Steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mennopaardj

Re: Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:27

ik zou het niet doen heel veel van die paarden als ze geen zin hebben beginnen dan te steigeren omdat ze nu weten hoe het moet

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:33

Stiekem vind ik het best wel leuk als paarden dat op commando kunnen. Vraag me alleen af hoe mensen dat toch in godsnaam voor elkaar krijgen Lachen. Echt verstandig is het niet denk ik, maar wanneer een paard het 'tegen je gaat gebruiken'' is er idd iets goed mis in de onderlinge verhoudingen. IN de natuur steigert een paard juist heel veel bij het spelen dus dat ze het daar niet doen is nogal onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:01

Amber_ schreef:
Mijn Fjord kan het ook, die deed het vaak vroeger uit protest. Ik heb er echter een kommando aan geplakt en nu gaat het stuk beter. Hij doet het echter alleen op commando. Natuurlijk zijn er momenten dat hij heel heet is, bijv. met ponyraces dat hij het doet. Maar doordat er een commando aanzit doet hij het juist stukken minder !

http://img48.imageshack.us/img48/8669/foto10ct6.jpg

Exact de reden waarom ik ook overal commando's aanplak, ze kunnen het toch wel, het zit in hun natuur. En idd, juist door er een commando aan vast te plakken, wordt het vaak minder of verdwijnt het helemaal.
Ik gaf eerder het voorbeeld van mijn hond, juist omdat hij heel temperamentvol is, heb ik overal commando's aan vastgeplakt. De hond wordt er niet minder pittig van, maar door gedrag op een speelse manier "uit te lokken", kan hij zijn energie en zijn natuurlijke neigingen kwijt, zonder dat het ooit gevaarlijk wordt. Zou ik die neigingen en dat temperament onderdrukken ipv controleren, dan komt het er op een goede dag toch wel uit (je kunt een bal ook niet eeuwig onder water houden tenslotte) maar dan wèl op een gevaarlijke manier.
mennopaardj schreef:
ik zou het niet doen heel veel van die paarden als ze geen zin hebben beginnen dan te steigeren omdat ze nu weten hoe het moet
Dat wisten ze toch al... ik heb in het verleden veel met veulens te maken gehad. Geloof me, ook een veulen van 4 weken oud kan steigeren, dat heeft niemand ze ooit geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:08

Yinari schreef:
Stiekem vind ik het best wel leuk als paarden dat op commando kunnen. Vraag me alleen af hoe mensen dat toch in godsnaam voor elkaar krijgen Lachen. Echt verstandig is het niet denk ik, maar wanneer een paard het 'tegen je gaat gebruiken'' is er idd iets goed mis in de onderlinge verhoudingen. IN de natuur steigert een paard juist heel veel bij het spelen dus dat ze het daar niet doen is nogal onzin.

Dat voor elkaar krijgen is niet zó moeilijk, de moeilijkheid zit hem meer in het consequent belonen, en in het bewust zijn van je eigen lichaamstaal. Je wacht af tot het paard steigert. Op het moment dat hij dat doet zeg je bijvoorbeeld "hoog" en beloont met je stem. (Als je erop zit, kun je hetzelfde commando gebruiken en belonen met een snoepje). Het moeilijkste is de timing van je commando en die van de beloning. Beide moeten vrij exact getimed worden, anders hebben ze geen effect. Exact op het moment dat hij omhoog komt zeg je "hoog" en beloont onmiddelijk (daar mag geen seconde tussen zitten).

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:33

@ Yamcha: Enige wat ik kan zeggen, dat ik het met je eens ben !
Fjordy vertoont steigeren nu bijna nooit meer. Hij gebruikt het nooit meer als protest, tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn als hij echt heet is (zoals Ponyracen). Maar verder is hij er alleen maar braver op geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:39

Super toch? Ja, het werkt. Ze doen het toch wel, en je kunt het beter beheersen als onderdrukken. Dat laatste is veel gevaarlijker.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:59

o, leren ze het op die manier. Nou, dan heb ik niet eens een keuze want die van mij steigeren niet als ik er op zit en ook niet als ik er naast sta. Alleen tijdens het spelen maar dan denk ik niet dat ik veel effect heb met mijn 'hoog' van 40 meter verderop Lachen.

Ben het verder met Amber en Yamcha eens

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:21

Ik heb het exact op die manier aangeleerd, zie mij OS daar staat een topic over Silver's steigeren en de uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:22

Yinari schreef:
o, leren ze het op die manier. Nou, dan heb ik niet eens een keuze want die van mij steigeren niet als ik er op zit en ook niet als ik er naast sta. Alleen tijdens het spelen maar dan denk ik niet dat ik veel effect heb met mijn 'hoog' van 40 meter verderop Lachen.

Ben het verder met Amber en Yamcha eens

Haha! Nee, dan wordt het 'm niet idd. Training en dingen aanleren zijn een kwestie van toeval en goede timing. Tja, en als een van de twee mist, wordt het erg moeilijk...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:33

Nou ja, dan kan ik tenminste ook geen domme dingen doen. Pony neemt me gewoon tegen mezelf in bescherming, zouden meer ruiters nodig hebben Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:18

Ik vind het er wel leuk uitzien als iemand dat geleerd heeft.
Persoonlijk zal ik het gewoon niet aanleren, het voegt eigenlijk niks toe.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:22

Inderdaad, wáárom zou je hetwillen aanleren? wat heeft het voor een nut? Om te pochen met dat je paard het kan? K snap het niet helemaal. Ok, voor show's endergelijke, maar.. voor de 'gewone ziel'... ??

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:29

Ik zou het afraden Clown

omdat al er een keer iemand op rijd die het minder goed kan..
of het paard niet gewend is hij/zij ook een foute hulp kan geven waardoor het paard een stijger geeft

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:30

vind het jammer dat bijv penny's het aanleren, omdat het stoer is, maar eigenlijk niet weten hoe ze het goed moeten aanleren. Maar dat vind ik ook zo met het inrijden van het paard. Ook "stoer", enkel zijn de gevolgen voor het paard soms/vaak niet zo fijn Huilen

Leer je het aan onder begeleiding (stijgeren/inrijden) dan vind ik het geen enkel probleem.
Helaas denken veel mensen meer (zelf/alleen) te kunnen, dan eigenlijk het geval is Lips are sealed

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:37

Yamcha schreef:
Amber_ schreef:
Mijn Fjord kan het ook, die deed het vaak vroeger uit protest. Ik heb er echter een kommando aan geplakt en nu gaat het stuk beter. Hij doet het echter alleen op commando. Natuurlijk zijn er momenten dat hij heel heet is, bijv. met ponyraces dat hij het doet. Maar doordat er een commando aanzit doet hij het juist stukken minder !

http://img48.imageshack.us/img48/8669/foto10ct6.jpg

Exact de reden waarom ik ook overal commando's aanplak, ze kunnen het toch wel, het zit in hun natuur. En idd, juist door er een commando aan vast te plakken, wordt het vaak minder of verdwijnt het helemaal.
Ik gaf eerder het voorbeeld van mijn hond, juist omdat hij heel temperamentvol is, heb ik overal commando's aan vastgeplakt. De hond wordt er niet minder pittig van, maar door gedrag op een speelse manier "uit te lokken", kan hij zijn energie en zijn natuurlijke neigingen kwijt, zonder dat het ooit gevaarlijk wordt. Zou ik die neigingen en dat temperament onderdrukken ipv controleren, dan komt het er op een goede dag toch wel uit (je kunt een bal ook niet eeuwig onder water houden tenslotte) maar dan wèl op een gevaarlijke manier.
.

Om precies die reden heb ik ook ooit een merrie op commando leren steigeren.
Het steigeren zelf hoefde ik haar niet meer te leren en daarom was ze erg goedkoop. Clown

Ik snap de mensen die vinden dat het geen nut heeft ook niet.
Wat heeft het uberhaupt voor nut om op een paard te zitten, hem over hindernissen te jagen, rondjes om zijn as te laten spinnen...

Dat is ook niet natuurlijk.

En Bovendien, het zal best gevaarlijk zijn, maar dat is een paard inrijden of verkeersmaken ook. Knipoog

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:41

@randalinpony: daar heb je gelijk mee. Maar steigeren neemt toch extra risico's met zich mee vind ik... Zolang de ruiter zijn verstand gebruikt gaat het rijden in 9 van de 10x 'goed'.

Bij steigeren is het toch risicovoller vind ik persoonlijk. Je kan immers niet het paard terug duwen als het achteroverslaat...

Tja je kunt het natuurlijk van 2 kanten zien. het rijden zelf is ook risicovol, maar heeft wel nut. Zowel ruiter als paard hebben vaak plezier e.d. Bij steigeren vind vooral de 'ruiter' het leuk... (in de meestse gevallen! uitzonderingen daar gelaten)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:41

Ik wil m'n paarden absoluut niet leren stijgeren. Het zijn 2 grote tuigpaarden van ruim 1.70m met een flinke hals erboven. als ze dan ook nog eens te pas en te onpas gaan stijgeren, kan ik ze echt geen baas meer. Wat wil je met een paard dat dan zeker 2,5 meter hoog meet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:44

Steigeren niet aanleren. Kan het begin zijn van een enkeltje Stegeman.

Hier zijn al meer discussie over geweest. En dan wil ik jullie met name deze discussie niet onthouden (volg ook even de links naar andere topics die in dit topic gegeven worden.)

viewtopic.php?f=122&t=706376

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:48

steigeren aanleren is nooit goed. dit omdat een normaal paard die gaat steigeren tegen de hand is. Wanneer een paard gaat steigeren doordat je het hem hebt aangeleerd zal hij dit ook sneller gaan doen op je wedstrijd. Dit wordt behoorlijk afgestraft. Het steigeren op commando is voor sommige 'cool'zoals het gezegd wordt want hij kan het op commando, maar dat is leuk voor 1 keer maar hoeveel problemen ga je daarna krijgen? Steigeren in het wild wordt alleen maar gedaan door hengsten om zo de kudde bij elkaar te houden of om gevaar aan te geven of door de rangorde te bepalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:50

Ik vind steigeren aanleren alleen prima als je weet wat je doet én het neit te vaak doet. Bv in een paardenshow is het een erg gaaf element, maar die mensen wéten wat ze doen.
Ik zou het zelf nooit aanleren, wat is nou het voordeel van een steigerend paard Verward Stel dat hij omklapt of het tegen je gaat gebruiken. Nee bedankt.

Enne voor de mensen de roepen: een paard is niet gebouwd rechtop te staan, wij mensen zijn ook niet gebouwd om rechtop te staan Knipoog Maar wij doen het wel, ondanks dat het niet goed is voor onze heupen en rug.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:57

Focussed schreef:

Citaat:
Tja je kunt het natuurlijk van 2 kanten zien. het rijden zelf is ook risicovol, maar heeft wel nut. Zowel ruiter als paard hebben vaak plezier e.d. Bij steigeren vind vooral de 'ruiter' het leuk... (in de meestse gevallen! uitzonderingen daar gelaten)

Hoezo zou een paard het wel leuk vinden om een ruiter op zijn rug te dragen, maar niet om te steigeren?

Wij rijden op paarden omdat wij dat zo leuk vinden. Een paard is volmaakt gelukkig met een paar soortgenoten op een stuk land.

Steigeren is gewoon een van de vele dingen waarin je een dier af kunt richten. Het maakt voor het dier niet uit wat hij leert, een dier kent daar niet meer of minder waarde aan toe.

Laat ik het eens omdraaien....

Mensen die niet in staat zijn een paard netjes op commando te leren steigeren, begrijpen zo weinig van de leerprincipes van paarden dat ze niets op veilige en fatsoenlijke wijze aan hun dieren zouden moeten leren.
Zeker geen risicovolle dingen als verkeersmak maken of springen.

Enkeltje Stegeman wordt dus veroorzaakt door de onoordeelkundige behandeling an sich, niet aan wat de ruiter het paard aanleert.
De merrie waarover ik het had, heb ik voor het enkeltje Stegeman behoedt op het moment dat de eigenaar de slager wilde bellen.

Door het steigeren wat zij helemaal zelf als verdedigingsmechanisme had opgebouwd, op commando te zetten, doofde het gedrag uit en werd het beheerst.

@Maus; als je steigeren aanleert door hem tegen je hand op te laten lopen, zouden ze je zonder pardon van je paard moeten sleuren en nooit meer erop.
Zo wordt dat niet geleerd als het normaal gebeurt.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:04

randalinpony schreef:
Focussed schreef:

Citaat:

Hoezo zou een paard het wel leuk vinden om een ruiter op zijn rug te dragen, maar niet om te steigeren?

Wij rijden op paarden omdat wij dat zo leuk vinden. Een paard is volmaakt gelukkig met een paar soortgenoten op een stuk land.

Steigeren is gewoon een van de vele dingen waarin je een dier af kunt richten. Het maakt voor het dier niet uit wat hij leert, een dier kent daar niet meer of minder waarde aan toe.

Laat ik het eens omdraaien....

Mensen die niet in staat zijn een paard netjes op commando te leren steigeren, begrijpen zo weinig van de leerprincipes van paarden dat ze niets op veilige en fatsoenlijke wijze aan hun dieren zouden moeten leren.
Zeker geen risicovolle dingen als verkeersmak maken of springen.

Enkeltje Stegeman wordt dus veroorzaakt door de onoordeelkundige behandeling an sich, niet aan wat de ruiter het paard aanleert.
De merrie waarover ik het had, heb ik voor het enkeltje Stegeman behoedt op het moment dat de eigenaar de slager wilde bellen.

Door het steigeren wat zij helemaal zelf als verdedigingsmechanisme had opgebouwd, op commando te zetten, doofde het gedrag uit en werd het beheerst.

@Maus; als je steigeren aanleert door hem tegen je hand op te laten lopen, zouden ze je zonder pardon van je paard moeten sleuren en nooit meer erop.
Zo wordt dat niet geleerd als het normaal gebeurt.

ik zeg niet dat je het leert door tegen de hand te laten lopen maar een paard die steigert wordt gezien als tegen de hand lopen. dat is heel wat anders. verder laat ik mijn paarden nooit tegen de hand lopen. Dit is tegen mijn princiepes in. anders ben ik ook niet bij de ZZ-L gekomen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:14

@Maus: dan is het dus zaak je paard zodanig te leren steigeren en in het algemeen onder appel te houden, dat hij dat steigeren allleen doet als jij het wil.
En dat is dus nooit in de dressuurring.
Je paard mag in de ring ook niet galopperen als ie daar zelf zin in heeft of over de hekjes springen.
Galopperen of springen dan maar niet meenemen in de training? Stel dat ie het tegen je gebruikt.

Er is trouwens een levensgroot verschil tussen een steegs paard (hm..steegs...stegeman Clown ) en een dat op commando steigert, ook voor hoe het overkomt op de omstanders.

Ik blijf erbij, je kan een paard leren steigeren als je daar zelf nog niet aan toe bent of het karakter van het dier niet zodanig in kan schatten dat je de risicos niet ziet,
maar je kan ook de weg op met een jong paard terwijl je daar helemaal nog niet aan toe bent en totaal geen inzicht hebt in de gevaren die dát met zich mee brengt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:15

Altijd iedereen die zegt: "hij kan het tegen je gaan gebruiken"
Als een paard iets wat je hem hebt geleerd tegen je gaat gebruiken is er iets goed mis in de verstandhouding, dan is er dus geen respect voor de ruiter. Kortom steigeren kan alleen fout gaan als je een paard hebt wat niet naar je luisterd al beweer je nog zo erg dat hij zo braaf is. (dit was niet van toepassing op een citaat, dus niemand moet zich aangesproken voelen)

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:19

randalinpony schreef:
@Maus: dan is het dus zaak je paard zodanig te leren steigeren en in het algemeen onder appel te houden, dat hij dat steigeren allleen doet als jij het wil.
En dat is dus nooit in de dressuurring.
Je paard mag in de ring ook niet galopperen als ie daar zelf zin in heeft of over de hekjes springen.
Galopperen of springen dan maar niet meenemen in de training? Stel dat ie het tegen je gebruikt.

Er is trouwens een levensgroot verschil tussen een steegs paard (hm..steegs...stegeman Clown ) en een dat op commando steigert, ook voor hoe het overkomt op de omstanders.

Ik blijf erbij, je kan een paard leren steigeren als je daar zelf nog niet aan toe bent of het karakter van het dier niet zodanig in kan schatten dat je de risicos niet ziet,
maar je kan ook de weg op met een jong paard terwijl je daar helemaal nog niet aan toe bent en totaal geen inzicht hebt in de gevaren die dát met zich mee brengt.

zeg het maar tegen die mensen die dus een steigerend paard hebben dat ze die paarden in bewang moeten houden en daarnaast wat jij wil joh. ik geef alleen maar mijn mening