Is het mogelijk om flegmatieke paarden hogerop te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Re: Is het mogelijk om flegmatieke paarden hogerop te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:24

Ragne is ook flegmatiek, heeft ook een manegeverleden waardoor ze zich heeft leren af te sluiten. Ik heb gemerkt dat wanneer ik haar met losrijden niet teveel achterna zit, ze zelf aangeeft wanneer ze lekker kan gaan lopen. Net een dieseltje:even op gang laten komen. Ik rijd haar 15-20 minuten aan de lange teugel en doe veel galop en stapwerk. Soms galopeer ik een stukje in verlichte zit en dan laat ik haar hals weer helemaal strekken. Wanneer ik daarna haar oppak is het 'trage' bijna helemaal verdwenen! Terwijl, als je er net op zit, je het idee hebt dat de beenhulpen helemaal niet doorkomen. Maar ze heeft dus gewoon een beetje tijd nodig...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:18

Urielle schreef:
Reactie op het been en andere rijtechnische zaken die liggen bij de ruiter.
Wat een groter probleem is, is de werkwilligheid. Of je nu een flegmatiek paard hebt die gewoon geen pas teveel zet of een heetflikker die in verzet gaat als je hem aan het werk wil zetten: voor de sport moet je met zijn tweeen werklustig zijn.
Maar een flegmatiek paard KAN best werklustig zijn hoor Lachen

Zo heeft een kennis van mij ook een paard gehad, werklustig maar enorm flegmatiek. Paard had zeker geen hekel aan werken en had juist een enorme 'will to please'.
Maar hij was zó vreselijk koel in zijn kop en enorm braaf, eigenlijk een grote goedsul. Je kon er een bom onder afsteken bij wijze van spreken.
Hij deed alles wat hem gevraagd werd direct en braaf, maar niet spetterend. Hem even iets laten doen met extra 'power' was dan ook lastig, alles ging keurig netjes zoals het moest, maar wel vaak erg tam.
Paard liep trouwens wel binnen een jaar de punten voor het Z bij elkaar, jaartje niet gestart (was nog erg jong) en het jaar erop weer verder gereden in het Z wat ook prima ging, maar nooit met enorme uitschieters. Zijn beweging had hij ook niet tegen, maar het zag er zó vreselijk braaf uit Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:42

Mijn paard is flegmatiek. Maar wel aan het been! Zo min mogelijk been en zoveel mogelijk reactie. Het moeilijke van deze paarden is dat je erg moet puzzelen. De ene keer zijn ze erg voorwaarts en hoef je er niet aan te komen en overgangen terug rijden, en de andere keer zijn ze ''slomer'' Je moet ze meer aan het werk houden en veel overgangen voorwaarts rijden. De fout die veel ruiters maken is dat ze er juist met het been aan gaan rijden. nee juist je been eraf. Dan wordt hij ook niet lui aan het been. Met een flegamatiek kan je best een hoop bereiken. Mits met de juiste ruiter. Een paard wordt voor 20% geboren en voor 80% gemaakt. Dat is bij een flegmatiek paard niet anders.

Wil ik er wel even bij zeggen dat flegmatiek niet betekent dat ze niet kunnen bewegen. Het enige verschil is dat je zo'n paard anders moet rijden. Ook als de proef er braaf uit ziet ligt imo aan de ruiter en niet aan het paard. Flegamtiek of niet

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:21

@WinBinChes: Ik herken je verhaal precies Lachen Alleen is mijn paard nog niet super aan het been. Het moeilijkste vind ik dan ook op het moment dat 'ie een "vlugge dag" heeft om hem dàn aan het been te houden/krijgen. Het tempo kan dan wel goed zijn, maar als ik vergeet om in het begin een aantal keer te schakelen dan krijg ik nog 0,0 reactie Clown Maar we trainen lekker door en dan komt het helemaal goed!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:47

Gewoon concequent blijven. De mijn eis ook flegmatiek, maar in wat voor bui hij ook is, blijf concequent. Veel schakelen en overgangen maken. Tot vervelens aan toe. Schoudervoor en schouderbinnenwaarts vindt ik ze ook heel fijn op worden. En dan in de SV/SB overgangen maken

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 05:57

Ben ik ook mee bezig, maar als je al 6 jaar op je pony zo hebt gereden en nu nog bijna 4 jaar op je paard, dan is het wat lastig om te veranderen Lachen Het gaat nu al beter en mijn paard loopt (voor ons doen) nu al heel goed, maar ik voel dat er nog veel meer in zit, als ik maar consequent ben! Geeft een heel goed gevoel zo Haha!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:50

Dat consequente is idd heel moeilijk. Bij mij is het ook nog het probleem dat ik in stap en galop wel een stil been heb, maar in de draf een kloppend onderbeen. Ik weet dat ik het heb, maar ik weet niet goed wat ik er aan moet doen.

Dus dan reageerd je paard in stap en galop goed, ga je draven, stomp je hem weer af...Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:07

worteltje schreef:
Echter na een uurtje is de pret er echt af bij hem het laatste rondje dat ik dan vraag doet die nog wel maar het is dan meer omdat ik het vraag hij is op die moment dan liever lui .
Toch wanneer ik hem een tijdje elke dag goed kan trainen hem voorwaarts houden dan gaat het soepeler en soepeler en gaat het flegmatieke er ook af.
Dus het is echt een kwestie van de training goed onderhouden en dan is het makkelijker rijden voor mij.
Maar de bak is niet elke dag even goed het weer zit ook niet altijd mee dus soms zijn er dagen dat ik niet kan rijden en dan begint het terug helemaal van voor af aan.

Dus in de les hadden we het erover dat ik toch hard moet werken maar dat ik hem al ver heb gekregen.En dat je wel met elk paard kan dressuren alleen dat mensen met een flegmatiek paard die verkopen op de duur hun paard of die geven op.
Er zijn er maar weinigen die zo fanatiek bezig blijven op een flegmatiek paard.
Dus ik trots en tergelijk down.
Want ook ik wil het al wel eens wat makkelijker hebben.
Maar ik verkoop hem nooit hoor.
Maar vergelijk het werk maar met tegen de wind in fietsen op de zwaarste versnelling.

Dus nu vroeg ik me af zijn er mensen hier die hun paardje flegmatiek is maar toch hebben doorgebeten en nu op een verdienstelijke plaats rijden?
OF zijn er flegmatieke kanjers die jullie kennen na al het harde werk?

Enzoja hebben jullie tips?

Citaat:
flegmatiek
[bijvoeglijk naamwoord]

1. zonder zich af te laten leiden, niet gauw van streek
vb:hij is veel flegmatieker dan zijn opgewonden broer

Misschien is wat aanvullende informatie over je situatie toch handig:

Hoe oud is je paard, hoe vaak rij je hem, doe je ook andere dingen met hem: train je hem op de grond (longeren, vrij longeren, vrijheidsdressuur, wandelen enz).
Hoe oud ben je zelf en hoe lang rij je al?

Een aantal mensen dat gereageerd heeft, heeft geen flegmatiek paard maar een lui (gemaakt!) paard. Dat heeft te maken met niet consequent zijn in de training. Met training bedoel ik: je traint je paard (lees: je paard leert van je) op het moment dat je in zijn blikveld bent. Meestal leer je ze een hoop dingen onbewust aan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:19

PeruaansePas. Ik ben het met je eens, maar ik denk dat de meeste flegmatieke paarden van nature ook luier zijn. Tenminste als ik naar mijn eigen kijk. Ik moet wel zeggen dat het al een stuk beter is en ja hij was toen ik hem kreeg net onder het zadel en vrij afgestompt op het been al, dus een ruiterfout. Heb je helemaal gelijk in, maar daaromis het als ruiter ook zo belangrijk om consequent te blijven in je hulpen

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:49

@PeruaansePas: dat citaat is wel slim! Denk idd dat veel mensen het door de war halen (ik zelf ook Bloos ) In deze betekenis valt het nog wel mee met de mate van flegmatiek zijn van mijn paard Lachen

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:49

Citaat is idd slim! Als ik het zo lees is mijn paard inmiddels niet meer flegmatiek, voor zijn blessure echter wel. Hij kan nu ook schrikken van bakkabouters. Het nieuwe schema dat ik met mijn paard hanteer werkt voor hem beter, hopen dat hij ook zo blijft als de tijd van het rijden langer mag worden.

Tja consequent zijn is moeilijk, maar wel erg effectief! Nu nog mijn benen goed stil kunnen houden. Hier heb ik trouwens op andere paarden geen last van, frustrerend. Frusty

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:56

Hey dit komt me bekend voor.
Mijn paard heeft hier ook erg veel last van, 2 keer per week laat ik hem altijd staan maar de dag erna baal ik altijd als een stekker dat hij een rust dag heeft gehad.
Hij heeft ook wel zijn goede dagen, maar over het algemeen is hij altijd traag en slecht aan het been.
Het is een Holsteiner van 181 en is 6 jaar.

Maar hij heeft ook een vreemd karakter hij kan een hele goede les laten zien en dan echt 1 half uur heel geconcentreed zijn, dan slaan de stoppen er door is hij 10 min helemaal van de kaart en gaat vervolgens zo weer door met zijn les als of er iets aan de hand is geweest.
Hij gebruitk dus ook nog eens zijn beetje energie op de verkeerde manier Boos!