Opstappen aan beide kanten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Opstappen aan beide kanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:04

na een keer of 10 heb je het wel door hoor Haha!
Gewoon even oefenen!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:45

Bij Katinka doe ik eigenlijk altij vanaf links opstijgen, omdat ik zelf niet de lenigste ben en mevrouw niet stil kan staan tijdens het opstijgen. Als ik het dus aan de andere kant zou proberen, gaat dat niet helemaal goed denk ik..
Maar als er iemand anders bij is om dr vast te houden, kan ik dat wel eens doen ja, is idd een stuk beter om het af te wisselen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:54

Ik doe het eigenlijk nooit, maar het schijnt wel beter te zijn voor de belasting van het paard om het regelmatig af te wisselen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:23

Denk wel dat het beter zou zijn voor je paard.
Heb het zelf ook een keer geprobeert, nou 1 keer en nooit weer.
Kwam er met moeite op na zoveel jaar op links opstappen, en afstappen op rechts is bij mij geen probleem, dat lukt me zo! Vork

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:25

ik doe dat niet ,
x sharona

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:31

ik vind t heel goed dat je dat doet!
ik probeer t soms wel een op en afstijgen aan de 'verkeerde' kant, maar opstijgen dat ziet dr dan zo lomp uit hahah, dan kom ik er haast niet op! gewoon oefenen denk ik ...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:33

Ik ben vóór het aan 2 kanten opstappen. Alleen kan ik het niet als ik aan de "verkeerde" kant op wil stappen schiet mijn rechterheup op slot.. Verdrietig Tong uitsteken

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:35

Ik deed het ook wel eens hoor, rechts op en af stappen. Ook zadelen vanaf rechts.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:43

Bij mijn verzorgfjord deed ik dit ook altijd. Maar nu de laatste tijd met mijn kwpn niet meer, gewoonweg omdat ik er niet bij na denk. Maar het is wel beter voor alles, om links en rechts af te wisselen. Dus denk dat ik binnekort ook maar weer is rechts op moet stappen(maar beginnend met een krukje Tong uitsteken )

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:54

Whahaha, ik doe het wel es gwoon voor de grap!:P

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:16

het probleem bij mij is dat ik rechts niet kan opstappen.
het is misschien voor mij een goeie les om het wel te proberen.

weer wat geleerd vandaag hihi

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:15

zoutje2006 schreef:
Met mijn pony deed ik dat ook hoor, maar nu met een jong paard waag ik me daar nog maar even niet aan Knipoog
Onder andere omdat het beter voor je zadel is en omdat ik vind dat je gewoon alles aan beide kanten moet kunnen.

Daar ben ik het ook mee eens Knipoog /\ want ik moet nu elke keer me beugels aan de andere kant hangen en weer terug ens ens.. maar myn paardje is nog heel jong,.. dus ik wacht nog even met de andere kant,, ik heb het nu al 3 keer gedaan,, waarvan ze 1 keer de sloot is in gesprongen xD en 1 keer my der af heeft gegooid voordat ik der ook maar op zat ^^ en de andere keer ging het redelijk..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:21

nog een goede reden: je stijgbeugelriemen rekken niet uit langs één kant Knipoog

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:26

ik stap wel eens af rechts, dat ziet er nooit uit.
krijg mijn been niet over de rug. en mijn verzorgpony schrok er ook van.
ze stond echt zo te kijken van huh wat doe jij nou

lijkt me eigenlijk logisch ga het dan maar proberen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:30

patsur schreef:
Ik deed het ook wel eens hoor, rechts op en af stappen. Ook zadelen vanaf rechts.

het zadelen van rechts doe ik ook regelmatig...
maar dat opstappen lukt me niet Nagelbijten / Gniffelen Ik ga het vanavond nog eens proberen

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:33

Ik heb er eigenlijk ook nog nooit bij stil gestaan. Ik doe het dus ook nooit. Maar als je er over nadenkt is het wel beter, lijkt me zo.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:36

ik probeer het af en toe is, maar tot hiertoe was het nog niet echt een succes. het is echt wel moeilijk langs de verkeerde kant opstappen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:54

Ik wissel het ook af, maar stap ook nog eens 9 van de 10 keer op met krukje, dit is ook beter voor je paard en zadel. Ook pak ik de manen vast ipv de voorkant van mijn zadel, scheelt ook alweer. De 1e keer rechts opstappen is een hele rare gewaarwording, ook voor je benen haha!

Verder kan je ook ooit in de situatie komen dat je aan die rechter kant moet opstappen, wel handig dan als je ermee geoefend hebt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:15

Het van links opstappen heeft inderdaad als oorsprong het zwaard en de andere bewapening doch dan wel in combinatie met een andere reden en dat is de noodzaak om allemaal van dezelfde kant op te stappen opdat dit in een groep zo min mogelijk wanorde gaf.
In de tijd dat nog daadwerkelijk te paard gevochten werd, wist men heel goed dat men vaardig van beíde kanten op- en af moest kunnen stappen en de strijd eiste dit bovendien zodat dit vanzelf selecteerde Haha!
De zwaarddragers konden zonder meer van twee kanten vlot op- en afstapen.

Het lijkt vreemd dat deze vaardigheid én de kennis van veilig op- en afstappen zo goed als uitgestorven is doch het is wel logisch omdat de regels mbt ordelijkheid wel overleefd hebben en tot vaardigheidsinstructie verworden zijn door het ontbreken van een praktijktoets.

Zelf heb ik de beste maníer hier letterlijk met vallen en opstaan geleerd doch zelfs ruim vóór dag 1 heb ik mezelf fysiek de tranen in de ogen getraind om zowel links als recht op- en af 'te kúnnen stappen.

Ik oefen en train trouwens ook met zwaard, book, speer, knots etc. en kan ook daarmee van twee kanten op- en afstappen.

HC

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:06

Heb het wel 's geprobeert maar aangezien ik al erg lenig ben nog zonder resultaat *LOL*
Zonder zadel doe ik het wel trouwens.
Ik ga het in de toekomst 's wat vaker proberen Ja *LOL*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:10

Ik stap altijd op van welke kant ik het op dat moment het dichtsbij sta Tong uitsteken Kan dus rechts zijn, maar ook links Haha! Zadelen doe ik eigenlijk altijd van rechts.. Anders zit ik met mn te korte dressuursingel te klooien.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:11

ik stap meestal gewoon links op .. maar als ik bijv. al in de bak ben in ik laat m'n zweepje of wat dan ook vallen aan de rechterkant dan stap ik wel eens even snel aan die kant af en op .. Knipoog vind m'n paard ook geen probleem Cool

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:13

Je moet het zelf weten ik weet niet of het goed of slecht is aan beide kante opstappen. Ik heb altijd geleerd links dus deze kant doe ik automatisch.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:25

Alicia2u schreef:
Ik vroeg me af; zijn er mensen die, net als ik, aan beide kanten van hun paard op en af stappen? Ik wissel het per dag af, maar gisteren keek een instructrice me een beetje raar aan toen ik vanaf de rechterkant op mijn paard stapte.
De redenen waarom ik dit doe zijn;
- Beter voor het paard. Mijn paard is rechts wat zwakker, door ook aan die kant op de stijgen, 'trek' ik hem niet nog meer scheef.
- Controle of het paard me wel vertrouwd. Rechts opstappen is vaak ´raar´ voor een paard, omdat het vrijwel nooit gebeurd. Dat is ook de reden waarom sommige paarden eerder schrikken van iets aan de rechterkant; alles gebeurd aan links.
- Beter voor het zadel. Net als het paard trek ik mijn zadel niet scheef door altijd op één kant op te stijgen. Met een krukje is dit ook verholpen, maar ik heb nog een goede reden om rechts op te stappen;
- het is beter voor mezelf. Rechts opstappen is ontzettend moeilijk als je het niet gewend bent. Ik heb nog steeds moeite met mijn balans en ik stap nu toch al 3 maanden vrijwel om de dag rechts op. Ik ben ervan overtuigd dat je voor een onafhankelijke zit (de ultieme zit) alle bewegingen onafhankelijk en even correct moet kunnen uitvoeren. Zolang opstappen aan de rechterkannt nog niet net zo goed gaat als links, ben ik dus nog niet zover :p

Zijn dit goede redenen, of heb ik een dwangneurose? Wat vinden jullie?

Ja, je hebt vast een dwangneurose. En wat dan nog? Haha! Haha!
Wat betreft de redenen, ik vind ze wat gezocht. Als je beter voor de rug van je paard wilt zijn, dan gebruik je een krukje voor het opstappen. Dat is trouwens ook beter voor het zadel. Voor paard en zadel is afwisselend links en rechts afstappen inderdaad goed.
Controle of het paard je vertrouwt vind ik onzin, na verloop van tijd is het "normaal" dat je rechts op- of afstapt en zul je voor het "controleren van het vertrouwen" iets anders "geks" moeten verzinnen. Waarom je dat trouwens wilt controleren is me niet duidelijk, je merkt het gauw genoeg in de omgang of je paard je vertrouwt of niet.
Je eigen coördinatie verbeteren kun je ook zonder je paard doen, coördinatie bij opstappen heeft trouwens vrij weinig te maken met je zit, buiten het feit dat door gebrek aan coördinatie je zit niet optimaal kan zijn. Coördinatie verbeteren is dus zeer aan te bevelen, maar ik zou dat dus "droog" doen, heeft het paard er ook geen last van (bijvoorbeeld Feldenkrais of Alexandertechniek).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:27

Westernruiters stappen aan beide kanten op en af. Al is het maar om de fenders gelijk te houden. Die zijn wat duurder om te vervangen als een paar beugelriemen.

Heeft i.i.g. niets met controleren voor vertrouwen te maken. De gewoonte om 'verplicht aan één kant op te stappen' geldt dus zeker niet voor alle ruitersportdisciplines.