Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Esperanza schreef:Die drang naar status en presteren heb je ook wel nodig, anders kom je niet verMaar het middel en het doel worden nog wel eens verward. En in dit verhaal verdwijnt soms ook de paardenliefde en ontstaat de hang naar status.
SuperPepeijn schreef:Ontspannen, contact maken, controle over je lichaam is iets wat je vanaf je 1e goede dressuurles meekrijgt. Dat heeft verder vrij weinig met NH te maken
karuna schreef:Wat nu natural wordt genoemd was vroeger normaal met je paard omgaan..
Nadya schreef:Die vraag moet je jezelf stellen en niet mijWaarom heb ik dan het idee dat veel ruiters in zo'n 'gedwongen' houding zitten. Strakke lijven, tenen omhoog, hakken naar beneden. Niks geen ontspanning.
SuperPepeijn schreef:Nadya schreef:Die vraag moet je jezelf stellen en niet mijWaarom heb ik dan het idee dat veel ruiters in zo'n 'gedwongen' houding zitten. Strakke lijven, tenen omhoog, hakken naar beneden. Niks geen ontspanning.
Nadya schreef:karuna schreef:Wat nu natural wordt genoemd was vroeger normaal met je paard omgaan..
Idd, vroeger had je geen dekens, zag je alleen ijzers bij de echt dure wedstrijdpaarden en stonden paarden meestal 24/7 buiten en niemand die erover zeurde.![]()
Maar goed, ik word ook al heel oud.
SGWOllie schreef:Over hoe vroeger hebben we het dan? Want paarden gaan al best een tijdje op ('s nachts) op stal hoor! Ijzers zag je juist ook bij de werkpaarden en van centered riding of grondwerk had nog niemand gehoord hoor.....
Ben het er wel mee eens dat er vroeger meer paardenmensen waren..... Maar die gingen noch met hun paarden om op de manier die we nu "natural" noemen, noch op de manier die we nu "normal" noemen......
Nadya schreef:Meid, hoe kan ik nou weten waarom jij dat idee hebtEh??? Waarom moet ik die vraag aan mezelf stellen? Ik rij allang niet meer zo.
karuna schreef:Vroeger als in de tijd dat paardrijden en ponyclubs in kwamen. In de tijd dat iedereen in een dorp met een klein stukje grond een paard of pony had staan met als omheining prikkeldraad met plastic zakjes. Voor mij is dat ongeveer 25 tot 30 jaar geleden.
Op de ponyclub van 50 pony's stonden ze hooguit in de winter op stal, een uitzondering met deken. Had alleen een paard ijzers als hoeven te snel sleten. Waar we onder het zadel naar de wedstrijd reden 15 km verderop. En de pony's topfit en in supercondite waren zonder of met een minimale hoeveelheid krachtvoer.
Bandages gebruikte je alleen bij transport op de wagen. En daar werd dan bij erg koud weer een deken voor gebruikt. Lees een canvas of juten ding meer was er niet.Voor mijn gevoel de oertijd dus.
Dat was een normale manier van omgaan die nu langzaamaan weer wat terug komt alleen nu onder de noemer natural. Al valt daar dan geen wedstrijd rijden meer onder.
karuna schreef:Vroeger als in de tijd dat paardrijden en ponyclubs in kwamen. In de tijd dat iedereen in een dorp met een klein stukje grond een paard of pony had staan met als omheining prikkeldraad met plastic zakjes. Voor mij is dat ongeveer 25 tot 30 jaar geleden.
Op de ponyclub van 50 pony's stonden ze hooguit in de winter op stal, een uitzondering met deken. Had alleen een paard ijzers als hoeven te snel sleten. Waar we onder het zadel naar de wedstrijd reden 15 km verderop. En de pony's topfit en in supercondite waren zonder of met een minimale hoeveelheid krachtvoer.
Bandages gebruikte je alleen bij transport op de wagen. En daar werd dan bij erg koud weer een deken voor gebruikt. Lees een canvas of juten ding meer was er niet.Voor mijn gevoel de oertijd dus.
Dat was een normale manier van omgaan die nu langzaamaan weer wat terug komt alleen nu onder de noemer natural. Al valt daar dan geen wedstrijd rijden meer onder.
karuna schreef:En waarom het langzamer lijkt te gaan als je het op een rustige ontspannen manier doet is dat het op het oog, het plaatje het langere tijd minder "goed" gaat omdat je paard niet in een krul loopt. Zoals veel mensen dan trots zeggen, mijn paard loopt aan de teugel terwijl het alleen een gedwongen nekhouding is en de rest er maar achteraan zwabbert.
Je zal dan minder sneller punten scoren op een wedstrijd omdat het er niet goed genoeg uitziet voor het oog van de meeste mensen en je dus dan ook minder snel kunt zeggen dat je M bent. Alleen veel van deze snel afgerichte paarden komen op een gegeven moment of in protest of zijn gewoon op. Of doen hun kunstje zonder enige vorm van plezier.
Terwijl bij de langzame methode je misschien een jaar doet over de basis voordat het voor het oog pas ergens op begint te lijken. Alleen wat er dan in zit blijft er ook in en gaat dan bijna vanzelf vanuit het paard. Ik kan rustig 2 maanden geen dressuur rijden en er dan weer opstappen. Hooguit is hij de eerste 10 minuten wat stijver maar alle oefeningen en houdingen die hij ooit geleert heeft komen er ook zo weer uit.