Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Marloez schreef:Ik vind niemand er ooit aan toe komen om met S&T te gaan rijden.. Ik begrijp het ook niet. Het gaat erom om je paard met zo weinig mogelijk hulpen perfect door de bak te dressuren. En dan ga je er ineens kilo's ijzer in hangen?
Ik vind dat je pas echt goed kunt rijden als je met een gewoon trensje en zonder sporen diezelfde oefeningen rijdt..
mauss schreef:daarom houd ik mijn training altijd trens en zonder sporen maar ik zit nu in de ZZ-L
Ik bedoel, MAG je geen wedstrijden zo hoog zonder S&T? Dat zou wel raar geregeld zijn vind ik zelf.. runningkawa schreef:Zonder S&T mag wel, zonder sporen niet
Maar wat is er tegen goed gebruik, dat is wat ik niet snap
tegen slecht gebruik dat is logisch dat je daar tegen bent, maar dat ben ik ook bij een trens.
En vaak zijn het toch diegene die met een trens zitten te trekken, dat ook met S&T gaan doen.
Zoals ik al eerder zei, ik vind dat je pas kunt rijden als je dezelfde oefeningen met een trensje doet.. Met zo weinig hulpmiddelen communiceren en mooie oefeningen laten zien.
)
dat is dan ook de reden dat ik graag met S&T wil gaan rijden. 
runningkawa schreef:Wie zegt dat ze die oefeningen niet kunnen zonder?
Ben jij er elke training bij dan?
Ik ken meerdere Z ruiters en die trainen voornamelijk op een trens en oefenen dan ook de Z oefningen.
Maar het is gewoon een feit dat je echt de puntjes op de i kunt zetten met S&T en als je er eerlijk mee omgaat, waarom dat puntje dan ook niet scoren.
Als de oefeningen zonder S&T kunnen, waarom dan niet altijd? En dat extra puntje.. als dat met een S&T gehaald moet worden.. is dat dan nét niet een oefening te veel voor het paard? Omdat hij dat met een trensje niet wilt doen omdat hij dan nog kan aangeven dat hij die oefening voor de extra punt eigenlijk niet 'aankan'?
En ben je wel geschikt om B te rijden als je zo moet trekken? Die mensen mogen van mij ook gaan dammen![]()
Ja, helemaal mee eens..!
runningkawa schreef:stang en trens heeft niks met kracht te maken
Doordat je met s&t rijd kun je duidelijkerr verschillen aangeven, daarom dus puntje op de i zetten.
Heeft dus ook niks te maken met de oefening niet aan kunnen.
Als je namelijk een 6 kunt halen op die oefening geef je aan dat hij het al kan.
Maar met de s&t kun je duidelijker zijn en daarom doet hij het dan voor een 7.
Moet je 3en op gaan halen is het verhaal anders, dan gebruik je hem als hulpmiddel, niet als extra verduidelijking
En daar moet je dus ook het verschil in durven zien
En misschien zelfs wel voelen

)
runningkawa schreef:Jij vind het ondingen omdat je er een verkeerd beeld bij hebt.
Wat is er mis met minder doen met de hand en toch duidelijker zijn.
Mijn paard, die dus direct laat weten als iets hem niet aanstaat, is nooit tegen de S&T ingekomen.
Duidelijkheid is imo alleen maar fijn voor een dier.
Er komen gewoon steeds meer oefeningen en steeds dichter bij elkaar, dan is 1 duidelijke hulp veel fijner.
Voor drammen vind ik het overigens geen oplossing
Hij kan simpelweg geen kant op met z'n hoofd. De druk zit aan alle kanten..! En dat merkt een paard bij de minste geringste teugeldruk al. iedereen weet hoe gevoelig een paardenmond is.

runningkawa schreef:Dan ken jij mijn paard niet
die zou zich zo achterover laten vallen
Longeren met bijv een los bijzetje, vergeet het maar
Een losse gogue vergeet het maar, gooit zich zo achterover.
En zo ken ik er meer.
De fijnste paarden zijn dat hoor
Niet van die arme stumperds die alles pikken en de trek en schop ruiters moesten eens op zo'n dier stappen, leerde ze het wel af.
Want een vaste hand en hij ging ook omhoog.
Daarom vond ik hem het ideale leerpaard voor mij, hij zou me direct afstraffen als ik teveel zou doen met de stang
Dus niet elk paard doet alles lijdzaam, er zijn er genoeg die wat karakter hebben die alleen maar dwarser en dwarser zouden worden