inrijden op 6-jarige leeftijd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FeLaRe

Re: inrijden op 6-jarige leeftijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 03:38

Mijn instructrice en haar ouders rijden hun paarden ook pas rond de 6 jaar in.
Haar ouders rijden grand prix en zij prix st. Georges.
Zij doen dit al jaren zo en die paardjes pakken het allemaal goed op, geen probleem met puberen.

Ik heb toendertijd ( 11 jaar terug) mijn toenmalige merrie op 3 jarige leeftijd ingereden. Op de stal waar ik toen stond reed de stal eigenaar veel paarden in en altijd op 3 jarige leeftijd.Er stonden toen ook meerdere 3 jarigen op stal van andere mensen en die werden ook ingereden. Ik heb dat toendertijd zogedaan, daar ik niet beter wist, dan met 3 jarige leeftijd inrijden.

Nu zoveel jaar verder en meer ervaring rijker had ik mijn merrie niet op die leeftijd ingereden, maar haar nog even lekker laten opgroeien, ze was laat rijp.
Ik heb er geen problemen mee gehad, totaal niet, ik heb het inrijden ook heel rustig aangepakt en ook het rijden het eerste jaar.Deze merrie ging ook door het vuur voor me, maar ik zou nu gewoon 2 jaartjes gewacht hebben bij deze merrie, tot ze meer gegroeid was en mentaal volwassener.

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 03:49

Jonge paarden iets aanleren is wel makkelijker!
maar of het ook beter is? Als het paard nog niet uitgegroeit is kan dit alleen maar slecht zijn,
je ziet vaak nog bij 3 Jarige dat de achter of voorhand nog hoger is!
Als je er dan al op gaat rijden kan ik me voorstellen dat dat niet meer zo snel recht trekt.
En misschien heb ik het fout maar dit is een beetje mijn idee.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 03:55

Bij Ijslanders is het juist niet meer of minder dan normaal dat ze pas rond hun 6-de worden ingereden. Ijslanders zijn pas later rijp, om het maar zo te zeggen. Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 05:11

Ja, ik denk wel dat het zo zit.
Dat veel ruiters ontkennen dat het zo zit, ligt volgens mij vooral aan de houding dat "het nu eenmaal altijd zo gedaan is" (dus zal het wel goed zijn) en ook aan het feit dat ze gewoon niet meer geduld hebben.

Ik heb zelf een 16 jarige Arabier, waarvan ik weet dat hij met 2,5 is ingereden voor de renbaan. Je begint nu al goed te merken aan dat paard dat hij ouder wordt, krijgt last van z'n rug, loopt om de haverklap onregelmatig. Gewoon doodzonde want hij is verder heel mooi gebouwd en atletisch type. Die slijtage had volgens mij niet gehoeven als je dat paard gewoon eerst had laten uitgroeien.

Verder heb ik een Belg die nu 3 jaar oud is. Ik krijg van veel omstanders de reactie, dat ik haar nu toch makkelijk zou kunnen inrijden??? Inderdaad, dat KAN ook. Maar is het ook GOED voor dat paard? Ik wacht daar dus liever mee. Ben wel veel met haar bezig, longeren (ook nog met mate !), grondwerk, gehoorzaamheid, verkeerstraining. En HEEL af en toe zit ik er eens op, om haar te leren dat dat leuk is (ik borstel haar dan vanaf haar rug). Dan stappen we een rondje en dan meteen er weer af. Verder doe ik niets belastends met haar. NB ik ken een aantal Belgen waarmee al heel jong gewerkt is, eentje is ingeslapen omdat hij artrose had met zes jaar oud (gek he .... als je met een 2-jarige Belg rondjes gaat springen), de andere met 10 jaar oud (ook ingereden met 2). Denk er maar eens over na.

Ik denk dat we er toch echt aan moeten denken dat wij er ZELF de oorzaak van zijn dat ons paard eerder versleten zal zijn, alleen maar omdat wij lol willen hebben met paardrijden en niet kunnen wachten tot we erop gaan. Wacht dan tenminste tot zo'n paard 4 of 4,5 is voor je het dier echt belast met rijden, DRAVEN en galopperen. Ik vind zelf een kalm rondje in stap of even stilstaan met gewicht op je rug wel vele malen minder belastend dan een rondje draven.

Tuurlijk zijn er ook wel paarden die jong zijn ingereden en zonder probleem oud worden. Maar daar gaat het niet om! Het gaat om die paarden die WEL problemen krijgen en die er dus de dupe van zijn dat het wel gebeurt.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 05:29

Ik ben voor rustig en met beleid inrijden, dat vind ik het belangrijkste.

Mijn paard heb ik wel licht ingereden op haar derde (erg basic in stap en draf, 2 x per week 10-15 minuten) en na 2,5 maanden is ze in de zomer weer lekker in de wei gegaan. Pas in februari van haar 4e levensjaar ben ik weer begonnen en ze was niets vergeten. Ook trouwens vanaf toen alles in een rustig tempo gedaan en dat bevalt ons na al die jaren, ze is inmiddels 9, nog steeds erg goed.

Maar ja, ik heb 1 paard en geen commerciele belangen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 05:45

Ik heb enige jaren terug een gelderse merrie ingereden die al 6 was. Niks geen problemen mee gehad.
Het paard was wel op keuringen geweest en was voor de fok gebruikt.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:57

Maar ik denk dat je beter een jaar later inrijden.
dan een jaar te vroeg.

Petra_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:01

mijn moederis met Frits op zijn 4de begonnen met
rijden en ik ging er naar een paar maanden ook op
rijden!! we zijn pas laat begonnen omdat hij eerst
heel erg bang was, en we zijn vertrouwen moesten
winnen!! Bloos

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:16

Ligt aan het paard,maar zal wel rond de 3.5 4 jaar liggen.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:15

Ik vind de minimale leeftijd toch echt wel 4/ 4,5 om rustig aan echt te beginnen. Mensen hebben tegenwoordig geen geduld meer, zeker omdat er altijd standaard wordt gezegd dat 3 jaar dé leeftijd is is wordt er ook aangenomen dat het ook daadwerkelijk goed is voor het paard! Dat is dus absoluut niet zo! Zet je dier lekker op de wei met leeftijdsgenootjes laat hem lekker jong zijn en uitgroeien! Tuurlijk kun je met een leeftijd van 3 eens een zadeltje opdoen maar zelf erop gaan??

De opmerking "hij is er klaar voor want hij is al helemaal bijgetrokken en volgroeit" daar irriteer ik me ook mateloos aan alle paarden van 3 zijn niet volgroeit al ziet het er van buiten wél zo uit!
Of het nou een Shetlander is of een KWPNer!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:54

Citaat:
Jonge paarden iets aanleren is wel makkelijker!

Is 5 of 6 jaar oud dan? 30...dat is pas oud.

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:41

Het verschilt (naar mijn mening) heel erg per pony/paard.
Mijn ex-pony werd op zijn derde al ingereden, de pony van mijn vriendin is op zijn zevende voledig free style ingereden en pikte het perfect op en bij bijvoorbeeld IJslanders moet je pas beginnen rond hun vijfde of misschien zelfs wel later ..

Zelf ben ik ervoor toch even dat geduld op te brengen om wat langer te wachtte, het hoeft niet tot zijn achste of zevende te zijn, maar toch zeker wel tot zijn 3,5 of 4de jaar .. Gewoon even kijken hoe het paard of pony het oppikt en reageert .. Bloos

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:54

Ik vind dat met 2 jaar rijden te vroeg is, maar het zadel af en toe opleggen, bitje in, en dan wandelen (korte stukjes) vind ik prima. Zo leer je een paard hier vroeg mee omgaan en associeer je dit niet meteen met rijden of werk maar leert wel met druk in de mond en op het hoofd en op de rug en de buik omgaan. Erop vind ik dan nog te vroeg

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:59

ik denk dat hoe later je inrijdt, hoe beter. dat ze vervelend zijn als ze ouder zijn heeft met respect te maken. als je gewoon al die tijd wel grondwerk hebt gedaan denk ik dat er weinig problemen zullen zijn als je het goed aanpakt met inrijden... ik hoor vaak mensen die hun paard op 2,5 a 3 jarige leeftijd al inrijden. dat vind ik echt niet kunnen. ik heb er zelf 1 van 3, maar zou er nu echt nog niet op gaan zitten. tis nog een baby! lekker veel grondwerk doen is net zo leuk en beter voor je paard. kun je er veel langer plezier van hebben:)

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:00

Carry schreef:
Ik vind dat met 2 jaar rijden te vroeg is, maar het zadel af en toe opleggen, bitje in, en dan wandelen (korte stukjes) vind ik prima. Zo leer je een paard hier vroeg mee omgaan en associeer je dit niet meteen met rijden of werk maar leert wel met druk in de mond en op het hoofd en op de rug en de buik omgaan. Erop vind ik dan nog te vroeg

Op 2 jarige leeftijd hoeft een paard nog geen bit in /zadel op...
Vind ik dus weer veel te vroeg.
Als je daar met een jaartje of 3 a 4(en dan niet vanaf Jan. rekenen maar de daadwerkelijke datum van geboorte Knipoog )mee begint tijd zat.
Wennen aan druk kan op zoveel andere manieren.
2 jarige moet voeten kunnen geven aan smid,vast staan ,meelopen en zo nu en dan een borstel erover kunnen verdragen *punt*

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:07

pompom schreef:
Carry schreef:

Op 2 jarige leeftijd hoeft een paard nog geen bit in /zadel op...
Vind ik dus weer veel te vroeg.
Als je daar met een jaartje of 3 a 4(en dan niet vanaf Jan. rekenen maar de daadwerkelijke datum van geboorte Knipoog )mee begint tijd zat.
Wennen aan druk kan op zoveel andere manieren.
2 jarige moet voeten kunnen geven aan smid,vast staan ,meelopen en zo nu en dan een borstel erover kunnen verdragen *punt*

Dat vind ik dus niet, mijn vriendin bijvoorbeeld heeft nu een veulen 1.5 en als die 2 is gaat ze ong beginnen met zadel, hoofdstel, om te wennen. Dat dier wordt volledig uitgegroeid waarschijnlijk rond de 1.80 m en ze willen dus vroeg beginnen met dit soort dingen. Ze hebben het met een ander paard niet gedaan en dat is echt een drama geworden. Deze accepteerde niets en een paard van 1.80 die steeds op zijn achterbenen staat is ook niet geweldig. Hoe eerder hoe beter hiermee. Ik vind dat hoefjes geven, borstel en meelopen iets is van het eerste levensjaar. Dan wel niet hoefjes voor de smid maar gewoon omdat het erbij hoort. Ik heb net een paar weken oud veulen afgericht met het halster. Dat diertje was o zo schattig maar een echte draak met het in de box zetten (mama staat erin, maar Balou ging er echt niet achteraan) of met in de weide zetten (de paddock is veel interessanter want daar staan de ezels!). Binnen 3 dagen heeft hij het geleerd en het is een zegen. Veel korter werk hebben we nu.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:09

bij ons doen we ongeveer 4 echt erop gaan zitten enzo..daarvoor word er wel aan de longe een zadel op gedaan enzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:27

ZoekStalling schreef:
Ja, ik denk wel dat het zo zit.
Dat veel ruiters ontkennen dat het zo zit, ligt volgens mij vooral aan de houding dat "het nu eenmaal altijd zo gedaan is" (dus zal het wel goed zijn) en ook aan het feit dat ze gewoon niet meer geduld hebben.

En die houding is al fout. Het steeds vroeger beginnen is iets van de laatste paar decennia. Kijk je iets verder terug, dan zie dat alles onder de 4 jaar gewoon veulen heet en dus niet om op te rijden is. De manier van voeren werkt daar ook aan mee. Een 2 jarige ziet er nu door het voer veel volwassener uit dan 20-30 jaar geleden. Dan is het ook heel makkelijk om te denken dat de binnenkant ook volwassen is. Zeker omdat kennis van het sluiten van de groeischijven, skeletrijpheid en de belastbaarheid niet in de standaard verkrijgbare paardenboekjes staat.

Wij noemen nu 20 vaak al oud/pensioen, kijk je naar Xenophon dan zie een levensverwachting van 40-50 jaar. Tot hun dood kunnen presteren niet kan je niet verwachten, maar met die levensverwachting moet je bij oud/pensioen hier toch 30 denken lijkt mij.

Je ziet nu hierdoor ook een beetje een vicieuze cirkel. Paarden zijn snel versleten, dus maar snel gaan rijden zodat je zolang mogelijk kan rijden. En dan zijn ze nog eerder versleten .............

Opatouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:38

Wij zijn steeds begonnen met 3 jaar ;; maar ik ken ook mensen die beginnen met 2 jaar dit vindt ik zelf nog wel te vroeg

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:48

Carry schreef:
Dat vind ik dus niet, mijn vriendin bijvoorbeeld heeft nu een veulen 1.5 en als die 2 is gaat ze ong beginnen met zadel, hoofdstel, om te wennen. Dat dier wordt volledig uitgegroeid waarschijnlijk rond de 1.80 m en ze willen dus vroeg beginnen met dit soort dingen.

Juist bij een joekel moet je geduld hebben...eentje van 1.80 kan wel even duren eer die echt goed aan het werk kan.

Ik persoonlijk vind het vreselijk hoe jong men begint met balasten...zowel lichaamlijk als geestelijk moet een paard uitgroeien.
Ik merk dat mijn tink nu pas echt uitgezwaard is.....hij is een jaartje of 9.
Ook hij is ingereden met 2 jaar maar "gelukkig" was hij onhandelbaar en heeft nog jaren stil gestaan om die reden...

Maar is iedereens eigen feestje...ik laat een volgend paard wel staan mocht ik weten dat hij/zij te jong belast is...
Heb er al genoeg ellende door gezien o.a een anderhalf jarige die vol in het werk gestaan heeft...die is nu op 4 jarige leeftijd versleten Verdrietig

Is trouwens wel raar om mijn naam ineens op te zien duiken als gebruikersnaam(Carry Clown )

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:07

Cars schreef:
Carry schreef:
Dat vind ik dus niet, mijn vriendin bijvoorbeeld heeft nu een veulen 1.5 en als die 2 is gaat ze ong beginnen met zadel, hoofdstel, om te wennen. Dat dier wordt volledig uitgegroeid waarschijnlijk rond de 1.80 m en ze willen dus vroeg beginnen met dit soort dingen.

Juist bij een joekel moet je geduld hebben...eentje van 1.80 kan wel even duren eer die echt goed aan het werk kan.

Ik persoonlijk vind het vreselijk hoe jong men begint met balasten...zowel lichaamlijk als geestelijk moet een paard uitgroeien.
Ik merk dat mijn tink nu pas echt uitgezwaard is.....hij is een jaartje of 9.
Ook hij is ingereden met 2 jaar maar "gelukkig" was hij onhandelbaar en heeft nog jaren stil gestaan om die reden...

Maar is iedereens eigen feestje...ik laat een volgend paard wel staan mocht ik weten dat hij/zij te jong belast is...
Heb er al genoeg ellende door gezien o.a een anderhalf jarige die vol in het werk gestaan heeft...die is nu op 4 jarige leeftijd versleten Verdrietig

Is trouwens wel raar om mijn naam ineens op te zien duiken als gebruikersnaam(Carry Clown )

Ze doen het juist voor de geestelijke gesteldheid. Nu is alles nog erg jong, speelt nog met alles. Ze doen het zadel spelerwijs een paar keertje op (echt niet elke dag) belonen ze, singelen ze rustig aan, hoofdstelletje een keertje in. Gewoon dat het positief is. Pas met een jaar of 3, 3.5 gaan ze beginnen met longeren aan het halster/kaptoom, dan met longeersingel, later longeren met bitje etc etc. Het gaat dus om puur het dier te laten wennen dat er iets in zijn mond ligt en dat hij iets om zijn buik heeft. Het heeft dan nog niets met gewicht te maken.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:09

ik zou rond de 3.5-4 jaar pas echt beginnen met rijden

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:12

Mijn paard is toen ze 6 was pas ingereden, en eigenlijk ben ik daar wel blij om. NAtuurlijk zijn er voordelen voor jong inrijden (ze pakken het vast makkelijker op) maar de rug van het paard is ook veel waard!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:21

Mijn paard was 4 a 4.5 jaar toen ik echt een beetje begon met rijden en dan nog geen eens heel zwaar.

Tegenwoordig hebben de mensen geen geduld meer vind ik, ik kan me wel voorstellen dat de mensen staan te popelen om hun paardje te gaan rijden, maar beter voor het paard is toch even om te wachten.

Tegenwoordig is je paard al oud als hij 15 is, ik kan dat niet begrijpen.
Ik heb een verzorgpony gehad, waar ik op heb leren rijden, toen zij 19 jaar was en daar hebben we nog jaren plezier van gehad en lekker blijven rijden.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:39

Hm, mijn Isa is nu donderdag net een jaar geworden.
Ik zal dus nog wel moeten wachten, maar daar heb ik zeker
geen problemen mee. Laat haar maar lekker jong zijn, en
ravotten in de wei! ze word vanzelf groot. Toch denk ik dat
ik met 2/2.5 toch wel al wat licht grondwerk wil gaan doen.
(Commando's zoals: Stap, Ho, terug) en pas met een jaartje
of drie eens aan de longe doen. Dan zien we wel hoe ze dat
oppakt. Goed? dan gaat wrsl met 3.5 het zadeltje op en longeren
we rustig verder tot alles goed gewend is. En dan met een jaartje
of vier zullen we er eens een "Lichtgewicht" op laten zitten.
(Ik heb een shetlandertje Knipoog)

Zo, nu ik weer wat getypt heb zal ik het maar eens gaan verzenden Lachen