Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Natural Horsemanship x klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:18

Maar ik denk dat dat verschil ook geld als zulke meiskes op een goed gereden dressuurpaard stappen.

Maar wat ik gewoon veel zie in de dressuur is dat veel mensen niet snappen waar het om gaat. Waarom rijdt je de oeffeningen eidenlijk? Omdat ze in je proefje zitten? Veel mensen trainen op die manier.

Het is veel leuker om die oeffeningen te gebruiken om je paard te trainen. Dan zul je zien dat wanneer je eens een proefje gaat rijden die oeffeningen als vanzelf gaan. Maar het middel en het doel worden nog wel eens verward. En in dit verhaal verdwijnt soms ook de paardenliefde en ontstaat de hang naar status.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:28

Ik snap wat je bedoelt. Ik rij zelf dressuur op de manier zoals ik vroeger les heb gekregen. Vanuit de rust en zit en samenwerking met je paard. Het kost vanuit die manier veel meer tijd om te bereiken met dressuur wat je wilt dan op de "trek en mep methode". Maar wat erin zit zit er ook voor de rest van het leven van mijn paardje in.

Die vanuit de rust methode kom je nu tegen bij natural horsemanship en dat soort stromingen. Alleen streven zij nu juist niet meer naar dressuurhouding maar meer recreatief. En als je met zo'n instructeur probeert uit te leggen dat je liever dressuur rijdt wprdt dat weer als dwang en wreed gezien.

En de "echte" dressuuruiters kennen nu meestal helaas de "snelle" manier om hun paard in de houding te trekken en dwingen. Ik heb op een vorige stal wel eens poging gedaan om een discussie op gang te brengen met een instructrice die wat verbaad was over mijn manier van mijn paardje inrijden/dingen bijleren, dat duurde toch veel te lang. Maar ik heb haar nooit en hoe en wat kunnen duidelijk maken omdat ze er totaal niet voor open stond.

Ik denk dat de scheiding tussen de 2 wel extremer gaat worden. beide fanatieke aanhangers staan niet meer open voor de iedereen van een ander. Het wordt zo langzaamaan fanatiek dressuur met een overbeschermd paard met weinig ruimte voor het paard om paard te zijn tegenover een paard wat alleen nog maar paard mag zijn zonder enige vorm van dwang of duidelijkheid of nivo van rijden lijkt het wel.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:43

Esperanza schreef:
Maar het middel en het doel worden nog wel eens verward. En in dit verhaal verdwijnt soms ook de paardenliefde en ontstaat de hang naar status.
Die drang naar status en presteren heb je ook wel nodig, anders kom je niet ver Haha!

En paardenliefde hebben we allemaal, ik denk dat je anders beter postzegels kan gaan verzamelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:55

Ik val onder het stempeltje 'natural' (wist ik niet eens, voordat ik op bokt kwam trouwens) en ik doe aan centered riding, natural horsemanship en ik hou mijn paard ook nog eens zo natural mogelijk. In de dagelijkse praktijk staat het lijnrecht tegenover elkaar over het algemeen. Ik woon in een dressuuromgeving en je wilt niet weten hoe je benaderd wordt als je je paard natural houdt of aan natural horsemanship, holistische benaderingen en centered riding doet. Is allemaal veel te zweverig en voor watjes (volgens hen dan! Haha! ). Ze snappen niets van mijn grondwerk, vinden het maar onzin of op vrijheidsdressuur lijken. Echt jammer, want zeker bij een jong paard is het zo fijn om te doen.

Een van mijn instructrices doet trouwens wel aan centered riding, integrated horsemanship en klassieke dressuur. Dus het kan idd wel degelijk, maar de mensen die zo denken lijken de minderheid te zijn.

Ik rij bitloos, dus dan wordt klassieke dressuur (misschien) wel lastig (dat moet toch echt met bit, dacht ik?). Maar ik wil mijn paard zeker goed leren lopen straks, hoor, en wat lichte dressuur doen om hem te gymnastiseren. Maar Z e.d. is niet mijn persoonlijke doe, nee.
Daar kan ik eerlijk over zijn.

Centered riding vind ik toch een hele andere manier van rijden dan wat ik vroeger tijdens de dressuurlessen geleerd heb. Ik moet echt weer 'opnieuw' leren rijden, minder in 'de houding' zitten, meer mezelf bewust zijn van mijn energie, onze bewegingen en mijn gedachten, die mijn paard aan voelt. Zeker met mijn boomloze zadel, rij je gewoon heel anders dan voorheen op een boomzadel. Maar goed, voor mijn gevoel ligt het allemaal toch wat ver uit elkaar, al zou het mooi zijn om als je dat graag wilt er een mooie balans in te vinden. Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:00

Ik heb ook wel ambities, vergis je niet. Maar de kerk moet wil in het midden blijven. Hardlopers zijn doordlopers en ik wil niet ergens in die eeuwge M2 of Z blijven steken. Dus liever meer werk aan een goede basis, daar heb ik straks meer profijt van.

Dressuuroeffeningen zijn een middel om je paard te trainen en te verbeteren, niet het doel dat je wilt bereiken. Het continu verbeteren van mijn paard en een lekker lopend paard zijn mijn doel. En dan komen de resultaten in zo´n proefje vanzelf wel.

En paardenliefde hebben we zeker niet allemaal. Als jij de dag waarop je je laatste puntje in de M2 haalt, je een S&T gaat kopen en die er direct in trapt, heb je in mijn ogen geen liefde voor je paard. Dan ben je alleen maar bezig met je eigen status! Eerst eens rustig kijken wanneer je er aan toe bent misschien?

En zo kan ik je nog legio voorbeelden geven van mensen die echt niet het beste met hun paard voor hebben. Als jij je paard regelmatig in elkaar trapt omdat ie niet doet wat jij wilt, dan kun je mij niet wijs maken dat je je paard nog het belangrijkste vindt.
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 24-05-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 13:00

Wat ik niet goed begrijp is dat een aantal zeggen dat de manier van (laten we het) NH (noemen), niet zo snel gaat als de (laten we het) de trek en schopmanier (noemen).

Als paard en ruiter elkaar begrijpen dan zou dat juist sneller moeten gaan, toch?.

Ik ben nu bezig om tijdens het rijden echt contact te maken met mijn paard. Daarbij let ik heel goed op mijn ademhaling en onspanning in mijn lijf. Ik merk dat het daardoor veel beter gaat! Wij zijn beter op elkaar geconcentreerd en daardoor voelen wij elkaar aan zodat wel elkaar niet voor verassingen zetten. Ik heb het nog niet helemaal goed onder de knie maar tot nu toe gaat het alleen maar beter! Heerlijk rijden zo!!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:04

Ontspannen, contact maken, controle over je lichaam is iets wat je vanaf je 1e goede dressuurles meekrijgt. Dat heeft verder vrij weinig met NH te maken Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:13

Bij de NH methode trek je meestal gewoon meer tijd uit dan bij de 'trek- en schopmethode' (om het maar weer even zo te noemen), denk ik. Ik zie dat verschil dagelijks bij ons op de boerderij. Degene die ik dat zie doen, wil dat zijn paard het gewoon doet. En liefst zo snel mogelijk. Ik had er laatst nog een gesprek over met iemand die de andere methode hanteert. Zij vindt dat een paard onderdanig aan je moet zijn, zij is de baas. En ik werk juist liever aan een samenwerking gebaseerd op vertrouwen en respect aan beide kanten. Wat zal de snellere methode dan zijn? Clown

Ik wil dat mijn paard gaat snappen wat ik hem vraag te doen en dat hij erover na gaat denken, zodat hij het na een tijdje uit zichzelf gaat doen. En dan ook nog met plezier, ik gebruik geen dwangmiddelen, want ik wil dat het leuk blijft. Daarbij gebruik ik voornamelijk een rustige, duidelijke houding en ik zie de mensen bij de 'trek- en schopmethode' regelmatig uit hun dak gaan (slaan en schreeuwen). Lijkt mij niets aan om zo met je paard om te gaan.

Ik merk dat nu de basis er in zit bij mijn paard, hij veel sneller iets snapt en zo heb je een fijne, ontspannen manier van communiceren met elkaar gevonden. Ik heb van tevoren ook nooit een tijd in mijn hoofd dat hij iets moet kunnen. Het ene pakt hij zo op en het andere kost wat meer oefening. Daarbij leer ik zelf ook hoe ik het beste kan communiceren met Sam, want ook ik leer tijdens het trainen hoe ik mijn lichaamstaal bijvoorbeeld beter kan uiten e.d. Maar dat vind ik juist zo leuk om te doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:14

SuperPepeijn schreef:
Ontspannen, contact maken, controle over je lichaam is iets wat je vanaf je 1e goede dressuurles meekrijgt. Dat heeft verder vrij weinig met NH te maken Haha!

Waarom heb ik dan het idee dat veel ruiters in zo'n 'gedwongen' houding zitten. Strakke lijven, tenen omhoog, hakken naar beneden. Niks geen ontspanning.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat het er normaal gesproken bij hoort, maar je ziet vaak toch wat anders.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 13:18

Hmm... als dat niets met NH te maken heeft dan vraag ik me af wat NH dan wel is. Dan weet ik dat blijkbaar niet.

Tot voor een week geleden (en ik rijd al 20 jaar) had niemand mij goed uitleggen HOE ik kan ontspannen en HOE ik contact met mijn paard moet krijgen en HOE ik goede controle over mijn lichaam moet krijgen.

Kort gezegd kwamen lessen tot nu toe neer op: Recht boven je paard zitten, laat je schouders los, benen stiller, meer stelling vragen, laat hem meer doorspringen, zet hem nog meer op het achterbeen, hoeken doorrijden, volte groter en kleiner maken, handen stiller, handen lager, etc etc. Blijkbaar hebben sommige ruiters (ik) meer of andere uitleg nodig. Ik ben geen ruiter met het talent voor ruitergevoel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:11

Wat nu natural wordt genoemd was vroeger normaal met je paard omgaan. Clown .

En waarom het langzamer lijkt te gaan als je het op een rustige ontspannen manier doet is dat het op het oog, het plaatje het langere tijd minder "goed" gaat omdat je paard niet in een krul loopt. Zoals veel mensen dan trots zeggen, mijn paard loopt aan de teugel terwijl het alleen een gedwongen nekhouding is en de rest er maar achteraan zwabbert.

Je zal dan minder sneller punten scoren op een wedstrijd omdat het er niet goed genoeg uitziet voor het oog van de meeste mensen en je dus dan ook minder snel kunt zeggen dat je M bent. Alleen veel van deze snel afgerichte paarden komen op een gegeven moment of in protest of zijn gewoon op. Of doen hun kunstje zonder enige vorm van plezier.

Terwijl bij de langzame methode je misschien een jaar doet over de basis voordat het voor het oog pas ergens op begint te lijken. Alleen wat er dan in zit blijft er ook in en gaat dan bijna vanzelf vanuit het paard. Ik kan rustig 2 maanden geen dressuur rijden en er dan weer opstappen. Hooguit is hij de eerste 10 minuten wat stijver maar alle oefeningen en houdingen die hij ooit geleert heeft komen er ook zo weer uit.

Ik rij geen wedstrijden omdat ik het fysiek niet mee rkan maar ik wil wel zoveel mogelijk oefeningen uit de dressuur met hem onder de knie krijgen. Als goede spiertraining basis en omdat het ook leuk is. Mijn knollie is trots op zichzelf als hij snapt wat de bedoeling is van een oefening. En zou dan eigenlijk niets anders doen dan het nieuwe kunstje uitvoeren. Wat soms niet handig is Haha! . Op het moment dat hij kon aanspringen vanuit stap in galop, en dan van achter naar voren wilde hij het steeds doen. Niet zo handig als je voltes aan het verkleinen en vergroten bent. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:23

karuna schreef:

Idd, vroeger had je geen dekens, zag je alleen ijzers bij de echt dure wedstrijdpaarden en stonden paarden meestal 24/7 buiten en niemand die erover zeurde. Haha!
Maar goed, ik word ook al heel oud. Bloos

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:23

Nadya schreef:
Waarom heb ik dan het idee dat veel ruiters in zo'n 'gedwongen' houding zitten. Strakke lijven, tenen omhoog, hakken naar beneden. Niks geen ontspanning.
Die vraag moet je jezelf stellen en niet mij Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:24

SuperPepeijn schreef:
Nadya schreef:
Die vraag moet je jezelf stellen en niet mij Knipoog

Eh??? Waarom moet ik die vraag aan mezelf stellen? Ik rij allang niet meer zo.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:35

Nadya schreef:
karuna schreef:

Idd, vroeger had je geen dekens, zag je alleen ijzers bij de echt dure wedstrijdpaarden en stonden paarden meestal 24/7 buiten en niemand die erover zeurde. Haha!
Maar goed, ik word ook al heel oud. Bloos

Over hoe vroeger hebben we het dan? Want paarden gaan al best een tijdje op ('s nachts) op stal hoor! Ijzers zag je juist ook bij de werkpaarden en van centered riding of grondwerk had nog niemand gehoord hoor.....

Ben het er wel mee eens dat er vroeger meer paardenmensen waren..... Maar die gingen noch met hun paarden om op de manier die we nu "natural" noemen, noch op de manier die we nu "normal" noemen......

Edit: Ik doe zelf aan dressuur (oa Haha! ) maar gebruik ook veel elementen van NH. Vind dat het prima samen kan!! (en hoort eigenlijk Bloos )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:40

SGWOllie schreef:
Over hoe vroeger hebben we het dan? Want paarden gaan al best een tijdje op ('s nachts) op stal hoor! Ijzers zag je juist ook bij de werkpaarden en van centered riding of grondwerk had nog niemand gehoord hoor.....

Ben het er wel mee eens dat er vroeger meer paardenmensen waren..... Maar die gingen noch met hun paarden om op de manier die we nu "natural" noemen, noch op de manier die we nu "normal" noemen......

Met 'vroegah' had ik het over de jaren 70 en 80 en idd, de termen grondwerk en centered riding bestonden toen niet (en de methodes ook niet). Maar het gaat even over het natural houden van paarden (althans, daar had ik het over), maar de benadering d.m.v. NH is wel wat veranderd, dat klopt zeker. En ik vind het een zeer positieve ontwikkeling.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:42

Nadya schreef:
Eh??? Waarom moet ik die vraag aan mezelf stellen? Ik rij allang niet meer zo.
Meid, hoe kan ik nou weten waarom jij dat idee hebt Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:45

Vroeger als in de tijd dat paardrijden en ponyclubs in kwamen. In de tijd dat iedereen in een dorp met een klein stukje grond een paard of pony had staan met als omheining prikkeldraad met plastic zakjes. Voor mij is dat ongeveer 25 tot 30 jaar geleden.

Op de ponyclub van 50 pony's stonden ze hooguit in de winter op stal, een uitzondering met deken. Had alleen een paard ijzers als hoeven te snel sleten. Waar we onder het zadel naar de wedstrijd reden 15 km verderop. En de pony's topfit en in supercondite waren zonder of met een minimale hoeveelheid krachtvoer.

Bandages gebruikte je alleen bij transport op de wagen. En daar werd dan bij erg koud weer een deken voor gebruikt. Lees een canvas of juten ding meer was er niet. Clown Voor mijn gevoel de oertijd dus.

Dat was een normale manier van omgaan die nu langzaamaan weer wat terug komt alleen nu onder de noemer natural. Al valt daar dan geen wedstrijd rijden meer onder.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 14:55

Is het niet zinvoller om over het nu en de toekomst te praten dan alles van 'vroegah' goed te praten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:02

Ik ben allang blij dat er nu mensen zijn die weer gaan nadenken. Maar het was een antwoord op je vraag wat is dan NH vandaar de uitleg over vroeger Clown . Dat wordt nu dus NH en alle vergelijkbare stromingen genoemd. maar is gewoon hetzelfde. Knipoog

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 15:06

Het wordt mij in ieder geval wel duidelijker. Ik denk blijkbaar te ingewikkeld. Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:29

karuna schreef:
Vroeger als in de tijd dat paardrijden en ponyclubs in kwamen. In de tijd dat iedereen in een dorp met een klein stukje grond een paard of pony had staan met als omheining prikkeldraad met plastic zakjes. Voor mij is dat ongeveer 25 tot 30 jaar geleden.

Op de ponyclub van 50 pony's stonden ze hooguit in de winter op stal, een uitzondering met deken. Had alleen een paard ijzers als hoeven te snel sleten. Waar we onder het zadel naar de wedstrijd reden 15 km verderop. En de pony's topfit en in supercondite waren zonder of met een minimale hoeveelheid krachtvoer.

Bandages gebruikte je alleen bij transport op de wagen. En daar werd dan bij erg koud weer een deken voor gebruikt. Lees een canvas of juten ding meer was er niet. Clown Voor mijn gevoel de oertijd dus.

Dat was een normale manier van omgaan die nu langzaamaan weer wat terug komt alleen nu onder de noemer natural. Al valt daar dan geen wedstrijd rijden meer onder.

De manier van omgang die jij hierboven beschrijft zou ik geen natural noemen, eerder "makkelijk".
But that's me.....

Ik ben het helemaal met Nadya eens dat het goed is dat steeds meer mensen zich bewust worden van de natuurlijke behoeften van het paard. Ik denk alleen dat er nog veel te veel mensen zonder de benodigde kennis "natural" aan de slag gaan. In mijn ogen kun je daar net zo veel schade mee aanrichten als wanneer je zonder de benodigde kennis "normal" met een paard werkt.

(Klassieke) dressuur en NH gaan imo heel goed samen. De wijze waarop je dit doet hangt af van welke concessies je bereid bent te doen......

Tussen haakjes, ik gebruik hier de woorden "natural" en "normal" alleen om het onderscheid aan te kunnen geven. Ik ben me er heel goed van bewust dat het allemaal zo zwart wit niet is.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:38

karuna schreef:

Eh Karuna, sorry hoor, maar.... prikkeldraad? Een echte natural verdiept zich echt wel in een goede omheining, hoor. Als je paard 24/7 buiten staat, wil je ook iets goeds voor je paard en daar valt prikkeldraad echt niet onder. Ik geef toe dat ik dat vroeger ook veel gezien heb, maar tegenwoordig zie ik weinig paarden achter prikkeldraad buiten staan.

De ponyclubs en maneges hadden hun paarden toen ook al binnen, vaak nog in stands. Misschien dat er toen idd meer grond was, maar de maneges hier in de omgeving van 30 jaar terug, hadden destijds ook geen weides.

Ik vind het 'natural' houden van paarden tegenwoordig toch wel wat anders dan vroeger. Toen ging het nog op zijn eh... 'boers' en nu kies ik er bijvoorbeeld bewust voor om mijn paard buiten te houden. Was ook even een zoektocht om een geschikte plek te vinden. Maar de pensionstalling achter mijn huis zou veel makkelijker zijn, hoor.

En ja, ik denk ook dat het goed is dat mensen wat meer nadenken over wat een paard nou echt nodig heeft en dat een paard het ook verdient om gewoon een lekker echt paardenleven te hebben (dus dagelijks in elk geval onder de andere paarden zijn e.d.).

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:46

Ik vind dat je al natural bent als je je paard een beetje tegemoed komt in zijn natuurlijke behoeften.
Dus lekker met minstens 1 maatje elke dag buiten in een flinke wei. Stallen zonder tralies zodat de paarden elkaar kunnen zien en aanraken etc.
Verder met rijden vind ik klassieke dressuur op een vriendelijke manier net zo goed als op een natuurlijke manier paardrijden.
Ik denk dat beide manieren ok zijn maar daarintegen hebben ook beide richtingen ook hele slechte kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:00

karuna schreef:
En waarom het langzamer lijkt te gaan als je het op een rustige ontspannen manier doet is dat het op het oog, het plaatje het langere tijd minder "goed" gaat omdat je paard niet in een krul loopt. Zoals veel mensen dan trots zeggen, mijn paard loopt aan de teugel terwijl het alleen een gedwongen nekhouding is en de rest er maar achteraan zwabbert.

Je zal dan minder sneller punten scoren op een wedstrijd omdat het er niet goed genoeg uitziet voor het oog van de meeste mensen en je dus dan ook minder snel kunt zeggen dat je M bent. Alleen veel van deze snel afgerichte paarden komen op een gegeven moment of in protest of zijn gewoon op. Of doen hun kunstje zonder enige vorm van plezier.

Terwijl bij de langzame methode je misschien een jaar doet over de basis voordat het voor het oog pas ergens op begint te lijken. Alleen wat er dan in zit blijft er ook in en gaat dan bijna vanzelf vanuit het paard. Ik kan rustig 2 maanden geen dressuur rijden en er dan weer opstappen. Hooguit is hij de eerste 10 minuten wat stijver maar alle oefeningen en houdingen die hij ooit geleert heeft komen er ook zo weer uit.

Afbeelding
Ben benieuwd wat je hier dan van vindt. Paard liep niet met zijn hoofd naar beneden, maar treedt wel geweldig onder, gebruikt de rug fijn... Ik reed op een springzadel, niet mijn favo zadel, maar paard is van een vriendin en zij is een springruiter... (ik mag zelf wel iets meer rechtop zitten Clown )