Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LEANA

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:18

_Nicky schreef:
Als het me te gek wordt zeg ik er wat van, maar anders houd ik m'n mond.
Wat je er mee bereikt is een bang paard, en met een bang paard bereik je niets.

precies hetzelfde !

MWTBAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:20

Aan de ene kant vind ik het niet kunnen, aan de andere kant wel. Ik bedoel: in de natuur gaat het er ook hard aan toe. Maar om je paard nou echt pijn te doen is ook weer niet goed. Het kan soms (tijdens het rijden bijv.) ook zijn dat je paard je niet snapt en gestraft wordt. Dat is niet altijd te merken, maar wel zielig Boos!

Edit: Ik gebruik zelf bijna nóóit geweld. Respect voor paard--> respect voor mij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:20

vind dat dat verkeerd om staat....
Paard lief voor mij, ik lief voor paard. Paard niet lief voor mij, ik niet lief voor paard

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:24

Slaan en schoppen helpt voor geen meter. Duidelijk zeggen dat je het er niet mee eens bent is genoeg. Ik sla een paard eigelijk nooit, ook jonge paarden niet, en toch worden het leuke paardjes die opgevoed zijn zonder geweld. Knipoog
Het heeft dus geen enkele zin. Als een paard niet luisterd en je hem een tikje met je zweep geeft, of even met je spoortje, okee. Maar om hem nou verrot te zitten schelden, te slaan en te schoppen..
Het heeft toch geen nut. Paard krijgt alleen maar minder plezier in het rijden...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:19

poldermuts schreef:
cissie schreef:
Zijn er op bokt maar 2 categorieen ruiters ofzo?

1- Een mep of schop tijdens het rijden is geen probleem

2- ik raak mijn paard niet aan, want dat is sieluugggh

Dan behoor ik tot de 3e groep denk ik die naar mijn inziens zo eerlijk mogelijk met dr paarden probeert om te gaan ik sla of schop ze niet tijdens een training, ik rijd zonder zweep dat dan wordt meppen al erg lastig Rolleyes .

Dat betekent niet dat als ik bv in de paddock loop en mn paarden zouden me bv willen schoppen (wat nog nooit in die 15 jr gebeurt is) dan krijgen ze wel een schop terug en geen zachte ook.
Maar tijdens een training weerhoud ik mij van zulk gedrag, ieder moet dit voor zich weten vind ik.

Mijn haflinger kan onder het zadel een behoorlijke etterbak zijn, die het bloed onder je nagels vandaan kan halen, het is bij haar in het verleden al vaak genoeg met de zweep 'opgelost' ze versteent op zo'n moment en heeft geen enkel nut.
Mijn andere paard reageert normaal op het zien van een zweep maar ik heb hem nooit een slag hoeven te verkopen, dat er paarden zijn die het zo bont maken dat je dit als duidelijk manier van corrigeren of oplossen kunt zien zou voor velen best zo werken, maar niet voor mij, dat mag best gerespecteerd worden.

Amen

Afgod
ik ben het volkomen met jou eens.
der was op stage ook een paard die was gigantisch dominant als je niet oppaste liep ie gewoon over je heen, nou ik pik dat dus echt niet hea, ik ga me dan ook gewoon als een paard gedragen en sloeg hem gewoon aan de kant en hij mocht ook pas bij zijn eten als ik zei dat ie dat mog en het was niet zo dat ie dan op een gegeven moment bang voor me was nee hij had respect voor me. hij zag mij als zijn meerdere ik had een hogere rang.

maar verder met rijden rij ik ook nooit met zweep alleen als het echt niet anders kan en dan gebruik ik hem alleen om een beetje bij te tikken bij me been, (waar een zweep dus voor bedoelt is), verder ben ik absoluut tegen geweld op het paard, maar ben niet bang om een tik te geven als het nodig is.

Ook ik sluit me hier bij aan Sigaar

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:34

geen nut, totaal niet. Een paard wordt er of onzeker en bang van, of agressief. En vaak duurt het dan jaren wanneer deze paarden terug vertrouwen in mensen gaan krijgen. & zolang ze bang zijn / onzeker / agressief valt er toch niets mee aan te vangen; je bereikt er dus niets mee. Maar ik heb niet gezegd dat slecht gedrag zomaar moet goedgekeurd worden hé, maar dat los je niet op door geweld te gebruiken, echt niet.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:18

__Robijn__ schreef:
ik weet niet of het hier goed staat sorry daarvoor anders

ik wilde wel eens weten wat mensen hier ervan vinden als je ziet dat iemand zijn paard gewoon echt hard slaat of schopt, onder het rijden in de mond aan het rukken is,
je ziet het steeds meer, word dit een gewoonte ofzo?
Naar mijn idee bereik je er niet veel mee, een tik is goed, een paard moeten weten wie de baas is, maar soms overdrijven mensen te erg. Wat vinden jullie er van, kun je dingen met geweld oplossen of zie je het vaak gebeuren, heb je dan de neiging om er iets van te zeggen? of zwijg je liever

Ik vind dit vreselijk, het paard wordt er bang van= slecht!!
Ik heb een pensionpaard op een manege, wat wil zeggen dat er ook nog anderen mogen op rijden, maar dinsdag toen ik met een vriendin toekwam op de manege hoor ik mijn pensionpaard heel luid gillen en dat doet ze echt bijna nooit, maar wat zie ik een jongen wilt haar naar de weides brengen maar er is daar een omgevallen boom waar ze echt doodsbang voor is en ze wou niet verder en wat doet hij, hij slaat echt superhard met het halstertouw op haar waardoor ze nog banger werd. Ik nam haar over en ze is zeker nog een halfuur zo bang gebleven Huilen . Ik kon echt in tranen uitbarsten, waarom doen mensen dit toch, paarden sla je niet. Je wordt toch zelf ook niet graag geslaan!!

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:22

Ok, als een paard echt "stout" is en niet naar jou wil luisteren moet je wat strenger optreden, maar zeker niet met geweld. Want als je niet streng optreed dan wordt het paard de baas over jou en dat is ook niet de bedoeling.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:24

bij mijn paard werkt t averechts. Hij doet dan niets meer voor je. Wil niet zeggen dat ie nooit een tik krijgt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:38

Geweld onder het rijden zal eindigen in een stakend paard, dat heeft dus geen nut. Een tik kan, maar 10 enorme rammen achter elkaar gaat echt te ver.
In de omgang kan je iets vaak al heel duidelijk maken met je stem. Maar als ik zelf echt in gevaar kom, wanneer een paard mij echt tegen een muur wil pletten bijv., kan ie wel een schop krijgen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:49

Geweld zeker niet, maar af en toe even laten weten dat je het er niet mee eens bent ja.
Over me heen lopen moet hij niet doen en doet hij het na 2x een Hé nog, dan wordt het gewoon een ruk aan het touw. Ik ben geen papagaai en hij weet het donders goed.
Hij krijgt alleen een klap als hij doelgericht bijt en dat doet hij nauwelijk.

OHZ evenzo, ik rijd hem naar voren met mijn benen, maar sla hem nooit naar voren. Bij hem heeft dat echt geen zin en wat hier al wordt gezegd: Een bang paard of een paard wat compleet over de rode is doet echt niks meer voor je!

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:57

geweld bij een paard moet je nooit doen(behalve als het te extreem word). ik doe het altijd zo:

bij het rijden:
1x been, reageerd hij niet...nog een keer been maar wat harder. reageerd hij dan nog niet een tik en als hij gaat bokken, steigeren enz. meteen een tik erachteraan want dat mag echt niet.

op stal:
1x hé, doet hij het weer... nog een keer hé maar dan wat harder. doet hij het weer...dan geef ik hem een tik achter zijn oren of op zijn borst en als hij dan nog niet ophoud... dan vind ik dat hij een tik op zijn neus verdiend heeft.

je moet wel oppassen dat als je een bang paard hebt zo lief en zachtjes mogelijk doet zodat je het vertrouwen van hem kan winnen. en als je een paard hebt die dat altijd doet dan moet je hem strenger aanpakken.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:08

...denk dat je bij paarden consequent moet zijn..daardoor verminder je al de kans dat je moet rukken en schoppen...daarbij ben ik het niet eens om je paard eens lens te slaan..maar ze gaan niet met me aan de haal..stilstaan = stilstaan..en dat kan ik ook wel bereiken met een flinke schreeuw...werk dat niet krijgen ze een klets voor de borst..en op een of andere vreemde manier schijnt dat dan weer wel te werken....Paarden zijn paarden en die begrijpen alleen maar paardentaal, wat niet wil zeggen dat wij er maar op los mogen beuken, zeker niet!!!..maar we moeten wel boven ze staan in rangorde..anders krijgen wij de beuken..dus vooral consequent en eerlijk zijn tegenover je paard..

utah1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:57

Je mag een paard best een keer een tik geven, maar geweld moet niet zijn. Het gaat allereerst om het vertrouwen tussen mens en dier.

Afine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:49

Lichtjes corrigeren kan geen kwaad,maar sommigen weten het verschil niet tussen 'lichtjes corrgieren' en echt mishandelen.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:14

Ik rijd een merrie die soms even hardhandig op de rem moet anders ben ik een kwartier alleen maar aan het vechten met haar. Ik zie dit als een hardhandige straf, maar ze begint al beter te reageren als ik lang ga zitten en een ophouding maak. Ik heb geen zin in gevechten met netjes langmaken, terugzitten etc. Ze kan ook ervoor kiezen normaal te reageren als ik haar iets aangeef, doet ze dit niet (en gaat soms nog harder lopen!) Zet ik haar gewoon op de rem, dan maar een oefening halthouden om weer van voor af aan te beginnen.

Ik geloof dat soms een ruk best effect kan hebben, mits redelijk. Ik zal haar nooit omhoog dwingen, het is of naar voren of halthouden, nooit aan de teugels trekken en schoppen dat ze de lucht ingaat.

Hiernaast heb ik ook V (van mijn fototopic) gereden. In de stal was hij, toen hij een aantal maanden geleden was aangekomen, niet opgevoed. Hij sloopte alles, inclusief de spullen van andere mensen. In het begin duwde ik zijn hoofd erbij weg, dan een roep, maar meneer reageerde niet. Pas als je hem een tik of 5 of 1 op het hoofd gaf keek hij echt op van: hé?? is er iets Gestoord Hij snapte het echt niet maar stil aan en hem consequent blijven straffen en belonen als hij normaal stond met poetsen is dit echt verbeterd. Op het laatste hoefde je alleen maar een zacht 'euh' eruit te gooien en hij deed het. Soms kan een mep verkopen (of een mep of 5 in V zijn geval) best nut hebben.

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:06

ik vind het heel sneu voor die paarden waar het gebeurd, en ik zou er al zeker wat van zeggen! Knipoog

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:27

Geweld tijdens het rijden heb ik eigenlijk nooit echt gebruikt. Jaike was altijd aardig onder de indruk van mijn stem alleen dus als ik mijn stem opzette dan was ze meteen poeslief. Ik heb haar ook weleens een tik met de zweep tijdens het rijden gegeven maar dat ging dan vaak meer over dat ze niet reageerde op mijn been of een tik op de schouder. Maar dat noem ik niet bepaald geweld.

Op stal. De paarden moeten mij als baas zien. Lopen ze mij om ver, dan duw ik hun terug (soms wel wat ruwer), bijten ze mij krijgen ze een tik, ik heb ook weleens een trap gekregen nou die heeft hij mooi terug gehad en het was meteen over. In de omgang met paarden moet je gewoon af en toe je als een paard gedragen en een keer geweld gebruiken. Maar je moet wel weten hoe ver je hierin moet gaan en wanneer het nodig is. Ik heb al meerdere keren gezien dat mensen niet rechtvaardig hierin in zijn en dat het paard in zijn angst en verwarring zich nog minder voorbeeldig gaan gedragen. Ook hangt het van het paard af want de ene heeft net die tik nodig en de ander kan je niets meer mee.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:33

Net als met kleine kinderen en pups, slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen. Slaan heeft vaak weinig zin, je doet het eigenlijk altijd te laat. In de kudde gaat het er niet zachtzinnig aan toe, daar wordt slecht gedrag gelijk hardhoevig afgestraft, en ik denk dat je dus wel consequent en eerlijk en naar je dier moet blijven om hem baas te kunnen blijven.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:34

Ja,
helaas willen sommige mensen zichzelf afreageren op hun paard of pony.
Niks aan te doen.
tuc

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:43

Urielle schreef:
Echt wreedheid zeg ik wel iets van (zag pas op een concours een ruiter over de flos afstappen en paard meenemen, ondertussen bij elke pas een keer goed aan de stangteugel rukkend - daar zei ik dus wel wat van Clown ) maar heb vorige week tijdens het lesgeven zelf nog wel een manegepaard die een beginnend ruitertje aan het pesten was (door gewoon stil te blijven staan en te dreigen met steigeren) een pets met de zweep verkocht zodat hij weer doorliep. De grens wat geweld is en wat corrigeren is, is maar dun en ligt voor iedereen anders.

ik hoop dat je dat wel goed heb uitgelegd, want jij weet hoe het komt, maar zo'n jonge onervaren ruiter kan denken dat dát de manier is om "het" (van alles)op te lossen.
"Krijgen we op bokt weer de goede adviezen van 10/11/12 jarige dat je de baas moet zijn en 'm een klap verkopen" Lips are sealed

- ik ben ook van mening dat het per paard erg verschillend is. De 1 heeft bij een half woord genoeg en bij de ander
werkt dat niet.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:54

Grof geweld vind ik gewoon niet kunnen! Ik heb welleens iemand een mep met mn zweep verkocht omdat hij een paard mishandelde en het paard deed helemaal niks...ik ben nooit zo kwaad geweest!!! nu had ik eigenlijk die man niet moeten mishandelen maar vond dat hij het verdiend had Duivel
Als een paard mij bijt of slaat dan krijgt die wel een tik terug maar nooit echt hard maar wel zo dat het duidelijk is dat dat dus niet de bedoeling is!!! als hij iets anders doet wat niet mag waarschuw ik hem met mn stem...maar echt hard slaan en schoppen?? ik zou het niet eens kunnen!!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:41

Ik vind niet dat het nut heeft. Ik heb genoeg paarden gereden, en geen een met geweld aan hoeven te pakken. Soms wel eens straffen voor iets. Maar zeker niet met geweld!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:00

Ik ben tegen geweld.. Zinloos..
Tuurlijk kun je wel eens boos worden op je paard, maar dan ga je niet meteen geweld gebruiken vind ik.
Laat hem eerst op een andere manier merken dat je het niet eens bent met zijn gedrag.. Als dat niet werkt kun je altijd een tik geven, maar geweld (echt hárd slaan en schoppen) daar ben ik echt tegen!
Mensen die zoiets doen kunnen ook wel een vuile blik van mij verwachten of meer, want in de meeste gevallen vallen deze mensen te snel in dit soort gedrag....

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:05

stef schreef:
vind dat dat verkeerd om staat....
Paard lief voor mij, ik lief voor paard. Paard niet lief voor mij, ik niet lief voor paard

Helemaal mee eens Ja

Als iemand echt z'n paard zonder enige aanleiding zou slaan dan zou ik er waarschijnlijk wel wat van zeggen of heel subtiel een opmerking erover maken tegen iemand anders, zodat diegene die het paard sloeg het zou horen. écht hard schoppen of slaan vind ik zeker niet kunnen.
Maar ik moet toegeven, ik geef ook wel eens een onterechte tik.