Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:06

Je merkt dat je echt net de puntjes wat meer op de i kunt zetten.
Ik zeg altijd, je moet het met trens kunnen rijden voor een voldoende, maar met S&T kun je dan een ruime voldoende halen.

Moet je S&T gebruiken om onvoldoendes op te krikken, gebruik je hem imo verkeerd

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:06

Ik vind niemand er ooit aan toe komen om met S&T te gaan rijden.. Ik begrijp het ook niet. Het gaat erom om je paard met zo weinig mogelijk hulpen perfect door de bak te dressuren. En dan ga je er ineens kilo's ijzer in hangen? Verward

Ik vind dat je pas echt goed kunt rijden als je met een gewoon trensje en zonder sporen diezelfde oefeningen rijdt..

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:08

Marloez schreef:
Ik vind niemand er ooit aan toe komen om met S&T te gaan rijden.. Ik begrijp het ook niet. Het gaat erom om je paard met zo weinig mogelijk hulpen perfect door de bak te dressuren. En dan ga je er ineens kilo's ijzer in hangen? Verward

Ik vind dat je pas echt goed kunt rijden als je met een gewoon trensje en zonder sporen diezelfde oefeningen rijdt..

daarom houd ik mijn training altijd trens en zonder sporen maar ik zit nu in de ZZ-L

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:13

mauss schreef:
daarom houd ik mijn training altijd trens en zonder sporen maar ik zit nu in de ZZ-L

Ja ik ken er meer die dat doen. En dan hangen ze voor de wedstrijd de S&T erin. Nagelbijten / Gniffelen Ik bedoel, MAG je geen wedstrijden zo hoog zonder S&T? Dat zou wel raar geregeld zijn vind ik zelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:15

Zonder S&T mag wel, zonder sporen niet
Maar wat is er tegen goed gebruik, dat is wat ik niet snap

tegen slecht gebruik dat is logisch dat je daar tegen bent, maar dat ben ik ook bij een trens.
En vaak zijn het toch diegene die met een trens zitten te trekken, dat ook met S&T gaan doen.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:15

dat durf ik niet te zeggen of het niet mag maar het is net iets extras. ik zie het als een stok achter de deur en me paard reageert er heel goed op. zij vind het zelfs prettig met stang en trens. klinkt raar maar ze wil het bit al pakken terwijl ik het nog gewoon vast heb

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:20

runningkawa schreef:
Zonder S&T mag wel, zonder sporen niet
Maar wat is er tegen goed gebruik, dat is wat ik niet snap

tegen slecht gebruik dat is logisch dat je daar tegen bent, maar dat ben ik ook bij een trens.
En vaak zijn het toch diegene die met een trens zitten te trekken, dat ook met S&T gaan doen.

Dan denk ik; Ben je dan wel geschikt om al zo hoog te gaan rijden? Als je zo loopt te trekken. Zulke mensen zouden een andere hobby moeten zoeken.
Goed gebruik, kan wel maar waarom dan niet met een trens. Verward Zoals ik al eerder zei, ik vind dat je pas kunt rijden als je dezelfde oefeningen met een trensje doet.. Met zo weinig hulpmiddelen communiceren en mooie oefeningen laten zien.
Het zou geweldig zijn om een paard oefeningen te zien doen, zonder sporen en zonder 'enge' bitten in hun mond. (Ja ik vind S&T maar een enge bittencombinatie Nagelbijten / Gniffelen )

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:22

Leuk topic!

Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven met S&T gereden.
Het gaat de laatste tijd erg fijn in het M2 en we hoeven nog 1 punten om over te mogen naar het Z1 wat we ook zullen doen want ik rijd dit paard maar een jaartje en wil kijken wat we eruit kunnen halen en de oefeningen kan hij. Mijn paard is 14 en heeft al Z1 gelopen en is dus vertrouwd met S&T. Met mijn pony reed ik ook op Z1 nivea. Ik vond het vanmiddag best een beetje spannend, maar hij liep super en ik had echt verwacht dat ik wel 100x met de teugels in de knoop zou zitten, maar het viel me echt 100% mee. Hij liep er lekker doorheen, soms een kleine miscommunicatie want het trensje is natuurlijk een stuk dunnen en enkel gebroken dus de hulpen moesten echt wat kleiner. Maar hij liep super fijn op de hand. De stangteugel heb ik eerst los laten klapperen maar er later ook wat meer bijgepakt, bijna op druk zegmaar omdat zo'n wapperen teugel toch wel wat afleidend was. Ik was super tevreden hij liep heerlijk! Echt heerlijk zo'n paard die jou het leert ipv andersom Knipoog dat is dan ook de reden dat ik graag met S&T wil gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:23

Wie zegt dat ze die oefeningen niet kunnen zonder?
Ben jij er elke training bij dan? Lachen

Ik ken meerdere Z ruiters en die trainen voornamelijk op een trens en oefenen dan ook de Z oefningen.
Maar het is gewoon een feit dat je echt de puntjes op de i kunt zetten met S&T en als je er eerlijk mee omgaat, waarom dat puntje dan ook niet scoren.

En ben je wel geschikt om B te rijden als je zo moet trekken?
Die mensen mogen van mij ook gaan dammen Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:28

runningkawa schreef:
Wie zegt dat ze die oefeningen niet kunnen zonder?
Ben jij er elke training bij dan? Lachen

Ik ken meerdere Z ruiters en die trainen voornamelijk op een trens en oefenen dan ook de Z oefningen.
Maar het is gewoon een feit dat je echt de puntjes op de i kunt zetten met S&T en als je er eerlijk mee omgaat, waarom dat puntje dan ook niet scoren.

Als de oefeningen zonder S&T kunnen, waarom dan niet altijd? En dat extra puntje.. als dat met een S&T gehaald moet worden.. is dat dan nét niet een oefening te veel voor het paard? Omdat hij dat met een trensje niet wilt doen omdat hij dan nog kan aangeven dat hij die oefening voor de extra punt eigenlijk niet 'aankan'?

En ben je wel geschikt om B te rijden als je zo moet trekken? Die mensen mogen van mij ook gaan dammen Lachen
Ja, helemaal mee eens..!

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:28

paardrijden is geen krachtsport dat doe je maar op de sportschool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:34

stang en trens heeft niks met kracht te maken
Doordat je met s&t rijd kun je duidelijkerr verschillen aangeven, daarom dus puntje op de i zetten.
Heeft dus ook niks te maken met de oefening niet aan kunnen.
Als je namelijk een 6 kunt halen op die oefening geef je aan dat hij het al kan.
Maar met de s&t kun je duidelijker zijn en daarom doet hij het dan voor een 7.

Moet je 3en op gaan halen is het verhaal anders, dan gebruik je hem als hulpmiddel, niet als extra verduidelijking

En daar moet je dus ook het verschil in durven zien
En misschien zelfs wel voelen

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:34

ben ik het mee eens ja zoals ik eerder zei maar toen was je er nog niet

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:39

runningkawa schreef:
stang en trens heeft niks met kracht te maken
Doordat je met s&t rijd kun je duidelijkerr verschillen aangeven, daarom dus puntje op de i zetten.
Heeft dus ook niks te maken met de oefening niet aan kunnen.
Als je namelijk een 6 kunt halen op die oefening geef je aan dat hij het al kan.
Maar met de s&t kun je duidelijker zijn en daarom doet hij het dan voor een 7.

Moet je 3en op gaan halen is het verhaal anders, dan gebruik je hem als hulpmiddel, niet als extra verduidelijking

En daar moet je dus ook het verschil in durven zien
En misschien zelfs wel voelen

Dat duidelijker zijn is het hem nou net. Dat vind ik behoorlijk onnodig. Meer ijzer en druk achter de oren, onder de kin en op de tong om een oefening nét iets beter te kunnen. Koe

Een grote reden waarvan ik vind dat helemaal niemand er ooit klaar voor is om met een S&T te gaan rijden, ik vind het ondingen. Bloos

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:41

Ik vind dat als je Z startgerechtigd bent af en toe is in de training de stang erbij mag pakken om te wennen, máár dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd! Voor sommige worden bepaalde oefeningen verfijnd, maar het is niet altijd nodig. Ik vind dat mensen het zelf moeten weten, maar alleen als ze er mee om kunnen gaan. Ik zie soms mensen waarvan heel die stangteugel strak staat, dat is toch niet helemaal de bedoeling..

Ik zie mn moeder even als voorbeeld, die van haar is altijd behoorlijk drammerig, maar met s&t kan ze hem net iets makkelijker rijden nou ja waarom dan niet? (Ze rijd Z hoor, niet dat ze zomaar doet!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:42

Jij vind het ondingen omdat je er een verkeerd beeld bij hebt. Lachen
Wat is er mis met minder doen met de hand en toch duidelijker zijn.
Mijn paard, die dus direct laat weten als iets hem niet aanstaat, is nooit tegen de S&T ingekomen.
Duidelijkheid is imo alleen maar fijn voor een dier.
Er komen gewoon steeds meer oefeningen en steeds dichter bij elkaar, dan is 1 duidelijke hulp veel fijner.

Voor drammen vind ik het overigens geen oplossing

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:43

je hebt paarden die heet zijn en met stang en trens wat rustiger uit hunzelf ja

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:44

Ik vind Stang en Trens onzin !
Ik rijd Gewoon lekker de L2 met een Dubbel gebroken bit hoor !
Dááág Vork

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:44

Nee maar dan kan ze hem net iets beter op de achterhand zetten en iets fijner rond rijden. (Nou moet je niet denken dat ze die stang er compleet bij pakt hoor! Bloos)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:45

ah zo, dat klinkt al anders

PiieterLY, ben maar niet bang, je mag ook nog niet met S&T Haha!

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:46

maar mensen die het helemaal niets vinden hoe kijken die naar anky dan en naar tineke en de rest allemaal op grand prix niveau?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:47

runningkawa schreef:
Jij vind het ondingen omdat je er een verkeerd beeld bij hebt. Lachen
Wat is er mis met minder doen met de hand en toch duidelijker zijn.
Mijn paard, die dus direct laat weten als iets hem niet aanstaat, is nooit tegen de S&T ingekomen.
Duidelijkheid is imo alleen maar fijn voor een dier.
Er komen gewoon steeds meer oefeningen en steeds dichter bij elkaar, dan is 1 duidelijke hulp veel fijner.

Voor drammen vind ik het overigens geen oplossing

Je hebt misschien wel gelijk met dat ik er hoogstwaarschijnlijk een verkeerd beeld bij heb. Ik heb totaal geen ervaring met S&T maar wel genoeg gezien bij anderen. Ook mensen die er wel goed mee omgingen. Maar zelfs als er goed mee omgegaan wordt, vind ik het geen diervriendelijke bitten.

Dat een paard minder snel ingaat tegen een S&T of nooit, vind ik niet zo verwonderlijk met al die hulpmiddelen die eraan vast zitten.. Nagelbijten / Gniffelen Hij kan simpelweg geen kant op met z'n hoofd. De druk zit aan alle kanten..! En dat merkt een paard bij de minste geringste teugeldruk al. iedereen weet hoe gevoelig een paardenmond is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:51

Dan ken jij mijn paard niet
die zou zich zo achterover laten vallen

Longeren met bijv een los bijzetje, vergeet het maar
Een losse gogue vergeet het maar, gooit zich zo achterover.
En zo ken ik er meer.
De fijnste paarden zijn dat hoor Ja
Niet van die arme stumperds die alles pikken en de trek en schop ruiters moesten eens op zo'n dier stappen, leerde ze het wel af.
Want een vaste hand en hij ging ook omhoog.
Daarom vond ik hem het ideale leerpaard voor mij, hij zou me direct afstraffen als ik teveel zou doen met de stang Lachen

Dus niet elk paard doet alles lijdzaam, er zijn er genoeg die wat karakter hebben die alleen maar dwarser en dwarser zouden worden Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:17

runningkawa schreef:
Dan ken jij mijn paard niet
die zou zich zo achterover laten vallen

Longeren met bijv een los bijzetje, vergeet het maar
Een losse gogue vergeet het maar, gooit zich zo achterover.
En zo ken ik er meer.
De fijnste paarden zijn dat hoor Ja
Niet van die arme stumperds die alles pikken en de trek en schop ruiters moesten eens op zo'n dier stappen, leerde ze het wel af.
Want een vaste hand en hij ging ook omhoog.
Daarom vond ik hem het ideale leerpaard voor mij, hij zou me direct afstraffen als ik teveel zou doen met de stang Lachen

Dus niet elk paard doet alles lijdzaam, er zijn er genoeg die wat karakter hebben die alleen maar dwarser en dwarser zouden worden Lachen

Dat is waar.. vanaf die kant had ik het nog niet bekeken. Paarden die écht niet willen kun je met geen bit dwingen.
Jammer idd dat er altijd mensen zijn die misbruik maken van hun dier. Mja die kom je overal tegen natuurlijk. Dat heeft niet alleen met S&T te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:21

Dat ben ik gewoon helemaal met je eens
En als ik dat zie of lees word ik gewoon erg fel.
Een paard kan niet praten, dat moeten mensen voor ze doen.
Maar je kan je paard ook onrecht aandoen op een trensje, ook met een touw op de neus.
Als je grof bent, snel kwaad en dat soort dingen, dan hoor je gewoon niet op een paard thuis, maar een boksbal te kopen ofzo