Western vs Dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:25

Ik vind dat er in beide disciplines zowel hele goede als hele slechte voorbeelden zijn!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:58

Pesade schreef:
Ik heb toch andere ervaringen opgedaan. Een serieuze western of dressuur ruiter/amazone/instructeur zal een andere discipline nooit afkraken.
Dressuur ruiters kunnen veel van westernruiters leren met het oog op ontspanning en gehoorzaamheid. Omgedraaid zijn er ook een paar goede zaken door te geven.
Kortom iedere discipline heeft zn goede en minder goede kanten, maar het uitgangspunt (het paard) blijft overal hetzelfde. Iedereen heeft dus meer met elkaar gemeen dan men op het eerste gezicht zou denken.

Welke dan? de westernsport heeft namelijk al alles wat de dressuursport ook heeft.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:03

Urielle schreef:
LiSSy schreef:
veel engelse ruiters drijven elke pas, bij western drijven ze pas of geven ze pas een beenhulp als ze iets van het paard gedaan willen hebben, voor de rest hangt het been er een beetje bij.
het paard wat ik nu engels rij heb ik ook op die manier afgericht, ik geef eigenlijk nooit been, alleen als ik iets van haar wil (een overgang, een bepaalde oefening oid) en dat werkt heel goed!

Dat kan goed kloppen want dat is ook een dressuur principe.

Ja dat is dan duidelijk een principe, want irl zie je het helaas vaak genoeg anders...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:15

Lara_Silver schreef:
Welke dan? de westernsport heeft namelijk al alles wat de dressuursport ook heeft.

Ehm, ik heb nog nooit iemand in de westernsport een passage of piaffe zien doen hoor Haha!
En ik kan er nog wel een rijtje opnoemen, dus je verhaal gaat helaas niet op Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:17

Lara_Silver schreef:
Ja dat is dan duidelijk een principe, want irl zie je het helaas vaak genoeg anders...

Het lijkt de westernsport wel, want daar zie ik ook regelmatig aardig wat praktijkproblemen om de theorie uit te voeren Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:48

Bijzonder mooi verwoord Romkabouter, die houden we erin. Haha!
Geldt ook nog eens voor beide (zo niet alle) rijstijlen........

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:39

Romkabouter schreef:
Lara_Silver schreef:

Het lijkt de westernsport wel, want daar zie ik ook regelmatig aardig wat praktijkproblemen om de theorie uit te voeren Tong uitsteken

Ja dat geldt natuurlijk evenwel ook voor de westernsport, hier gebeuren ook dingen die "niet in het boekje staan".
Bij de dressuur hoor je eigelijk (ook in de westernsport) maar je been te gebruiken als je iets nodig hebt van het paard, maar je ziet het vaak genoeg drijven bij iedere pas, dat is in de western wel minder.
En over die piaffe en passage, ik had meer mijn oog op de basis dingen zoals verzameling en aanleuning, niet over de onderdelen, maar idd als je het op die manier gaat bekijken ben ik het wel met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:04

Zelf rijd ik dressuur, maar western lijkt me ook een leuke manier van rijden. Ik heb weleens western lessen zitten kijken (toen mijn paard en ik op een western ranch op vakantie waren) en zag zowel verschillen als overeenkomsten.

Een overeenkomst die ik zelf heb met western, is dat ik in de aanleuning nièt met contact op de teugels rijd, maar met doorhangende teugels. Tijdens onze buitenritten lijken mijn aanwijzingen/vragen soms ook wel op western (heet dat geen neckreining? Blond Haha! ).
In ieder geval hebben we samen een hele ontspannen manier van rijden gevonden. Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:55

Neckrieining is dat je paard de bocht om gaat als je de teugels tegen de hals legt.

@JoviBan, je kan ook met boogjes in de teugel rijden terwijl het paard dan achter de teugel loopt, dus niet voor het been. Western is dus niet gewoon met de teugels los Knipoog
Ik kan natuurlijk niet zien hoe je het bedoeld, daarom zet ik dit er even neer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:00

Had ik het toch goed met de 'neckreining'. Knipoog
En wat 'voor het been' betreft, bedoelen we ook hetzelfde. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:13

Lara_Silver schreef:

Ik denk dat in alle sporten en binnen alle takken van de paardesport de theorie een stuk gemakkelijker is dan de praktijk Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:16

Ja idd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:20

nielsd schreef:
verafschuwen is een groot woord.
Ik vind alleen de engelse rijstijl niet altijd even prettig (*duikt alvast weg*) van die strakke neusriemen en aansnoerriemen zodat het paard de bek niet kan open doen, zulk soort dingen.
Het is gewoon niet mijn rijstijl.

Maar als engelse ruiter gruwel ik daar ook van
die mensen moeten ze direct van het paard trekken Ja

Citaat:
veel engelse ruiters drijven elke pas, bij western drijven ze pas of geven ze pas een beenhulp als ze iets van het paard gedaan willen hebben, voor de rest hangt het been er een beetje bij.
het paard wat ik nu engels rij heb ik ook op die manier afgericht, ik geef eigenlijk nooit been, alleen als ik iets van haar wil (een overgang, een bepaalde oefening oid) en dat werkt heel goed!

Brr, elke pas drijven, daar word je moe van Tong uitsteken

Als je graag een afgestompte knol wil die dan bijv ook eenzijdige beenhulpen niet snapt omdat er altijd iemand zit te porren

nee paard moet zelf blijven lopen, bij verandering meld ik het wel ff aan het paard.

En dat heb ik van dag 1 af aan geleerd.

En met buitenrijden rij ik ook zonder aanleuning
En paard gaat toch harder en komt terug en kan ook nog afdraaien wijken enz Lachen

Denk dat de verschillen minder groot zijn dan gedacht Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:38

Het kan zowel binnen het Engels rijden als het Western net zo ruw of zacht als jezelf wilt.

Na 18 jr engels gereden te hebben rijd ik nu ong 2 jr western, ik vind dat er wel verschillen zijn wbt hulpen en oefeningen.

Maar zowel engelse ruiters als de western ruiters willen allemaal graag een vrolijk ontspannen paard onder het zadel dus zo groot is het verschil nu ook weer niet.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 00:22

Kan je in je dagelijkse training westernoefeningen afwisselen met dressuuroefeningen. Ik rij dressuur maar zou graag de westernstijl wat dressuur betreft erbij willen betrekken. Kan dat? Of is die combinatie niet te doen voor een paard? Ik denk namelijk dat door die afwisseling mijn dier meer plezier krijgt en losser wordt of zie ik dat verkeerd? Is het het een of het ander?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:32

Sinds een jaar sta ik op een stal waar westernlessen gegeven worden, zelf rijd ik engels. Ik heb regelmatig naar de lessen gekeken, er wordt veel basiswerk gedaan, zijn manegeruiters, meeste nog niet zo gevorderd. Imo is de basis van het rijden gelijk, het uiteindelijke doel is anders, maar de verschillen zijn niet levensgroot. Het grootste verschil is nog wel het verschil in de gebruikte zadels en hoofdstellen, al moet ik toegeven dat ik tegenwoordig dressuur rijd zonder neusriem...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:38

Jeskoo schreef:
Kan je in je dagelijkse training westernoefeningen afwisselen met dressuuroefeningen. Ik rij dressuur maar zou graag de westernstijl wat dressuur betreft erbij willen betrekken. Kan dat? Of is die combinatie niet te doen voor een paard? Ik denk namelijk dat door die afwisseling mijn dier meer plezier krijgt en losser wordt of zie ik dat verkeerd? Is het het een of het ander?

Tuurlijk kan dat!
Denk je dat dat paard weet of ie nou western,- of dressuur aan het lopen is? Haha!
Heeft ie geen verschil in hoor!

Ik denk dat veel mensen dénken dat er verschillen zijn maar dat dat vooral komt omdat er vaak appels met peren vergeleken worden. Men vergelijkt een goede westernruiter /-paard met een slechte dressuur'prikker' of/en andersom.
Een goede ruiter is een goede ruiter en datzelfde geldt voor het paard, ongeacht de discipline.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:11

Jeskoo schreef:
Kan je in je dagelijkse training westernoefeningen afwisselen met dressuuroefeningen.

Wat vind jij een dressuuroefening die je graag zou willen doen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:55

Wat ik me eigenlijk wel afvraag over western. Hoe belastend zijn bepaalde oeffeningen voor de gewrichten? Die slidingstops en het spinnen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:36

Net zo belastend als een piroutte of piaffe of passage kan zijn in de dressuur of een pittig springparcours. Maar daarom gebruiken ze voor de western sport ook andere rassen waaronder de quarter horse.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:15

Ik heb jarenlang op een manege dressuur gereden, dus nauwelijks niveau, en daarna op western overgestapt, waarvan al jaren een eigen paard en goede trainers etc.

En op basis-hobbelniveau zijn de verschillen minimaal, al zijn de hulpen soms precies omgekeerd, het doel (je paard netjes ontspannen in de rondte rijden = iig mijn doel) komt overeen.

En in beide sporten zie je vervelende dingen. Dressuurruiters die de teugels veel te strak houden, hun paard insnoeren en om de pas een rotschop met hun sporen geven? Zat westernruiters die dat ook goed kunnen hoor Haha! En andersom geldt dat natuurlijk even hard!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:30

Mijn pony is Western gereden bij de vorige eigenaar (wat ik niet wist toen ik hem kocht) Ik heb altijd al van de Dressuur gehouden en was ook niet van plan om Western met hem te gaan rijden. ten eerste omdat ik al 4 jaar engels aan het rijden was en er bij mij in de buurt geen westernles te volgen is en ten 2e dat tsja hoe zeg je dat ''gewoon niet mijn styl'' sporen met wieltjes, laten galloperen en dan in 1x stil laten staan. neenee niets voor mij. Ik was ook wel blij dat de vriendin van de vorige eigenaar dressuur met hem heb gereden en zelfs 1e met hem is geworden. yeahh er is nog hoop:) haha..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:05

Ik denk dat je dan nog veel van western moet leren want wat jij zegt is absoluut vooroordeel nummer 1 Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:40

Dat denk ik ook ja....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:51

Ik ben het ermee eens dat zowel in de western als dressuursport je uitschieters hebt (positieve en negatieve)
Wat ik vooral een verschil vindt, is de werkhouding van het paard. Een westernpaard heeft wel degelijk aanleuning, maar dan één die meer uitgaat van een aangeleerde zelfhouding.
Ontspannen en toch luisterend naar de ruiter. Verder gaat western meer dan dressuur uit van het principe 'de nulwerking van de hulpen'. Doet het paard wat jij wil, dan stop je met de druk die je gaf. Bij dressuur wordt vaak die druk niet voldoende afgebouwd en is het voor het paard niet altijd duidelijk. Vooral niet met paarden met hele strakke teugels die je zo vaak ziet...