3-jarige pony met sporen en zeep rijden????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esziiY

Re: 3-jarige pony met sporen en zeep rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:56

Door een foto met dat soort hulpmiddelen kun je natuurlijk niet meteen stellen dat ze hop hop even willen beleren en dan verkopen. Het zou zo kunnen zijn, maar dit vind ik een beetje bevooroordeeld!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:59

ik rijd mijn paard altijd met zweep eigenlijk. Ook toen de vorige net onder het zadel was. Sporen komen pas tegen de tijd dat ik ze nodig heb, om hulpen te verfijnen en oefeningen beter uit te voeren enz.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:57

Ik heb mijn pony ook ingereden met sporen én zweep...Simpel omdat het echt nodig was!
Ik gebruikte de sporen zo min mogelijk tijdens het rijden maar ze werden me zeker aangeraden.
Nu rijdt ik hem haast nooit meer met sporen omdat ie gwn te goed reageerd op de druk van mijn been dus zo erg zal het gebruik van sporen én zweep in zijn jonge jaren niet zijn geweest Haha!
Maar ik denk dat het ook wat verschilt van paard tot paard.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:12

creool schreef:
Ik rijd nooit met ZEEP Knipoog Clown

Ook niet met desinfecterendezeep? Die heb je namelijk in leuke kleurtjes, groen, wit en geel enzo.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:35

Vindt het ook knap dat je dat aan 3 foto's kunt zien. Ik zal nooit op een jong paard gaan zitten zonder zweep. in sommige gevallen kan je maar wat blij zijn dat je hem hebt. Als een jong paard netjes onder het zadel loopt dan heb ik niks tegen op sporen mits goed en coorect gebruikt. Je gebruikt ze immers alleen als het nodig is. Kan je met de sporen niet van je paard afblijven. laat ze dan lekker in de kast hangen (ook met een ouder paard) dan ben je daar nog niet aan toe. Heeft dus meer met de ruiter als met het paard te maken.

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:38

als je een jonge pony hebt . ( weet er alles van heb er zelf 2 beleerd )
is het soms nodig om wat extra hulp te hebben bv met een zweep ! maar met sporen en zweep vind ik een beetje overdreven maar jonge pony's net onder het zadel zijn of heel druk of heeel rustig vandaar denk ik !

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:24

Ik ben nu met mijn 3e paard bezig met inrijden. En zowel mijn fjord, belgische trekpaard en warmbloed heb ik niet met sporen en zweep ingereden. Ze moeten maar reageren op mijn been. En alle 3 waren ze heel fijn te rijden zonder zweep en sporen. Maar opzich vind ik een zweepje niet verkeerd. Alleen vind ik het heel rot rijden. Je hebt toch minder bewegingsvrijheid met je hand. En ik wil mijn hand zeker in het begin veel van de hals afhouden (overdreven sturen) als ik een bocht door wil en met een zweepje gaat dat zo moeilijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:10

PP-->RT-D Lachen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:57

Ik ben het hier ook niet mee eens, ik rij mijn net vier jarige pony ook met sporen. Dit doe ik gewoon omdat ik al verder met hem ben, ik gebruik ze meestal niet maar als hij toch niet luisteren wil naar mijn hulpen heb ik ze altijd nog. Een zweep vind ik zelf lastig, en daar word hij heel druk van en dus zijn sporen voor mij de ideale oplossing.

Dat er met sporen en zweep word gereden bij een drie jarige pony maakt niet veel uit, vind ik.
De sporen hoeven niet worden gebruikt, je kan niks bewijzen. De zweep kan zijn voor evenwichtig/extra hand zoals hierboven al werd gezegt.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:38

2 hulpmiddelen zijn wel erg overdreven bij zo'n jong ding!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:39

hangt ervanaf hoe deze hulpmiddelen gebruikt worden

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:29

Ezter schreef:
Ik begin zelf op een jong paard altijd met een zweep in mijn hand. Niet om hem te slaan, sterker ik gebruik hem zelden. Maar stel nou dat zo'n jong dier ineens denkt, van hee, eigenlijk vind ik het niet zo leuk meer. En hij gaat, bijvoorbeeld, recht overeind staan. Kijk en dan gaat de zweep erover. En dan ben ik heel blij dat ik die toevallig in de hand heb. Want met die niet bevestigde beenhulpen begin je dan heus niets.
En zo ook wat betreft de sporen. Als ik meerdere paarden achter elkaar rijdt, trek ik echt niet iedere keer mijn sporen uit en aan. Dat je ze aan hebt wil niet zeggen dat je ze gebruikt!! Ik durf gerust met sporen op een jong of heet paard te gaan zitten, raak hem er immers niet mee als het niet nodig is.

Misschien heb je gelijk hoor, het kan best. Misschien wordt deze pony wel alleen op zweep en sporen gereden, en wordt het een beetje een taaie, slecht aan de hulpen staande pony. Maar kijk eens verder, denk er eens over na, en besef dat er ook andere mogelijkheden zijn!

Mee eens... als je met sporen kunt rijden kun je dat zeker wel doen! alleen is het dan jammer dat er zat zijn die niet weten hoe je met sporen moet rijden..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:22

creool schreef:
Ik rijd nooit met ZEEP Knipoog Clown

Ik ook niet.... Daar ga ik mee in bad Clown

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:48

erleyne schreef:
Cassidy schreef:
Sporen dragen te paard is niet erg, als je maar weet waar je mee bezig bent. Als je goed rijdt en niet per ongeluk prikt, maakt het niet uit of je ze draagt of niet.

Inderdaad, ik vind dat TS wel een beetje voorbarige conclusies trekt van een paar foto's.

Ik heb inderdaad maar een paar foto's gezien, en de adverteerder gesproken via de mail, en die vertelde me dat ze geen tijd had om de sporen af te doen.. Ik kon aan alles zien dat dit ecen vlug vlug moest vandaar mijn reactie...

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:49

Wilawander schreef:
Vindt het ook knap dat je dat aan 3 foto's kunt zien. Ik zal nooit op een jong paard gaan zitten zonder zweep. in sommige gevallen kan je maar wat blij zijn dat je hem hebt. Als een jong paard netjes onder het zadel loopt dan heb ik niks tegen op sporen mits goed en coorect gebruikt. Je gebruikt ze immers alleen als het nodig is. Kan je met de sporen niet van je paard afblijven. laat ze dan lekker in de kast hangen (ook met een ouder paard) dan ben je daar nog niet aan toe. Heeft dus meer met de ruiter als met het paard te maken.

Ieder zijn mening, ik vind het niet kunnen.. Anderen wel, en daar laten we het maar lekker bij..
Ik heb hier gewoon slechte ervaringen mee..

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:52

Ik vindt het niet overdreven, je kan niet weten hoe de pony is of de ruiter rijdt.

Je kan wel een zweep in je hand hebben maar em niet gebruiken, zo ook met sporen.