Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:43

Ik stap altijd met een krukje op , om de simpelen rede , dat het beter is voor de rug van mijn paard, ze is maar 143 , maar ik hoop nog heel wat jaartjes van haar te genieten en op deze manier ook haar rug goed blijft.

Als ik buiten rij, zoek ik ook een verhoging als het even kan .

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:46

Ik stap ook op met een krukje.Beter voor mijn paard zijn rug en ook voor mijzelf.
Daarnaast kan ik wel zo opstappen als het moet, vooral als ik in het bos wel eens af zou moeten stappen, maar ook alleen als ik geen bank of verhoging kan vinden.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:53

ik stap ook tegenwoordig met een krukje o.i.d op.
vooral omdat ik veel problemen met haar rug e.d. heb gehad.
en je zadel blijft beter liggen.

zonder krukje kom ik er ook wel makkelijk op ze is maar 1.46.
Maar met een opstapje is gewoon beter voor het paard

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:27

ik stap al 15 jaar met een krukje op
Elk paard kun je leren stilstaan en buiten ben ik altijd wel iets tegengekomen wat als opstapje kan dienen: een boomstronk, een hoge stoep, of een droge greppel om het paard in te parkeren. Het is zoveel beter voor het paard, alleen vinden de meeste ruiters het niet stoer.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:37

Opzich best een heel goed idee, opstappen via een krukje. Alleen loop ik altijd de eerste paar honderd meter en stap dan pas op. En als ik in de wei rijdt heb ik geen krukje bij de hand, en rijdt ik zonder beugels dus moet ik springen. Gelukkig spring ik er makkelijk op, ook omdat hij maar 1.42 is. Misschien wel een idee om in de wei een blok of iets te zetten voor het opstijgen. En hoe ik het opstijgen bij buitenritten ga doen? Geen idee eigenlijk, denk maar gewoon 'op de normale' manier.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:53

ik heb een pony dus het is niet nodig, maar als ik een paard zou hebben zou ik het ook wel doen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:57

Ik met een stoel, omdat ik aan de zwaardere kant ben, en ik wil mijn paard niet aan 1 kant overmatig belasten. vandaag de stoel (heb een pony)

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:02

Nog een "krukjesgebruiker" hier Haha!
Paard is groot (ruim 1.72) en ik niet zo licht (en helaas ook niet zo lenig vrees ik Clown ) dus ik vind het gewoon lekker makkelijk zo... En dat het beter is voor zijn rug en mijn zadel is meegenomen en gebruik ik ook als "excuus" als mensen vragen naar het waarom van het krukje, maar al met zo'n bijklank van "kom je d'er anders niet op toch ?"

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:09

ik meld me ook
ben tot 3 weken geleden altijd opgestapt zonder opstapje.
bij de vorige ponys echt nooit aan gedacht eigelijk.
bij nosey had ik in het begin nog wat problemen met opstijgen omdat hij dit erg eng vond
(en vermoedelijk ook pijn had van zn zadel)
na het aanpassen van t zadel en gewenning bij hem ben ik t eens gaan proberen met t opstapje van mn stalgenootje
(zij doet dit al tijden ivm minder belasting voor haar paard)
en ik doe het ook om die reden, nosey vond t eerst heel gek, maar nu snapt hij het helemaal en t gaat super.
zou t ook niet gauw meer anders doen denk ik.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:16

Meld me ook, mijn merrie is ook redelijk aan de maat (1.76) en ben rugpatiënt, dus om mijn rug, de rug van mijn merrie en mijn zadel te sparen probeer ik zoveel mogelijk op te stappen met een krukje (kan wel zonder maar loop daarna krom van mijn rug).

lindabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:23

stap altijd op met krukje oid.
Heeft niets met leeftijd, mankementen, hoogte paard (1.63) te maken.
Is simpelweg beter voor mijn merrie en ook voor mij.
Mijn instructeur vindt het ook niet meer dan normaal.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:08

Ik met het huidige paard wat ik rij wisselend, de ene keer zonder als er niet iets in de buurt is en de andere keer met een opstapje... sommige paarden van andere mensen die het niet kennen zonder...

Als mijn kleine dreumes Knipoog (3 jr en nu al 1.78) straks onder het zadel is ga ik die standaard met krukje opstijgen... dit omdat hij zo groot is en dan de druk van het opstijgen niet zo belastend is

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:07

LinseyDonja schreef:
ik heb een pony dus het is niet nodig, maar als ik een paard zou hebben zou ik het ook wel doen.

Waarom is het bij een pony niet nodig, die heeft toch ook een rug die je gezond wil houden??

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:14

Midgie, je was me voor Knipoog !

Tuurlijk stap ik met een krukje op; beter voor m´n parden en voor het zadel, handiger voor mij Lachen .

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:15

Meestal stap ik op met een voetje of een krukje oid. Beter voor de rug en geen gehang aan het zadel en vind het ook wel makkelijk Haha! ... Haha maar ik kom er ook wel op zonder hulp van ee krukje of voetje

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:34

niet.. ik krijg me paard er maar niet aan gewend, als ik er op sta dan draaid er hij er meteen naar toe, hij wil dat rare ding eerst van dichtbij bekijken. en ja dit blijfd hij elke keer volhouden.

nu stijg ik wel eens van de andere (de verkeerde) kant op. zodat niet alleen de linkerkant belast word.

maar voor manegepaarden vind ik het zeker super! daar word heel wat op gestegen per dag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:13

Ja hoor, vrijwel altijd met krukje of ander opstapje. Is veel beter voor het paard en ook voor je zadel. Voor de hoogte hoef ik het niet te doen, ze is maar 1.50 meter.
Bij een buitenrit zijn er ook altijd wel opstapjes te vinden, je wordt er steeds beter in om ze te zien. Knipoog

ambertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:57

midgie schreef:
LinseyDonja schreef:

Waarom is het bij een pony niet nodig, die heeft toch ook een rug die je gezond wil houden??

nou als je bij een pony er tog makkelijk opkomt, vind ik het idd ook niet nodig.!
op concourse zie ik ook niemand met een krukje opstappen hoor!.
Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:12

Neem maar eens een stukje buigbaar electriciteitsdraad en vorm dat over de schoft en schouderpartij van je paard (voorkant zadel, dus) en kijk eens goed of links en rechts dezelfde vorm hebben. Grote kans dat links veel dikker is dan rechts en dat komt dus van je links opstappen zonder krukje. Ideaal gezien moeten links en rechts perfect spiegelen, maar dat is zeldzaam.

ambertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:15

Ik zal er wel eens opletten.dan zal ik heus niet de enige zijn.! Lachen Waar ik sta met mijn paarden stapt niemand op met een krukje Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:19

Wat let je om een nieuwe trend te introduceren? Haha! Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:22

ambertJ schreef:
[nou als je bij een pony er tog makkelijk opkomt, vind ik het idd ook niet nodig.!
op concourse zie ik ook niemand met een krukje opstappen hoor!.
Knipoog

Heb je het stuk van Dierfysio niet gelezen? Dat klinkt toch wel overtuigend, vind ik. En je kunt je natuurlijk zelf ook wel voorstellen dat het steeds maar aan een kant gaan 'hangen' niet goed is voor een paardenrug, vooral omdat de druk op het moment van opstappen helemaal niet verdeeld wordt.

Het moge duidelijk zijn: hier dus nog een krukjesmens. Niet omdat ik er anders niet opkom, maar op de eerste plaats om de rug van mijn pony te sparen en op de tweede plaats voor mijn zadel.

Ik stap trouwens ook afwisselend van links en rechts op. Ik ben wel benieuwd wie van de krukje's-bokkers hier dat ook doen; ik krijg nl. regelmatig van die verbaasde reacties als: dat kan ik niet, dat is toch heel moeilijk, dat snapt m'n paard niet, waarom zou je? enz.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:27

Helaas heb ik mijn paard iets te goed getraind met dat krukje, zij komt netjes "langszij" zodat ik aan de linkerkant erop kan. Heb het wel eens geprobeert aan de rechterkant, maar ze draait dan meteen bij. Haha!
(ja, ik weet het, dat zou ik toch moeten gaan oefenen.......)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:29

Een vriendin gebruikte altijd een vuilcontainer om op te stappen (ja, zo'n ijzeren met dubbele deksel): zij is 1.55 en haar paard was 1.80! Buiten bleef ze er gewoon opzitten Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:32

Waratje schreef:
Helaas heb ik mijn paard iets te goed getraind met dat krukje, zij komt netjes "langszij" zodat ik aan de linkerkant erop kan. Heb het wel eens geprobeert aan de rechterkant, maar ze draait dan meteen bij. Haha!
(ja, ik weet het, dat zou ik toch moeten gaan oefenen.......)

Ja, die van mij wil ook wel eens omdraaien, maar ze heeft het toch wel aardig door. En gelukkig ben ik (na lang oefenen Knipoog ) zelf tenminste ook niet meer zo'n stijve hark dat ik met van de rechterkant zelfs met krukje nog omhoog moet hijsen met veel moeite, en het positieve krukjes-effect teniet wordt gedaan.