Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Echt verstandig is het niet denk ik, maar wanneer een paard het 'tegen je gaat gebruiken'' is er idd iets goed mis in de onderlinge verhoudingen. IN de natuur steigert een paard juist heel veel bij het spelen dus dat ze het daar niet doen is nogal onzin. Amber_ schreef:Mijn Fjord kan het ook, die deed het vaak vroeger uit protest. Ik heb er echter een kommando aan geplakt en nu gaat het stuk beter. Hij doet het echter alleen op commando. Natuurlijk zijn er momenten dat hij heel heet is, bijv. met ponyraces dat hij het doet. Maar doordat er een commando aanzit doet hij het juist stukken minder !
http://img48.imageshack.us/img48/8669/foto10ct6.jpg
mennopaardj schreef:Dat wisten ze toch al... ik heb in het verleden veel met veulens te maken gehad. Geloof me, ook een veulen van 4 weken oud kan steigeren, dat heeft niemand ze ooit geleerd.ik zou het niet doen heel veel van die paarden als ze geen zin hebben beginnen dan te steigeren omdat ze nu weten hoe het moet
Yinari schreef:Stiekem vind ik het best wel leuk als paarden dat op commando kunnen. Vraag me alleen af hoe mensen dat toch in godsnaam voor elkaar krijgen. Echt verstandig is het niet denk ik, maar wanneer een paard het 'tegen je gaat gebruiken'' is er idd iets goed mis in de onderlinge verhoudingen. IN de natuur steigert een paard juist heel veel bij het spelen dus dat ze het daar niet doen is nogal onzin.

. Yinari schreef:o, leren ze het op die manier. Nou, dan heb ik niet eens een keuze want die van mij steigeren niet als ik er op zit en ook niet als ik er naast sta. Alleen tijdens het spelen maar dan denk ik niet dat ik veel effect heb met mijn 'hoog' van 40 meter verderop.
Ben het verder met Amber en Yamcha eens
Nee, dan wordt het 'm niet idd. Training en dingen aanleren zijn een kwestie van toeval en goede timing. Tja, en als een van de twee mist, wordt het erg moeilijk... 
Yamcha schreef:Amber_ schreef:Mijn Fjord kan het ook, die deed het vaak vroeger uit protest. Ik heb er echter een kommando aan geplakt en nu gaat het stuk beter. Hij doet het echter alleen op commando. Natuurlijk zijn er momenten dat hij heel heet is, bijv. met ponyraces dat hij het doet. Maar doordat er een commando aanzit doet hij het juist stukken minder !
http://img48.imageshack.us/img48/8669/foto10ct6.jpg
Exact de reden waarom ik ook overal commando's aanplak, ze kunnen het toch wel, het zit in hun natuur. En idd, juist door er een commando aan vast te plakken, wordt het vaak minder of verdwijnt het helemaal.
Ik gaf eerder het voorbeeld van mijn hond, juist omdat hij heel temperamentvol is, heb ik overal commando's aan vastgeplakt. De hond wordt er niet minder pittig van, maar door gedrag op een speelse manier "uit te lokken", kan hij zijn energie en zijn natuurlijke neigingen kwijt, zonder dat het ooit gevaarlijk wordt. Zou ik die neigingen en dat temperament onderdrukken ipv controleren, dan komt het er op een goede dag toch wel uit (je kunt een bal ook niet eeuwig onder water houden tenslotte) maar dan wèl op een gevaarlijke manier.
.

Stel dat hij omklapt of het tegen je gaat gebruiken. Nee bedankt.
Maar wij doen het wel, ondanks dat het niet goed is voor onze heupen en rug. Citaat:Tja je kunt het natuurlijk van 2 kanten zien. het rijden zelf is ook risicovol, maar heeft wel nut. Zowel ruiter als paard hebben vaak plezier e.d. Bij steigeren vind vooral de 'ruiter' het leuk... (in de meestse gevallen! uitzonderingen daar gelaten)
randalinpony schreef:Focussed schreef:Citaat:Tja je kunt het natuurlijk van 2 kanten zien. het rijden zelf is ook risicovol, maar heeft wel nut. Zowel ruiter als paard hebben vaak plezier e.d. Bij steigeren vind vooral de 'ruiter' het leuk... (in de meestse gevallen! uitzonderingen daar gelaten)
Hoezo zou een paard het wel leuk vinden om een ruiter op zijn rug te dragen, maar niet om te steigeren?
Wij rijden op paarden omdat wij dat zo leuk vinden. Een paard is volmaakt gelukkig met een paar soortgenoten op een stuk land.
Steigeren is gewoon een van de vele dingen waarin je een dier af kunt richten. Het maakt voor het dier niet uit wat hij leert, een dier kent daar niet meer of minder waarde aan toe.
Laat ik het eens omdraaien....
Mensen die niet in staat zijn een paard netjes op commando te leren steigeren, begrijpen zo weinig van de leerprincipes van paarden dat ze niets op veilige en fatsoenlijke wijze aan hun dieren zouden moeten leren.
Zeker geen risicovolle dingen als verkeersmak maken of springen.
Enkeltje Stegeman wordt dus veroorzaakt door de onoordeelkundige behandeling an sich, niet aan wat de ruiter het paard aanleert.
De merrie waarover ik het had, heb ik voor het enkeltje Stegeman behoedt op het moment dat de eigenaar de slager wilde bellen.
Door het steigeren wat zij helemaal zelf als verdedigingsmechanisme had opgebouwd, op commando te zetten, doofde het gedrag uit en werd het beheerst.
@Maus; als je steigeren aanleert door hem tegen je hand op te laten lopen, zouden ze je zonder pardon van je paard moeten sleuren en nooit meer erop.
Zo wordt dat niet geleerd als het normaal gebeurt.
) en een dat op commando steigert, ook voor hoe het overkomt op de omstanders.randalinpony schreef:@Maus: dan is het dus zaak je paard zodanig te leren steigeren en in het algemeen onder appel te houden, dat hij dat steigeren allleen doet als jij het wil.
En dat is dus nooit in de dressuurring.
Je paard mag in de ring ook niet galopperen als ie daar zelf zin in heeft of over de hekjes springen.
Galopperen of springen dan maar niet meenemen in de training? Stel dat ie het tegen je gebruikt.
Er is trouwens een levensgroot verschil tussen een steegs paard (hm..steegs...stegeman) en een dat op commando steigert, ook voor hoe het overkomt op de omstanders.
Ik blijf erbij, je kan een paard leren steigeren als je daar zelf nog niet aan toe bent of het karakter van het dier niet zodanig in kan schatten dat je de risicos niet ziet,
maar je kan ook de weg op met een jong paard terwijl je daar helemaal nog niet aan toe bent en totaal geen inzicht hebt in de gevaren die dát met zich mee brengt.