één of meerdere ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Re: één of meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:53

@McSquizzy, ik moet zeggen, je hebt wel een beetje gelijk, als ik zie wat de mentaliteit van tegenwoordig is... (ik merk echt, vooral op school, dat het jaar onder mij een hele andere instelling heeft dan mijn jaar, en dat is niet positief, er valt meer dna 75% af omdat ze dr gewoon niks voor doen). En met werken merk je het ook, ze zijn bang dat ze teveel moeten doen. Je moet echt gewoon een goede treffen, het is net als met paarden kopen, je koopt ook niet de 1e de beste, je kijkt wel verder als je twijfelt

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:58

Ik vind zelf 1 ruiter toch het beste..
maar heb dan ook genoeg tijd..

Mbt bijrijders..op zich een goede oplossing (nogmaals ben er niet voor of je moet heel erg op één lijn zitten) als je weinig tijd hebt..
Maar vind het ook absurd dat je er voor zou moeten betalen!

Immers, er zijn zoveel 'slechte bijrijders'..heb je een goede..moet die betalen..
ik zou mezelf in de handjes knijpen en de bijrijder niet laten betalen. Ze bewijst immers jou een dienst!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:00

Born2BCrazy schreef:
Immers, er zijn zoveel 'slechte bijrijders'..heb je een goede..moet die betalen..
ik zou mezelf in de handjes knijpen en de bijrijder niet laten betalen. Ze bewijst immers jou een dienst!

Ben ik het helemaal mee eens, als het zo moeilijk is een goede te vinden, jaag ze dan ook niet weg als je er eenmaal 1 gevonden hebt die voldoet

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:03

DeniseES schreef:
Natuurlijk zijn er mensen die dat niet doen, maar jij beslist zelf wie er op je paard rijd, en het lijkt me handig als je van tevoren vraagt hoe ze is, je kijkt hoe ze rijdt en wat afspraken maakt.

Ik heb bovenstaande ook gedaan. In het begin klikte het heel erg, maar na verloop van tijd ging ze toch echt dingen laten versloffen. Betaalde niet meer, reed niet meer, behandelde mn paard niet met respect en mij ook niet. Tegen mij het 1 zeggen en het andere doen. Zelfs nu nog hoor ik nog van mensen dingen wat ze allemaal geflikt heeft bij mijn paard. Ik had dat liever toen gehoord en niet na een jaar of juist helemaal niet meer.
En in het begin konden we echt goed met elkaar overweg en was ik dolblij met haar.

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:05

een bijruiter is opzich wel fijn als je weinig tijd hebt.
ik zou het zelf niet willen. omdat ik nu bezig ben hem vanalles te leren enzo.
ik zou niet willen dat iemand dat zou verstoren.. maarja dat is mijn mening Knipoog ( ik moet toegeven dat ik daar nogal voorzichtig in ben )
maar als je toch een bijrijder wil zorg wel dat het iemand is die redelijk goed rijd en waarvan je meteen al denkt dat het iemand is die je kan vertrouwen.
spreek duidelijk regeld af. dan komt het denk ik wel goed.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:06

Probleem is heb er nog geen enkele gevonden die echt voldoet.

Afgezien van 1 meisje ( voor vorig paard) dan die echt goed met hem sprong maar eerst wel kwam, dan weer een tijd niet, dan weer wel...
Zij heeft met hem 1m30 en hoger gesprongen, reed hem correct,..maar omdat ik vaak niet op haar kon rekenen, zij niet correct met het materiaal omging,...heb ik nu besloten om wel iets te vragen van bijdrage.
Ik denk dat dat persoonlijk keuze is...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:08

hoeveel afspraken je ook maakt..als diegenen er zich niet aan houd,,
hoeveel bijrijder contracten heb ik wel niet gezien op bokt?
pff.. dat lijkt mij al een slecht begin!
Dat je dat nodig hebt, om de bijrijder zich aan zijn/haar afspraken te laten houden!

Ter info: ik rijd ook voor een eigenaar.. niks geen contract..maar we hadden beide slechte ervaringen (ik met eigenaren, hij met (bij)rijders..).. we weten precies wat we aan elkaar hebben..niks geen afspraken gemaakt..behalve dat we eerlijk en open zijn..

we hebben wel informele afspraken als.. ik bel als ik niet kom.. ik geef aan als ik wil stoppen.. ik ben serieus en ga goed met de paarden/spullen om.. ben netjes om het huis (vegen enz)..

Maar hoor ook van velen dat ze verbaasd zijn dat ik al 3jr bij deze eigenaar rijd. Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:09

Born2BCrazy schreef:

Grappig dat jedat zegt. Toen mijn paard nog mijn verzorgpaard was vroeg de eigenaresse ook om een bijdrage. Mijn vader vond dat belachelijk en zei dat ze juist mij moest betalen. Toen hij van mij werd en ik een verzorgster zocht was het allereerste wat hij zei. Nou das mooi want dan kan je geld vragen Clown
Dus toen ik geld moest betalen was hij het er niet mee eens, maar toen ik geld kon vragen was het ineens goed. Tjsa ouders
Laatst bijgewerkt door Onali op 25-06-07 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:10

Born2BCrazy schreef:

En daarom hoeft mijn bijrijdster geen rooie cent te betalen! Want ik ben veel te blij met haar en ik zou haar niet weg willen hebben! Ze helpt mij onwijs veel en is super goed voor mij en mijn pony en dat is mij meer waard dan geld Lachen

En omdat ik wel wil dat zij goed met mijn spullen omgaat is de 'regel' als iets stuk gaat of weg raakt dan moet zij mee betalen. Overigens ben ik haar zweep laatst kwijtgeraakt, dus toen kon ik gaan vergoeden Nagelbijten / Gniffelen
Zweep hebben wij wel gescheiden, want dat zijn dingen die sneller stuk gaan of kwijtraken.

Wij hebben geen contract, maar ik vertrouw haar. Ik ken haar overigens ook al vanaf baby, dus dat scheelt (ik wist al wat voor vlees ik in de kuip had qua karakter en verantwoordelijkheidsgevoel Knipoog )

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:11

Tsja...moeilijk.
Ik zal zeggen 1 ruiter, dit is voor je paard ook het duidelijkst.

Snap trouwens niet hoe je als bijrijder zo onhandig met dingen om kan gaan...Ben er altijd zo voorzichtig mee enz.
Zadel vet ik in, na het rijden in de plassen alles weer schoon en droog maken enz. Ben ik dan zo raar ?

Miss scheelt het als je de waarde van de dingen weet..Ik was als manegeruiter ook heel nonchalant met zadels...Nu ik zelf een paard heb zijn die dingen van goud Nagelbijten / Gniffelen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:12

vertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel..
kun je niet kopen Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:14

Bijdrage tja... dat betaal ik ook liever niet om eerlijk te bekennen. Helemaal niet als ik moet uitmesten, en alles een beetje netjes moet houden, dan zie ik niet in waarom je daar voor zou moeten betalen. Rijden zie ik dan als een vergoeding. Je zou bijvoorbeeld weleens een keer de smid kunnen delen en dat soort dingetjes, maar geen vaste bijdrage.
Als je op een pensionstalling staat en je hoeft alleen maar te poetsen en te rijden, dan vind ik het vrij logisch om een gedeelte mee te betalen.
Maar goed, dat ligt ook weer persoonlijk.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:15

Wat n hoop slechte ervaringen Boos! Ik snap niet dat mensen, als ze eenmaal iets gewent zijn, het niet meer kunnen waarderen... (de bijrijders dan bedoel ik). Ik snap ook heel goed dat als je een paard inrijdt, je dat alleen (met 1 ruiter) wilt doen, dat is ook het beste voor het paard!

Ik rij een belg bij die ik aan het inrijden ben, omdat de eigenaar wat ervaring hiermee miste, en het gaat super, ze vind het zo goed gaan (ik ga als ik kan mee) dat ik ervoor mag blijven zorgen als alles goed is. Ze weet hoe ik ben, maar het blijft natuurlijk altijd een risico en ik denk ook niet dat je een bijrijder moet nemen tenzij het echt nodig is.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:22

Nou de bijruiters waar ik slechte ervaringen mee had in het verleden moesten enkel rijden en dan de verzorging ( poetsen en materiaal ) daar hielp ik vaak nog mee, of moesten zij dan doen.
Mesten, voeren, op de weide zetten,...deed ik allemaal of nu pensioneigenaar.

Je least dus eigenlijk het paard en moet er niets voor terug doen en dan vind ik dat je wel n bijdrage moet betalen. Als mijn bijruiter nou moest mesten ed zou ik helemaal niks vragen...
Maar omdat ik al zoveel slechte ervaring had, terwijl er goede afspraken waren gemaakt ,ben ik nu voorzichtiger en vraag n bijdrage.

Als ik vraag om niet met sporen te rijden omdat hij daar hyper van wordt en mijn bijruiter doet dat achter mijn rug om wel en ik moet het dan uitvinden per toeval?
Als ik vraag om geen andere met mn paard te laten rijden en ik hoor dat zij haar vriendinnetjes doodleuk met hem laat springen?
Als ik nieuwe peesbeschermers koop die me heel wat gekost hadden terugvind onder het slijk en in een hoekje van de kast geduwd terwijl daar afspraken over waren gemaakt...

Nee ik vertrouw echt niemand meer op dit moment...vandaar ook die financiële bijdrage!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:25

maar dat werkt elkaar toch in de hand?

(jij geen vertrouwen in de bijrijder..dus hoogstws. stuit je weer op een 'slechte')
die vergoeding maakt het er niet beter op.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:25

Hoe hoger het niveau, hebben ze meestal een eigen paard te rijden inderdaad. Kwam een aantal maanden geleden opw edstrijd ook iemand tegen. DIe zocht iemand voor zijn Z-paard om ook direct in de M/Z uit te brengen. Maar hij vond niemand die dat kon doen want die hadden allen hun eigen paard. Helaas was het voor mij te ver weg, zo'n soort paard was/ben ik wel naar op zoek.

Afhankelijk van het niveau vind ik niet dat een bijrijder moet betalen. Zeker als de ruiter een hoger niveau heeft wat gelijk staat aan dat van het paard of zelfs hoger ligt dan dat van het paard. Op die manier leert jou paard extra, en wordt de waarde van het paard hoger, dat is voor jou bij verkoop een voordeel, dan vind ik niet dat de bijrijder moet betalen. Zéker als het paard inv erleden op wedstrijden hoger heeft gelopen en de bijrijder direct hoger kan starten. Je paard krijgt een hogere klassering en wordt meer waard.

Zelf zou ik het niet fijn vinden om samen met iemand op een paard te rijden. Het liefst rijd ik een paard wat ik voor iemand anders rijdt alleen. Dat is voor het paard het duidelijkste en voor mij het duidelijkste. Dan zie ik het beste de gevolgen van de training, hoe een paard iets oppikt, hoe snel, op wat voor manier, enz...

Maar bovenal zoek ik iemand die vertrouwen heeft in zijn eigen paard en vertrouwen heeft in de amazone die het dier rijdt. Vertrouwen heeft in de kennis en kunde van diegene... niet het type "de beste stuurlui staan aan wal". Uiteraard ga ik daar tegenover uitermate voorzichtig om met het paard en materiaal en zorg voor vakkundige les en denk na over wat ik doe en waarom ik dit doe, alles in overleg. Maar zonder vertrouwen van de eigenaar kom je echt helemaal nergens. Constant op de vingers gekeken te worden en ondertussen niet iemand die openstaat voor mijn rijstijl. Nee, dat wordt 'm echt niet.

Zoals met Shamrock was echt perfect. Ik kon gaan en staan met hem waar ik wilde. Eigenaresse ging vrijwel altijd mee met rijden, anders nam ik m'n moeder mee, alleen rijden vind ik gewoonweg te gevaarlijk. Zéker met sham die zomaar ineens in paniek kon raken. Hij vertrouwde mij blind en op die manier kon ik ook de eigenaresse zelf weer aan vertrouwen helpen. Daarnaast heb ik er een zeer degelijke basis ingereden en kon zij vanaf dat punt met een beetje nieuw vertrouwen aan de slag. Maar zij had vertrouwen in mij en mijn rijstijl en daardoor is het altijd zo goed gelopen. Ze keek toe en probeerde er zoveel mogelijk van te leren, ook als dingen nieuw voor haar waren was het niet zo dat ze direct dat negatief benaderde, en dát is echt súper! Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:27

Kan ik me helemaal in vinden!

waar ik rijd..
kan ik ook lekker mijn eigen ding doen..
en als ik m vraag, wil ie wel helpen..

maar kan gewoon lekker trainen..en idd de paarden worden meer waard..vandaar ook geen bijdrage Knipoog

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:34

als jezelf geen tijd hebt voor je paard of te weinig
is een bijrijdster wel handig
ik ben ook wel bereid een bijdrage te betalen
maar als ik de stal moet uitmesten lijkt me die bijdrage niet erg nodig
ook les nemen lijkt me logisch

ik weet niet waar de ts woont maar overal is wel een goede bijrijdster te vinden
als je maar goed zoekt.

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:50

Ik ben zelf ook een bijrijder, Ik verzorg verschillende paarden, vooral van een beste vriendin van mijn, zij zit zelf veel hoger dan mijn,ik wil zelf later ook heel graag wedstrijden gaan rijden, het paard dat ik doe rijden is het nieuwe paard van me beste vriendin,zij rijdt hem zelf heel veel, maar ik mag er zo nu en dan op rijden,hij is zelf heel makkelijk aan de teugel maar omdat er vroeger weinig mee is gedaan is hij een beetje evenwicht loos, dus ik moet eerlijk zeggen ik heb er vrij moeite mee als ik hem in die evenwicht moet houden, maar me vriendin die helpt me ook, maar toch blijft het moeilijk,en soms ben ik ook bang dat ik haar paard verpest:S:Sen dat is hellemaal niet me bedoeling, maar ik wil wel alles heel graag leren, en dat weet zij.

Ik heb ook een tijdje op een fokstal gereden ik wordt op de eerste dag meteen op een 3 jarige hengst gezet terwijl dat ik nog nooit op een 3 jarige had gereden en dat het nog eens een hengst is,en hij kende nog niet alle hulpen,dus ik probeerde hem een beetje te rijden enzo, en met zachte hand en hem niet belonen als hij niet lief was, Ik vroeg toen ik net klaar was mee rijden vroeg ik van hoe vondtje het er uitzien toen zei ze ineens van ja het ziet er heel netjes uit, zou hem vaker willen rijden tot dat hij alle hulpen ken, nou ik was dus echt zo van ja hallo ik kan amper zelf rijden laat staan dat ik een 3 jarige de hulpen leer, maar toen die avond ben ik meteen naar me vriendin gegaan en is na gaan vragen hoe en wat, zei was de volgende dag mee gegaan en deedt me helpen, na 2 a 3 weken heb ik hem toen hellemaal zelf gereden en nou loopt hij inmiddels al aan de teugel en noem het maar op, ze gaan binnekort ook wedstrijden starten, en hij is onder tussen geruint,maar wat vinden jullie hiervan dat ze me meteen op een 3 jarige hengst heb gezet???en ze was er ook nooit bij he:S waardoor dat er dus een ongelukje gebeurden waardoor ik van het paard viel,en me bijna raak trapte ik kon toen nog net optijd weg komen, maar toen ben ik er wel weer op gestapt en weer rustig opgestapt, en nou bellen ze me nog wel eens op van kan je mischien helpen met me 4 3 jarige paarden, en ik heb iedere keer gezegt van nee sorry die risico neem ik niet meer, want is te gevaarlijk,maar ze luister niet echt:S wat moet ik doen?????.

Mijn houding is ook niet echt maar dat komt door iets van te voren was het ook al hoor me houding maar ik werk er zo hardt aan dat het eens niet lukt, en ik vindt het moeilijk om op een ander paard wat ik niet ken ontspanne te lopen wat zou ik hier mee kunne doen? hoe kan ik me eigen laten ontspanne?en gewoon een mooie houding hebben hoe kan ik dat doen??me vriendin zei vaak van dan moet je een zweepje tegen je rug doen en dan daar tegen aan gaan leune of zitten, en dat heb ik toen een paar keer gedaan maar kreeg echt heel veel last van me rug wat kan ik het beste doen???
Groetjes carola

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:53

sorry maar zou je alsjeblieft op je leestekens kunnen letten en je spelfouten want dit leest helemaal niet prettig en ik snap het niet

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:55

@ Carola, als zij zo graag wilt dat jij haar paarden inrijdt, dan moet je er een vergoeding voor vragen, de kans is groot dat ze dan ineens niet meer zo happig is...
(en je tekst een beetje netter neerzetten)

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:10

ja sorry daar ben ik niet zo handig in:S:S

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:45

ik heb je bericht even gauw gescand, maar halverwege afgehaakt..
hier en daar wat interpunctie zou geen overbodige luxe zijn..

Maarre JIJ stapt nog altijd zelf op dat paard Knipoog

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:05

hééj liesbeth,
Ergens vind ik het erg kwetsend dat ik via bokt hoef te lezen dat ik geen goede bijruiter was
Naar mijn ervaring ben ik elke keer op de afgesproken dag geweest.
Wat de peesbeschermers betreft dat kan eventueel kloppen dat ik ze gebruikt heb maar dan was dit niet met mijn medeweten dat ze nieuw waren. Het spijt me dan ook dat ik ze gebruikt heb. Maar waarom heb je hier nooit iets van gezegd? Ergens vind ik het ook spijtig dat ik nu hoor dat er op mij niet te rekenen valt terwijl ik duidelijk gemaild heb dat ik niet meer mag rijden i.v.m met mijn rug op dokters aanraden.
met veel groeten,
Sara

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 16:09

Pescootje schreef:
hééj liesbeth,
Ergens vind ik het erg kwetsend dat ik via bokt hoef te lezen dat ik geen goede bijruiter was
Naar mijn ervaring ben ik elke keer op de afgesproken dag geweest.
Wat de peesbeschermers betreft dat kan eventueel kloppen dat ik ze gebruikt heb maar dan was dit niet met mijn medeweten dat ze nieuw waren. Het spijt me dan ook dat ik ze gebruikt heb. Maar waarom heb je hier nooit iets van gezegd? Ergens vind ik het ook spijtig dat ik nu hoor dat er op mij niet te rekenen valt terwijl ik duidelijk gemaild heb dat ik niet meer mag rijden i.v.m met mijn rug op dokters aanraden.
met veel groeten,
Sara

Sorry maar ik denk dat je iemand anders in gedacht hebt hoor Bloos