Bijna altijd krijgt het paard de schuld!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Re: Bijna altijd krijgt het paard de schuld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:17

Ludora schreef:
Ik vindt dat de 'fout' altijd bij de ruiter ligt. De ruiter kan namelijk nadenken over oplossingen. Weet je geen oplossing, ben je niet ervaren genoeg voor dat probleem en zul je aan jezelf moeten werken.

Tuurlijk kan een paard klooien, maar het is dan aan de ruiter om het op te lossen. Zonder geweld wel te verstaan.

helemaal mee eens Bloos

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:28

Ik vind dat soort dingen triest diep triest.... Dat je het alleen al je paard aan kunt doen. Samen door je parcours springen of samen een geweldige proef rijden is toch veel leuker/beter. Ja ik word ook wel eens pissig als het even niet lukt. Maar ga dan even rustig stappen aan de lange teugel, zodat ik tot rust kan komen. Gaat het weer dan begin ik gewoon weer opnieuw, en dan zonder me kwaad te maken. Want als je op zo'n moment doorrijd maak je jezelf gewoon knetter. En snapt het paard al helemaal niet meer wat je bedoelt.

Ik ben het ook helemaal met Ludora eens, het paard kan er niks aan doen. De fout ligt altijd maar dan ook altijd bij de ruiter! Die is niet duidelijk genoeg of te ruw of heeft niet genoeg gedult, of wat dan ook. De ruiter is altijd fout!

En ik ben het ook eens met Crosskip, als je zelf rustig bent word je paard dat ook. Geeft het beestje de tijd om te wennen, wandel een rondje met het dier op het terrein. Zo kan hij ook even lekker om zich heen kijken. En misschien nog wel belangrijker; vertrek gewoon optijd zo hoef je ook niet te haasten, en kun je voor alles gewoon lekker de tijd nemen!

Wat ook heel goed werkt is goed gedrag belonen, en fout gedrag gewoon negeren. Dit doe ik ook bij mijn eigen pony en ik moet zeggen sinds ik dit doe. Zijn we veel meer samen 1 geworden, we begrijpen elkaar gewoon meer. En gaan met respect met elkaar om. En zo hoort het ook. Daar kunnen die mensen die zo achterlijk doen op/naast hun paard nog veel van leren!

Behandel een anders zoals je zelf ook behandelt wilt worden. Dit geldt ook voor paarden!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:19

Sommige mensen zijn echt zo respectloos tegenover paarden als iets tegenzit!
Ik vind dat ze eerst eens moeten kijken wat de oorzaak is, want wie weet ligt het wel aan de ruiter zelf.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:57

@ Linda, hoe zo wie weet !!! Ik weet, het is altijd de onkunde van de ruiter !!!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:24

Het is fijn dat iedereen er tegen is, toch weet ik dat er een heleboel mensen zijn op bokt die het heel anders aanpakken! *Zal geen namen noemen Knipoog *

Het is en blijft gewoon zo dat het altijd aan de ruiter ligt, een paard kan verprutst zijn en daarom bij een andere ruiter k.ut, het is dus aan die nieuwe ruiter om het zonder geweld op te lossen. Ja

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 05:11

Ludora schreef:
Ik vindt dat de 'fout' altijd bij de ruiter ligt. De ruiter kan namelijk nadenken over oplossingen. Weet je geen oplossing, ben je niet ervaren genoeg voor dat probleem en zul je aan jezelf moeten werken.

Tuurlijk kan een paard klooien, maar het is dan aan de ruiter om het op te lossen. Zonder geweld wel te verstaan.

Ja precies! Knipoog

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 05:55

Er zou gewoon meer toezicht op moeten komen. Mensen die op wedstrijden zich zo gedragen t.o. hun paard moeten gewoon een bepaalde tijd van alle wedstrijden geschorst worden ofzo.
Of dat al hun punten o.i.d. vervallen, ik zeg ook maar wat.
Dan leren ze het misschien af?
Ik vind het in ieder geval schandalig dat sommige mensen zo kunnen zijn tegen hun paard.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 06:04

Waarschijnlijk zou dat niks helpen Knipoog
Dan worden ze nog bozer, paard moet boos op de trailer.. ze gaan naar huis
en thuis gaat het gewoon weer precies hetzelfde verder!
Die mensen moeten gewoon door zoveel mensen worden aangesproken dat ze zich ervoor moeten gaan schamen dat ze zo doen! Of dat er een aantal mensen over diegene praten terwijl die dichtbij staat.. over hoe die met zijn paard/pony omgaat..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:27

Vroeger had ik ook dat als ik gespannen was, dat ik vrij snel een ander de schuld gaf, als mij iets niet wou lukken. En dan kon ik me ook echt aan elk miniscule dingetje ergeren.

Tegenwoordig ben ik me ervan bewust en weet ik dat ik op zo'n moment zelf een keer diep moet ademhalen en het niet moet afreageren. (al lukt me dat in enkele keren nog niet altijd, maar besef het me achteraf dan wel)

Ben ook van mening dat ouders en juryleden heel streng mogen zijn op dat soort praktijken. Wordt iemand onnodig kwaad? 'straf' ze er maar voor (even door de speaker persoon op dr plek zetten ofzo). Maar zie ook vaak genoeg dat ouders hetzelfde reageren of teveel van hun kind eisen (ouders reageren af op kind) waardoor die kids het afreageren op hun pony. Dan jeuken mn handen altijd om niet even een opmerking te plaatsen van: Meisje, jammer dat je verkeerd aanreed, maar je pony was braaf hoor, volgende keer beter. Nog maar wat oefenen op het aanrijden!

Naja en wat vanaf jongs af aan niet afgeleerd wordt, gaan ze als ouder persoon mee verder.

Daarom ben ik zo blij dat mijn paarden 'NEE' begrijpen als ze dreigen hun eigen ding te gaan doen. En als ik het zelf echt even niet meer weet ga ik vaak maar even stilstaan, éven weer rust in de tent. Reageeer ik wel onnodig af, dan zegt mn zusje vaak wel dat het oneerlijk is (heb ik haar ook bewust gevraagd mij op te attenderen).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:54

krummel schreef:
En ik ben het ook eens met Crosskip, als je zelf rustig bent word je paard dat ook. Geeft het beestje de tijd om te wennen, wandel een rondje met het dier op het terrein. Zo kan hij ook even lekker om zich heen kijken. En misschien nog wel belangrijker; vertrek gewoon optijd zo hoef je ook niet te haasten, en kun je voor alles gewoon lekker de tijd nemen!

Dat is natuurlijk stierepoep.
Een paard kan ook bang zijn in een vreemde omgeving en dat is heel normaal en logisch. Dan kun je er zo rustig opzitten als je wil, maar een paard dat echt bang is daar heb je een hele kerel aan.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan grof tegen hem moet worden.

Overigens heb ik zelf ook een paard op wedstrijd gereden, die ik altijd lang losreed omdat hij vrij heet was en voor mij te sterk was om dan nog door de proef te rijden. Dus ik reed die een dik uur los en was hij braaf die dag dan stapten we gewoon veel.
Nou, ik steeg op, paard kwam omhoog voor ik mijn been er goed en wel over had geslagen, draaide om op zijn achterbenen en ging in volle galop naar het losrijterrein (jeuh, vriendjes!!!) terwijl ik nog naar mijn beugel zocht en probeerde fatsoenlijk te blijven zitten (en dat was een heel eind, was zo'n groot NKB-concours Clown ). Daar had ik de pech dat er nog iemand met een heet paard aan het rijden was die de nodige spatjes had. Ik heb dus anderhalf uur gegaloppeerd want mijn ring liep ook nog uit. Steeds als ik hem terughad, zag hij het andere paard een bok geven oid en dan ging hij weer. Ik had er nog stuur op zitten gelukkig dus ik ben mijn ring in gegaloppeerd, heb mijn proef grofweg in galop afgelegd (tof hoor in het M, jury lag blauw van het lachen onder tafel volgens mij) en ik kreeg mijn paard niet eens meer naar de trailer gereden dus ik heb nog een half uur zo door moeten galopperen. En ik kreeg hem NIET teruggereden. Geloof me dat je lol dan ver over is!

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:59

Het viel mij laatst ook op! Lang niet op een wedstrijd geweest, en als een hindernis gemist wordt door wat voor een reden dan ook is het bijna altijd het paard dat het moet bezuren..
Ik snap het ook niet helemaal..

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 14:07

@Urielle, ja dan is de lol er idd gauw af, toch zie je dat de meeste paarden dan nog niet eens zo ondeugend zijn als die van jou, nouja die van jou is dan wel erg vervelend.. maar al die anderen paarden die zoo worden afgestraft terwijl ze niks doen. Een meisje uit mijn klas rijd ook concours, ze trok haar pony zoo in zijn mond, boven de hindernis, voor de hindernis, de hele tijd! Uitgebeld. Ik dacht echt: Goed zo paardje! Nouja.. op zich ook niet.. want het meisje was helemaal boos en schelden, slaan en nog tien keer zo'n hindernis springen! Ik die dag later op school zo van: 'Ja het is je eigen schuld dat je gister uitgebeld was hoor, je trok hem heel erg in zijn mond.. wil me er verder niet mee bemoeien ofzo..' Maargoed.. kon sowiesow niet goed maar haar opschieten en het ging nu al heel lang zo.. ik moest het gewoon zeggen. Ze werd wel boos Bloos