Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pesade schreef:Ik heb toch andere ervaringen opgedaan. Een serieuze western of dressuur ruiter/amazone/instructeur zal een andere discipline nooit afkraken.
Dressuur ruiters kunnen veel van westernruiters leren met het oog op ontspanning en gehoorzaamheid. Omgedraaid zijn er ook een paar goede zaken door te geven.
Kortom iedere discipline heeft zn goede en minder goede kanten, maar het uitgangspunt (het paard) blijft overal hetzelfde. Iedereen heeft dus meer met elkaar gemeen dan men op het eerste gezicht zou denken.
Urielle schreef:LiSSy schreef:veel engelse ruiters drijven elke pas, bij western drijven ze pas of geven ze pas een beenhulp als ze iets van het paard gedaan willen hebben, voor de rest hangt het been er een beetje bij.
het paard wat ik nu engels rij heb ik ook op die manier afgericht, ik geef eigenlijk nooit been, alleen als ik iets van haar wil (een overgang, een bepaalde oefening oid) en dat werkt heel goed!
Dat kan goed kloppen want dat is ook een dressuur principe.
Lara_Silver schreef:Welke dan? de westernsport heeft namelijk al alles wat de dressuursport ook heeft.

Lara_Silver schreef:Ja dat is dan duidelijk een principe, want irl zie je het helaas vaak genoeg anders...

Romkabouter schreef:Lara_Silver schreef:Ja dat is dan duidelijk een principe, want irl zie je het helaas vaak genoeg anders...
Het lijkt de westernsport wel, want daar zie ik ook regelmatig aardig wat praktijkproblemen om de theorie uit te voeren
).

Lara_Silver schreef:Ja dat is dan duidelijk een principe, want irl zie je het helaas vaak genoeg anders...
nielsd schreef:verafschuwen is een groot woord.
Ik vind alleen de engelse rijstijl niet altijd even prettig (*duikt alvast weg*) van die strakke neusriemen en aansnoerriemen zodat het paard de bek niet kan open doen, zulk soort dingen.
Het is gewoon niet mijn rijstijl.

Citaat:veel engelse ruiters drijven elke pas, bij western drijven ze pas of geven ze pas een beenhulp als ze iets van het paard gedaan willen hebben, voor de rest hangt het been er een beetje bij.
het paard wat ik nu engels rij heb ik ook op die manier afgericht, ik geef eigenlijk nooit been, alleen als ik iets van haar wil (een overgang, een bepaalde oefening oid) en dat werkt heel goed!

Jeskoo schreef:Kan je in je dagelijkse training westernoefeningen afwisselen met dressuuroefeningen. Ik rij dressuur maar zou graag de westernstijl wat dressuur betreft erbij willen betrekken. Kan dat? Of is die combinatie niet te doen voor een paard? Ik denk namelijk dat door die afwisseling mijn dier meer plezier krijgt en losser wordt of zie ik dat verkeerd? Is het het een of het ander?
Jeskoo schreef:Kan je in je dagelijkse training westernoefeningen afwisselen met dressuuroefeningen.

En andersom geldt dat natuurlijk even hard!