aanspringen in galop:binnenbeen vs buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elexis

Re: aanspringen in galop:binnenbeen vs buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:57

Ik heb het volgens mij geleerd buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de sinel en lichte stelling naar binnen. Heb Wada echter aangeleerd om aan te springen met druk van mn buitenbeen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:59

Ik druk het paard in galop met mijn binnenbeen. Ik houd mijn buitenbeen er wel iets aan achter de singel, maar drijf daar niet mee. Altijd zo geleerd. Ik heb ook wel eens geleerd dat het later problemen kan opleveren als je meerdere wissels achter elkaar moet rijden, maar daar liggen mijn ambities toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:01

Ikz ie overigens ook veel dat mensen dat buitenbeen naar achter blijven houden
Persoonlijk doe ik dat ook niet, want dan ziet hij dat als een hulp en gaat de kont naar binnen Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:02

Dat doe ik ook niet. Ik wil dat been 'vrij' hebben om andere hulpen mee te geven. Ik geef mijn hulp 1 x en dan moet hij blijven galopperen. Tijdens de galop komen nieuwe hulpen voor nieuwe oefeningen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:11

Ligt eraan of ik aanspring op de volte:
Doorzitten stelling vragen binnenhand ophouding maken en binnenbeen op de singel en buitenbeen achter
In het bos : buitenbeen even een puntje naar achter en weg is ie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:14

OP de volte hou ik het er ook niet bij
Hij is heel goed in staat zelf normaal door een volte te komen Lachen

In draf doe ik daar ook niet aan, been naar achter in de volte
Pas als hij dreigt uit te zwaaien komt dat been erbij, is dan ff een corrigerende nieuwe hulp Lachen

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:16

Ik ook niet,
Ik doe het zo alleen bij het voorbereiden en aanspringen , daarna alleen impuls bij uitbreken of terugvallen
en in het bos lekker plat erop en racen ! Cool

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:19

runningkawa schreef:
Persoonlijk doe ik dat ook niet, want dan ziet hij dat als een hulp en gaat de kont naar binnen Lachen

Dat doe ik ook niet, hulp om aan te galopperen en dan het been weer terug naar de singel.
Op de volte hou ik hem wel naar achteren maar druk ik niet aan. Als ik dan de achterhand naar binnen wil zetten (of hij zwaait uit) kom ik pas in.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:46

*denkt heel hard na war haar buitenbeen is tijdens het galoperen* Weet wel dat ik in de overgang terug m'n been duidelijk weer lang maak dus dat zou betekenen dat ik hem wel iets terug heb liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:17

Buitenbeen naar achter,binnenste zitbeenknobbel iets omhoog zodat het binnenachterbeen gelijk goed door kan treden.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:43

Ik rijd in de lessen een haflinger die soms wat moeite heeft met het netjes aanspringen in de goede galop.
Ik doe m'n buitenbeen dan soms vrij ver naar achteren en m'n andere been houd ik vlak bij de singel zodat hij niet de hoefslag uit dendert.

M'n verzorgpony wordt alleen maar buiten gereden en die is zo fel dat ik niet eens been hoef te geven maar alleen te klakken met m'n tong of de teugels iets verder naar voren.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:46

buitenbeen iets achter de singel, aandrukken met binnenbeen op de singel. Stelling iets naar binnen.
In travers doe ik mijn buitenbeen verder naar achter en geef ik op een andere manier stelling.. áá het klinkt zo ingewikkeld zo!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:50

Zoals meeste zeggen, op buitenbeen gallopeer ik aan.

Mijn vorige paard sprong als jonkie steeds aan in de verkeerde galop bij deze hulp, deed je hem op het binnenbeen sprong hij wel goed aan. Dus daar reed ik het aanspringen van de galop op mijn binnenbeen en is altijd zo gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:08

Heel grappig Knipoog
Had er vandaag nog een 'discussie' over met een vriendin van mij .. Ik zei 'Als je in galop wilt aanspringen, moet je je buitebeen achter de singel leggen, en je binnenbeen tegen de singel'. Vervolgens keek ze me nogal raar aan Knipoog Zij doet precies het tegenovergestelde Tong uitsteken
Ik laat hem dus aanspringen met mijn buitenbeen, zij met haar binnenbeen .. Haha!

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:18

WinBinChes schreef:
Ach in principe kan je je paard leren aangaloperen door aan zijn oor te trekken. Ik wil de hulpen zo simpel mogelijk houden dus ik doe mijn binnen been iets naar voren en spring dan aan. waarom? In de wending en op de volte en eigenlijk bij elke oefening heb je je binnenbeen op de singel en je buitenbeen erachter. Ik wil geen verwarring krijgen als we travers gaan rijden. Moet ik nu aanspringen of travers inzetten. Ik heb het dus zo simpel mogelijk gehouden en het werkt perfect voor ons

Je kan het ze inderdad leren door aan een oor te trekken.Het buitenbeen achter de singel is wel een logische hulp aangezien het buitenachterbeen het been is wat ze het eerst neerzet voor de betreffende galop, dus je stimuleerd het buiten achterbeen door je buiten been iets daar achter te leggen

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:21

Urielle schreef:
runningkawa schreef:

Dat doe ik ook niet, hulp om aan te galopperen en dan het been weer terug naar de singel.
Op de volte hou ik hem wel naar achteren maar druk ik niet aan. Als ik dan de achterhand naar binnen wil zetten (of hij zwaait uit) kom ik pas in.

Ik hou m iets achter de singel, inderdaad afhankelijk van de oefening die ik aan het doen ben. Ben je buitenbeen geef je de snelheid van het been aan. Als je met je butenbeen net een fractie sneller aangeeft dan de gallopade, merk je dat hij/zijn (probeert) sneller te worden.

Ik bedoel met sneller worden dus niet per se harder gaan, eerder voor de verzameling....

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:35

Ik doe altijd buitenbeen achter de singel en binnenbeen erop. Maar ik heb dan heel snel dat mijn benen draaien en dat ik mijn hakken erin zet in plaats van dat ik met mijn kuiten drijf. Heeft iemand daar nog tips voor? Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:45

Je been vanuit je lies naar achter brengen, dan kun je makkelijker je been lang houden en zo dus met je kuit drijven. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:09

pientje4 schreef:
Ik hou m iets achter de singel, inderdaad afhankelijk van de oefening die ik aan het doen ben. Ben je buitenbeen geef je de snelheid van het been aan. Als je met je butenbeen net een fractie sneller aangeeft dan de gallopade, merk je dat hij/zijn (probeert) sneller te worden.

Ik bedoel met sneller worden dus niet per se harder gaan, eerder voor de verzameling....

En scheelt het dan of je het been naar achteren legt? Wat is de theorie achter alleen inkomen met het buitenbeen?

Zoals ik het nu doe:
Ik geef gewoon 2 benen om meer activiteit op te vragen in de galop, dus beiden op de singel. Wanneer ik alleen inkom met het buitenbeen zet ik de achterhand wat naar binnen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:12

Als ik met twee benen op de singel meer activiteit opvraag krijg ik een activere draf en geen galop. Hoe activeer jij dan de draf??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:29

Tjonge....en gebruikt dan ( op een paar na ) helemaal niemand de zithulp???

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:30

Binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter met hier iets meer druk en op mijn zit aanspringen.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:39

Met mijn buitenbeen.. En waarom, zo heb ik het geleerd en zo zijn de paarden het ook geleerd..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:46

Katja schreef:
Als ik met twee benen op de singel meer activiteit opvraag krijg ik een activere draf en geen galop. Hoe activeer jij dan de draf??

Volgens mij begrijp jij het verkeerd. Ik heb het niet over het aanspringen maar over het onderhouden (en verbeteren) van de galop (in reactie op de post van Pientje, in reactie op mijn post, in reactie op de post van RunningKawa). Mijn paard valt niet terug naar draf als ik met mijn been inkom, moet ie eens durven Whoosh! Clown

Dus: je zit in galop.
Pientje laat het paard verder ondertreden door het buitenbeen naar achteren te houden en daarmee in te komen.
Ik leg mijn buitenbeen na het aanspringen terug aan de singel en gebruik beide benen. Als ik alleen met mijn buitenbeen inkom, wat naar achteren ligt zet ik de achterhand naar binnen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:59

Heb hele fijne pillen geslikt en ben niet zo scherp. Na je verhaal gelezen te hebben kom ik dan met een andere vraag. Hoe ga je weer terug in draf?

aerdenhout1: door je been te verleggen wordt je zit toch automatisch anders?