discussie: dressuurrijder zijn minder verdraagzaam dan sprin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: discussie: dressuurrijder zijn minder verdraagzaam dan sprin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:01

What goes arround, comes arround. Valt me nog maals op.

Ik zit in dressuurwereldje en tijdens het losrijden ben ik ook aan het dollen en aan het gekken. Alsk perongeluk voor iemand in schiet zegk gewoon rustig 'sorry!' en krijg altijd een; 'geen probleem hoor' met een smile terug! Knipoog

Ik vind het wel geinig om te zien dat het gros van de gene die zeggen dat dressuurruiters associaal zijn springruiters zijn Haha! Kijk als je zo gaat oordelen dat dressuurruiters tutjes zijn die niets kunnen verdragen en dan kan ik in theorie (hoewel kzelf liever spring dan dressuur) ook zeggen dat springruiters gaan springen omdat ze geen dressuur kunnen. Want ik zie heel veel springruiters die hun paard niet eens in een enigzins normale galop kunnen krijgen. Of volle gas of niks. Maar betekent dat dat álle springruiters zo zijn? Nee toch? Dus waarom zouden alle dressuurruiters zo zijn?

Op manege waar ik rijd zijn het allemaal dressuurruiters, heel gemoedelijke speelse sfeer hoor! Af en toe lekker sneren op elkaar met een smile tot achter je ogen! En 2 opmerkingen later samen over de grond rollen van het lachen (bij wijze van spreke)

En nee, ik aprecieer níet dat ze langs me gaan staan springen als ik met mijn paard aan het losrijden ben. Waarom? 1. dat doe je sowieso niet bij paarden, ik zou het in de springring óók niet willen. 2. ik zit met een onervaren dier dat snel schrikt en als ze echt schrikt is ze niet meer te stoppen. 3. ik éis dat mijn paard en ik alle kansen krijgen die er zijn om rustig in te rijden zonder afleiding.
Ben ik dan niet tolerant of arrogant? Vind dat eerder een vorm van respect voor elkaar op brengen. Iets wat er bij dressuurruiters heerst; respect voor elkaar! en vooral: voor hun paarden!

en btw; ik heb een springgefokte merrie dus het is niet, zoals sommige hier zeggen, een 'dressuurgefokte zeikmerrie' (wat ik óók onzin vind, veel springpaarden zijn grotere zeikers dan de dressuurpaarden. Dressuurruiters gaan voorzichtiger om met hun paarden, das een feit. Maar is dat slecht?) maar ik wil niet dat mijn paard onnodig schrikt, een sprong naar opzij maakt waardoor ik er onder lig. Niet omdat een of andere **** niet wil kijken wat ie doet

dressuurruiters zijn overigens geen kakmensen. Sómmige dressuurruiters zijn kakmensen, net als sommige springruiters. Knipoog

en wat me nog meer op valt; dressuurruiters kijken niet anders naar springruiters dan naar dressuurruiters, zijn gewoon allemaal hetzelfde voor hen! Doen ze ook gewoon hetzelfde tegen, maar als je bekijkt hoe neerbuigend springruiters doen over dressuurruiters? Nou, welk deel is dan associaal?

Op kampioenenbal pikte je zo springruiters eruit, want ze keken allemaal even minachtend. Waarschijnlijk heerst er nog altijd de voormiddeleeuwse gedachten dat dressuurruiters dressuren omdat ze niet durven te springen. Knipoog (springen springruiters dan omdat ze niet durven te dressuren? Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:03

Wijs gesproken, Pharagirlke. Ik ben het weer eens helemaal met je eens!!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:06

Yamcha schreef:
Wijs gesproken, Pharagirlke. Ik ben het weer eens helemaal met je eens!!!

idd Amen Afgod

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:09

pharagirlke schreef:
What goes arround, comes arround. Valt me nog maals op.

Ik zit in dressuurwereldje en tijdens het losrijden ben ik ook aan het dollen en aan het gekken. Alsk perongeluk voor iemand in schiet zegk gewoon rustig 'sorry!' en krijg altijd een; 'geen probleem hoor' met een smile terug! Knipoog

Ik vind het wel geinig om te zien dat het gros van de gene die zeggen dat dressuurruiters associaal zijn springruiters zijn Haha! Kijk als je zo gaat oordelen dat dressuurruiters tutjes zijn die niets kunnen verdragen en dan kan ik in theorie (hoewel kzelf liever spring dan dressuur) ook zeggen dat springruiters gaan springen omdat ze geen dressuur kunnen. Want ik zie heel veel springruiters die hun paard niet eens in een enigzins normale galop kunnen krijgen. Of volle gas of niks. Maar betekent dat dat álle springruiters zo zijn? Nee toch? Dus waarom zouden alle dressuurruiters zo zijn?

Op manege waar ik rijd zijn het allemaal dressuurruiters, heel gemoedelijke speelse sfeer hoor! Af en toe lekker sneren op elkaar met een smile tot achter je ogen! En 2 opmerkingen later samen over de grond rollen van het lachen (bij wijze van spreke)

En nee, ik aprecieer níet dat ze langs me gaan staan springen als ik met mijn paard aan het losrijden ben. Waarom? 1. dat doe je sowieso niet bij paarden, ik zou het in de springring óók niet willen. 2. ik zit met een onervaren dier dat snel schrikt en als ze echt schrikt is ze niet meer te stoppen. 3. ik éis dat mijn paard en ik alle kansen krijgen die er zijn om rustig in te rijden zonder afleiding.
Ben ik dan niet tolerant of arrogant? Vind dat eerder een vorm van respect voor elkaar op brengen. Iets wat er bij dressuurruiters heerst; respect voor elkaar! en vooral: voor hun paarden!

en btw; ik heb een springgefokte merrie dus het is niet, zoals sommige hier zeggen, een 'dressuurgefokte zeikmerrie' (wat ik óók onzin vind, veel springpaarden zijn grotere zeikers dan de dressuurpaarden. Dressuurruiters gaan voorzichtiger om met hun paarden, das een feit. Maar is dat slecht?) maar ik wil niet dat mijn paard onnodig schrikt, een sprong naar opzij maakt waardoor ik er onder lig. Niet omdat een of andere **** niet wil kijken wat ie doet

dressuurruiters zijn overigens geen kakmensen. Sómmige dressuurruiters zijn kakmensen, net als sommige springruiters. Knipoog

en wat me nog meer op valt; dressuurruiters kijken niet anders naar springruiters dan naar dressuurruiters, zijn gewoon allemaal hetzelfde voor hen! Doen ze ook gewoon hetzelfde tegen, maar als je bekijkt hoe neerbuigend springruiters doen over dressuurruiters? Nou, welk deel is dan associaal?

Op kampioenenbal pikte je zo springruiters eruit, want ze keken allemaal even minachtend. Waarschijnlijk heerst er nog altijd de voormiddeleeuwse gedachten dat dressuurruiters dressuren omdat ze niet durven te springen. Knipoog (springen springruiters dan omdat ze niet durven te dressuren? Haha!)

Mooie speech..Ik proost mee Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:23

Ik proost ook mee :-}

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:56

pharagirlke schreef:

Op zich heb je een heel goed punt te pakken. Maar de stukjes die in quote kan ik me niet helemaal in vinden. Bij het springen maken ze er geen punt van als je naast de ring staat te springen of druk te doen. En er is wel degelijk verschil tussen bijvoorbeeld de 4 jarige competities en de 'normale' wedstrijden. Tijdens de competities gaat iedereen wel gewoon rustiger over het terrein omdat het simpelweg jonge paarden zijn. Dit gebeurd in de dressuur ook, maar dan zie ik dat in álle klassen.
Het punt wat je noemt: 'Veel springpaarden zijn grotere zeikers dan dressuurpaarden..' ben ik het absoluut NIET mee eens. Toevallig was ik afgelopen weekend op een CH waar ik mee was als groom van de springpaarden. Álle dressuurpaarden uit het Z werden aan een touwtje meegenomen, álle dressuurpaarden staakten bij het ingaan van het paadje riching dressuurringen. Springpaarden zijn daar gewoon véél nuchterder in dan dressuurpaarden omdat ze gewoon meer zien, logisch. Verder heb je het over dat dressuurruiters voorzichtiger met hun paarden omgaan. Waarom zouden springruiters niet net zo voorzichtig omgaan met hun paarden? Ik denk dat het geen kwestie is van voorzichtig zijn met, maar de 'losheid' waarmee springruiters omgaan met hun paarden. Dit is mijn mening, al kan ik het ook voor een groot deel in jou verhaal vinden hoor!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:59

(ik als springruiter sprekende) ja wat betreft dat we af en toe neerkijken op jullie klopt wel Tong uitsteken maar dat komt idd door de door jou beschreven middeleeuwse gedachten (al zie je vaak dat het niet zo is!!!)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:52

Kit_for_Ever: Ik ben het wel eens met Pharagirlke. Wat ik lees is dat zij precies zegt wat jij zegt. Springpaarden en dressuurpaarden zijn even grote zeikerds, of juist even nuchter - maar de omgang van de ruiter bepaalt of het paard van alles gezien heeft en cool blijft of dat er 'voorzichtig' mee gedaan is en hij idd gaat staken op weg naar de ring. Alleen veroordeel jij de manier van omgaan met de paarden zoals veel dressuurruiters doen en Pharagirlke niet.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:57

ik denk dat het er maar aan ligt... ik ken wel een fokker die voortaan springpaarden fokt omdat die mensen hem beter aanstaan ..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:34

wij hebben hier maar weinig springers, vooral dressuur ruiters. en een beetje voor de recreatie springen. maar ik hou zoiezo niet van dat geroddel. vind dat vreselijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:52

Kit_for_ever schreef:
pharagirlke schreef:

Op zich heb je een heel goed punt te pakken. Maar de stukjes die in quote kan ik me niet helemaal in vinden. Bij het springen maken ze er geen punt van als je naast de ring staat te springen of druk te doen. En er is wel degelijk verschil tussen bijvoorbeeld de 4 jarige competities en de 'normale' wedstrijden. Tijdens de competities gaat iedereen wel gewoon rustiger over het terrein omdat het simpelweg jonge paarden zijn. Dit gebeurd in de dressuur ook, maar dan zie ik dat in álle klassen.
Het punt wat je noemt: 'Veel springpaarden zijn grotere zeikers dan dressuurpaarden..' ben ik het absoluut NIET mee eens. Toevallig was ik afgelopen weekend op een CH waar ik mee was als groom van de springpaarden. Álle dressuurpaarden uit het Z werden aan een touwtje meegenomen, álle dressuurpaarden staakten bij het ingaan van het paadje riching dressuurringen. Springpaarden zijn daar gewoon véél nuchterder in dan dressuurpaarden omdat ze gewoon meer zien, logisch. Verder heb je het over dat dressuurruiters voorzichtiger met hun paarden omgaan. Waarom zouden springruiters niet net zo voorzichtig omgaan met hun paarden? Ik denk dat het geen kwestie is van voorzichtig zijn met, maar de 'losheid' waarmee springruiters omgaan met hun paarden. Dit is mijn mening, al kan ik het ook voor een groot deel in jou verhaal vinden hoor!

Urielle heeft al uitgelegd maar ik wil toch op jou reageren. Want hier doe je precies wat ik hierboven beschreef.

En ik zei dat ik het niet zou aprecieren alsk met mijn -hoe ervaren het beest ook is- knol wil inrijden en ze staan er langs te springen. Ik wil me concentreren. Simpel. Ik ben daar voor te rijden, alsk wil lachen en spelen ga ik wel in de kantine zitten Knipoog

Denk je er wel aan dat in veel dressuurpaarden net zo goed springouders zitten? Dat het dus precies dezelfde paarden kunnen zijn? Knipoog Er is géén onderscheid in de paarden. Wanneer dringt dat door. Het gaat er idd om hoe je er mee omgaat én het karakter van het paard. Geen enkel paard is hetzelfde toch? Kijk mijn merrie is kijkerig uit zichzelf. Maar een springpaard kan net zo goed kijkerig zijn! Dat ligt aan het karakter van het paard. Wat ik wel weet is dat wanneer mijn merrie kijkerig is, ze mag kijken en vervolgens heel ontspannen en vol vertrouwen er doorheen gaat. Want als baasje zegt dat het goed is, dan is het goed. Dat sommige ruiters in paniek raken en hem er door heen schoppen. Ach dat ie je net zo goed op jumpings lijkt me Lachen
Ik zie heeeeel veel dressuurpaarden waar je een bom langs kan laten ontploffen. Ze zullen eens geïrriteerd om kijken wie dat k*tlawaai maakt maar meer niet. Knipoog Alleen de jongere dieren springen even op maar zijn ook meteen weer onder controle. Knipoog Dus das echt gewoon een vooroordeel!

En ik zei dat van springruiters omdat die vaak zeggen dat dressuurruiters te voorzichtig zijn. Wat ik gek vind is dat ik 1 ''vooroordeel'' in mijn hele tekst gooi. En dat je daar meteen een hele tekst om heen schrijft. Terwijl dit hele topic een en al vooroordelen zijn over dressuurruiters. En blijkbaar mag dat wel? Lachen

edit; avonturein ; heb je daar ook echt een specifieke reden voor? Of gewoon omdat dressuurruiters angsthazen zijn met een arrogant k*tkarakter die altijd maar brave knollen uitkiezen omdat ze moeilijke niet kunnen rijden? Knipoog

Vraag me af wie er dan echt arrogant is....
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-06-07 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:55

ik vind springwedstrijden ook veel gezelliger, iedereen praat is wat met elkaar, je kijkt naar elkaar, wenst succes enzovoort. bij dressuur vind ik dat er veel meer jaloezie is, sfeer is minder, echt duidelijkere concurrentie. maarja dat is mijn mening Knipoog

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:02

Ik veroordeel ook niemand om wat voor mening die heeft of wat dan ook. Het klopt dat dressuurpaarden ook springouders kunnen hebben en dat dat dan nog zeikerds kunnen zijn. Het gaat dan niet om het paard of het papiertje, maar om hoe je ermee omgaat. In beide disciplines zullen 'andere' mensen zitten dan waar het 'vooroordeel' over gaat. Ik veroordeel niemand om wat ie doet of vind, begrijp me niet verkeerd

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:07

Dat de meeste dressuur paarden niet langs een steen willen op concours heeft idd meer met omgang te maken dan met het paard. Al zal het een hoop schelen als je paard in karakter al makkelijker is

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:03

Ho ho,wat dachten julie van de huidige dressuurpaarden fokkerij??
Jazz X CrackC X enz enz enz

Over het algemeen ben ik het wel met alle argumenten eens.
Maar mijn dressuurpaarden staan op een springstal/hengstenhouderij,door dat er daar veel makkelijker met de paarden word omgegaan zijn die van mij ook een stuk makkelijker geworden en zien en leren ze een hoop!
Dat springpaarden nuchterder zijn vanwege hun voorouders geloof ik dus niet,dat heeft imo meer met de manier van opvoeding en omgang te maken.
Uitzonderingen daar gelaten!!

And please! scheer niet alle prikkers over één kam!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:30

Ik denk dat voorouders wel degelijk mee spelen, mara je moet maar mee om kunnen gaan. Dan zullen ze net zo braaf zijn als elk ander paard en ik denk dat daar ook het verschil zit

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:40

Idd, springruiters zijn over het algemeen veel leuker en vriendelijker dan (sommige) dressuurruiters. Bij sommige dressuurruiters heb je echt heel veel concurrentie en denken dat ze alles zijn en alles beter kunnen (dat ik hoe ik het merk), en bij de springruiters is het allemaal wel goed en iedereen helpt elkaar en gunnen elkaar het gewoon!!

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:16

Inderdaad dat merk ik ook vaak op. De dressuurruiters maken meteen klikjes en daar kan geen nieuwe meid meer bij terwijl de sprinruiters iedereen toelaten en veel minder roddelen. Ik ben zowel dressuur als springruiter en zit er zo wat tussen in. Ik hoor bij de spring ruiter en bij de dressuurruiters, maar ik vind dat je, je soms meer moet bewijzen als dresuurruiter ! Zeker als je erbij wil horen en gestart bent in de B of L...Dan doen ze alsof je onder het niveau bent ! Dat is bij mij geen enkel probleem want ik heb 8 paarden en rij Zz, maar sommige mensen kunnen daar niet mee omgaan ! Ik denk dan soms ook als ik die kleine kinderen bezig hoor, als je geen eigen pony hebt mag je niet bij ons in de groep, overdrijven ! Ik vind dat paardrijden nog altijd een vorm van ontspanning is of je nu 1m40 springt of op Zz dressuur rijdt !

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:21

Bij ons is het eigenlijk andersom Haha!
Nou zijn er bij ons vrijwel weinig tot geen mensen die dressuur starten, en degene die starten zijn mannen (volwassenen) en Vrouwen die ook volwassen zijn, en dus niet zo kinderachtig zijn om elkaar af te blaffen e.d.
De springruiters bij ons voelen zich altijd helemaal geweldig.. hebben zelfs het lef om je af te snijden tijdens je priveles en dan nog te zeggen dat je op moet passen met je karreknol Clown (M2 dressuur PARDON wat karreknol!? Clown )
Maargoed, dat verschilt per stal/manege en ik denk ook per niveau van de ruiters..
en niet te vergeten aan de persoon zelf Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:22

WinBinChes schreef:
Ik denk dat voorouders wel degelijk mee spelen, mara je moet maar mee om kunnen gaan. Dan zullen ze net zo braaf zijn als elk ander paard en ik denk dat daar ook het verschil zit

Zit ik met mijn overgevoelige voor alles een meter in de lucht springende merrie met spring voorouders *LOL*

SummerEnds dat is bij ons helemaal niet zo Al start je niet, als je netjes rijd (als in; vriendelijk voor het paard etc) hoor je er gewoon bij. Maar natuurlijk als jij om de zoveel passen je paard en mep geeft.....Dan hoor je er ook bij de springruiters niet bij.

Chrisy schreef:
Idd, springruiters zijn over het algemeen veel leuker en vriendelijker dan (sommige) dressuurruiters. Bij sommige dressuurruiters heb je echt heel veel concurrentie en denken dat ze alles zijn en alles beter kunnen (dat ik hoe ik het merk), en bij de springruiters is het allemaal wel goed en iedereen helpt elkaar en gunnen elkaar het gewoon!!

dat vind jij. Dat ís niet zo. Ik ken zat springruiters waar geen dressuurruiter tegen op kan kwa arrogantie En wat dacht je van de 'dressuurruiters zijn niks waard want die springen niet, die zijn bang, die durven niets, die kunnen niet rijden' mentaliteit onder de springers? Dát is pas arrogantie en vriendelijk kan ik het ook niet noemen

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:22

pharagirlke schreef:
Chrisy schreef:

dat vind jij. Dat ís niet zo. Ik ken zat springruiters waar geen dressuurruiter tegen op kan kwa arrogantie En wat dacht je van de 'dressuurruiters zijn niks waard want die springen niet, die zijn bang, die durven niets, die kunnen niet rijden' mentaliteit onder de springers? Dát is pas arrogantie en vriendelijk kan ik het ook niet noemen

Ben ik het idd mee eens, zo gaat dat bij ons op stal dus ook. Er zit een enkele springruiter bij die MINDER arrogant is, maar de rest voeld zich de koning te rijk.. Hamer

edit; en hoevaak ik al niet gehoord heb dat mijn pony slecht is, en een mietje en niks kan, en hetzelfde voor mij geld.. terwijl mijn pony toch een aardig esprong kan maken.. zodra je niet start op concoursen e.d ben je niks meer waard in hun ogen. nou zeg ik niet dat dat bij alle springruiters zo is! maar bij ons op stal is dat ZEKER zo..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:26

Inderdaad Leytje, dat ismaar net wat ik probeer duidelijk te maken. Die mentaliteit is NIET ''typisch'' dressuur. Het is ''typisich'' een groepje mensen en dat noemt men arrogantie, en arrogantie komt niet alleen in de paardensport voor Knipoog En nee je ziet het niet meer bij dressuur dan bij springen.

Echter van de groep waar je zelf toe behoorfd is het minder makkelijk negatieve dingen te zeggen dan waar je niet toe behoort, dus springruiters zeggen het van dressuurruiters en andersom. En wanneer stopt die onderline 'vete' eindelijk een keer? Als er eindelijk ook eens paardenmensen met hersenen komen Knipoog

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:34

En die zijn ver te zoeken ben ik bang Clown
Het zijn idd niet specifiek spring of dressuurruiters die zo zijn of doen, maar het is gewoon een bepaald groepje/soort mensen.
Net als van die kinderen die net een jaar rijden, en van papa en mama een ZZ springhengst onder hun kont geschoven krijgen (wat bij ons op stal dus is gebeurt), en er nog over op kunnen scheppen hoeveel beter ze waren dan jij met je ' jouwe is maar M' pony.. Vork (en dan bedoel ik niet alleen kleine kinderen, ook meiden van een jaar of 16 die net paardrijden en dus een soortgelijk paard krijgen Knipoog )

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:49

Ik ben het helemaal eens met pharagirlke

Bij ons op stal, waar zo'n 80, paarden staan en dus ook 80 ruiters rondlopen, loopt ook vanalles doorelkaar en iedereen kan normaal met elkaar omgaan...

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:36

pharagirlke schreef:

Leytje schreef:
[Ben ik het idd mee eens, zo gaat dat bij ons op stal dus ook. Er zit een enkele springruiter bij die MINDER arrogant is, maar de rest voeld zich de koning te rijk.. Hamer

edit; en hoevaak ik al niet gehoord heb dat mijn pony slecht is, en een mietje en niks kan, en hetzelfde voor mij geld.. terwijl mijn pony toch een aardig esprong kan maken.. zodra je niet start op concoursen e.d ben je niks meer waard in hun ogen. nou zeg ik niet dat dat bij alle springruiters zo is! maar bij ons op stal is dat ZEKER zo..

Hoe ik het mee maak bij ons, is hoe ik het vertelde, maar idd het zijn ook maar sommige. Ik bedoel heus niet alle springruiters of alle dressuurruiters, maar over het algemeen is het zo bij ons hoe ik het vertelde. Maaja zo zie je maar weer dat verschilt ook zeker per persoon, maakt niet uit of diegene springt of dressuur rijdt.

Echt dom dat ze zo doen idd hoe jullie vertellen. Heb zo'n hekel aan die arrogantie Lachen
Zal er dan nog eens goed op letten hoe het nu ECHT hier is, maar zoals jullie mijn menig aan het begin hebben gelezen, zo is het hier zo'n beetje..