_Nicky schreef:Als het me te gek wordt zeg ik er wat van, maar anders houd ik m'n mond.
Wat je er mee bereikt is een bang paard, en met een bang paard bereik je niets.
precies hetzelfde !
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nicky schreef:Als het me te gek wordt zeg ik er wat van, maar anders houd ik m'n mond.
Wat je er mee bereikt is een bang paard, en met een bang paard bereik je niets.
poldermuts schreef:cissie schreef:Zijn er op bokt maar 2 categorieen ruiters ofzo?
1- Een mep of schop tijdens het rijden is geen probleem
2- ik raak mijn paard niet aan, want dat is sieluugggh
Dan behoor ik tot de 3e groep denk ik die naar mijn inziens zo eerlijk mogelijk met dr paarden probeert om te gaan ik sla of schop ze niet tijdens een training, ik rijd zonder zweep dat dan wordt meppen al erg lastig.
Dat betekent niet dat als ik bv in de paddock loop en mn paarden zouden me bv willen schoppen (wat nog nooit in die 15 jr gebeurt is) dan krijgen ze wel een schop terug en geen zachte ook.
Maar tijdens een training weerhoud ik mij van zulk gedrag, ieder moet dit voor zich weten vind ik.
Mijn haflinger kan onder het zadel een behoorlijke etterbak zijn, die het bloed onder je nagels vandaan kan halen, het is bij haar in het verleden al vaak genoeg met de zweep 'opgelost' ze versteent op zo'n moment en heeft geen enkel nut.
Mijn andere paard reageert normaal op het zien van een zweep maar ik heb hem nooit een slag hoeven te verkopen, dat er paarden zijn die het zo bont maken dat je dit als duidelijk manier van corrigeren of oplossen kunt zien zou voor velen best zo werken, maar niet voor mij, dat mag best gerespecteerd worden.
Amen
![]()
ik ben het volkomen met jou eens.
der was op stage ook een paard die was gigantisch dominant als je niet oppaste liep ie gewoon over je heen, nou ik pik dat dus echt niet hea, ik ga me dan ook gewoon als een paard gedragen en sloeg hem gewoon aan de kant en hij mocht ook pas bij zijn eten als ik zei dat ie dat mog en het was niet zo dat ie dan op een gegeven moment bang voor me was nee hij had respect voor me. hij zag mij als zijn meerdere ik had een hogere rang.
maar verder met rijden rij ik ook nooit met zweep alleen als het echt niet anders kan en dan gebruik ik hem alleen om een beetje bij te tikken bij me been, (waar een zweep dus voor bedoelt is), verder ben ik absoluut tegen geweld op het paard, maar ben niet bang om een tik te geven als het nodig is.
__Robijn__ schreef:ik weet niet of het hier goed staat sorry daarvoor anders
ik wilde wel eens weten wat mensen hier ervan vinden als je ziet dat iemand zijn paard gewoon echt hard slaat of schopt, onder het rijden in de mond aan het rukken is,
je ziet het steeds meer, word dit een gewoonte ofzo?
Naar mijn idee bereik je er niet veel mee, een tik is goed, een paard moeten weten wie de baas is, maar soms overdrijven mensen te erg. Wat vinden jullie er van, kun je dingen met geweld oplossen of zie je het vaak gebeuren, heb je dan de neiging om er iets van te zeggen? of zwijg je liever
Urielle schreef:Echt wreedheid zeg ik wel iets van (zag pas op een concours een ruiter over de flos afstappen en paard meenemen, ondertussen bij elke pas een keer goed aan de stangteugel rukkend - daar zei ik dus wel wat van) maar heb vorige week tijdens het lesgeven zelf nog wel een manegepaard die een beginnend ruitertje aan het pesten was (door gewoon stil te blijven staan en te dreigen met steigeren) een pets met de zweep verkocht zodat hij weer doorliep. De grens wat geweld is en wat corrigeren is, is maar dun en ligt voor iedereen anders.
stef schreef:vind dat dat verkeerd om staat....
Paard lief voor mij, ik lief voor paard. Paard niet lief voor mij, ik niet lief voor paard