Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cinnepin schreef:ok, ik heb niet het hele topic gelezen alleen de 1e post van ts.
Kneepjes, zagen en al die onzin niet doen! dat is niet de correcte manier om een paard nagevelijk te rijden. Nageven komt van achteren en niet van voren. Als jij je paard goed aan de hulpen hebt en in constante tempo en jij gewoon netjes contact houd met de teugels en je handen ontspant en je been ter onderstening heeft komt het allemaal van zelf. Je paard zal eerst zichzelf mooi lang maken en zich optimaal ontspannen. Het *buigen* van de hals doet het paard dan op een gegeven moment vanzelf wel, dat is niet iets om met je handen te doen. Rijden doe je zowiezo alleen op je zit en been hulpen. Ik zit nooit maar dan ook nooit in de mond te sjorren van mijn pony op wat voor manier dan ook. ok we hebebn nog niet het mooie plaatje ( koppie op loodlijn ) maar we komene r al wel in de buurt en zelfs doet ze het soms al. ook gebruik ik geen enkele hulpteugel! Dit vind ik het eerlijkst tegen over mijn paard en zij geeft aan hoever ze is en kan gaan ( ze is overigens 4 jaar dus nog niet oud ) al duurt het 10 jaar, maar ik blijf zo rijden!

Kelly_ann schreef:inderdaad, en op de duur gaan ze zagenIk vind 'kneepjes' of 'spelen' ook maar vaag hoor.....
Je hebt contact met de mond, zodanig dat je weerstand kan bieden als het nodig is: Komt op zich neer op je hand meer sluiten of een kneepje in de teugel geven, dus in die zin kan ik het wel begrijpen. En je moet vanuit dat contact kunnen ontspannen, dus je hand iets openen en ontspannen.
Kneepjes of spelen zegt niets over wanneer je je hand moet sluiten of ontspannen, en laat het daar nu net om draaien. Gevolg van deze termen is dat mensen lukraak hun hand gaan sluiten en openen, of dit afwisselend links en rechts doen.
Vind dat je helemaal gelijk hebt
. 
!Yamcha schreef:Dat "loslaten als het paard nageeft en tegenhouden als hij vast pakt" klopt voor geen meter. Hoe kan het paard nageven als de ruiter niet loslaat? Hoe zal het paard ooit loslaten als de ruiter vastpakt?
marcpollove schreef:fijn dat ik hier ook nog van leer
ik blijf dit wel even volgen!
maar ik snap het niet zo goed de ene zegt kneepjes geven en al die dingen
Daar ben ik alleen maar blij mee! Assiej schreef:marcpollove schreef:fijn dat ik hier ook nog van leer
ik blijf dit wel even volgen!
maar ik snap het niet zo goed de ene zegt kneepjes geven en al die dingen
Dat komt omdat de ene leert kneepjes te geven, en de ander zodanig ervaring heeft opgedaan om te weten/kunnen weten dat het allemaal vanuit de achterkant moet komen.
Als je paard gaat ontspannen en loslaten zal het vanzelf aanleuning gaan zoeken op de buitenteugel en buitenbeen, en zal dan ook vanzelf na gaan geven.
Het is een kwestie van tijd, geduld en begrip.
geen dingen overhaast willen bereiken. Ik ben onwijs lang bezig geweest met mijn arab, maar ik heb wel geleerd om op ontspanning te rijden!!! Terwijl ik in de manege lessen leerde je paard aan de teugel te rijden, tenminste, dan kreeg je een compliment. Dat is na mijn arabieren tijd wel veranderdDaar ben ik alleen maar blij mee!
Assiej schreef:Daar heb je wel gelijk in, maar als de ruiter en het paard beide niet weten hoe ze op de ontspanning moeten rijden en zich alleen maar gaan focussesn op het rondrijden/naar beneden trekken etc. dan forceert het de spieren alleen maar meer.
en zolang paarden niet protesteren lopen ze in een normale hoofd/hals houding waar ze elke doorgaanse dag mee lopen zonder ruiter.
) Malenka schreef:En dan even een hele simpele vraag waarvan ik het antwoord toch wel vind ontbreken in dit topic. Hoe leer je het een jong paard dan aan dat net onder het zadel is?

Yamcha schreef:Dat is idd bij een jong paard, bij een ouder, ervaren paard zou je dat niet meer hoeven te doen. Dan is goed losrijden en voorwaarts rijden en constant contact houden genoeg. Komt ie dan omhoog, dan even steviger contact, maar dan wel onmiddelijk been bij geven, laat ie dan los op het been, dan moet je als ruiter wel nageven, en niet vast blijven houden. Maar dat is wel een kwestie van aanvoelen en goede timing.