Wel of Geen les??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Wel of Geen les??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:15

Ik rijd ook enkel recreatief met mijn paard (op een incidentele manegewedstrijd na), maar blijf lessen volgen. Momenteel rijd ik alleen twee keer in de week met een manegeles mee, maar ik moet nog op zoek naar een privé instructrice, zeker nu de manegelessen tot na de zomer (bijna) alleen de bossen in gaan.

Ik ben van mening dat dat belangrijk is voor de veiligheid en het welzijn van jezelf en je paard. Door te lessen raak je beter op elkaar ingespeeld en heb je veel meer plezier van elkaar.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:17

Wel! Ik rijd wedstrijden, en je bent nooit uitgeleerd.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:20

Ik heb wel les. Omdat ik wedstrijd rijd, maar ook als ik dat niet zou doen, zou ik denk ik wel lessen. Lachen

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:08

heb in totaal zo'n 20x les gehad denk ik. Maar zo gauw ik weer zou kunnen lessen zou ik het zeker doen. Ik vond het heerlijk om te lessen op de manege waar ik werkte. gewoon eens iemand die zei ja zo gaat het goed of probeer dit of dat eens. Nu moet ik me in mijn eentje zien te redden. dat is niet altijd even leuk of prettig.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:19

Les is altijd goed, maar ik denk dat als je een redelijke basis hebt je écht niet iedere week hoeft te lessen. Zeker niet als je puur recreatief rijd. In principe les ik 2 keer per maand 45 min, soms komt het dan zo uit dat er eens 3 weken tussen zitten. Maar dat hoeft dan echt niet te betekens dat ik dan niet vooruit ben gegaan. Daarbij komt natuurlijk wel dat we spiegels in de bak hebben, ik kan dus redelijk wat zien, en check ook wel vaak mijn houding en die van het paard.
Zeker als je geregeld iemand je op film laat zetten kun je bv daar ook heel veel van leren.
Ik heb ook weleens een maand lang 4 keer per week les gehad en ga je wel met sprongen vooruit. Les heeft dus zeker nut en kan erg effectief zijn. Maar ik denk dat om op niveau te blijven en stukje voor stukje te verbeteren, wekelijks les niet noodzakelijk is. Zeker niet als je doel puur recreatief rijden is.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:23

In de tijd dat ik geen les had heb ik zo'n verschrikkelijk houding aangenomen..... Dat is na een jaar les weer beter geworden, maar ik heb er spijt van dat ik niet eerder les heb genomen.

Ik vind het heel belangrijk dat iemand vanaf de grond bekijkt hoe je pony loopt en hoe je erop zit. Los van of je wedstrijden rijdt of niet.

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:24

Ik rij bijna alleen maar lessen. Ik heb geen eigen paard. Soms ga k ook wel eens vrijrijden. Maar ik vind het wel fijn als iemand je tips kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:29

Ook ik vind les een must
elke week niet als je maar recreatief rijd
maar 1 in de 2 weken, desnoods 1x in de maand Lachen
Maar fouten sluipen er zo snel in.

Ook een paard buiten moet over de rug lopen en zijn gewicht niet op de voorhand hebben.
En ook moet een recreatief paard recht lopen.
Doe je dat niet, kan het nu allemaal wel lekker gaan, maar de kans dat het paard er last van gaat krijgen is flink aanwezig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:11

Van mijn 15e t/m mijn 18e had ik een paardenpauze. Daarna ben ik Andrew gaan verzorgen en (recreatief) rijden en heb de eerste paar jaar geen les gehad. Er slopen een heleboel dingen in mijn rijden die ik maar moeilijk af kon leren toen ik later wel weer les nam.

Nu heb ik een hele fijne instructrice, en ook al rijd ik alleen voor mezelf en zou ik geen wedstrijden meer rijden, ik zou toch blijven lessen, gewoon om steeds beter te leren rijden en mijn paard soepeler, sterker en beter aan de hulpen te krijgen.
Rijd je heel vaak, dan is 1x per week mooi, rijd je maar een paar keer per week, dan is elke 2 weken mooi, rijd je nog iets minder vaak, dan zou je toch nog wel elke maand kunnen lessen om het een beetje bij te houden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:15

Ik ben zeker weten voor les! Misschien niet voor iedereen elke week, maar je leert jezelf zo makkelijk foute dingen aan. het is veel makkelijker om die meteen te corrigeren. Ook al loopt je paard alleen in het bos, dan beweegt het nog het steeds als het los is in zijn lijf en als jij goed mee zit. Dus dan heb je net zo goed af en toe les nodig!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:20

Ik heb vroeger zo'n 3 jaar achterelkaar les gehad,en toen kreeg ik m'n 1e eigen pony.
Toen ben ik zo af en toe nog op de manege 'n les gaan volgen,maar dan op een manegepony,want m'n ouders hadden toen geen trailer om m'n eigen mee te nemen.
En toen ben ik er weer een tijd uitgeweest..was even zat van het rondhobbelen op 'n manege pony.

En sinds ik mijn haflinger heb neem ik zo af en toe 's een priveles,om toch wat dingetjes wat bij te spijkeren...
Ik rijd toch vooral recreatief,dus geen wedstrijden .
Maar wil over 'n paar maanden meedoen met de keuring,en dan vind ik 'n lesje zo af en toe wel belangrijk zodat ze mooi gaat lopen enz Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:24

Ik heb 2 keer per week les, omdat ik nog genoeg te leren heb en kleine foutjes er zo in sluipen. Daarnaast leren we zo moeilijkere dingen die op concours weer handig zijn.
Ook als je geen wedstrijden rijd vind ik dat je les moet hebben.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:34

Ik heb afgelopen paasvakantie toevallig voor het eerst sinds 10 jaar weer een keer echt les gehad Bloos .

Daarvoor had ik geen geld en geen mogelijkheid (geen bak, en in het weiland mocht alleen gereden worden als het droog was, en dan is het lastig afspraken maken met een instructrice in dit kikkerlandje). Bovendien vond ik de personen van wie ik daarvoor les had gehad en die ik anderen zag lesgeven niet echt overtuigend, en áls ik les heb, wil ik dat van een goede instructeur.

Nu gaat het ervan afhangen waar ik kom te wonen, hoeveel centen ik overhoud in de maand en waar mijn pony komt te staan.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:51

ik vind dat je les moet nemen, of je hem nou ontspannen vind rijden of niet.
naar mijn mening heeft iedereen les nodig.

Boetiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:35

Ik vind het een beetje onzin, als je tegen je paard praat op een bepaalde toon waarna je iets heb aangeleerd. (Schreeuwen + tik bijv.) zal het wel helpen. Wat ik wel heel onterecht en vervelend vind is dat mensen tegen hun paard schreeuwen terwijl ze zelf de fout begaan. Ik denk dat het voor je paard ook gezelliger is als je een beetje praat. Vooral als je aan het borstelen bent en ook oogcontact hebt.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:40

Ik rijd alleen maar recreatief met mijn verzorgpony, maar kom toch aardig wat problemen tegen, op het gebied van tempo controle, en het ontspannen lopen. M'n verzorgponyis best een heethoofdje, dus een beetje stelling kan ook geen kwaad Haha! Ga nu dan ook les nemen met haar, heb er heel veel zin in, ik weet ook zeker dat het rijden veel prettiger wordt. Dus ik raad eigenlijk wel aan, of je nou alleen maar recreatief rijdt of niet, les nemen is altijd goed!

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:29

Elke ruiter kan nog les krijgen ...
Het is echt nooit verkeerd en warschijnlijk doe je het paard er alleen maar plezier mee..
Want les krijgen is niet alleen om wedstrijden te gaan rijden.
Om je zit te verbeteren en je hulpen te verbeteren enz...

Ik krijg wel les omdat ik het leuk vind en het is leerzaam natuurlijk!
Het gaat alleen maar beter..Ondanks dat het rijden bijna altijd ontspannen is gaat het nog lang niet geweldig.
En ik wil deze zomer ofzoiets beginnen met wedstrijden...Spannnend

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:35

Ik rijd volledig recreatief, helemaal geen wedstrijd ambitie, maar ik les toch iedere week een uur. Je leert jezelf gewoon zó makkelijk dingen aan (handen vastzetten/benen afsteken ga zo maar door) waar je instructrice je op kan wijze!

Ik zou voor les gaan, absoluut ookal heb jezelf het idee dat het prima gaat!

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:41

Ik krijg wel les, het doet me een beter gevoel over mijn rijden en leer ook heel veel mee maar tis opzig best duur als je't zo bekijkt... mijn les duurt dan drie kwartier en tis 20 euro,

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:18

Ik heb wel les. Zoiezo 2x in de week op de club en soms priveles.. Ik vind les wel fijn Haha!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:20

ik les ook, ik rij geen wedstrijden.
ik vind dat iedereen les moet hebben, ik bedoel maar, zelfs anky heeft les Lachen

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:21

ik rij geen wedstrijden maar heb wel les!
soms wel 2 keer per week.

TriesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:33

Ik heb 1 keer in de week les, je bent nooit uitgeleerd.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:35

Zodra ik een eigen paard/pony heb wordt er een keer per week gelest. Gewoonweg omdat het beter voor jou en je paard is.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:37

ik vind les wel belangrijk. Ik heb van mijn 10 e tot mijn 20ste les gehad en daarna ben ik recreatief gaan rijden. Ik redde me prima, stapte overal op en kon ook overal mee weg rijden. Nu heb ik sinds 3 jaar een jong paard gekocht. Toen bleek dat ik mezelf van alles had aangeleerd/verandert had in mijn rijden. Zelf valt t je niet op maar t sluipt er wel in. Nu heb ik wel weer les en dat is soms erg confronterend en zelfs wel eens frustrerend. Maar beetje bij beetje komen we er wel weer met goeie instructie. Iemand ziet toch meer vanaf de grond dan wat jij voelt en doet op t paard. Ik zou dus zeker voor les gaan Haha!