Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

creool schreef:Ik rijd nooit met ZEEP![]()

Ezter schreef:Ik begin zelf op een jong paard altijd met een zweep in mijn hand. Niet om hem te slaan, sterker ik gebruik hem zelden. Maar stel nou dat zo'n jong dier ineens denkt, van hee, eigenlijk vind ik het niet zo leuk meer. En hij gaat, bijvoorbeeld, recht overeind staan. Kijk en dan gaat de zweep erover. En dan ben ik heel blij dat ik die toevallig in de hand heb. Want met die niet bevestigde beenhulpen begin je dan heus niets.
En zo ook wat betreft de sporen. Als ik meerdere paarden achter elkaar rijdt, trek ik echt niet iedere keer mijn sporen uit en aan. Dat je ze aan hebt wil niet zeggen dat je ze gebruikt!! Ik durf gerust met sporen op een jong of heet paard te gaan zitten, raak hem er immers niet mee als het niet nodig is.
Misschien heb je gelijk hoor, het kan best. Misschien wordt deze pony wel alleen op zweep en sporen gereden, en wordt het een beetje een taaie, slecht aan de hulpen staande pony. Maar kijk eens verder, denk er eens over na, en besef dat er ook andere mogelijkheden zijn!
creool schreef:Ik rijd nooit met ZEEP![]()
erleyne schreef:Cassidy schreef:Sporen dragen te paard is niet erg, als je maar weet waar je mee bezig bent. Als je goed rijdt en niet per ongeluk prikt, maakt het niet uit of je ze draagt of niet.
Inderdaad, ik vind dat TS wel een beetje voorbarige conclusies trekt van een paar foto's.
Wilawander schreef:Vindt het ook knap dat je dat aan 3 foto's kunt zien. Ik zal nooit op een jong paard gaan zitten zonder zweep. in sommige gevallen kan je maar wat blij zijn dat je hem hebt. Als een jong paard netjes onder het zadel loopt dan heb ik niks tegen op sporen mits goed en coorect gebruikt. Je gebruikt ze immers alleen als het nodig is. Kan je met de sporen niet van je paard afblijven. laat ze dan lekker in de kast hangen (ook met een ouder paard) dan ben je daar nog niet aan toe. Heeft dus meer met de ruiter als met het paard te maken.