Keuze: wiebelen of ongelijke beugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Keuze: wiebelen of ongelijke beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:08

Maar wel hele platte
maar of dat bij elke beugel past?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 12:13

ik ga eens kijken, misschien dat we zelf iets kunnen fabriceren met een beugelblokje op een andere lijmen ofzo

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:21

Lijkt me niet dat ze daar op concours opmerkingen over maken. Sommige mensen hebben nu eenmaal ongelijke benen en moeten met ongelijke beugels rijden om recht te kunnen zitten.

Je doel zou imo moeten zijn met gelijke beugels te rijden. Je houding is door medische oorzaken al scheef en die wil je recht krijgen als dat kan (toch?). Door met ongelijke beugels te gaan rijden wordt het rijtechtnische aspect wel beter, maar bevorder je de scheefheid in je lichaam. Je moet denk ik proberen je lichaam dusdanig te trainen dat deze weer recht trekt en dan komt dat rijden ook vanzelf wel weer.

Ik denk dat je nu wel goed bezig bent door regelmatig af te wisselen. Een dagje je beugel korter zodat het rijtechnische aspect beter gaat (en je niet gefrustreerd raakt dat het niet lukt) en een dagje je beugel langer zodat je je lichaam kan trainen/rechtstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:31

Ymke, kun jij wel met lichtrijden echt je bekken zuiver naar voren brengen? Of heb je daar ook een afwijking in zitten?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 13:19

Sonja, dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, niet in zoverre opgelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:35

Heel vaak zie je bij ruiters die een 'afwijking' zoals jij beschrijft hebben, dat ze die beweging ook niet zuiver maken. Is een extra uitdaging om die paarden zo recht mogelijk te houden.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:41

Even een vraagje, wat volgens mij begrijp ik je niet helemaal. Jij hebt dus een beenlengteverschil waardoor je scheef zit maar wanneer je je ene beugel korte hebt dan de andere zit je recht? Of heb ik niet goed gelezen?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:04

Neej, ik heb geen beenlengte verschil, ik heb verschil in kracht, waardoor ik met gelijke beugels rechts wiebel en niet goed doorkom, als ik m'n rechterbeugel een gat korter doe wiebel ik niet meer, maar ga ik scheefzitten.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:25

Waarom maak je beide beugels dan niet een gaatje korter?
Als je denkt dat ze langer kunnen, eerst even zonder beugels rijden (stappen...)....

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:25

en, heb je geen fysiotherapie (gehad) anders eens informeren welke oefeningen je kunnen helpen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:58

Ik heb fysio gehad, ik heb cesar gehad, maar helaas.
Beide beugels korter werkt niet, dan ga ik met m'n knieen over de wrong, en hobbel ik met doorzitten ipv dat in het zadel zit.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:03

wat is cesar? Bloos

misschien een tijdje oefenen aan de longe zonder beugels? Niet elke dag maar paard keer, jij kan je dan concetreren op je been en houding, en je paard krijgt toch beweging....
Het enige waar ik op kan komen is het trainen van je been (in verantwoorde hoeveelheid op verantwoorde manier), dat heb je zelf natuurlijk ook al bedacht, probeer uit te zoeken welke methode het beste is...
Jammer dat ik verder niet kan helpen. Kan me voorstellen dat het af en toe aardig frustrerend kan zijn

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 17:00

Ik ben idd bezig met beentrainingen, probleem hiervan is dat dat naar mijn zin niet snel genoeg gaat Bloos
Ik rij nu met 1 beugel korter, en ga werken aan het scheefzitten, dat is vollopig even de beste oplossing.

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:48

Ik rij altijd met ongelijke beugels. als ik ze gelijk wil maken lukt dat niet. Heb er met een jury overgehad die ging mij helpen beugels hingen gelijk en toen in mijn voet in de beugels deed merkte ze dat mijn rechterbeen korter was daardoor zat ik dus ook niet scheef

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:48

mijn rechter been is langer als mn linker been. En had ik dus ook altijd een gat langer met rijden. Ik zat wel scheef om de zelfde reden. Maar ik loop en zit zoiezo altijd scheef. Ik ben gewoon scheef Haha! ik knikte in mn heup en liet mn linker schouder altijd hangen. Een gat korter kon ik helemaal niet fatsoenlijk zitten.
Al vanaf mijn pony tijd heb ik ongelijk gereden en heb hier nog nooit wat van gehoort op concour. rare was alleen dat mijn ene been onder mijn paard uit kwam en de ander niet, daarom viel het extra op. zal eens kijken of ik een foto heb van de voorkant.
als jij met een verschillende lengte beter zit moet je gewoon je beugels ongelijk doen!

zie hier mijn linker schouder
http://www.mijnalbum.nl/Foto=AKLNOEL3
evenals hier
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NULLXMQ4

mijn intructrice was altijd aan het roepen let op je schouder en heup!! jaja Clown

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:07

En als je een tijdje probeert zonder beugels te rijden? Zo train je je been ook misschien zodat je meer kracht krijgt. Dan kun je zelf recht gaan proberen te zitten (zal ik het begin moeilijk zijn, ik moet het zelf ook om mijn zit te verbeteren).
Anders zou ik wel gewoon met een kortere beugel rijden hoor. Ik denk niet dat de jury dat erg zal zien hoor. En je zou het kunnen melden bij de KNHS. Ik weet niet precies waar je dat moet doen, maar ik zou even op de site kijken en anders (zoals eerder gezegd) gewoon even een mailtje sturen Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:01

Een paar keer in de week zonder zadel rijden(stappen) is ook erg goed.
Ik heb ook best wiebelbenen maar zonder zadel heb ik er geen last van. Wellicht voor jou een goede sper training.

En wat betreft het wiebelen..kun je je beugel niet verbinden met een touwtje aan je singel?
Je ziet deze oplossing nog wel eens bij gehandicapte ruiters (paralympics) die hun benen ook moeilijk stil kunnen houden of zelfs verlamd zijn.

Daarbij zou een beugel met een breder voetvlak en eventueel een korfje meer stabiliteit moeten geven.

Misschien doet een aanpassing aan je zadel ook wonderen.. en dan denk ik aan iets dikkere wrongen en een wrong achter je kuit.
Kieffer heeft een springzadel , als je die bekijkt zit je bijna opgesloten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 10:04

Ik rij inmiddels met 1 beugel korter. Heb ook weer m'n beweegbare beugels. Zonder zadel op mijn paard is geen optie (vlieggevaar), bedankt allemaal voor het meedenken, ik ga er wat mee doen!

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:57

dan maar ongelijke beugels maar wiebelen is niet fijn voor je paard en het ziet er erg onrustig en verstoord uit !!