Rengalopje, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

Re: Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:33

ik doe het ook regelmatig, mijn paard vindt het geweldig!
dit ook om te trainen voor de controle voor de sgw. maar ook gewoon omdat we het allebei heerlijk vinden.

tuurlijk is het gevaarlijk, maar paardrijden is toch gevaarlijk. het kan overal gebeuren. dus ja
en ik denk dat je paard in rengalop eerder goed oplet dan is een sukkelende galop, ze tillen de benen echt wel goed op als je zo hard gaat

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:46

Het kan best, mensen vallen ook niet zomaar als ze ineens in het bos gaan sprinten. En je kan net zo goed over de kop vliegen in draf.

*edit: Altijd als ik rengalop wil wil mn pony niet en als ik het niet wil wil ze het wel. Clown

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:52

Ik vind een rengalopje heerlijk, lekker uitwaaien. Ook me paardjes vinde het heerlijk (Zover ik weet) Lachen

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 07:16

tuurlijk kan het gewoon!!
ik zou niet weten waarom niet!
ik doe het altijd als ik in het bos ben! doe altijd een wedstrijdje tegen het paard van een vriendin van mij!
die komt van de renbaan dus kan erg hard! een keer gemeten 60 kilometer per uur, en ze konden nog harder Tong uitsteken
maar ik zie het probleem niet zo om het niet te doen Tong uitsteken ze horen inderdaad gewoon op eigen benen te lopen, en in de bak kun je net zo hard vallen Tong uitsteken

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:40

Eerder deed ik het altijd wel, maar nu niet meer, zeker niet met mijn huidige paard. Hij kan voor zover ik weet helemaal geen rengalop (hij zal het vast kunnen, maar heeft het nog nooit laten zien ook niet in de wei) en dat wil ik graag zo houden. Mijn pony toendertijd ging zó ontzettend hard dat het soms bijna gevaarlijk was, remmen was ook ontzettend moeilijk en op een gegeven moment kon hij op 'crosspaden' alleen nog maar dribbelen. Voor mij dus geen rengalop meer, omdat ik er totaal geen controle over had. Doe mij nu maar een rustig gecontroleerd handgalopje Knipoog
Laatst bijgewerkt door _Marije op 01-05-07 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:42

ik vind dat het kan hoor. Ze doen het in de natuur ook en dan struikelen ze ook niet, en een paard weet heel goed waar hij zjin benen neer moet zetten hoor Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:44

dat kan wel, zorg alleen dat je hem niet volledig losgooit, maar wel aanleuning houdt zodat hij steun kan zoeken op je hand, als het nodig mocht zijn.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:45

Dat kan wel hoor. Als je zeker weet dat je je paard nog onder controle hebt, en hem elk moment terug kan nemen zie ik geen probleem. Lachen

Lielle ; waarom moet hij steun zoeken op je hand? Juist als hij zo hard gaat, kan hij zichzelf makkelijker corrigeren. Zonder dat hij uit balans wordt gehaald.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:52

Ik heb voor een paar weken voor het eerst met mijn paard in rengalop gezeten!
Nou, ik heb hem nog nooit zo erg zien genieten.
Hij vond het geweldig!
Mijn paard is daarbij ook nog blind aan een oog, maar sinds kort kan hij goed op zijn eigen benen lopen.
In rengalop geef ik hem alle vrijheid en sta lekker in de beugels!
Ik hoef maar in het zadel te zitten of hij komt terug!
Zorg welk altijd dat je een kaartje met gegevens bij je hebt of een telefoon, zo kun je hulp bellen indien er iets gebeurd.
Zoals uit de verhalen hierboven kan een drafje ook tot letsel leiden, dus zit daar maar niet overin.
Heel veel rengalopmomenten toegewenst!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:52

Kijk maar eens naar sgw combinaties en renpaarden. Die zoeken allemaal balans in de hand, maar dan ga ik wel uit van een ervaren ruiter met een stille hand. Ik zal nooit in de cross met een losse teugels rijden, ook niet als er geen hindernis meer komt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:54

Kan best hoor, deden wij ook vaak in het bos in drenthe toen we daar nog woonden. Maar alleen op paden waar je er zeker van bent dat er geen kuilen zijn. En waar je niet snel anderen tegenkomt, want het is niet gemakkelijk om je paard snel terug te nemen als ie eenmaal lekker op gang is, zeg maar Tong uitsteken

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:55

als ik zeker weet dat mijn paard het kan zou ik het ook doen..
ik bedoel je paard kan zelfs struikelen in stap..

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:27

Als je pony normaal nooit struikelt en het pad ligt niet vol kuilen, kan je best in volle galop hoor. Ja
Op het strand is meestal het veiligst, aangezien je daar alle putten en stenen ziet liggen waardoor het paard zou kunnen struikelen.
Mijn verzorgpony gaat in galop meestal ook harder dan een normale handgalop en aangezien zij wel vaker struikeld (ze is ook al wat ouder) pas ik wel erg op met waar ik galopeer. Ze is nog nooit echt gestruikeld onder de galop, en dat wil ik graag zo houden. Op het strand laat ik haar wel echt helemaal voluit gaan, dan struikelt ze ook niet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:38

Het ligt eraan wat jij onder rengalop staat, als het echt crossen is waar je hoge snelheiden bij maakt, is het denk ik wel gevaarlijk.
je pony is het niet gewend en kan daardoor sneller struikelen.
dus wel oppassen!

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:32

Ik doe het nooit, maar ik vind dat als je het doet je wel eerst zeker moet zijn dat het een veilig pad is zonder kuilen en weet ik het wat allemaal, kan heel gevaarlijk zijn heb het vaak genoeg met eigen ogen gezien.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:38

mijn paard wil volgens mij niet in rengalop.
zelfs als we lekker gaan en ik geef aan dat hij harder mag,valt het kwartje niet Haha!

ben wel eens in rengalop gegaan,maar dat was omdat hij op hol sloeg..tja,dat was dus niet grappig!
haha,daarna wel trouwens Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:45

marije_ruben schreef:
Eerder deed ik het altijd wel, maar nu niet meer, zeker niet met mijn huidige paard. Hij kan voor zover ik weet helemaal geen rengalop (hij zal het vast kunnen, maar heeft het nog nooit laten zien ook niet in de wei) en dat wil ik graag zo houden. Mijn pony toendertijd ging zó ontzettend hard dat het soms bijna gevaarlijk was, remmen was ook ontzettend moeilijk en op een gegeven moment kon hij op 'crosspaden' alleen nog maar dribbelen. Voor mij dus geen rengalop meer, omdat ik er totaal geen controle over had. Doe mij nu maar een rustig gecontroleerd handgalopje Knipoog

Ik doe met regelmaat mijn paard even zijn benen laten strekken, JUIST om hem rustig te houden in op de rest van de paden in de bossen... Mijne leeft om te rennen en is ook een ex-renpaard.
Ik laat hem ook echt voluit gaan en moedig hem ook nog aan...
Heerlijk vinden we dat.

Wel zorg ik voor een egaal, lang, breed en veilig pad Ja

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:15

zolang het verantwoord blijft
(denk aan het kunnen terugnemen van je pony en de controle er verder over houden)

maar het is toch heerlijk om zo even uit te waaien Lachen

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:20

Ik doe het soms ook welleens is, niet omdat ik het zo geweldig vind.. Haha!
Maar mijn pony vind dat gewoon echt súper en werd er super vrolijk van.
Zelf vind ik het toch wel een beetje eng omdat hij echt hard wil en ik hem dan niet meer zou kunnen stoppen, maar gisteren gingen we in de boomgaard en zat hij achter andere, dan gaat heel heel goed en moet hij wel stoppen en kan hij er niet langs.. Bloos

Ik vind het wel gaaf maar toch wel beetje..... Koe

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:20

Ik heb het gister met een aantal stalgenoten gedaan, prachtig!
Ik fiets bijna dagelijks langs dat pad, en heb er eigenlijk nog nooit gaten in zien zitten. Voor de rest is het vlak en lang.
En tja over de kopslaan kan gebeuren, zolang het tempo maar van jou is en aanleuning hebt kan het paard nog steun bij jou zoeken mocht het struikelen.
En de wei waar ze nu instaat is ook wel onregelmatig, maar daar rennen ze ook in een vlot tempo doorheen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:21

ik laat macho ook wel eens uitrazen
maar alleen als ik weet dat het kan
als het gras hoog is in de berm doe ik dat niet
je weet nooit wat er kan liggen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:23

ik vind ook dat het wel kan Haha! ik cross zo ieder jaar op het bouwland wat ook niet super vlak is! en er is nog nooit wat gebeurt... gewoon een leuke uitlaatklep voor jezelf en je paardje! Pling

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:24

Ik doe het hier alleen op het strand wat erg dicht in te buurt is.
De ruiterpaden hier zijn te onoverzichtelijk en vind ik veel te gevaarlijk.
Hij vind het geweldig, even uitrazen op het strand. Hij is een kruising appaloosa met engels volbloed dus dat wil wel. Maar hij mag alleen als ik het commando geef en niet eerder, anders gaat hij het zelf bepalen.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:25

soleillover schreef:
ik vind dat het moet kunnen. Zolang je zelf goed oplet en er ook voor zorgt dat je pony z'n hoofd erbij houdt...?! En gewoon zorgen dat je echt op veilig terein loopt. (niet een zandpad met gaten enzo)

inderdaad

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:25

Je kan overal over de kop slaan. Kans is natuurlijk groot als je in rengalop gaat, paard hoeft maar 1 been mis te zetten en daar lig je al. Maargoed, dat kan ook in de bak!

Ik ging altijd naar het strand om mn paard flink uit te laten razen. Heerlijk, zo'n galopje met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de duinen!