Hengst rijden heel anders dan merrie/ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Re: Hengst rijden heel anders dan merrie/ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:21

Anne51 schreef:
nou met stalling/weidegang is het niet zo'n heel groot probleem want die hebben wij thuis maar wij hebben ook 2 merries thuis dus dat moet dan wel appart maar heeft een van jullie een hengst thuis die ook bij merries in de buurt staat...
Want het lijkt mij dat als een hengst nog nooit gedekt heeft dit niet zo'n probleem zal zijn.
Mits hij er natuurlijk niet vlak naast staat Vork

Je kunt je hengst ook bij de merries zetten in de periode dat ze niet hengstig zijn. De vader van mijn pony liep ook altijd bij de merries. 's Zomers is dit natuurlijk anders, dus daarom zou ik er toch een ruintje bij kopen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:23

Dat een hengst heter is is meestal niet waar, vaak zijn ze luier en plakken ze tegen je been.
Ik heb heel veel ervaring met hengsten, en kwa rijden zal mijn mening eerder uitgaan naar een ruin.

Hengsten zijn vaak wel iets minder snel met bokken en omhoogkomen en vrij voorspelbaar (met rijden, op stal moet je wel op losse voorbeentjes enze letten Knipoog ) maar ze hebben ook meer kracht omdat ze zo imponerend willen zijn.

Een onervaren ruiter kan beter niet aan een hengst beginnen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:24

Nimmedor schreef:
Dat een hengst heter is is meestal niet waar, vaak zijn ze luier en plakken ze tegen je been.
Ik heb heel veel ervaring met hengsten, en kwa rijden zal mijn mening eerder uitgaan naar een ruin.

Hengsten zijn vaak wel iets minder snel met bokken en omhoogkomen en vrij voorspelbaar (met rijden, op stal moet je wel op losse voorbeentjes enze letten Knipoog ) maar ze hebben ook meer kracht omdat ze zo imponerend willen zijn.

Een onervaren ruiter kan beter niet aan een hengst beginnen

met minder snel bedoel ik dat de bewegingen minder snel zijn, maar ze doen het wel sneller Haha!

En ze zijn dominant en sneller beledigd

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:25

nielsd schreef:
Djulitaa schreef:
ik zou het niet doen als ik jou was, zoiezo omdat hij erge hengstenstreken zal hebben, de ene misschien meer dan de andere, maar als deze erge heeft dan ben je te laat met castreren want omdat het zo laat is zal hij de hengsten streken blijven houden.

ga gewoon opzoek naar een leuke ruin/merrie die je kunt inrijden, ik zou niet gelijk een hengst pakken maar het uiteindelijke besluit ligt bij jou natuurlijk

Ik heb een dekhengst van 13 laten ruinen en die heeft geen streken??

Knipoog

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:27

Djulitaa schreef:
ik zou het niet doen als ik jou was, zoiezo omdat hij erge hengstenstreken zal hebben, de ene misschien meer dan de andere, maar als deze erge heeft dan ben je te laat met castreren want omdat het zo laat is zal hij de hengsten streken blijven houden.

ga gewoon opzoek naar een leuke ruin/merrie die je kunt inrijden, ik zou niet gelijk een hengst pakken maar het uiteindelijke besluit ligt bij jou natuurlijk

Ik vind dit eigenlijk een beetje kolder Bloos
Ik ken zat hengsten die veeel braver zijn als sommige merries of ruinen!
Het licht allemaal aan de opvoeding die je hengst heeft gehad. Je moet echt concequent zijn met hengsten, nog concequenter als met een ander paard. Wanneer je dit doet, kun je je hengst als het goed is gewoon rijden zonder al te veel problemen.
Maar nogmaals, je moet heel duidelijk zijn naar een hengst toe. Iets niet mogen is iets niet mogen en daarmee uit. Als je hem corrigeerd, moet je dit, naar mijn mening ook goed doen, maar dat is bij all paarden imo.

Mocht je nog vragen hebben, mag je me PBen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:49

winnie03 schreef:
Mij is altijd verteld dat je voor merries beter moet kunnen rijden dan voor hengsten/ruinen... Bij merries moet je vaker een deal sluiten, op een niet-beledigende manier.. Bloos Vrouwen Duivel

Dat werd je dan vast verteld door iemand die zelf zelden tot nooit op een hengst zit.

Denk er aan dat hengsten een veel grotere verantwoordelijkheid meenemen dan merrie's of ruinen. Integenstelling tot merries of ruinen. Hebben de hengsten hun werktuigje nog en deinzen ze er niet voor terug om het te gebruiken Knipoog Wil je elke dag uitkijken wat je paard gaat doen? Ben je bereid om steeds dat gevecht aan te gaan omdat mijnheer weer eens wat bedacht heeft om er onder uit te komen? Heb je zin om op stal áltijd op je hoede te zijn en NOOIT je rug te draaien naar hem? Zowel letterlijk als figuurlijk.

Ook mij mag je altijd pb'en voor ervaringen etc. Knipoog Het staat me nog redelijjk vers in het geheugen hoe het voor mij was om voor het eerst een hengst te hebben Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:37

Maar ze kan hem toch gewoon laten castreren? Ik heb ook redelijk wat hengsten (in)gereden. Mijn ervaring was dat je inderdaad erg consequent moet zijn, maar ik hoefde zeker niet elke dag een gevecht aan te gaan. Waren bijna allemaal gewoon brave paarden, behalve op concours dan werden ze wat imposanter.

Ik heb anderhalf jaar terug mijn laatste hengst zadelmak gemaakt, en sinds een jaar of wat rij ik ook merries maar ik vond de hengsten toch wat makkelijker! Kon je nog eens even gewoon op de plek zetten en dan was 't oke. Mijn merrie is dan hevig beledigd en vind het dan niet leuk meer Knipoog!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:48

WowAmigo; heb je ze ook in puberjaren gehad en als ze zelfzeker worden?

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:29

pharagirlke schreef:

ik rijd hengsten van 3 tot 9 jaar, en ik blijf erbij dat ze -ook al plakken ze vaak tegen je been- veel makkelijker te rijden zijn dan merries. Inderdaad moet je altijd goed opletten, maar merries kunnen ook trutten zijn. Misschien is het verstandiger voor de ts om wat paarden van andere te rijden en/of wat pony's zowel hengsten als ruinen en merries op proef proberen te nemen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:36

Ik denk ook dat dat het verstandigste is amsolusa. Dan kan ze zelf beslissen wat ze het fijnste vinden. Overigens ze zijn wel eerlijker dan merrie's maarja...Hengsten he Knipoog Zoals ik al zei; ze hebben het spellement nog en tja... Lachen Ik weet niet hoeveel ervaring ts heeft, M dressuur/springen zegt niets voor mij. Vandaar mijn reactie Knipoog

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:44

ook ik vind hengsten beter in de omgang dan merries, maar ja lang niet allemaal, t ene paard is het andere niet Knipoog

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:51

er zijn ook hengsten bij waarbij je het helemaal niet in de gaten heb, is dat je dan weet dat hij nog hengst is, maar een vriendinvan mij die haar paard had totaal geen hengsten kuren etc, en leek echt voor 100% een volle ruin, maar had echt z'n balletjes nog

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 06:52

word binnenkorrt wel geruind.. mja...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:28

pharagirlke schreef:

Jazeker! Kwamen als veulen op stal en ik beleerde ze "vanuit de wei" als ze drie waren, meestal gingen ze weg als ze ca. 4 jaar waren, maar heb er ook wel wat langer gereden. Meestal nam ik ze ook een paar keer mee op concours. Het was wel niet mijn stal, maar ik kwam daar dagelijks om de paarden te doen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:37

De ene hengst is de andere niet.
Over het algemeen kan je wel stellen dat je wel even een slag consequenter moet zijn als je met een hengst rijdt, als ie immers z'n eigen ding gaat lopen doen kun je wel flink in de problemen raken. Sommige hengsten zijn thuis, ook tussen de andere paarden schaapmak, en ontpoppen zich op concours ineens tot complete merrie-gekken. Als je dan je brave 'bijna ruintje' gewend bent, en niet weet hoe je met dat brutale gedrag om moet gaan sta je toch mooi te kijken. Een hengst heeft nu eenmaal over het algemeen meer last van z'n hormoontjes dan een ruin, en de meeste merries. Je komt gewoon sneller in de problemen als je zelf als ruiter niet snel/consequent/handig genoeg bent dan met een merrie of ruin, een hengst zal wat sneller de leiding overnemen. De één heeft het daar moeilijker mee dan de ander, ik moet mezelf echt wel eens een schop onder m'n kont geven.
Ik rij zowel hengsten als merries en ruinen (hoewel, heb op 't moment niet één ruin onder 't zadel als ik erover nadenk, 2 merries en 5 hengsten... al zit daar best wel wat bij dat van mij betreft de balletjes er wel af mag Duivel Tong uitsteken Ach gut )
Daarnaast rij ik veel Friezen, en die zijn vaak toch wat nuchterder dan 'normale' rijpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:28

Het staat niet vast dat hengsten gelijk moeilijker zijn. Mijn ervaring is dat ze wel 'uitproberen'. Als je consequent bent gaat het meestal wel goed. Maar als je nog nooit met een hengst omgegaan bent , kun je beter begeleiden vragen, want je weet het nooit Lachen

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:39

bizzybijtje schreef:
Het staat niet vast dat hengsten gelijk moeilijker zijn. Mijn ervaring is dat ze wel 'uitproberen'. Als je consequent bent gaat het meestal wel goed. Maar als je nog nooit met een hengst omgegaan bent , kun je beter begeleiden vragen, want je weet het nooit Lachen

haha dat klopt zeker!
1 hengst krijgt van mij al een tik(je) met de zweep voordat ik opstap, omdat ik weet dat ie kloot met opstappen. het is dus een waarschuwingstikje, maar het helpt goed. als ie zo braaf blijft probeer ik het een keer zonder tikje.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:05

Er zijn altijd uitzonderingen binnen het geslacht dat je kiest. Er zijn hele brave hengsten, hele meegaande merries en draken van ruinen, maar als je die gevallen moet gaan zoeken is toch erg veel werk.
Zodoende kun je beter eerst naar je eigen karakter kijken en wat daar het best bij past.
Een van nature consequent persoon kan vaak prima een hengst hebben.
Een geduldig persoon kan prima een merrie hebben, ongeduldig persoon kan beter geen merrie kopen, van dan raakt de merrie net zo geirriteerd als jij en kom je nergens meer.
Ruinen gaat over het algemeen wel prima, omdat ze wat gelijkmatiger zijn, maar dat moet wel je smaak zijn.

Als je een beetje in deze stereotypen duikt, dan loop je misschien de uitzonderingen mis, maar het maakt het beslissen over een paard een stuk makkelijker.
Alle paarden zijn natuurlijk anders qua karakter, maar in de basis zijn de meesten natuurlijk best te vergelijken. Zoals alle mensen ook anders zijn en dus iets anders vinden over het rijden van een bepaald paard, in de basis is het vooral een vraag van karakters die matchen.
Dus ga eerst goed bij jezelf te raden wat je eigen karakter is en of dat matched met het soort paard dat je wilt rijden, als dat niet zo is, lijkt het me verstandiger om gewoon naar iets anders te zoeken.
Met als voorbeeld dat een hengst bij de een heel anders kan zijn dan bij de ander en als je karakter al niet past bij hengsten, kan het dier van super braaf alsnog naar een draak veranderen hoe goed jij het ook bedoeld. Het gedrag van een dier komt toch meestal wel voort uit het gedrag van het baasje.
(Afgezien van de stalling ed, daar is meestal wel wat op te vinden.)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:32

Verschilt enorm per paard! Moet zeggen dat van alle (dek)hengsten die ik gereden heb (zowel zadelmak maken als op hoger niveau) ik pas één echte rotzak ertussen had. Die was zowel onder de man als in de omgang héél bewust van zijn mannelijkheid. Als je consequent met hengsten omgaat kun je er net als merrie's of ruinen hele fijne paarden aan hebben.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een hengst aangezien ze vaak veel vergevings gezinder zijn dan een merrie en vaak imponerender dan een ruin. Een hengst gaat of maar 30% voor je als ze afgeleid zijn of 200% als je ze voor elkaar hebt en ze op jou geconcentreert zijn. Met veel merrie's moet je vaak voorzichtiger zijn, ze zijn mentaal gevoeliger in de meeste gevallen. Een ruin is veel constanter maar blinkt daarom ook minder snel uit dan een hengst. Tuurlijk is het per paard heel verschillend en zijn er geweldige merrie's en ruinen, net als lastige hengsten.

Een hengst brengt wel meer verantwoording mee. Hoe braaf ze ook kunnen zijn, je moet er altijd rekening mee houden dat het toch een hengst is. Met andere paarden, stalling, weidegang.

Mijn eigen hengst is de grootste knuffel die bestaat maar die is dan ook homo vermoed ik Knipoog

Belangrijkste voorwaarde is dat je begeleiding hebt in de omgang en het rijden van iemand die wél ervaring met hengsten heeft wanneer je die zelf niet hebt.

Mocht het toch niet lukken kun je hem nog altijd laten ruinen. Dat ze de 'hengstenkuren' blijven houden is vaak onzin en puur een kwestie van er goed mee omgaan!

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:36

aerdenhout1 schreef:
Waar je wel rekening mee moet houden is, dat het voor een hengst veel moeilijker is een geschikte plek te vind (stalling, weidegang )
Op wedstrijd de hengstige merrie's, weiland met ergens in de buurt merrie's, enz.

sluit ik mij geheel bij aan>

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:44

Ja het klopt dat hengsten wel eens wat moeilijker kunnen zijn, maar hoe dat komt weet ik niet.
En een tip als je in een groep gaat rijden waar merries bij kunnen zijn:
Als hij dominant is, kan je wel eens op een dekkend paard zitten. Cool

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:39

Ik rij zelf ook op een hengst en ik merk geen verschil.
Sommige kunnen idd moeilijker zijn etc. maar dat ligt ook totaal aan de opvoeding die hij heeft gehad. Die van ons die erg braaf, goed opgevoed en kan gerust bij (hengstige) merrie's lopen in de bak. Eerst vind hij het mooi als hij een merrie bij hem ziet, even brullen en showen, maar dan is het ook gelijk klaar. Sommige dekhengsten kunnen moeilijk zijn als ze merrie's zien, maar die van ons heeft ook wel eens op een merrie even gezeten, maar hij word er niet gekker om.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:52

ik vind dat veel mensen veels te moeilijk doen over hengsten.
tenslotte zijn een groot aantal topsportpaarden hengst.
mijn arabische hengst is nu net 4 en ik heb hem nu ingereden.
een hengst is een leider, wanneer jij dit overneemt is er niets aan de hand.
als de dominantie verhouding duidelijk is kan je alle kanten op.
ik sta op stal met merries en heb hem naast een hengstige merrie gehad. ook rijd ik met merries maar ik ben toch de leider en ik wil dat hij oplet. dan gebeurd dat bij een goed opgevoede hengst ook.
ze zijn imponerender en een mooier aanzien vind ik.
qua omgang en rijden vind ik me hengst fijner als me ruin. hij werkt graag voor me, en tuurlijk spiekt hij eens naar de dames en laat is horen dat hij er is dat is gezond maar hij blijft netjes bij de les.
als een hengst weet dat hij op jou kan vertrouwen als leider, doen ze alles voor je als je ze maar eerlijk en consequent behandeld.
mocht er enige twijfel zijn maakt een hengst hier des te meer misbruik van.
en de band die je met een hengst kan hebben is prachtig.
hij loopt liever voor mij netjes zijn pasjes, omdat ik dat van hem vraag en ik weer trots op me vent kan zijn, dan dat hij zich laat afleiden door een lekker wijf. Haha!
je moet je dus 1 ding afvragen als je aan een hengst wil beginnen:
kan ik hem dat volledige, correcte betrouwbare leiderschap bieden?