Elke dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:13

Elke dag iets doen absluut, maar dat is lang niet altijd rijden. Soms alleen wat lenigheidsoefeningen, wandelen, fietsen, slepen, lange lijnen, VD, grondwerk, dagje poetsen. Nu is het ook zomer en loopt hij ook ong. 12 uur of meer op de wei, dus bewegen lukt in elk geval wel.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:16

hey,

mijn paardje heeft op dinsdag altijd een rust dag Knipoog
en alle andere dagen ben ik met hem bezig.

( maar ik kan hem ook gerust 2 á 3 dagen laten stil staan hoor, hij veranderd er niet door;))

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:37

ik denk dat dat per paard/pony verschilt.
bij die van mij maakt het niet uit.. ik heb hem een keer een aantal weken niet gereden gewoon geen zin/tijd maar nu ben ik helemaal weer op gang. als ik na zo'n lange tijd weer ga rijden is het wel weer bokken en uitproberen. maar nu ik (bijna) iedere dag weer rij gaat het weer goed.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:32

Persoonlijk vind ik dat het gemiddelde paard ook prima happy is als ze af en toe een dagje op de wei mogen hoor. Lachen

Als ik zelf een paard zou hebben, zou ik voor een leuk recreatiepaard kiezen dat zowel onder het zadel als voor de kar zou kunnen. Dan wil ik graag een rustig en vriendelijk dier, die niet hyper is als hij een dagje op de wei blijft. Geen echt sportpaard dus!

Ik denk wat dat betreft dat, mits ze de benen maar kunnen strekken, veel paarden een dagje rust best lekker vinden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:02

Op dit moment rijd ik 5 keer in de week en 1 keer longeren en een dagje vrij maar als ik geen zin heb om te rijden mag ze best een dagje in de wei blijven staat hoor. Knipoog Dit vind ik meer dan genoeg, ik zou ook niet weten waar ik de tijd vandaan moest halen.

Vera_Quintin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:12

Ik vind het gewoon belangrijk of pony's beweging krijgen Knipoog en sowieso één dag in de week dat ie lekker een rustdagje heeft Cool Niet elke dag dezelfde beweging geven dat is zo saai voor je pony Knipoog buitenritjes, los laten in de bak, longeren, wandelen enz... Pling Koe

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:15

Elke dag rijden vind ik zelf niet leuk en niet leuk voor de paarden. Ik wissel het liever af met wandellen, of gewoon een rustdagje met mooi weer lekker op het land. Of een dagje gewoon knuffelen zodat het paard maar niet altijd hoeft te werken.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:22

Persoonlijk geloof ik niet dat een paard het daadwerkelijke rijden erg mist. Zolang je "een dagje rust" maar niet verwart met een dagje lekker in zijn stal blijven. Beweging én afwisseling in het werk zijn absolute voorwaarden voor een paardvriendelijk beleid.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 20:25

Oreo schreef:
Persoonlijk geloof ik niet dat een paard het daadwerkelijke rijden erg mist. Zolang je "een dagje rust" maar niet verwart met een dagje lekker in zijn stal blijven. Beweging én afwisseling in het werk zijn absolute voorwaarden voor een paardvriendelijk beleid.

Hoe bedoel je?
bedoel je het als: Een paard kan wel een dag rust, maar dan moet hij niet tussen 4 muren staan.

Of bedoel je: Een paard mag wel een dagje rust, maar.. hij moet dan wel lekker in het weiland kunne lopen zodat ie toch wel beweging krijgt,

sweetie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:58

Ik rij nu even 3 weken niet omdat mijn paard een veulen heeft gekregen. Knipoog
maar normaal gesproken rij ik
5 keer in de week
2x in de week les. 1x prive en 1x naar de club
dan train ik 2x in de week thuis met haar. Dit is van licht werk tot zwaarder werk.
En 1x in de week ga ik wat anders met haar doen, balkjes draven, buitenritjemaken, zonder zadel door het weiland etc.
Verder staat ze als het een beetje weer is lekker buiten in de wei of in de paddock.
Ik vind dat ook sportpaarden minstens 1 dag in de week rust verdienen! en dat je ze ook eens andere dingen laat doen dan alleen maar werken!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:43

Ik rijd zelf om de dag op mijn pony, en om de dag aan de longe. En dan heeft 'ie 1 dag in de week vrij.
Ik ben er zelf niet zo op voor om je paard echt 6 dagen in de week OHZ te rijden. Laat staan 7.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:44

Ik rijd mijn paard ook niet elke dag hoor!
Meestal 5x, dat vind ik méér dan genoeg!
En ik heb ook een sportpaard hoor.
Maar hij staat ook niet echt stil dan, hij kan in de bak en in de wei!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:46

Als ik veel tijd heb rijd ik, anders longeer ik haar even of freestail (hoe schrijf je dat??) ze even

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:48

Mijn paarden staan zoeizo overdag buiten ( nu dag en nacht) dus beweging krijgen ze wel, ik rijd ze dan ook niet iedere dag, probeer 4-5x per week te rijden met ze, maar soms lukt dat niet door drukte op school oid.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:49

Mijn paard kan ik best wel een dagje laten staan, is bij haar niet zo'n ramp. Maar bij mijn toekomstige rijpaard ''kan'' dat niet. Ze wordt dan heel vervelend en énorm voorwaarts.. Het is dan niet fijn om te rijden. Je kunt haar natuurlijk wel eerst longeren ed, maar daar moet je ook maar net tijd voor hebben.
Dat kan natuurlijk nog wel veranderen bij haar, want ze wordt op dit moment beleerd en is dus nog lekker ''jong'' en fris Lachen

En verder staan de paarden gewoon op de wei ('s nachts in een in-en-uitloop-stal) dus ze krijgen wel genoeg beweging maar ze gaan zich echt niet anders gedragen als ik 7 dagen per week op ze rij Lachen

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:51

Je kan ook VD gaan doen Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:52

Mistie schreef:

Schijnheilig Vd?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:55

Vrijheidsdressuur, je paard circus oefeningen aanleren.
Owja, dat doe ik ook zo'n 3 keer per week bij Jol Haha!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:55

traan_beauty schreef:
Mistie schreef:

Schijnheilig Vd?

Inderdaad al die afkortingen ook Verdrietig
maar mijn paard krijgt vrijdag weer rust (hij staat toch op de wei)

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:18

Ik rijd meestal niet op maandag en donderdag. en probeer de rest van de week wel te rijden, Als mijn pony stil staat een paar dagen en dan ga ik er weer op dan is hij best wel hyper, en druk.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:21

Ik rij m'n paard meestal 7 keer per week. Maar als het nou echt noodweer is soms ook maar 3 keer. Het hangt wel een beetje van het moment af. Soms is het ook druk met school en dan laat ik der gewoon een dagje stilstaan. Ik zorg altijd wel dat ze 3 keer per week loopt wat voor weer het ook is op dat moment.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:21

Ik rij mijn paard 6x in de week als ik haar een paar dagen achter elkaar laat stil staan kan ik de lol op Lachen.
Maar één dagje gaat prima vind ook wel dat ze wel een dag vrij mogen hebben als ze al die andere dagen hard aan het trainen zijn Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:30

Mijn paard wordt 5 maal per week gereden meestal 3 keer dressuurmatig en twee keer een flinke buitenrit. Daarnaast wordt ze 1 dag in de week gelongeerd en krijgt ze 1 dag per week vrij. Verder staat ze dag en nacht buiten in de zomer en in de winter. Ondanks dat merk ik het wel als ze eens door omstandigheden 2 dagen achter elkaar niets heeft gedaan Knipoog

Yvon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:34

hier word Jody gereden, 2x in de week door mijzelf, en 2x in de week door de kinderen.
De rest van de week gaan we wandelen met haar, of gewoon heerlijk tutten.

Ze staat zoiezo elke dag buiten.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:45

Normaal gesproken rijd ik mijn paard 5 tot 6 keer in de week. (nu even niet hij heeft een blessure) de dagen dat hij vrij heeft, komt hij er wel genoeg uit. Losgooien wandelen poetsen etc. Ik heb een poosje een ander schema geprobeerd 2 dagen rijden dan een rustdag en dan weer 2 dagen rijden etc... maar daar werd hij niet lekkerder van. Ook probeer ik het idd allemaal een beetje af te wisselen, een sprongetje, rijden, longeren, naar buiten... maar toch rij ik voornamelijk in de bak.