Zweepje erbij..tricje erbij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Zweepje erbij..tricje erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:02

Ja, maar het gebeurd toch in de training Lachen
Dus het is ook niet de bedoeling dat mn instructrice ernaast gaat rennen met zweep, dat doet ze overigens in de training ook niet Lachen

Maar ze tikte hem in het begin weleens bij, om het extra uit te leggen..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 21:42

maaitjuh schreef:
Ja, maar we hebben het nu toch echt om mensen die vanaf de zijkant aantikken?!

Dat bedoelde ik wel iig.. Bloos

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:46

Even dit topic volgen.
Niet dat ik nou echt een dressuurruiter ben net zo min als dat mijn pony dressuur leuk vind, vond ik toch dat ik eens met zweep moest proberen te rijden.
Nou, mijn vader rijkte de zweep aan en Silver kon opeens wijken met het niveau van een GP-paard. Nagelbijten / Gniffelen
Onder het rijden moest ik de zweep alleen laten zien, één tikje = rodeo.
Ik vind dit enerzijds onhandig maar anderzijds vind ik het wel fijn dat hij laat zien dat hij het niet nodig heeft.
Sorry voor deze ongeloofelijk offtopic tekst maar heel mischien heeft hij nut?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 21:55

um voor de discussie denk ik niet heel erg Bloos

Maar mijn punt is een beetje van goh..
je zal het toch alleen moeten doen..diegene kan er niet bij blíjven staan..
tikken/wijzen/kijken (laten we er voor het gemak vanuit gaan dat deze persoon dat "goed kan")

Ik zie het nut er niet zo van in..
Kijk dat van het wijken (van urielle meende ik?)..dat is gewoon een slim bedachte truc omdat het 'kwartje' niet viel..

Maar lijkt mij ..dat als je bijtikt (dus niet slaan, maar meer toucheren) om de achterhand te activeren..dit tijdelijk effect heeft..
Ik vind het wel een goed middel,,(nah ja "goed" is een groot woord, hou er zelf niet van, maar kan er mee leven) als iemand het gebruikt om de ruiter/amazone even te laten voelen 'hoe het hoort', waar "heen gereden moet worden".
En niet als proces/doel op zich..dus in de trend van..als ik het maar vaak genoeg doe, wordt die achterhand vanzelf actief..
Snappen jullie het verschil wat ik probeer aan te geven???

overigens moet ik bekennen dat ik me er niet verder in verdiept heb/ de theoretische achtergrondkennis bezit/ er ervaring mee heb.
Maar het gaat mij een beetje tegen mijn gevoel in zeg maar.. Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:42

Instructeurs die doet doen zijn de échte! Vaak van de oude genaratie, maar weten zeker waar ze mee bezig zijn. Ik heb er geen probleem mee. Alleen als iemand er met onkunde naast staat te meppen. Het is voor zowel ruiter als paard leerzaam. .

B2C bedoelt is dat er elke week op deze manier getraind wordt? Het is een middel geen trainings doel. Dus dit lijkt mij zwaar overbodig en met goed gebruik ook niet nodig.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:50

Born2BCrazy schreef:
um voor de discussie denk ik niet heel erg Bloos

Maar mijn punt is een beetje van goh..
je zal het toch alleen moeten doen..diegene kan er niet bij blíjven staan..
tikken/wijzen/kijken (laten we er voor het gemak vanuit gaan dat deze persoon dat "goed kan")

Ik zie het nut er niet zo van in..
Kijk dat van het wijken (van urielle meende ik?)..dat is gewoon een slim bedachte truc omdat het 'kwartje' niet viel..

Maar lijkt mij ..dat als je bijtikt (dus niet slaan, maar meer toucheren) om de achterhand te activeren..dit tijdelijk effect heeft..
Ik vind het wel een goed middel,,(nah ja "goed" is een groot woord, hou er zelf niet van, maar kan er mee leven) als iemand het gebruikt om de ruiter/amazone even te laten voelen 'hoe het hoort', waar "heen gereden moet worden".
En niet als proces/doel op zich..dus in de trend van..als ik het maar vaak genoeg doe, wordt die achterhand vanzelf actief..
Snappen jullie het verschil wat ik probeer aan te geven???

overigens moet ik bekennen dat ik me er niet verder in verdiept heb/ de theoretische achtergrondkennis bezit/ er ervaring mee heb.
Maar het gaat mij een beetje tegen mijn gevoel in zeg maar.. Bloos

Nou kijk, dat is dus ook het verschil wat ik uit probeer te leggen..
Er is verschil tussen uitleggen, en denken dat hij dan zn achterhand wel gaat dragen..

Mijn instructrice deed dat inderdaad om mij te laten voelen waar en hoe hij moest lopen (vooral hoe het moet voelen) en dat heeft ze misschien 3x gedaan..
Het lijkt me niet dat je met iemand ernaast continue bij te laten tikken de achterhand eronder zou kunnen rijden.. Dan rijd je ook niet!
Mijn instructrice weet inderdaad héél goed waar ze mee bezig is, en houdt zich standaard bezig met de anatomie van het paard tijdens het rijden.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 09:08

WinBinChes schreef:
Instructeurs die doet doen zijn de échte! Vaak van de oude genaratie, maar weten zeker waar ze mee bezig zijn. Ik heb er geen probleem mee. Alleen als iemand er met onkunde naast staat te meppen. Het is voor zowel ruiter als paard leerzaam. .

B2C bedoelt is dat er elke week op deze manier getraind wordt? Het is een middel geen trainings doel. Dus dit lijkt mij zwaar overbodig en met goed gebruik ook niet nodig.

elke week..um ik bedoel..vaker dan nodig zeg maar..
als het is voor het 'voelen'..dan zou het ong 1 a 2..(evt 3x) hoeven..en daarna niet meer..toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:23

Toucheren is idd iets anders dan slaan,ik gebruik bij sommige paarden ook de zweep om ze net even wat actiever vanuit een overgang te laten vertrekken,of om bij het terug komen de achterbenen wat actiever te houden.Maar ik dacht idd dat het hier ging om zweepgebruik van een "derde"

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 12:20

Elisa2 schreef:
Toucheren is idd iets anders dan slaan,ik gebruik bij sommige paarden ook de zweep om ze net even wat actiever vanuit een overgang te laten vertrekken,of om bij het terug komen de achterbenen wat actiever te houden.Maar ik dacht idd dat het hier ging om zweepgebruik van een "derde"

daar gaat het ook over Pling

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:33

Meestal is 2 keer ook meer als voldoende hoor!