Gewoon even oefenen!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) zoutje2006 schreef:Met mijn pony deed ik dat ook hoor, maar nu met een jong paard waag ik me daar nog maar even niet aan
Onder andere omdat het beter voor je zadel is en omdat ik vind dat je gewoon alles aan beide kanten moet kunnen.
/\ want ik moet nu elke keer me beugels aan de andere kant hangen en weer terug ens ens.. maar myn paardje is nog heel jong,.. dus ik wacht nog even met de andere kant,, ik heb het nu al 3 keer gedaan,, waarvan ze 1 keer de sloot is in gesprongen xD en 1 keer my der af heeft gegooid voordat ik der ook maar op zat ^^ en de andere keer ging het redelijk..
patsur schreef:Ik deed het ook wel eens hoor, rechts op en af stappen. Ook zadelen vanaf rechts.
Ik ga het vanavond nog eens proberen 

Kan dus rechts zijn, maar ook links
Zadelen doe ik eigenlijk altijd van rechts.. Anders zit ik met mn te korte dressuursingel te klooien.
vind m'n paard ook geen probleem
Alicia2u schreef:Ik vroeg me af; zijn er mensen die, net als ik, aan beide kanten van hun paard op en af stappen? Ik wissel het per dag af, maar gisteren keek een instructrice me een beetje raar aan toen ik vanaf de rechterkant op mijn paard stapte.
De redenen waarom ik dit doe zijn;
- Beter voor het paard. Mijn paard is rechts wat zwakker, door ook aan die kant op de stijgen, 'trek' ik hem niet nog meer scheef.
- Controle of het paard me wel vertrouwd. Rechts opstappen is vaak ´raar´ voor een paard, omdat het vrijwel nooit gebeurd. Dat is ook de reden waarom sommige paarden eerder schrikken van iets aan de rechterkant; alles gebeurd aan links.
- Beter voor het zadel. Net als het paard trek ik mijn zadel niet scheef door altijd op één kant op te stijgen. Met een krukje is dit ook verholpen, maar ik heb nog een goede reden om rechts op te stappen;
- het is beter voor mezelf. Rechts opstappen is ontzettend moeilijk als je het niet gewend bent. Ik heb nog steeds moeite met mijn balans en ik stap nu toch al 3 maanden vrijwel om de dag rechts op. Ik ben ervan overtuigd dat je voor een onafhankelijke zit (de ultieme zit) alle bewegingen onafhankelijk en even correct moet kunnen uitvoeren. Zolang opstappen aan de rechterkannt nog niet net zo goed gaat als links, ben ik dus nog niet zover :p
Zijn dit goede redenen, of heb ik een dwangneurose? Wat vinden jullie?