Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intral

Re: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:38

_Nicky schreef:
Urielle schreef:
Ontspanning.
Een paard kan ook gewoon eten met bit in, en wat Alicia ook zegt: sommige paarden schuimen bij werk zonder bit.

Als ik aan een halstertje longeer en ze is ontspannen schuimt ze ook inderdaad. Ja
Ik ga dus ook voor ontspanning, want die van mij kan alles naar binnen krijgen met een bit.
ja idd die van my oak!

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:41

Ontspanning!!!! Een paard kan gras, appels, suikerklontjes eten als het bit in is dus waarom zou hij niet kunnen slikken. Heb inderdaad een poosje terug hierover iets gelezen (ik dacht in de Bit) ik heb me echt rot gelachen en op stal maken we er nog regelmatig grapjes over. Als een paard lekker schuimt op het bit zeggen we tegen elkaar o kijk uit hij kan niet meer slikken. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:44

Er is geen stelregel voor.

Ik zie super ontspannen paarden die niet schuimen.
En ik zie super gespannen paarden die wel schuimen.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:05

Ontspanning. uiteraard.
tussen de benen ook natuurlijk zweet.
van ontspanning komt zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:55

Dat zie ik ook jovi
mij is toen eens geleerd, schuimen in vlokken (of alleen een randje om de lippen) is ontspanning
Slierten is spanning
Of dat klopt?

Met slikken heeft het iig niks te maken
Wie dat toch verzonnen heeft??

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:00

De producenten van bitloze hoofdstellen Knipoog

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:06

Like_peres schreef:
Ontspanning. uiteraard.
tussen de benen ook natuurlijk zweet.
van ontspanning komt zweet.

Maar van spanning komt ook zweet Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:09

Er wordt niet gezegd dat een paard met een bit in niet kan slikken.
Er wordt gezegd dat het slikken en arbeid tegelijkertijd moeilijk samengaat.
Een paard kan in stilstand en in een ontspannen stap - met bit in - prima een appel of een graspol eten en doorslikken. Maar eten/slikken (door de aanwezigheid van het bit) en intensieve arbeid tegelijkertijd (draf, galop, dressuurmatige oefeningen, een sprong over de hindernis) gaat niet samen.

Meer hierover is o.a. te lezen op http://www.bitloosrijden.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:11

waarom schuimen ze dan ook aan een halster

Ik geef toe, ik vind eten ook niet handig onder het hardlopen, zal voor een paard vast niet anders zijn
Maar niet kunnen slikken...echt zulke fabel om mensen maar een slecht gevoel te geven over dat pokke bit war men tegen is

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:12

idd rk

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:13

In de meeste gevallen --> ontspanning, als ik mijn merrie los longeer zonder iets aan haar hoofd schuimt ze ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:21

Ik citeer maar even een stukje van de betreffende site.
Zie voor jezelf of het 'logisch' is of 'onzin' (maakt mij niet uit, en ik ga het ook niet verdedigen of bediscussiëren o.i.d. Knipoog , gewoon ter info Knipoog )

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard gescheiden. Als een paard galopeert, is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm gesloten. Als een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet geschikt om gelijkertijd te eten en arbeid te verrichten. Dit zou niet effectief zijn tijdens het vluchten voor roofdieren.
Wanneer het paard iets in zijn mond heeft, wordt er een signaal naar de hersenen gestuurd die zegt "eten".
De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Ook wordt er speeksel aangemaakt. Tegelijkertijd wordt door de ruiter gevraagd om te bewegen en krijgen de hersenen tegenstrijdige berichten, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem worden tegelijkertijd geactiveerd. Hierdoor komt er minder zuurstof in de longen die wel nodig is bij de beweging van het paard en zal leiden tot mindere prestaties.

Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. In de natuur zal een paard nooit zo lopen en zeker niet op hogere snelheid automatisch gaat het hoofd omhoog om de luchtwegen voldoende vrij te maken.
Als er ook nog eens een bit zit wordt dit nog moelijker voor een paard om voldoende zuurstof binnen te krijgen.
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak loopt het paard dan trager en onregelmatig.
Paarden gebruiken hun hoofd voor de balans. Het hoofd van het paard maakt kleine bewegingen om de gang zuiver te houden; kan het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen worden de gangen minder effectief.
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond gesloten. Met een bit in kan het paard simpel weg zijn mond niet goed sluiten en loopt het paard met beetje geopende mond.

Plaatje erbij:
Afbeelding

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:25

Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer het paard zou speekselen en niet zou slikken, het veel meer zou moeten kwijlen. Mijn eigen paard heeft altijd net een schuimrandje op de lippen, het komt er niet in vlokken of slierten uit ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:26

Allemaal al eens gelezen
en je kan alles zo zeggen dat op de loodlijn zielig is
een bit zielig is, als je er maar tegen bent is natuurlijk alles aannemelijk omdat te geloven

terwijl er genoeg bewijs van het tegenover gestelde is
Zolas paarden die ook schuimen aan een halster, zonder de kop in de krul..maar daar krijgen we dan geen antwoord op hoe dat kan...jammer

Een GP paard die 7 min een zeer zware proef neerzet zou dan dood neervallen...gisteren flink wat tijd zitten kijken naar de NK, maar ze liepen allemaal de ring uit, geen 1 met de kadaver wagen.... Haha!

Overigens ben ik niet tegen bitloos
Maar waarom wel zo vaak die drang om bit rijders te bekeren?
(en dat bedoel ik algemeen)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:27

Ben het met je eens RK Ja

Interessant topic trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:33

runningkawa schreef:
Overigens ben ik niet tegen bitloos
Maar waarom wel zo vaak die drang om bit rijders te bekeren?
(en dat bedoel ik algemeen)

Het is maar net hoe je dat zelf beleeft c.q. interpreteert runningkawa.
Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van "drang" en van "bekeren".

Mensen die niets tegen het bit hebben of zelfs anti-bitloos zijn, mogen dat blijkbaar overal en altijd kenbaar maken en hebben geen "bekeringsdrang" en mensen die wel iets tegen het bit hebben of voor bitloos zijn, hebben dat wel en moeten zich maar stil houden? Kom nou even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:35

Nee hoor niet stil houden
Dat maak jij ervan Lachen

Maar je krijgt steeds verwijten naar je kop, zielig dat, arm paard dat
Dat is óók de toon van het stukje is wat jij neerzet
Hoe gemeen we toch allemaal wel niet zijn

En dat is niet wat de bitrijders doen tegen de bitloosrijders

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:37

Natuurlijk mag dat altijd, dat heet vrijheid van meningsuiting.

Maar mij valt ook op dat mensen die bitloos promoten dat vaak vrij agressief doen. Het is wel een beetje offtopic, maar je komt er al snel op als je het over schuimen hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:48

Ik heb nog een andere theorie..
Paarden gaan kauwen als ze begrijpen wat er van hen gevraagd wordt.
Als je dus werkt met een paard, en de communicatie verloopt goed, dan begint het paard regelmatig te kauwen.
Bij grondwerk is er niet veel fysieke inspanning, de ademhaling is rustig en daardoor wordt er niet zo veel speeksel aangemaakt. Weinig tot geen schuim dus.
Bij longeren en rijden is de ademhaling sneller en er wordt dan wat meer speeksel aangemaakt. Als het paard daarbij kauwt dan ontstaat er schuim.
Mijn paard loopt altijd met zijn hoofd laag en niet aan de teugel. Soms met bit en soms zonder, en hij schuimt best vaak.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:48

Als het zo zou zijn dat het paard niet zou kunnen slikken met bit in, dan zou het er dus gewoon uit moeten lopen. Nou als ik een paar uur buiten ga rijden (met bit dus) zou hij bij wijze van dus dood neer moeten vallen? Hij schuimt dan niet, zevert ook niet en kan ook gewoon ademhalen en slikken en zelfs drinken. En drinken doe je echt niet zonder te slikken Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:52

Er is ook een verschil tussen niet kúnnen slikken en niet wíllen slikken.
Ik denk dat paarden met bit gewoon kunnen slikken, inderdaad drinken en eten met bit is wat lastiger, maar het kan wel gewoon.
Ik denk dat ze gewoon niet zo vaak slikken, omdat ze geen eten in hun mond hebben. Slikken gebeurt automatisch als er eten richting je keel gaat. Dat gebeurt niet tijdens het rijden, en dus krijgt het paard ook geen slik-gevoel.

BiancaPJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:54

mij is altijd verteld dat als ie schuimt hij het naar zijn zin heeft...(en ik er nog stijf van de stress op zit Haha! )

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:06

JoviBan schreef:
Ik citeer maar even een stukje van de betreffende site.
Zie voor jezelf of het 'logisch' is of 'onzin' (maakt mij niet uit, en ik ga het ook niet verdedigen of bediscussiëren o.i.d. Knipoog , gewoon ter info Knipoog )

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard gescheiden. Als een paard galopeert, is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm gesloten. Als een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet geschikt om gelijkertijd te eten en arbeid te verrichten. Dit zou niet effectief zijn tijdens het vluchten voor roofdieren.
Wanneer het paard iets in zijn mond heeft, wordt er een signaal naar de hersenen gestuurd die zegt "eten".
De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Ook wordt er speeksel aangemaakt. Tegelijkertijd wordt door de ruiter gevraagd om te bewegen en krijgen de hersenen tegenstrijdige berichten, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem worden tegelijkertijd geactiveerd. Hierdoor komt er minder zuurstof in de longen die wel nodig is bij de beweging van het paard en zal leiden tot mindere prestaties.

Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. In de natuur zal een paard nooit zo lopen en zeker niet op hogere snelheid automatisch gaat het hoofd omhoog om de luchtwegen voldoende vrij te maken.
Als er ook nog eens een bit zit wordt dit nog moelijker voor een paard om voldoende zuurstof binnen te krijgen.
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak loopt het paard dan trager en onregelmatig.
Paarden gebruiken hun hoofd voor de balans. Het hoofd van het paard maakt kleine bewegingen om de gang zuiver te houden; kan het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen worden de gangen minder effectief.
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond gesloten. Met een bit in kan het paard simpel weg zijn mond niet goed sluiten en loopt het paard met beetje geopende mond.

Plaatje erbij:
Afbeelding

Alles leuk en aardig maar rij dan ook zadelloos. De singel belemmert het paard ook in zijn ademhaling en het goed gebruik maken van zijn spieren. Een paard is sowieso niet gemaakt om op zijn rug door de homo sapiens bereden te worden. Wij zijn gewoon zo laf dat we het braafste dier gepakt hebben. En om dan alleen te zeggen dat het bit onnatuurlijk is vind ik wel een beetje erg kort door de bocht. En koe zou bv een veel betere dressuurproef kunnen lopen met een grotere veelzijdigheid aan gangen als een paard. En waarom kruipen we dan niet lekker op een koe.

Neen ik ga voor de ontspanning.
Laatst bijgewerkt door Dirkje25 op 20-05-07 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:07

ik denk dat het schuimen een teken is van ontspanning
maar wat is er aan de hand als het paard aan de linkerkant veel schuim (vlokjes) heeft zitten en aan de rechterkant slechts een randje op de lippen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 06:46

runningkawa schreef:
Nee hoor niet stil houden
Dat maak jij ervan Lachen

Maar je krijgt steeds verwijten naar je kop, zielig dat, arm paard dat
Dat is óók de toon van het stukje is wat jij neerzet
Hoe gemeen we toch allemaal wel niet zijn

En dat is niet wat de bitrijders doen tegen de bitloosrijders

Wederom, het is maar net hoe je dat zelf beleeft c.q. interpreteert.
Zelf lees en schrijf ik nooit verwijten en termen als zielig, arm paard en gemene ruiters. Die toon lees en ervaar ik zelf ook niet.
Dat jij 'die toon' toch weer uit dat stukje tekst van de genoemde website haalt, is wederom jouw beleving daarvan.

Dat stukje is 'slechts' een stukje info. Doe ermee wat je wilt. Vind je het onzin, mij prima. Zit er toch logica voor je in, ook goed.