Wanneer ben je te groot voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

Re: Wanneer ben je te groot voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:38

als je je paard in de weg zit

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:46

runningkawa schreef:
Als je zelf vind dat het rijden niet prettig gaat
te lang zegt niets over gewicht, dus het paard hoeft er geen last van te hebben

Oei dat is een hele gevaarlijke uitspraak runningkawa!
Kijk alleen maar eens naar al de 14,15 jarige shetlandrijders die het rijden nog heerlijk vinden gaan, maar er toch echt veel en veel te lang voor zijn!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:05

Haha, daar heb je inderdaad gelijk in aerdenhout1!! Ik zie mij als 15-jarige met mijn 1.82m al op een shetlander zitten!! *grijns*

MirandaBrehm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:21

als de combinatie er niet uit ziet, want het gaat m het plaatje om te zien

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:35

Zo te zien heeft iedereen wel weer een beetje z'n eigen idee over het te groot zijn. Bijzonder, dat we met verschillende maten meten over hetzelfde.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:38

als je voeten onder de knieen van het paard komen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:28

als het totaal plaatje inderdaad niet past.. en je voeten ver eronder uisteken daar ebn ik het mee eens.. het hoeft dan niet te zijn dat je te zwaar bent.!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:34

MyrtheJ schreef:
Wanneer je over de 20% gewichtssgrens komt, dat wil zeggen dat als jij zo ongeveer 1/5 deel van het lichaamsgewicht van je paard weegt, je te zwaar bent. Je bent te lang als je bovenlichaam er zo ver bovenuit steekt en je voeten er zover onderuit steken, dat het paard er hinder van heeft en daardoor uit balans raakt. Dit geld ook als je te zwaar bent. Als je paard uit balans raakt krijgt hij overbelasting en daardoor ontstaan veel kwaaltjes en pijntjes.... kortom het is gewoon niet goed voor je paard.

Die 20% grens wordt trouwens nog minder als het paardje overgewicht heeft....

Even mezelf als voorbeeldje;
Ik rijd met mijn 1.58m ook op een vrij stevige welsh van 1.28 cm, maar ik weeg maar 48 kg. Zij weegt 330 kg. 330 kg : 5 = 66 kg. Dat zou ze maximaal dus mogen dragen volgens de 20% grens. Alleen ben ik ook al bestwel lang, dus ik heb voor mezelf de grens gezet op zo'n 58 kg.

Maar het hangt er ook vanaf hoe intensief je rijdt, in welke conditie je pony is, de leeftijd en nog meer van dat soort factoren!

Er is trouwens een centraal topic voor. viewtopic.php?f=75&t=698795&hilit=Centraal+ben+ik+te+groot%2Fzwaar+voor+mijn+pony
Hier ga ik in mee.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:45

Ik ben eigenlijk ook te groot voor mijn verzorgpony, maar qua gewicht kan het nog makkelijk. Ze gaat er nog zonder moeite vandoor, dus dan zal het nog wel meevallen Clown Mijn pootjes hangen echter wel onder de buik, en zeker zonder zadel is het echt een beetje teveel van het goede :/ Mja, het totaalplaatje klopt idd niet meer zo, maar ik vind haar zo lief dat ik geen andere verzorgpony zou willen Bloos

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:47

Ik vind dat een paard waar je echt wedstrijden enzo mee rijd goed moet passen bij je. Je benen dus niet een kilometer onder de buik vandaan enzo Tong uitsteken
maar als je een shetlander ofzo heb waar je tog alleen recreatie mee rijdt vind ik het niet zo heel erg dat je benen eenstuk uit steken.. Tenzei!! het je pony belast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:08

Newsflash: als je benen een heel stuk uitsteken, belast je je pony sowieso.
@ Narya: als je haar zo lef vindt, wil je haar toch niet overbelasten? je kunt ook andere dingen doen als rijden, en als jij het gevoel hebt dat dat je te groot voor haar bent, lijkt het mij wijs om niet meer te rijden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:41

Ik overbelast haar niet hoor. Ik weeg nog geen 55 kg, dus dat kan ze prima hebben. Er rijden wel eens mensen op haar die nog veel meer wegen, en dat gaat ook allemaal nog. Qua lengte past het niet meer zo goed, maar qua gewicht wel hoor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:06

Als je tijdens het springen moet oppassen dat je niet met je eigen voeten de balken eraf tikt weet je wel dat je te lang bent dacht ik zo Haha! Knipoog

p.s. Deze opmerking vooral niet te serieus nemen Clown Knipoog

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:06

Malibu_ schreef:
Ja maar ja, mensen met lange benen? Hele lange benen? Wat voor paard moeten die dan? Haha!

Dan nemen ze een Shire die worden groot hahah Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:10

aerdenhout1 schreef:
runningkawa schreef:

Kijk alleen maar eens naar al de 14,15 jarige shetlandrijders die het rijden nog heerlijk vinden gaan, maar er toch echt veel en veel te lang voor zijn!

Ja dat is waar
Ff niet gedacht aan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is...

Kan me dan ook nooit voorstellen dat mensen zeggen dat rijden zo fijn kan zijn..maar ja als je niks anders gewend bent of perse moet rijden oid...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:12

Je bent pas te groot als je mee kunt steppen Haha!

Verder zal je houding er toch echt onder gaan lijden als je zelf te groot voor een pony bent, maar als je zelf vindt dat het goed gaat, dan is dat toch goed zo?

Voor al die shetjes die door 14 jarigen nog aan het werk gezet worden is het alleen maar fijn dat ze aan het werk gaan en blijven....

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:55

aerdenhout1 schreef:
runningkawa schreef:

Ik geef jullie allebei gelijk Knipoog Ik moet heeel erg af en toe op de manege op een pony rijden waar ik voor mijn gevoel net iets te groot voor ben. Hij rijd naar mijn zin namelijk niet meer zo lekker als toen ik nog wat kleiner was.
Ik vind dat je als je lang bent niet meer op kleine pony's moet rijden, dan kan je nog maar weinig wegen, maar als je heel lang bent is het voor een pony ook zwaar. En het ziet er natuurlijk niet zo netjes uit als je met je voeten er onderuit bungeld Knipoog

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:55

Wat vinden jullie dan van die grote volwassenen op ijslanders?

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:57

Esperanca schreef:
Malibu_ schreef:
Ja maar ja, mensen met lange benen? Hele lange benen? Wat voor paard moeten die dan? Haha!

Een groot paard? Clown

Met een hele dikke buik Haha!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:00

je bent te groot als je met je paard of pony mee kan lopen. hihih
nee hoor geintje ik vindt dat je te groot bent als het gewoon niet meer pst en er een te groot verschil inzit van de schofthoogte en je lichaamslengte. je bent echt te groot als je 30 cm groter bent als je pony's schofthoogte Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:15

Ben ik met je eens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:28

Ciaraaa schreef:
je bent te groot als je met je paard of pony mee kan lopen. hihih
nee hoor geintje ik vindt dat je te groot bent als het gewoon niet meer pst en er een te groot verschil inzit van de schofthoogte en je lichaamslengte. je bent echt te groot als je 30 cm groter bent als je pony's schofthoogte Lachen

Haha, dan moeten minstens 90% van alle ruiters hier (mijzelf inclusief) stoppen met rijden ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:02

Dat is dan iets om over na te denken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 01:15

Ha, ben jij altijd zo droog? Yslanders worden hier al een millenium door volwassenen gereden en gaan langer mee dan de meeste "grote" paarden. Op langere tochten heeft iedere ruiter meerdere paarden tot zijn beschikking (meestal 3 tot4). Inrijden gebeurt niet voor 4 jaar. Kortom stoppen met rijden vanwege m´n 1.84 lengte is niet aan de orde. Een overweging die ik overigens wél zou maken als ik gedwongen was mijn paarden te houden zoals velen in het overvolle nederland, maaaaar dat is weer een hele andere discussie....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 06:21

Dan zou ik nu ook al moeten stoppen met rijden op Juud, scheelt toch wel 33 cm. Rolleyes Ik weet dat ik aan de grote kant ben, maar ze kan me nog best hebben met die nog geen 50 kg die ik weeg. Zie topic in onderschrift.