Cursus zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Cursus zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:16

Hoewel het stuk hout waar meneer Teeuwen het over heeft, bij veel paarden die dit soort eigenaren hebben gehad, nog wel de beste oplossing kan zijn Lips are sealed

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:43

Of om bij de eigenaren er een beetje verstand in te rammen........

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:45

Nagelbijten / Gniffelen
( eigenlijk is het vooral dieptriest natuurlijk ).

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:59

Wereldplan Nagelbijten / Gniffelen ...........

Zadelmak maken begint met het hebben van ruitergevoel. Als je dat niet bezit valt het correct (!) zadelmak maken van een paard nog niet mee. Wie heeft deze cursus in godsnaam verzonnen... En vooral: wáár was zijn/haar verstand op dat moment?!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:23

Volgens mij bied Emiel Voest een curcus zadel mak maken aan. (Jonge Paarden Drieluik). Maar zo als het daar op de site beschreven staat leek het mij geen slecht idee.
Denk dat de "kennis" van TS dus een andere curcus in gedachte heeft.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:18

Zadelmak maken leer je door geen enkele cursus, wie die ook geeft. Dat leer je door ervaring! Paardrijden leer je ook niet door een cursus. En dan is zadelmak maken nog eens een vak apart!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:01

ik doe nou al 20 jaar zadelmak maken en ik zit nog echt regelmatig op mijn hoofd te krabben hoe dit varkentje nou weer te wassen....

knappe knul die dat in 2 dagen kan vertellen Lachen Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:51

KiWiKo schreef:
ik doe nou al 20 jaar zadelmak maken en ik zit nog echt regelmatig op mijn hoofd te krabben hoe dit varkentje nou weer te wassen....

knappe knul die dat in 2 dagen kan vertellen Lachen Lachen

Dus ik kan haar naar jou doorsturen als het mislukt? Clown Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:07

Neeheee
Kim moet daar gewoon die cursus gaan doen
Dat jullie daar nu niet opgekomen zijn zeg, kim doet het gewoon al 20 jaar helemaal verkeerd Ja
Als ze daar heen gaat hoeft ze helemaal niet meer achter de oortjes te krabben, alle problemen foetsie Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 09:56

Haha! Haha! Haha!

Net maar even vrijwilligerswerk gedaan, want paardjelief wilde op de NH manier niet het erf af.

Op de LDRD manier was het zo gebeurd. Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:02

Toch geen stuk hout gebruikt Bloos
Haha, ik denk dat zo'n cursus echt een geweldig idee is voor dat persoontje. Je hebt toch wel aangegeven dat ze met dit tempo binnen de kortste keren GP kan starten ROFL

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:10

Haha!

Nee hoor, heb het beestje met geen vinger aangeraakt, dreigen was genoeg Tong uitsteken .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:11

Hee ja, dat lijkt me ook wel wat '2 daagse cursus GP'! ROFL

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:28

Ik dat dat de cursus op zich niet zo verkeerd is. Afhankelijk van het niveau op de cursus kun je waarschijnlijk best het een en ander opsteken, maar wel alleen de theoretische kennis. Ik denk dat je dit meer moet zien als hulpstuk. Hoe moet ik het aanpakken, zijn er betere methodes en ben ik het daarmee eens? Mensen met een beetje verstand in hun hoofd gaan of door op de oude manier, dus met iemand erbij die er voldoende ervaring mee heeft of kiezen voor een cursus en brengen het geleerde in praktijk met een ervaren persoon erbij.

Mensen die zo'n cursus ingaan met het idee hierna kan ik zelfstandig ieder paard zadelmak maken gaan in de fout.

Net als bij een cursus natuurlijk bekappen. Je kunt de hoef na die 2 dagen wel bijhouden, maar je zult toch begeleiding moeten houden en je kunt jezelf absoluut geen professioneel natuurlijk bekapper noemen.

Op die punten gaan mensen de fout in en dat is jammer, want de paarden zijn uiteindelijk de dupe.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:41

Zo'n cursus is niet eens een slecht idee... áls er tenminste wel bij word verteld "Don't try this at home"
Zonder goede begleiding Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:07

Veel commentaar terwijl de inhoud van de cursus niet eens bekend is. Verward
Hier even mijn visie op een dergelijke cursus Knipoog :

Zo'n tweedaagse cursus kan toch hartstikke interessant zijn?!
Ik kan me niet voorstellen dat ze je in twee dagen leren dat je na die twee dagen allerlei paarden zadelmak kunt maken. Want dat kun je niet in twee dagen leren inderdaad.
Maar als het een cursus is waar ze je veel informatie, kennis en adviezen meegeven, hoe stapsgewijs op te bouwen, waar rekening mee te houden, hoe in te spelen op, wellicht veel aandacht voor de aard, gedrag, anatomie en fysiologie van het paard??
Als dit het is, dan is dat volgens mij nooit verkeerd hoor, en kan het best leerzaam zijn.
En bovendien een aanrader voor mensen die hun jonge paard liever uitbesteden en er blind op vertrouwen dat het inrijden allemaal wel goed en paardvriendelijk gebeurt. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:59

Net als met zelf bekappen kun je wel zeggen, niet doen zonder begeleiding
Maar mensen hebben dan een cursus gehad, lijkt simpel, overschatten zichzelf en gaan zelf, alleen aan de slag. Want ze weten er nu zoveel vanaf Ja

En blijkbaar is er vooraf al niet duidelijk dat je dan nog steeds niet zadelmak kunt maken gezien de volgende zin

Citaat:
sterker een vage kennis, die 2 jaar manegelessen heeft gehad en nu al 3 jaar niet meer rijdt, gaat haar jonge paardje na het volgen van deze cursus zelf zadelmak maken

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:48

Zo'n cursus is best een goed idee.

Je moet gewoonvoordat je inschrijft even nadenken: als je serieus denkt na zo'n cursus een paard zadelmak te kunnen maken moet je direct je paard wegbrengen naar een ander die het wel kan.
Hoef je het eerst ook niet te proberen, scheelt een hoop tijd en frustratie!

Of zou dat zo niet werken met die mensen met een bord voor hun hoofd?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:03

Alsof zadel mak maken zo ontzettend ingewikkeld is? Als je gewoon de rust en tijd er voor neemt is het echt niet zo moeilijk en hoef je geen Anky van grunsven te zijn om dit te kunnen. Zorg gewoon dat je een goed iemand op de grond hebt (iemand die nooit los laat) en neem er de tijd voor, ga geen dingen doen waar het paard nog niet aan toe is. Daar gaat het vaak fout. Als je je paard weg brengt zit er vaak een tijds druk achter omdat het gewoon geld kost, dan kun je imo beter het zelf doen en er wat meer tijd voor nemen.

Ik wil echt niet zeggen dat elke malloot maar moet beginnen om een paard te beleren, maar over het algemeen ken je je eigen paard het beste en als het geen ontiegelijk gestoord beest is kan het beleren heel rustig verlopen. Neem nou als voorbeeld mijn paard Visconti. We hebben eerst wat gelongeerd, op een dag het zadel er opgelegd, toen er op gaan zitten, en weg gereden. Was echt niet moeilijk. Ik was toen 15 en had nog nooit eerder een paard beleerd.

En ik denk dat een cursus daar alleen maar goed voor is, mensen die denken dat ze het na 2 cursusen kunnen zonder daarbij goede begeleiding te nemen hebben gewoon niet alles goed op een rij en om daar nou een cursus voor af te kraken? Laten we er maar gewoon van uit gaan dat het merendeel van de mensen een gezond paar hersens heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:08

Ga daar maar niet vanuit, dat gezond stel hersenen
Loop een jaartje mee op een africhtingsstal, dan zul je dat ontdekken
Er komen daar zoveel paarden van de 15 jarige meisjes die dachten dat het niet zo moeilijk was en het allemaal wel kon...

Het is niet moeilijk met goede begeleiding
Dat mist vaak al...

Weet wanneer je paard stil moet staan, maar ook wanneer hijnaar voren moet
Weet je dat niet, ben je daarin niet consequent komen er ongelukken

Verder moet je wel een fijne onafhankelijke zit hebben
5 jaar manege en dan heb je dat niet
je moet mee kunnen gaan met de beweging als een paard eens opzij springt, want een paard kan ondanks veel geduld op de grond, toch schrikken van de onbalans van de ruiter.

Dus nee, als die dingen leer je niet door een theorie cursus, dat is met zeer goede begeleiding langzaam aan leren

Dat eens bij iemand wel goed gaat, is meer beginnersgeluk dan wijsheid
Het is jammer dat een paard bang word van de ruiter door domme fouten
of een paard weet dat hij de ruiter eraf kan krijgen, door domme fouten...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:22

Volgens mij is het gebrek aan zelfkennis en zelfkritiek hier het grootste probleem. Als je niet kan inzien dat als je zelf je paard niet in de hand hebt op het erf of bij de smid je ZEKER niet er aan toe bent om hem te beleren. Hoeveel cursusjes je daar ook tegen aan gooit.
LDRD, had je niet enorm de neiging om haar uit te lachten toen ze haar paard niet het erf afkreeg ondanks haar 2-daagse cursus NH? Clown Dat ze niet de leidersrol had t.o.v. haar paard.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:23

tja, je moet natuurlijk wel kunnen rijden. Maar dat leek me logisch en heb ik even niet vermeld in mijn tekst. Meegaan met het paard moet je altijd, of je een paard nu aan het beleren bent of niet. Ik bedoel als ik achter in het zadel neer zal ploffen dan gaat mijn paard ook op de hobbel, en een jong paard spat waarschijnlijk uit elkaar.

Er worden hier regelmatig paarden beleerd (niet daar mij hoor, had het naar één keer wel gezien Clown ) en er is hier nog nooit een paard geweest die ging bokken of wat dan ook. Gewoon omdat paarden hier de tijd krijgen om zich te ontwikkelen en niet persé rond die datum klaar moeten zijn. En begeleiding daarin is uiterraad heel belangerijk.

Maar goed, als ik dan verhalen van mijn moeder hoor dat die op haar 12de begon met paarden zadelmak maken. Dan zijn de tijden toch wel veranderd Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:27

98 van de honderd bokken idd niet.
Dat was op de stallen waar ik reed ook niet.

Maar ga je bijv knijpen met je benen omdat je het spannend vind, zie je ineens bij paarden die bijv 2 maanden braaf onder het zadel zijn en zo bij verkoop gereden worden, ineens een heel ander paard te voorzijn komen.
Zo'n ruiter is niet eens toe aan een al net ingereden paard, hoe denk je dat dat zou gaan als die dat zelf hadden gedaan?

idd Evelijn
mensen overschatten heel snel hun kunde en daar gaat het fout
Denken onafhankelijk te zitten (en dan heb ik het niet eens over zadelbonkers)
Maar als een paard ineens ff flink aanzet om aan te draven, want zoiets doen jonge paarden wel eens.
Eerst ff geen reactie op je stem en dan ineens royaal aan spurten, dan mag je niet in de mond hangen, flink achter de beweging zijn.
Het ene paard geeft daar geen donder om, de ander gaat aan de kletter.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:31

Maar wat als je dan net dat ene paard hebt wat ook na een hoop geduld en tijd toch nog begint te bokken als er iemand op zijn rug gaat zitten??? Ookal leek ie nog zo braaf?
Daar zit je dan met je twee-daagse cursus!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:32

Visconti schreef:
tja, je moet natuurlijk wel kunnen rijden. Maar dat leek me logisch en heb ik even niet vermeld in mijn tekst. Meegaan met het paard moet je altijd, of je een paard nu aan het beleren bent of niet. Ik bedoel als ik achter in het zadel neer zal ploffen dan gaat mijn paard ook op de hobbel, en een jong paard spat waarschijnlijk uit elkaar.

Er worden hier regelmatig paarden beleerd (niet daar mij hoor, had het naar één keer wel gezien Clown ) en er is hier nog nooit een paard geweest die ging bokken of wat dan ook. Gewoon omdat paarden hier de tijd krijgen om zich te ontwikkelen en niet persé rond die datum klaar moeten zijn. En begeleiding daarin is uiterraad heel belangerijk.

Maar goed, als ik dan verhalen van mijn moeder hoor dat die op haar 12de begon met paarden zadelmak maken. Dan zijn de tijden toch wel veranderd Vork

En vooral de paarden zijn veranderd.
Vroeger had je nog niet zoveel rillerige snelle jelles!