3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:11

als je hem niet wilt overbelasten, ga dan terug tot 3 x in de week, incl longeren...

Hier loop je anders nog een keer tegen aan
geestelijk en lichamelijk

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:12

Lieke je hebt inderdaad wel een punt wat de meerwaarde is, ik denk dat ik een stapje terug ga doen op 4 keer per week beweging en de rest lekker op het land.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:13

Ik vind het erg veel, straks issie het werk al beu, spierpijn etc. De spieren krijgen niet de tijd om te herstellen.

Ter vergelijking: het vorige paard dat ik reed (Z1) moest 5x per week een uur aan de bak, de 4 jarige die ik nu rij, rij ik 3x in de week half uur/3 kwartier. Het Z paard ben ik ook zo mee begonnen (op 4 jarige leeftijd) en die zat ook in no time in de M. Het gaat vaak toch al vlug genoeg, laat ze ook lekker ontspannen en hun ding doen. Daar heb je later meer profijt van.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:14

je moet denk ik gewoon rustig op bouwen 3/4 keer in de week een kwartiertje en dan steeds langer en dan bouwt hij conditie op en kan hij meer aan.
en eerst gewoon stapdraf en galop en goed warm stappen en uitstapen.
je merkt vanzelf wel wanneer hij klaar is voor nieuwe dingen Knipoog

vencedor

Citaat:
Een paard wat zichzelf aanbied belast je daarom des te sneller

Zo heb ik mijn 9 jarige ook te veel belast, hij pakte alles super op. Hij liep als een trein was kei vrolijk. Springen gestart ging ook allemaal super. Totdat het ineens minder werd en hij dus geiriteerde kniebanden had achter Bloos! .. Geloof mij dan voel je je banketstaaf!

Born2BCrazy

en een paar minuten geleden was je nog zó overtuigd? Clown

Neemt niet weg dat ik het een wijs besluit vind! Ja

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:19

Ik was niet overtuigd, ik vind 5 keer rustig aan ook wel kunnen. maar ik wil nu even een stapje terug doen. en over 4 weken wil ik hem een week vrij geven om alles te verwerken.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:22

Karoliefje_ schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat 3 jarige juist moeten leren wat werken is, ik zit er amper 30 minuten op. Lotjj92 heeft het over mijn paard maar aangezien die van haar verkocht is rijdt ze mijn 3 jarige tijdelijk(zusjes). en als je paard er plezier in heeft vind ik het zeker kunnen, ik ken mijn paard. Als hij iets niet aangenaam vindt merk ik dat absoluut. Hij wil juist te graag werken, soms moet ik voor hem een stapje terug doen.

klinkt best overtuigd?
ach ja doet er ook weinig toe mbt deze discussie..

maar ben nog steeds wel benieuwd wat de meerwaarde zou zijn van vaker rijden dan nu..
neem aan dat je daar een reden voor hebt?
(niet banketstaaf bedoeld hoor!)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:25

Moet je om iets te doen altijd een reden hebben? Ik zeg alleen dat ik mijn paard ken en weet wanneer ik spanning opbouw en hem dus overbelast. maar een stapje terug doen kan in mijn ogen nooit kwaad. Ik wil enkel het beste van mijn paard.

Maar dat had ik al gezegd geloof ik, is het zinvol om hier verder een discussie over te voeren? Nee, klaar dus zo.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:27

ik vroeg me alleen af wat jullie ervan vonden, en ik wilde goede argumenten horen. ik had toch niet een topic geopend als ik er zo 100 % zeker van was. ik vind wat wij doen niet verkeerd, maar ik ben altijd in voor commentaar en er kan altijd iets veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:27

Ja, als je een jong paard zo vaak wilt doen kan dat niet zonder reden.
En idd heel wat stapjes terug doen kan geen kwaad, het moet zelfs

echt, je overbelast hem..dat zie je nu niet, maar dat komt anders wel.
En een weekje vakantie, maakt dat 3 weken tot een maand
(overigens is dat voor elke leeftijd goed)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:28

nou ik neem aan dat je niet van de een op de andere dag zomaar beslissingen gaat nemen? Blond
No need to get nasty Nagelbijten / Gniffelen
zo waren mijn reacties iig niet bedoeld.. Scheve mond

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:28

lotjj92 schreef:
ik vroeg me alleen af wat jullie ervan vonden, en ik wilde goede argumenten horen. ik had toch niet een topic geopend als ik er zo 100 % zeker van was. ik vind wat wij doen niet verkeerd, maar ik ben altijd in voor commentaar en er kan altijd iets veranderen.

dan mogen we jullie argumenten toch ook wel horen? Rolleyes

edit: wat betreft die stapjes terug..die doe je toch altijd?
Terug naar de basis-verhaal?
dus dat is juist goed idd!
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 12-06-07 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:29

Born2BCrazy schreef:
lotjj92 schreef:

dan mogen we jullie argumenten toch ook wel horen? Rolleyes

volgens mij heb ik mijn 'verhaal' ook wel verteld in het eerste bericht van dit topic Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:30

dat hij het wel wil..en jij ook?
en voor de conditie..
of mis ik nog wat?
even een snelle samenvatting Tong uitsteken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:31

Natuurlijk, maar ik denk dat het nooit mis is om een paard aan het werk te zetten mits je het goed doet, ik heb perfect begeleiding, doe geen foute dingen en rijd hem erg kort, weinig galop, veel stap en draf. maar geen belastende dingen, hij hoeft nog niks inprincipe, en als Mijn paard aangeeft dat hij 'moe' is. Stop ik er meestal vrij wel direct mee, niet omdat ik gelijk wil toegeven aan een paard, maar ik wil luisteren naar zijn grenzen en die geeft hij ook duidelijk aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:36

Mijn advies?? Nu langzaamn afbouwen...dus niet in een keer stil zetten! Dan lekker eind juni, juli en het liefst ook augustus op het land zetten en het paard nog even kind laten zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:37

En als hij aangeeft dat hij moe is ben je al te ver...

Em ja er is wel wat mis mee
zijn pezen, zijn rug enz zijn er nog niet klaar voor, die zijn nog niet zo ver in de ontwikkeling
Dat weet je paard niet, dat weet jij en daarom moet jij daar voorzichtig mee zijn

verder ga ik met aerdenhout1 mee

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:38

Ik ben van plan hem zeker een tijdje vrij te geven binnenkort, dat doe ik overigens met al mijn paarden. Mijn 15 jarige paard(zijn moeder) heeft van de winter veel rust gehad om even tot zichzelf te komen. Een paard moet inderdaad ook af en toe even paard kunnen zijn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:42

maar ik ben niet vna plan hem 3 maanden vrij te geven, een week. en daarna krijgt ie gewoon weer beweging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:45

en dan maar zeggen..we overvragen niet....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:45

VIPPIEKIPPIE schreef:
Zoekstalling, hangt er ook vanaf wat voor paard. Ik ben van mening dat 3jarigen wél bereden mogen worden, maar met mate.

Tsja ..... ik niet.
De ruggengraat is gewoon nog niet volgroeid en de groeiplaten nog niet gesloten. Dat is niet mijn mening, dat kun je op internet terugvinden.

Dat iedereen het doorgaans doet is een heel ander verhaal dan dat het ook wenselijk en aan te raden is voor het paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:47

Dus jij gaat ook maar 1 week op vakantie??? En als kind ( want dat is dit paard zeker nog! ) heb je ook niet meer dan 1 week vakantie gehad?? ZUCHT!!! Ik ben heel benieuwd hoelang dit paard zo braaf blijft.
Er bestaat een spreekwoord....geduld is een schone zaak....en voor zaak zou ik bij jou nood willen zetten!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:50

annemarie van toren, een vrouw die heel veel wat? een échte paardenkenner. die zei, ik heb liever dat we een paard met 2 1/2 jaar beleren dan als die ouder is, omdat ie vaak dan nog puur is. ik denk dat zij er heel veel van moet weten. dus ik denk dat het puur per persoon is hoe oud het paard moet zjn. persoonlijk vond ik 3 jaar een goede leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:56

Klopt, een puur paard is zeker het fijnste Ja
Maar sommige zijn door een hoop gefrut met een jaar al niet meer puur.
Andere ook nog met ruim 4.

Ik heb er niks op tegen rustig aan te beginnen met een 3 jarige
Maar wat jullie doen en van plan zijn valt niet onder rustig beginnen...dat is overvragen
En een gewillig paard werkt daar aan mee tot hij echt niet meer kan.
Als je "geluk" hebt kan hij dan alleen geestelijk niet
Door hem dan enkele maanden stil te zetten en dan echt rustig aan weer mee te beginnen kun je hem het plezier erin terug geven.

Met wat pech is het lichamelijk en kan hij vervroegd met pensioen

Dus wat is de toegevoegde waarde van dit?
Daar zie ik nog steeds geen duidelijk antwoord op...