ik je echt helemaal gelijk in, ik ben ook al een tijdje bezig om voordat ik ga groeten eventjes een rondje om de hindernissen te draven, maar toch blijft het einddoel om rond te komen en daarom denk ik dat ik dat zo graag wil dat voor mij de enigste oplossing voor dat moment is slaan, ik ga dat nu echt proberen te veranderen!

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:18

Ik zou de volgende keer je zweepje thuis laten en denken voor je slaat Lachen
Ik wens je veel suc6 x Lovers

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:50

loesaardbei...SUPER!
Ten eerste tof van je dat je het hier neerzet.
Ten tweede, je wil er nog iets tegen doen ook! Topmentaliteit Ja

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:46

morgen ga ik oefenspringen:D en dan ga ik proberen die ontspanning erin te houden:D

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:42

Vaak is het frustratie als ze zo slaan, maar ze uiten dat echt heel erg verkeerd. Met dat slaan bereik je nog minder, dan kweek je angst en veel meer van dat soort dingen.
Denk dat dat soort mensen eerst eens naar hun eigen moeten kijken en dan beoordelen of het paard fout is...en dan hoef je hem nog niet te slaan Boos!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:17

Nee, echt niet aan te raden . En al helemaal niet als het paard weigert uit onzekerheid, daar maak je hem alleen maar banger mee. Het enige wat je kan doen is volgende keer vastberaden aanrijden (maar dat moet je altijd doen) en misschien nog wat benen net voor de hindernis geven, of ev. een klein tikje van de zweep. Of misschien staat de hindernis wel te hoog, dan is het nog erger. Eigenlijk is het altijd erg Ja. En idd, gewoon uit onmacht of frustratie dat ze het doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:34

De meeste weigeringen liggen inderdaad aan de ruiter. Ik heb een jong paard dat wel eens aarzeld, toch krijgt hij zelfs dan geen slaag, ook niet om aan te moedigen. We gebruiken vaak de clicker met (los)springen en dit werkt erg goed. Zo goed zelfs dat ik met losspringen enkel hoef te wijzen naar een hindernis en mijn paard die dan springt en vervolgens rustig naar me toekomt van 'heb ik dat niet even goed gedaan?'
Door deze methode is hij een stuk zekerder geworden en het helpt ook bij het springen onder het zadel. Na twee keer onder het zadel te hebben gesprongen, sprong hij al over plastic, pionnen, strooibalen en tonnen. Met losspringen neemt hij zelfs smalle hindernissen vrij van de wand.
Als je paard het springen van een hindernis als iets positiefs ervaart, zal de 20% van de weigeringen die wél door het paard komen drastisch verminderen. De andere weigeringen komen door de ruiter en dan krijgt hij geen tik. Ik sla mijn paard dus nooit voor een hindernis of naar een weigering.

XHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:40

hm.. als het de fout van de pony is dan zou ik wel slaan.. dan leren ze er tog wel van.. niet te hard alleen maar een waarschuwend tikje van: je doet het nu verkeerd. voor de rest als je er ZELF voor zorgt dat de pony niet goed uitkomt en hij weigert is het jou fout.. maar als de pony thuis alles springt en op concour niet.. dan vind ik dat je wel mag slaan

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:45

Er wordt misschien in de ogen van sommige mensen te hard geslagen. Maar een paard in de natuur geven elkaar toch wel heel wat hardere klappen.
Bij het geval van afranselen zal de jury ongetwijfeld ingrijpen !! (regelementen)
Een paard hoort niet te stoppen, tenzij de ruiter een grote fout maakt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:47

Meppen om een weigering kan ik niet tegen. Hij zal niet voor niets weigeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:52

Ik spring ook regelmatig. En vandaag ook weer een weigering. Ik heb hem niet eens bestraft. Het was gewoon mijn eigen schuld. Maar als ze weigerd en ze wil er niet meer overheen, krijgt ze wel een tikje van nou opletten he. Dan gaat ze ook wel, maar ik zou nooit mijn paard ''inelkaar'' slaan.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:33

Ik vind dat niet kunnen. Er is een reden dat het paard weigerd. Wie weet rijd de ruiter verkeerd aan, geeft de ruiter de verkeerde hulp. Het ligt niet alleen aan het paard.
Als je een paard dat gaat slaan kan het bang worden. Ik vind het altijd moeilijk om te zien hoe sommige ruiters er alles aan doen om te winnen, ten koste van het paard.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 21:14

Idd! Fijn dat de meeste bokkers hier dus ook zo in denken.

En die manier van Alicia2u vind ik al helemaal top Ja
Das samenwerken en plezier erin houden. Niet dwingen met een zweep en vette sporen.

loesaardbei, hoe ging je oefenspringen ??

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:22

ging super!, nou ja op een paar weigeringen na dan, ik ging eerst gewoon lekker dressuren totdat ik hem helemaal aan m'n been had dan heb ik ook minder kans op weigeringen! zondag ga ik naar bathmen ik hoop dat het dan weer zo goed gaat..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:02

super ! Ga zo door Ja