Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Born2BCrazy schreef:MissEvil schreef:Vaak lopen jonge paarden ook te diep/op de voorhand. Maar dit zien veel ruiters/amazones niet.
Jammer, maar goed, dat is wat ik eraan zie. Tuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!
Hmm lijkt me logisch?En lijkt me ook helemaal nog niet zo erg in het begin..

Born2BCrazy schreef:"Vaak lopen jonge paarden ook te diep/op de voorhand. Maar dit zien veel ruiters/amazones niet.
Jammer, maar goed, dat is wat ik eraan zie. Tuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!"
Hmm lijkt me logisch?En lijkt me ook helemaal nog niet zo erg in het begin..
MissEvil schreef:Nee, nou het lijkt mij niet prettig voor het paard als de ruiter niet weet waar hij mee bezig is.
En veel mensen zitten al helemaal verkeerd (handen véél te laag) en hebben daardoor geen onafhankelijke zit, waardoor het paard nooit op vier benen leert lopen.
Maar daar hoor je niks van, want die denken dat dat paard dat wel doet.
suus_ schreef:Mijnes is nu 3 mnd onder het zadel en loopt niet aan de teugel hoor. maarja komt nog wel. Vind het nou niet 1 van de belangrijkste dingen bij een jonkie

maaitjuh schreef:Precies.
Ik vind het wel belangrijk dat een paard vrijwel meteen nageeflijk is, dit heeft namelijk met correct ruggebruik te maken en dat is zeker wel belangrijk voor z'n jong dier. Anders heb je binnen no time hun rug stuk.
En dan heb ik nou geen zin in een discussie over het verschil tussen nageeflijk en aan de teugel en dat een paard ook z'n rug correct kan gebruiken zonder in het krulletje te lopen enzo.
Urielle schreef:Bijna alle jonge paarden die je met een stille gevoelige hand rijdt zakken vanzelf naar de hand toe binnen de eerste pakweg tien keer rijden. Daar hoef je verder niet veel voor te doen.
Ze lopen wel (bijna) allemaal nog op de voorhand, logisch ook, want de kracht om van achteren tot dragen te komen is er nog niet. Dat is ook niet erg, als je er maar naar toe werkt om de achterhand sterker te krijgen. Van achter naar voren rijden dus.
"En veel mensen zitten al helemaal verkeerd (handen véél te laag)" zag ik hierboven ook nog staan en dat vind ik JUIST bij een jong paard geen probleem omdat de paarden dus nog wat dieper lopen en de lijn mond/hand/elleboog een rechte lijn moet zijn.
) 
KarinvdM schreef:suus_ schreef:Mijnes is nu 3 mnd onder het zadel en loopt niet aan de teugel hoor. maarja komt nog wel. Vind het nou niet 1 van de belangrijkste dingen bij een jonkie
En dat hij nu verkeerde spieren ontwikkelt vind je ook niet erg?
Als je een jong paard op de juiste manier rijdt, dan zoekt het paard zelf de juiste aanleuning op.
suus_ schreef:Omdat hij niet rond loopt?? Hoe weet jij nou hoe die loopt