Aan de teugel > Kneepjes geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aan de teugel > Kneepjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:21

Sjonge, ik ben het alweer met je eens. Het wordt saai...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:37

Hahahaha ja ik ben het ook steeds met jouw eens,nouja een paar mensen moeten het toch eens zijn. ;-}

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:38

Ik ben het vooral met Yamcha en Elisa2 eens.

Een paard moet van achter naar voren gereden worden, achterin zit te motor.

Kneepjes geven word volgens mij op 2 manieren opgevat, sommige mensen denken met kneepjes geven al gauw aan 'zagen', dus links rechts links rechts. Een paard dat in de krul gezaagd word loopt ook altijd te diep, sommige paarden met kin op hun borst, ontspannen is ver te zoeken en bevorderdelijk voor de rug is het absoluut niet.
Leg je kin eens op of vlak voor je borst, zijn jouw rugspieren ontspannen? NEE. Als jij een half uur zo moet lopen, lekker voor je rug niet? krijg je vast en zeker spierpijn van. En dan ziet er nog niet eens iemand op jouw rug, met een ijzeren ding in je mond te trekken of te zagen.

Voor alle mensen die problemen hebben met 'aan de teugel rijden', zou ik willen adviseren;
Zoek een goeie instructeur of instructrice! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:39

Bij mijn bijrijdpony geef ik kneepjes in bijde teugels omdat ze heel druk is, en daardoor kan ik haar zonder te trekken bij me houden. Door die kneepjes gaat ze automatisch nagevelijk lopen. Niet de beste manier misschien, maar het werkt goed bij haar. Ik houd verder wel mijn armen ontspannen en zit ook zeker niet de hele tijd aan de teugels te friemelen Lachen

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 15:40

Bedankt voor de reacties! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:24

ok, ik heb niet het hele topic gelezen alleen de 1e post van ts.

Kneepjes, zagen en al die onzin niet doen! dat is niet de correcte manier om een paard nagevelijk te rijden. Nageven komt van achteren en niet van voren. Als jij je paard goed aan de hulpen hebt en in constante tempo en jij gewoon netjes contact houd met de teugels en je handen ontspant en je been ter onderstening heeft komt het allemaal van zelf. Je paard zal eerst zichzelf mooi lang maken en zich optimaal ontspannen. Het *buigen* van de hals doet het paard dan op een gegeven moment vanzelf wel, dat is niet iets om met je handen te doen. Rijden doe je zowiezo alleen op je zit en been hulpen. Ik zit nooit maar dan ook nooit in de mond te sjorren van mijn pony op wat voor manier dan ook. ok we hebebn nog niet het mooie plaatje ( koppie op loodlijn ) maar we komene r al wel in de buurt en zelfs doet ze het soms al. ook gebruik ik geen enkele hulpteugel! Dit vind ik het eerlijkst tegen over mijn paard en zij geeft aan hoever ze is en kan gaan ( ze is overigens 4 jaar dus nog niet oud ) al duurt het 10 jaar, maar ik blijf zo rijden!

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 20:31

Cinnepin schreef:
ok, ik heb niet het hele topic gelezen alleen de 1e post van ts.

Kneepjes, zagen en al die onzin niet doen! dat is niet de correcte manier om een paard nagevelijk te rijden. Nageven komt van achteren en niet van voren. Als jij je paard goed aan de hulpen hebt en in constante tempo en jij gewoon netjes contact houd met de teugels en je handen ontspant en je been ter onderstening heeft komt het allemaal van zelf. Je paard zal eerst zichzelf mooi lang maken en zich optimaal ontspannen. Het *buigen* van de hals doet het paard dan op een gegeven moment vanzelf wel, dat is niet iets om met je handen te doen. Rijden doe je zowiezo alleen op je zit en been hulpen. Ik zit nooit maar dan ook nooit in de mond te sjorren van mijn pony op wat voor manier dan ook. ok we hebebn nog niet het mooie plaatje ( koppie op loodlijn ) maar we komene r al wel in de buurt en zelfs doet ze het soms al. ook gebruik ik geen enkele hulpteugel! Dit vind ik het eerlijkst tegen over mijn paard en zij geeft aan hoever ze is en kan gaan ( ze is overigens 4 jaar dus nog niet oud ) al duurt het 10 jaar, maar ik blijf zo rijden!

Hier ben ik het mee eens! Lachen
P.S. leuk fjordje Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:31

Jannickee dank je Lachen

DePretFlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:03

paardrijden is een gevoel iets, wat niet valt te omschrijven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:29

Ik vind niet dat je nageeflijkheid moet vragen van een paard, ik vind dat het vanzelf moet komen als een soort cadeautje dat jij het paard goed rijdt. Als je het paard losrijdt en rechtricht en de achterhand goed traint komt de nageeflijkheid vanzelf.
Helaas rijden veel mensen hun paard "nageeflijk" door hun handen hierbij te gebruiken, omdat dit snel het mooie plaatje geeft, maar niet het resultaat op langere termijn.
Ik snap ook niet hoe men ontspanning van een paard verwacht als er iemand een stuk ijzer in z'n mond heen en weer zit te sjorren. Het paard gaat dan alleen rondlopen om van de druk te ontsnappen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:22

Kelly_ann schreef:
Ik vind 'kneepjes' of 'spelen' ook maar vaag hoor.....

Je hebt contact met de mond, zodanig dat je weerstand kan bieden als het nodig is: Komt op zich neer op je hand meer sluiten of een kneepje in de teugel geven, dus in die zin kan ik het wel begrijpen. En je moet vanuit dat contact kunnen ontspannen, dus je hand iets openen en ontspannen.

Kneepjes of spelen zegt niets over wanneer je je hand moet sluiten of ontspannen, en laat het daar nu net om draaien. Gevolg van deze termen is dat mensen lukraak hun hand gaan sluiten en openen, of dit afwisselend links en rechts doen.
inderdaad, en op de duur gaan ze zagen Scheve mond Vind dat je helemaal gelijk hebt Ja.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:50

fijn dat ik hier ook nog van leer Knipoog
ik blijf dit wel even volgen Knipoog!
maar ik snap het niet zo goed de ene zegt kneepjes geven en al die dingen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:07

Yamcha schreef:
Dat "loslaten als het paard nageeft en tegenhouden als hij vast pakt" klopt voor geen meter. Hoe kan het paard nageven als de ruiter niet loslaat? Hoe zal het paard ooit loslaten als de ruiter vastpakt?

Huh? Daar zit zeker een kern van waarheid aan, alleen is niet iedere ruiter vlug genoeg om er zo mee om te gaan, dat is wat anders. Zo leer ik een jong paard wel waar ik wil dat ze lopen met hun hoofd. Komen ze omhoog (sterrenkijken) dan sluit ik mn handen en drijf ik bij. Vallen ze met hun hoofd naar beneden op de juiste plaats, dan geef ik direct na door dáár een constant verende verbinding te houden. Zo voelt een paard waar het fijn is om te lopen en van daaruit ga je dat fijne contact verder uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:24

Dat is idd bij een jong paard, bij een ouder, ervaren paard zou je dat niet meer hoeven te doen. Dan is goed losrijden en voorwaarts rijden en constant contact houden genoeg. Komt ie dan omhoog, dan even steviger contact, maar dan wel onmiddelijk been bij geven, laat ie dan los op het been, dan moet je als ruiter wel nageven, en niet vast blijven houden. Maar dat is wel een kwestie van aanvoelen en goede timing.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:35

Boeiend stukje, dank je wel!!!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:42

een beetje kort antwoord maar ik ga volkomen mee met elisa2 en yamcha.. Vork

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:47

marcpollove schreef:

Dat komt omdat de ene leert kneepjes te geven, en de ander zodanig ervaring heeft opgedaan om te weten/kunnen weten dat het allemaal vanuit de achterkant moet komen.
Als je paard gaat ontspannen en loslaten zal het vanzelf aanleuning gaan zoeken op de buitenteugel en buitenbeen, en zal dan ook vanzelf na gaan geven.
Het is een kwestie van tijd, geduld en begrip.
geen dingen overhaast willen bereiken. Ik ben onwijs lang bezig geweest met mijn arab, maar ik heb wel geleerd om op ontspanning te rijden!!! Terwijl ik in de manege lessen leerde je paard aan de teugel te rijden, tenminste, dan kreeg je een compliment. Dat is na mijn arabieren tijd wel veranderd Tong uitsteken Daar ben ik alleen maar blij mee!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:02

Assiej schreef:
marcpollove schreef:

Dat komt omdat de ene leert kneepjes te geven, en de ander zodanig ervaring heeft opgedaan om te weten/kunnen weten dat het allemaal vanuit de achterkant moet komen.
Als je paard gaat ontspannen en loslaten zal het vanzelf aanleuning gaan zoeken op de buitenteugel en buitenbeen, en zal dan ook vanzelf na gaan geven.
Het is een kwestie van tijd, geduld en begrip.
geen dingen overhaast willen bereiken. Ik ben onwijs lang bezig geweest met mijn arab, maar ik heb wel geleerd om op ontspanning te rijden!!! Terwijl ik in de manege lessen leerde je paard aan de teugel te rijden, tenminste, dan kreeg je een compliment. Dat is na mijn arabieren tijd wel veranderd Tong uitsteken Daar ben ik alleen maar blij mee!

Het "gevaar" hiervan vind ik dat onervaren ruiters denken dat ze het contact op de teugels compleet los moeten houden en af gaan wachten tot het paard zelf in perfecte aanleuning gaat lopen. Je zal een paard imo toch echt naar je hand moeten rijden, pas als dat lukt kun je vanuit de ontspanning deze aanleuning verder uitbouwen. Een paard met de neus in de lucht rondjes laten lopen en wachten tot ie het vanzelf gaat doen heeft totaal niets met ontspanning en aanleuning te maken.

Waar jij misschien 3 maanden over gedaan hebt, lukt mij doorgaans in 5 minuten. Ik heb echt geduld genoeg, maar dr is geen paard wat onder mij met zn neus in de lucht mag lopen, dan maar 5 minuten even duidelijk zijn. Dat is niet goed voor zijn rug een paard moet rond zijn in de bovenlijn, pas dan train je een paard om het gewicht van de ruiter optimaal te kunnen dragen en kun je van het paard verlangen dat het zijn achterbeen onder kan laten treden. Met een weggedrukte rug is dat onmogelijk.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:05

Daar heb je wel gelijk in, maar als de ruiter en het paard beide niet weten hoe ze op de ontspanning moeten rijden en zich alleen maar gaan focussesn op het rondrijden/naar beneden trekken etc. dan forceert het de spieren alleen maar meer.

en zolang paarden niet protesteren lopen ze in een normale hoofd/hals houding waar ze elke doorgaanse dag mee lopen zonder ruiter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:07

Assiej schreef:
Daar heb je wel gelijk in, maar als de ruiter en het paard beide niet weten hoe ze op de ontspanning moeten rijden en zich alleen maar gaan focussesn op het rondrijden/naar beneden trekken etc. dan forceert het de spieren alleen maar meer.

en zolang paarden niet protesteren lopen ze in een normale hoofd/hals houding waar ze elke doorgaanse dag mee lopen zonder ruiter.

Ja klopt, alleen hebben ze dan het gewicht van de ruiter niet op hun rug Knipoog
En het eerste wat je zegt ben ik het ook mee eens, daarom vind ik dat een groene ruiter en een groen paard niet bij elkaar passen (maar dat is een andere discussie *LOL* )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:29

En dan even een hele simpele vraag waarvan ik het antwoord toch wel vind ontbreken in dit topic. Hoe leer je het een jong paard dan aan dat net onder het zadel is?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:46

Malenka schreef:
En dan even een hele simpele vraag waarvan ik het antwoord toch wel vind ontbreken in dit topic. Hoe leer je het een jong paard dan aan dat net onder het zadel is?

Dat zei ik dus al Knipoog
Handen sluiten en drijven als ie bovenin loopt, en handen en zit ontspannen als ze daar lopen waar het hoort.
Binnen 5 minuten weten ze wat de bedoeling is.

overigens niet alleen jonge paarden maar ook paarden die niet weten wat de bedoeling is.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:49

je moet eigenlijk goed contact met het bit maken en goed overgangen rijden.
ik geef nooit kneepjes, want mijn pony moet het zelf willen.
ik loopt aan de teugel in stap en draf. maar galop ben ik aan het proberen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:49

Yamcha schreef:
Dat is idd bij een jong paard, bij een ouder, ervaren paard zou je dat niet meer hoeven te doen. Dan is goed losrijden en voorwaarts rijden en constant contact houden genoeg. Komt ie dan omhoog, dan even steviger contact, maar dan wel onmiddelijk been bij geven, laat ie dan los op het been, dan moet je als ruiter wel nageven, en niet vast blijven houden. Maar dat is wel een kwestie van aanvoelen en goede timing.

Mee eens ja Lachen