Met welke teugel stuur je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Met welke teugel stuur je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:44

Citaat:
Je moet ook een beetje gewicht naar die kant doen (niet te veel) zodat het paard nog meer begrijpt wat je bedoeld!

Het paard kan je met kleine gewichtsveranderingen elke kant opsturen. Een paard loopt van nature altijd in de richting van de zwaartepuntsverandering.
Citaat:
Ik doe juist bewust niets met mijn gewicht en probeer recht in het midden te zitten, want wanneer je op de volte of in een wending kijkt naar waar je heen wil werk je al in met je gewicht in de juiste mate. (is mij toch altijd geleerd)

Als je de kleine gewichtsverandering onbewust doet, dan is dat goed. Het kijken in de richting waarheen je wilt heeft al een zwaartepuntsverandering van de ruiter tot gevolg. Dat komt door de gewichtsverdeling in je hoofd, je bovenlichaam en de plaats van beide armen als het bovenlichaam meedraait in de kijkrichting.

Met een binnenteugel geef je een signaal, verzoek je iets, in de richting waarin je wilt. Je trekt niet, je rukt niet. Met de buitenteugel tegen de hals en de buitenhand niet over de schoft, dus aan de buitenkant heeft tot gevolg dat een onbeleerd paard dit eerst als signaal ervaart. Reageert het paard goed op de teugel tegen de buitenhals, dan vindt in de voorhand een zwaartepuntverplaatsing naar binnen plaats. Dit ondersteunt de zwaartepuntsverandering bij de ruiter door het kijken in de richting waarin het paard moet gaan. Daarnaast begrenst de buitenteugel de voorhand met naar buiten vallen.
Bij het moderne rijden drijft men met de binnenkuit het paard in de buitenteugel. Dat is goed als je het paard de hulp wilt leren (zie hiervoor). Meestal blijft het hierbij en wordt het zelfs als methode van rijden aangeleerd..... dat leert sneller. Het naar de buitenteugel drijven heeft voordelen, maar de natuurlijke zwaartepuntverplaatsing van de voorhand naar binnen wordt deels teniet gedaan. Dat betekent dus onnodige hogere teugelspanning dan strikt nodig is. Het paard kan op de eigen zwaartepuntsveranderingen de volte of wending volkomen met de ruiter rijden.
De beste proef om te bepalen of je goed zit en je gewicht goed inwerkt is een grote volte te rijden, met de teugels om de hals (worden niet gebruikt). Als die grote volte een cirkel is met een middenlijn van ongeveer 20m een geen peervorm of andere vorm heeft, ga je goed met je de inwerking van je gewicht om, of beter je zwaartepuntsveranderingen doordat je dingen bij het rijden doet en die je geleerd worden die dit tot gevolg hebben. Het waarom en waardoor wordt nooit uitgelegd.....
Voor rijden is dat niet belangrijk. Voor echt begrijpen is het heel belangrijk. Als je het begrijpt kan je zelf bepalen of je goed of fout bezig bent en of iemand zin of onzin verkoopt.

Het binnenbeen geeft als reactie verkorting of buiging om het binnenbeen, het buitenbeen begrenst.

Als een been meer of minder uit te strekken, beinvloed je ook de inwerking van je lichaamsgewicht, je verplaatst dus de zwaartepuntslijn van jouw lichaam. Daar gaat het paard vanzelf achteraan. Alles wat je met trekken en hogere spanning doet, is het paard onnodig harder laten werken. Goed voor spieren die zich voor je maar ook tegen je kunnen gebruiken.

De invloed van je gewicht ondersteunt door been- en teugelhulpen is voldoende om een paard dat ontspannen is de goed kant in de juiste gang in de juiste houding te laten gaan. De rest is krachttraining, die niet nodig is....

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:25

Wow Goofy wat een ontzettend goed antwoord. Vooral dat stukje van je paard naar de buitenteugel toe drukken met je binnenbeen, je hebt helemaal gelijk dat je dan niet meer gebruik maar van natuurlijke zwaartepuntverplaatsing van een paard! En je hebt dan ook meer teugeldruk, daar heb ik nog nooit bij nagedacht!! Een goed antwoord!!!! Moet nu nog even goed nadenken hoe je dit in de praktijk gebruikt maar theoretisch zit het goed in elkaar!! haha

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:49

Hangt voor mij een klein beetje af van het paard, ik rij paarden van andere mensen dus ik laat het afhangen van het paard. Een merrie die ik sinds kort af en toe rij laat zich alléén maar sturen op de buitenteugel, je moet bij haar eigenlijk vrijwel niet aan de binnenteugel zitten en bij voltes uitsluitend met benen, gewicht en buitenteugel werken. Andere paarden reageren daar nou juist minder op, dus echt een antwoord weet ik niet...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:27

Naar mijn idee rijdt je met je binnenbeen de binnenachter been van het paard onder de massa ipv dat je het paard in de buitenteugel rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:10

Ik stuur meer met mijn benen en zit Knipoog En als extra hulpen mijn teugels ..

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 07:15

Ik stuur met mijn buitenbeen, leen ietsjes op mijn binnenbeen en leg mijn buiten been iets naar achteren.. af en toe bij weinig reactie de buitenhand tegen de hals aan Knipoog

tinkerfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:36

hoi hoi, zoals arabianpride omschrijft is juist. Ik werk ook met zowel benen als teugels maar doe nog meer met mijn zit en gewichtshulpen uiteraard is alles afhankelijk van het soort paard je rijd en hoe je paard op bepaalde hulpen reageert. Tegenwoordig is het niet gemakkelijk om op de juiste manier te rijden er zijn zoveel verschillende manieren waarop men les geeft. Goede tip is het boekje "Handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs" en om een goed rijkunstig gevoel te krijgen is het volgen van privelessen erg fijn natuurlijk is dit niet voor iedereen weg gelegd maar regelmatig rijden en een goede instructie daar leer je veel van. Ik heb in het verleden ook altijd een luxe positie gehad en altijd privelessen kunnen volgen daar heb ik veel van geleerd maar ook veel doen en leren voelen wat er onder je gebeurd.

Het belangrijkste is dat je paard recht is wanneer je je paard aan de teugel gaat rijden en ten alle tijde ervoor waakt dat je paard doordat je met stelling en buiging gaat werken je paard blijft rechtrichten. Wanneer je rijd drijf je je paard van voren tegen je teugels in om hem op deze manier te laten trekken aan de teugels en je hand mee naar voren neemt als jij toestaat. Deze druk op de teugel krijg je door met de teugels halve of hele ophoudingen te maken en vervolgens met je benen te drijven als je deze ophouding maakt zodra je paard afknikt ontspan je..
Wanneer je met je teugels werkt werk je eigen in combinatie met je zit dus het is inderdaad een samenspel van hulpen, maar ook de gewichtshulpen zijn belangrijk! Tuurlijk moeten we recht in het midden van ons zadel zitten maar niet te gespannen. Wat ik mijn ruiters altijd aanraad is om hun buikspieren aan te spannen daardoor kantel je het bekken min of meer, als je dan je schouderbladen aan de achter kant dichter naar elkaar toe brengt open je als het ware je borstkast en word je rug rechter zonder een holle rug te trekken (want als je je buikspieren aan spant kantel je het bekken) je maakt jezelf groter in het zadel je handen gaan in een schuine lijn naar je teugels handen blijven laag voor het zadel boven de manenkam. Als je zelf je buikspieren aanspant gaat je paard dit ook doen waardoor hij meer bij elkaar gaat lopen. Als je een wending in rijd is het nodig dat je voelt dat er meer druk op je binnenste zitbeenknobbel komt je kunt naar gelang de reactie van het paard deze hulp versterken let wel dat je binnenbeen lang blijft om inknikken in de binnenheup te voorkomen, beter is het om in de wending op dat moment juist het paard meer ruimte te geven door je binnenheup en schouder naar achter te draaien (mee in de wending) door dit openen van je binnenheup in de wendig kan je paard beter de wending door want je houd hem met je lichaam niet tegen.

Er zijn legio methodes om je paard te rijden maar wat ik heel fijn vind is het gebruik van zowel het engelse dressuur als het centered riding je leert jezelf bewust te worden van je lichaam en wat je er mee kunt bereiken op je paard. Tenslotte haal je zelf de dingen die op jouw van toepassing zijn uit welke methode ook..

Veel succes met deze ingewikkelde materie...

Groetjes Sandra