Rijden op een te kleine pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit_

Re: Rijden op een te kleine pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:14

Ik rij/ reed op een shet van ong 1 m stond ook niet !

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:15

Ik heb een pony ingereden die te klein was voor mij (niet superveel te klein), dat was omdat er niemand anders het wilde doen. Maar heb ook echt alleen een fatsoenlijke stap, draf en galop aangeleerd. Daarna heb ik er alleen nog 1 keertje opgezeten om uit te stappen fftjes

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:55

qua verhouding moet het kloppen,qua gewicht ook

Ben je klein en slank neem een welsh
ben je klein en wat steviger staat eem shet beter

Ben je lang en dun een kwpner ofzo
Ben je lang en steviger vind ik een haflinger en fjord , fries ofzo mooier staan

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:04

Marjo_x schreef:
Ik heb es gehoort dat je schouders niet boven de schoft van je pony/paard mag komen. Dan heb je goede/passende lengte

Dat zou dus betekenen dat ik te groot ben voor mijn pony. Terwijl dit echt nog prima past, sterker nog, ik ben niet eens te lang voor mij pony. Omdat ik eerst altijd op paarden van boven de 1.60 meter reed was het wel even wennen (zowel voor mij als voor de mensen die mij altijd zien rijden), maar te groot/te zwaar/te lang ben ik niet voor hem in elk geval. Knipoog En ja, mijn schouders komen net iets boven zijn schoft uit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:18

Ligt ook heel erg aan de lengte van je benen en je gewicht. Ik vind gewoon dat je past zolang je je pony niet stoort in zn bewegingen (schoppen tegen schouders/knieen of zelfs erger Tong uitsteken ) en gewicht is moeilijk te bepalen, maar weet wel wat ik zelf mooi vind en wat niet

panni199

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 06:17

helemaal mee eens zowel jij als de pony moeten zich vrij kunnen bewegen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:38

Ik rij nu af en toe de shetlander van mn vriendin.
Ik ben zelf 1.64 en die shet is 1.15, oke als ik
zonder zadel rijis het zeker nog 45 cm van de
grond, vandaag voor het eerst met een zadeltje
om.. en komen mijn voeten iets onder uit..
op mn eigen shet van 96 rij ik niet meer.. wel
op mn tinker van 1.56 Knipoog

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:45

Ik heb 9nu niet meer0 op een te kleine pony gereden ik moest hem manieren bij leren. omdat hij steeds steigerde. Bleef die dit doen moest de pony verkocht worden en als dat niet lukte naar de slacht. Nou dan weet ik wel wat ik doe hoor. Ik laat echt niet zo'n beestje naar de slacht gaan omdat hij geen manieren heeft hoor. HEb er 1 jaar lang op gereden en nu is die lekker in de wei met een gelukkige eigenaar die hem nu goed aan kan Haha! nou dat vind ik dan wel een reden om er op te gaan. En zolang de oren nog naar voren waren was het voor mij nog een goed teken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:50

Ik rij op een ijslander omdat dat een geweldig ras is. Ik ben er veel te groot voor, ik ben 1.78 en de ijs is 1.37. Gelukkig is het bij een ijslander wel geaccepteerd dat veel te grote (maar zeker niet te zware) mensen erop rijden Haha!

NikkiHVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:53

Ik heb heel lang op shetlandertjes gereden, maar toen we erg te groot voor werden ben ik ook gewoon gestopt met erop te rijden, ik vind dat zolang je nog lekker kan rijden het goed is. Maar zodra je merkt dat het gewoon niet meer lekker zit of dat je pony er last van heeft zal ik er echt mee stoppen. Dat is leuker voor de pony en voor jou zelf. Vingers aflikken

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:00

Ik vind het egoistisch om op een te kleine pony te gaan rijden.
Paardrij-liefhebbers en geen paarden-liefhebbers

Lengte geeft zeker problemen voor de pony om in evenwicht te lopen.
Neem nou een ladder bijv. Als je die recht omhoog houdt, is hij veel zwaarder, dan wanneer je 'm onder je arm draagt.
En hetzelfde gewicht is nog makkelijker te dragen in je rugzak of verdeeld over 2 tassen.
Je zal door je lengte toch onevenredige belasting krijgen, wat meer risico's geeft voor blessures.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:03

Gelukkig heeft mijn ijslander hier geen last van Haha!

rockyloveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:07

tjah ik weet nooit zo goed of ik te groot voor mijn pony ben, ik zelf vind van niet
maar hier is een foto ( als dit niet de bdoeling is om foto's te plaatsen sorry !) : http://www.mijnalbum.nl/Album=YVSXVFEM
Ik ben de rechter

ben benieuwd

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:13

ikke20 schreef:
ik ben 1,83 en rij op een pony van 1,48. de reden dat ik erop rij is omdat niemand anders het doet(behalve de verzorgster 1x per week) en als ik haar stil zet wordt ze mager en óud'ziet ze het leven niet meer zitten. ik doe voornamelijk buitenritten en af en toe nog wat dresuur dingen

Same here!! haha alleen ben ik de verzorgster en de eigenaresse heeft weinig tijd..
geen lastige dingen ermee willen doen, en ik ben ook niet zwaar. En volgens mij breng ik dr ook niet uit evenwicht, dat zou je dan toch merken... daar zou ik dan wel mee stoppen hoor als ik dat merk.
al ben ik stiekum wel opzoek naar iets groters, maar ja. Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:22

sneeuwpop schreef:
Ik vind het egoistisch om op een te kleine pony te gaan rijden.
Paardrij-liefhebbers en geen paarden-liefhebbers

Lengte geeft zeker problemen voor de pony om in evenwicht te lopen.
Neem nou een ladder bijv. Als je die recht omhoog houdt, is hij veel zwaarder, dan wanneer je 'm onder je arm draagt.
En hetzelfde gewicht is nog makkelijker te dragen in je rugzak of verdeeld over 2 tassen.
Je zal door je lengte toch onevenredige belasting krijgen, wat meer risico's geeft voor blessures.

Ben ik met je eens, maar liever dat ik die pony een paar keer in de week 'reed' om hem de beginselen aan te leren dan dat iemand anders er op was gaan aanklooien (en dat is niet arrogant bedoeld Nagelbijten / Gniffelen )

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:07

Najaa zeg, als de pony er geen last van heeft, dan is er toch niks mis mee?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:19

Ik ben van mening dat als het nog goed voelt je er rustig op kunt rijden.
Als je met je shet door het bos crosst en (okj dat gebeurt natuurlijk best snel en nog wel vaak ook) dat je benen blijven hangen of je door de bak aan het tuffen bent je door de bocht gaat en je raakt grond of de zijkant van de hoefslag het niet leuk meer wordt om te rijden.

Daarbij komt dat de kleinere kinderen minder ervaring en 'kracht' hebben om zo'n eigenwijs bolletje te houden. Ik merk het zelf aan mn buurmeisjes.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:24

Ik heb ook al gemerkt dat je erg vaak als tegenreactie krijgt 'ik ben niet te zwaar' maar da's geen redenering. Hoe langer je bent, hoe meer moeite je pony moet doen om z'n evenwicht te behouden. Dus, een klein, kort ritje kan nog wel, maar van zodra je meer gaat doen moet zo'n pony echt té hard werken. Hij moet op een kort ritje al veel harder werken dan een andere pony, dus ik zou er dan zeker niet lang mee gaan werken Ach gut . Iets kort, niet te intensief kan meestal wel nog. Tenzij de ruiters echt bijna kunnen meewandelen. Scheve mond

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:34

Silenkai schreef:
Ik ben van mening dat als het nog goed voelt je er rustig op kunt rijden.
Als je met je shet door het bos crosst en (okj dat gebeurt natuurlijk best snel en nog wel vaak ook) dat je benen blijven hangen of je door de bak aan het tuffen bent je door de bocht gaat en je raakt grond of de zijkant van de hoefslag het niet leuk meer wordt om te rijden.

Daarbij komt dat de kleinere kinderen minder ervaring en 'kracht' hebben om zo'n eigenwijs bolletje te houden. Ik merk het zelf aan mn buurmeisjes.

Zaterdag hebben ik en mn nicht ook ff lekker gecrosst..
zij op haar quatre horse en ik op haar shet (ik:164, shet:1.15)
enne geloof me dat ze het leuk vond.. oren
naar voor en in rengalop over weilandjes..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:53

Citaat:
Ik heb es gehoort dat je schouders niet boven de schoft van je pony/paard mag komen. Dan heb je goede/passende lengte

Je moet ongeveer 20 centimeter van je lengte afhalen en 20 cm bijtellen.

Bijv.: ik ben 1.63, dus het paard mag 1.43 tot 1.83 stokmaat hebben.
(en dan een beetje kijken met je eigen gezonde verstand wat er past).

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:04

je hebt het ''plaatje'' en je hebt de daadwerkelijke kilos.

voor het ''plaatje'' is de verhouding goed wanneer benen niet onder de pony/paard uitkomen.

maar vergeet niet dat haflingers,fjorden,ijslanders,shetlanders erg sterke ponys zijn die hun hand er echt niet voor om draaien om wat meer kilo's of lengte te dragen.

netjes rijden en kunnen stilzitten en je pony dus niet storen vind ik wel belangrijk.

waar ik wel rekening mee houd is dat de grotere meiden wel in het zadel moeten passen,te groot voor het zade?,dan is het tijd voor een andere pony.

dus meiden van 14 in een 15 inch zadel?
dat vind ik niet kunnen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:38

casanova schreef:
netjes rijden en kunnen stilzitten en je pony dus niet storen vind ik wel belangrijk.

waar ik wel rekening mee houd is dat de grotere meiden wel in het zadel moeten passen,te groot voor het zade?,dan is het tijd voor een andere pony.

dus meiden van 14 in een 15 inch zadel?
dat vind ik niet kunnen.

Helemaal mee akkoord.
En een groter zadel nemen kan niet; want dan past het de pony niet meer.

Verder wil ik nog even reageren op de 'ik heb net gereden met een te kleine pony maar hij vond het wel leuk'-reacties.
Als het is een enkele keer is kan de pony het best leuk vinden, maar op termijn wordt het -hoe je het ook draait of keert- te zwaar voor hem/haar.
Als je uit je pony gegroeid bent, zoek dan gewoon een leuk paardje Lachen

Ikzelf zal gelukkig niet snel last hebben van te kleine pony's met mijn smurfgestalte van 1m50 Tong uitsteken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:41

Het is egoistisch om door te rijden maar ik ken zat mensen die het doen.

pony is het gewend.
pony heeft door de jaren meer leren dragen.
pony dit en pony dat

Zelf vind ik mezelf ook te groot en te zwaar voor mijn pony ondanks ik niet veel merk
Stoppen met rijden dat kan ik nog niet maar ik zorg ervoor dat ik al jaren op hetzelfde gewicht blijft.

Maar op bokt ...staan de tranen soms in mijn ogen

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:47

ik rij ook op een pony die best klein voor mij is (lees : benen zijn te lang) mijn instructrice zegt dat het qua gewicht (58kg) nog goed kan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:48

58 is toch een redelijk gewicht hoor, ligt eraan hoe groot die pony is en wat voor type