Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Jonge paarden iets aanleren is wel makkelijker!

Carry schreef:Ik vind dat met 2 jaar rijden te vroeg is, maar het zadel af en toe opleggen, bitje in, en dan wandelen (korte stukjes) vind ik prima. Zo leer je een paard hier vroeg mee omgaan en associeer je dit niet meteen met rijden of werk maar leert wel met druk in de mond en op het hoofd en op de rug en de buik omgaan. Erop vind ik dan nog te vroeg
)mee begint tijd zat.pompom schreef:Carry schreef:Ik vind dat met 2 jaar rijden te vroeg is, maar het zadel af en toe opleggen, bitje in, en dan wandelen (korte stukjes) vind ik prima. Zo leer je een paard hier vroeg mee omgaan en associeer je dit niet meteen met rijden of werk maar leert wel met druk in de mond en op het hoofd en op de rug en de buik omgaan. Erop vind ik dan nog te vroeg
Op 2 jarige leeftijd hoeft een paard nog geen bit in /zadel op...
Vind ik dus weer veel te vroeg.
Als je daar met een jaartje of 3 a 4(en dan niet vanaf Jan. rekenen maar de daadwerkelijke datum van geboorte)mee begint tijd zat.
Wennen aan druk kan op zoveel andere manieren.
2 jarige moet voeten kunnen geven aan smid,vast staan ,meelopen en zo nu en dan een borstel erover kunnen verdragen *punt*
ZoekStalling schreef:Ja, ik denk wel dat het zo zit.
Dat veel ruiters ontkennen dat het zo zit, ligt volgens mij vooral aan de houding dat "het nu eenmaal altijd zo gedaan is" (dus zal het wel goed zijn) en ook aan het feit dat ze gewoon niet meer geduld hebben.
Carry schreef:Dat vind ik dus niet, mijn vriendin bijvoorbeeld heeft nu een veulen 1.5 en als die 2 is gaat ze ong beginnen met zadel, hoofdstel, om te wennen. Dat dier wordt volledig uitgegroeid waarschijnlijk rond de 1.80 m en ze willen dus vroeg beginnen met dit soort dingen.
) Cars schreef:Carry schreef:Dat vind ik dus niet, mijn vriendin bijvoorbeeld heeft nu een veulen 1.5 en als die 2 is gaat ze ong beginnen met zadel, hoofdstel, om te wennen. Dat dier wordt volledig uitgegroeid waarschijnlijk rond de 1.80 m en ze willen dus vroeg beginnen met dit soort dingen.
Juist bij een joekel moet je geduld hebben...eentje van 1.80 kan wel even duren eer die echt goed aan het werk kan.
Ik persoonlijk vind het vreselijk hoe jong men begint met balasten...zowel lichaamlijk als geestelijk moet een paard uitgroeien.
Ik merk dat mijn tink nu pas echt uitgezwaard is.....hij is een jaartje of 9.
Ook hij is ingereden met 2 jaar maar "gelukkig" was hij onhandelbaar en heeft nog jaren stil gestaan om die reden...
Maar is iedereens eigen feestje...ik laat een volgend paard wel staan mocht ik weten dat hij/zij te jong belast is...
Heb er al genoeg ellende door gezien o.a een anderhalf jarige die vol in het werk gestaan heeft...die is nu op 4 jarige leeftijd versleten![]()
Is trouwens wel raar om mijn naam ineens op te zien duiken als gebruikersnaam(Carry)
)