paard met een moeilijke valkuil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Re: paard met een moeilijke valkuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:14

lotjj92 schreef:
je hebt gelijk, ik denk dat ik het er met mijn instructise over ga hebben. en dat ik het nog een paar wedstrijden aan kijk. en dat ik daarna de knoop doorhak. of ik ga ervoor. of ik zet er een punt achter. alleen ik vind zulke keuzes heel erg moeilijk

Een aantal wedstrijden (als je bv. 1x per 2 weken rijdt) is denk ik niet genoeg. Je rijdt nu compleet anders door een nieuwe instructrice. Geef haar ook de kans.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:18

mag ik vragen waarom het paard zulke dikke hakken heeft...?

Ik zou een ander paard kopen, als je iig ambities hebt om Z of ZZ te worden....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 14:22

sigrid1182 schreef:
mag ik vragen waarom het paard zulke dikke hakken heeft...?

Ik zou een ander paard kopen, als je iig ambities hebt om Z of ZZ te worden....

dat zijn piephakken, daardoor daalt ze wel in waarde. i kweet niet precies hoe het komt, maar je kunt het laten weghalen. ze heeft er verder totaal geen last van.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:23

lotjj92 schreef:
dat zijn piephakken, daardoor daalt ze wel in waarde. i kweet niet precies hoe het komt, maar je kunt het laten weghalen. ze heeft er verder totaal geen last van.

Weghalen is onzin, kans dat het terugkomt is groot. Kan komen door bv. het slaan tegen muren. Het is puur extra vocht.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 14:28

QuijoSavan schreef:
Je moet voor jezelf een keuze maken. Een datum maken, zoals: Ik hou haar nog 6 maanden aan en zet door, zoals mijn nieuwe instructie motiveert. Rij ik dan bv. in X aantal wedstrijd niet de punten die ik droom of zie ik op videoband geen verschil, ga ik koper zoeken.

Ik heb een eenkennig/hete/zeer stressgevoelige merrie die zichzelf onder het rijden niet tekort doet. Ze zal vooral niet 'even' pijn leiden door zich in alle bochten te wurmen om mee te werken. Ze wil wel, maar niet 'te'.

Ze is nu 8jaar, heb haar nu 4jr, en heb 2jr ong. bij elkaar niet kunnen rijden ivm blessures. Ik ben nu M1 dressuur en kom haar wat 'mindere' bouw tegen; ze heeft goed achterbeen/flexibel genoeg, maar echt een merrie nek, dus zeer veel problemen met oprichting. In training ben ik al wel wat verder, maar elke wedstrijd slaat ze door; achter loodlijn lopen, huppelen, etc. van de stress. Met springen? Pas net 1jr bezig, want het kon gewoon niet door haar gestoorde gedrag om op de hindernis af te vliegen. Nu? Kan 90cm parcours meestal met 1-2 balkjes rondrijden.
Ik zit ook vaak in dubio; wel/niet verkopen..... Al leeftijdsgenoten rijden bv. al Z1 of springen idd ook al leuk L parcours... ik? Ben maar aan het aanmodderen....
Aan de andere kant: Ik leer nog steeds mezelf te begrenzen door niet boos te worden, rustig te blijven, betere oplossingen te vinden en vooral haar karakter te accepteren! Heb nog steeds geen verzorger gevonden die haar nageeflijk rond kan sturen in stap/draf/galop.... Dus zal ik ooit koper vinden die haar beter zal rijden dan mij? (excl. natuurlijk de hogere namen)
Zelfs mijn instructeur vind haar moeilijk te rijden, ook aantal vrienden en een andere instructrice die net zo lang of langer in de paarden zitten als mij kunnen er niet mee overweg....

Wat wil je? Zelf weten dat je het toch goed voor elkaar hebt, of toch de roem van de cijfers en plaatsingen? Als iemand klaagt: 'Probeer maar'.
Dan praten ze wel anders.....

Dus je moet alles goed op rijtje zetten. Evt. periode vast zetten en kijken hoever ze is verbeterd en dan beslissen of toch beter weten dat het eigenlijk wel goed is?

Die van mij hou ik tm/ 2007. Kan ik dan nog geen B-parcours rond komen of M2 proefje neerzetten, ga ik toch denk zoeken naar kopers... Maar wie weet, ga ik iets totaal anders doen; endurance. We zien tegen die tijd wel, maar nu hou ik nog vol....

Weet overigens ook dat Jet Set's ook wat karakter hebben zoals die van mij. Er staat merrie in de buurt en de eigenaar heeft ook veel moeite met rijden ivm karakter.

mijn moeder vond ook dat ik niet overhaast moest besluiten, en dat ik eerst het zomerseizoen moest afmaken en dan moest kijken wat ik wilde gaan doen.

maar soms moet je kiezen om toch een paard te verkopen. en dat geld ook vor jou. ik vind het knap hoe je zo doorzet. want die van mij is opzich een heel lief en willig paard. maar als het even kan probeert ze onder het werk uit te komen. en dat is ook waar ik elke keer tegen aan loop. dat ze zich met vol geweld zich eronder uit drukt, en weigert gehoorzaam te lopen. nadat ik een maand met een halsverlenger heb gereden is dit wel enorm verbeterd. en kan ik eindelijk ontspannender rijden.

ik denk dat ik haar nu in ieder geval nog houd. in ieder geval met de mensen om mij heen ga overleggen of ik dit paard moet houden, of toch een beter en makkelijker paard moet kopen. gewoon benieuwd naar hun mening. omdat er een aantal zijn die mij en mijn paard al vanaf het begin kennen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 14:29

QuijoSavan schreef:
lotjj92 schreef:

Weghalen is onzin, kans dat het terugkomt is groot. Kan komen door bv. het slaan tegen muren. Het is puur extra vocht.

ik weet ook niet precies hoe het zit. ze zeiden toen dat het gekomen is door een te kleine stal.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:09

Ik denk inderdaad dat je gewoon met jezelf moet besluiten dat je bijv. voor de zomervakantie je beslissing weet. Of je gaat door of je stopt.
Ik denk toch dat je uiteindelijk haar beter kan verkopen. Simply is een schat van een paard, echt. Maar ze is lastig, en er zijn weinig meisjes die echt zo graag willen als jou. Jij zet echt altijd door, iedere keer na een dip weer. En tuurlijk, alles valt te halen. Maar ik weet hoe je je voelt. Soms dan zwoeg je maanden lang, voor uiteindelijk een klein beetje vooruitgang. Wat eigenlijk gewoon onder jou willen ligt.
En als je aan de top wilt komen, moet je uiteindelijk toch een paard hebben. Waarbij de bouw, karakter en gangen allemaal mee zitten. Ik denk dat het in jou geval ook zo is. Ik ben benieuwd hoe je volgende wedstrijden gaan.
Simply is op ten duur trouwens wel super veel vooruit gegaan, je hebt haar echt super verbeterd en momenteel loopt hij ook goed (laatste keer in het landje), maar je moet gewoon je gevoel achterna gaan.

xx

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:29

Ik zit/zat denk ik met ongeveer hetzelfde probleem als jij. Op deze moment gaat het vrij goed, de achterhand komt er stillaan beter onder en ze komt vanvoor steeds meer een meer omhoog. Maar ik heb zeker 2/3 jaar telkens dezelfde commentaar gekregen op mijn protocol. Te diep, meer verzameling, meer beheersing, valt op voorhand,... En ik raak de L1 ook maar niet uit.
Ik vond mijn instructrice ook heel goed. Jammer genoeg was ze iets te "braaf". Veel overgangen zijn oke, maar die overgangen moeten wel duidelijk actief gereden zijn anders hebben ze absoluut geen nut. Veel verzamelingen maken is ook goed, maar tijdens die verzameling moet die achterhand wel actief blijven anders heeft het geen nut. Ik besef nu dat ik het laatste jaar pas ECHT ben beginnen rijden, en hoewel ik nu nog maar (wegens omstandigheden) één keer in de week kan trainen lukt het toch véél beter dan toen ik bijna elke dag een uur aan het trainen was. Ik reed vroeger gewoon veel te veel te braaf... (niet dat ik dat toen besefte hoor). Als ik nu een uur gereden heb ben ik toch wel deftig aan het zweten hoor!

eventjes ter vergelijking:
TOEN:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZJUFBMAA

http://www.mijnalbum.nl/Foto=DXJU4LJJ

http://www.mijnalbum.nl/Foto=E8AAKPF8

NU: (maand of twee geleden)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YP4JVY7X

http://www.mijnalbum.nl/Foto=8RRYRDR4

Ik dacht TOEN ook dat haar bouw gewoon niet ideaal was Haha!, ze was te lang, veel te horizontale hals, veel te zwakke achterhand,...
NU denk ik daar anders over..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:43

Je kunt wel een makkelijker paard kopen,maar waarschijnlijk nadat ie een tijdje bij je gestaan heeft,kom je tot dezelfde problemen.Waarom? Omdat het puur rijtechnisch is,je paard werkt graag mee,nu moet jij haar daar nog juist in begeleiden en er is niks aan de hand.Maar ga echt voorwaarts-neerwaarts rijden met het neusje eruit!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:51

Ik denk dat je wel een makkelijker paard kunt kopen en die naar de hogere dressuur kunt rijden in eventjes tijd. Maar ik denk dat je nu meer leert dan dat je een "simpel" paard doorrijd naar de Z. Misschien is andere instructie eens een idee.. gewoon iemand die het probleem anders aanpakt met een nieuwe kijk. Dit wil niet zeggen dat je huidige instructie slecht is maar misschien ben je gewoon aan "verfrissing" toe.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:56

Lovely1 schreef:
Ik denk dat je wel een makkelijker paard kunt kopen en die naar de hogere dressuur kunt rijden in eventjes tijd. Maar ik denk dat je nu meer leert dan dat je een "simpel" paard doorrijd naar de Z. Misschien is andere instructie eens een idee.. gewoon iemand die het probleem anders aanpakt met een nieuwe kijk. Dit wil niet zeggen dat je huidige instructie slecht is maar misschien ben je gewoon aan "verfrissing" toe.

asl je het topic had gelezen, had je gezien dat ik net een nieuwe instructise heb Bloos . dus al een verfrissing gehad heb. het heeft wel iets gewerkt. maar niet 'voldoende'.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:52

Een goede ruiter en instructeur werken eraan om ieder paard te verbeteren naar zijn kunnen. Volgens mij heeft jouw paard van de foto"s af te zien voldoende potentie.Investeer in het verbeteren en leren, je problemen zullen bij ieder paard terug komen tenzij je een paard koopt die goed loopt ondanks......

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:03

themi schreef:
Een goede ruiter en instructeur werken eraan om ieder paard te verbeteren naar zijn kunnen. Volgens mij heeft jouw paard van de foto"s af te zien voldoende potentie.Investeer in het verbeteren en leren, je problemen zullen bij ieder paard terug komen tenzij je een paard koopt die goed loopt ondanks......

Ben ik het mee eens..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:18

QuijoSavan schreef:
lotjj92 schreef:

Ben ik niet met je eens...

Sommige paarden ontwikkelen ook piephakken, omdat de kwaliteit van het spronggewricht de wensen laat, of bij paarden die zwaarder moeten werken dan ze aan kunnen......

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:27

Ik zelf heb een spring gefokt paard met normale basis gangen. Hij is achter ook iets hoger gebouwd en loopt nu Z2 dressuur. Uiteraard is het makkelijker om hoger te komen met een paard die van nature meer aanleg heeft voor dressuur. Maar het is niet zo dat het Z niet te bereiken is je zult inderdaad wel moeten trainen om je paard sterker te maken zodat het haar makkelijker afgaat dat dit tijd kost dat is bij elk paard zo. Of ze nu talent vol zijn of niet je moet elk paard goed trainen. Ik wens je veel succes met je beslissing.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:27

Misschien een domme opmerking maar je zegt dat je instructrise geen tijd heeft om een keertje erop te stappen ;
Kun jij dan niet je paard een keer instappen, dat je instructrise een halfuurtje rijd ( je normale lestijd iig ) en dat jij weer uitstapt. Je kan haar dan toch voor een keertje betalen ? het kan misschien frustrerend zijn dat het haar wel lukt, maar zo kun je wel zien dat het paard het in zich heeft en dat jij er ook mee moet oefenen..?

edit : typo

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 20:50

lotjj92 schreef:

Sommige paarden ontwikkelen ook piephakken, omdat de kwaliteit van het spronggewricht de wensen laat, of bij paarden die zwaarder moeten werken dan ze aan kunnen......

in dit geval komt het omdat het paard in een te kleine stal heeft gestaan

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 20:53

racheltjj schreef:
Misschien een domme opmerking maar je zegt dat je instructrise geen tijd heeft om een keertje erop te stappen ;
Kun jij dan niet je paard een keer instappen, dat je instructrise een halfuurtje rijd ( je normale lestijd iig ) en dat jij weer uitstapt. Je kan haar dan toch voor een keertje betalen ? het kan misschien frustrerend zijn dat het haar wel lukt, maar zo kun je wel zien dat het paard het in zich heeft en dat jij er ook mee moet oefenen..?

edit : typo

misschien een goed idee om het er met haar over te hebben. ik ga deze week zoiezo praten over hoe ik verder ga met simply. of dat ik er toch een punt achter zet

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:01

lotjj92 schreef:
lotjj92 schreef:

in dit geval komt het omdat het paard in een te kleine stal heeft gestaan

ah ok....

je zadel ligt op de fotos in je profiel ook wel erg naar voren...ligt wel erg op de schouders....

niet goed passend zadel kan ook veel problemen geven.....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:04

lotjj92 schreef:
ah ok....

je zadel ligt op de fotos in je profiel ook wel erg naar voren...ligt wel erg op de schouders....

niet goed passend zadel kan ook veel problemen geven.....

ik betwijfel of het aan het zadel ligt, ik heb met 3 verschillende zadels gereden over een lange tijd. en hij gaf bij alle zadels dezelfde problemen. naar mijn idee ligt het zadel goed. niemand waarvan ik les heb gehad heeft ooit gezegd dat het aan mijn zadel zou kunnen liggen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:34

dus je vind dat de fotos in je profiel het zadel goed op je paard ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:38

Als je op de schouder gaat zitten of de schouderspier belemmert kan een paard niet lekker bewegen en dan belemmer je ook het voorbeen.

Je zadelblad moet ongeveer 5 cm achter de schouderspier liggen als je opzadelt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:12

russel schreef:
Als je op de schouder gaat zitten of de schouderspier belemmert kan een paard niet lekker bewegen en dan belemmer je ook het voorbeen.

Je zadelblad moet ongeveer 5 cm achter de schouderspier liggen als je opzadelt.

en als je rijd moet het daar ook blijven liggen......
Bloos

ik wil niet vervelend overkomen op lotjj92, maar ik vind je zadel op fotos in je profiel beslist niet mooi liggen.....doet mij pijn aan mn ogen..... Verdrietig

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 13:12

ik kan hem in vervolg wel wat naar achteren liggen. mar dat zal vast niet de oorzaak zijn van deze problemen!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:16

Nooit heb je commentaar gekregen, Lotte heeft bij verschillende ruiters les gehad, we zijn vorige week nog met haar bij annemarie van der toorn geweest en geen commentaar op het zadel, hij ligt inderdaad iets te ver naar voren. Maar dit zal zeker het probleem zijn.