Voor of tegen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Voor of tegen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:20

Voor, hier een foto van bijzetteugel, om het hoofd van het paard op een bepaalde stand te houden:

Afbeelding

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 08:21

runningkawa schreef:
Een goed afgestelde martingaal zie ik weinig kwaads in.
Al zou ik het er niet standaard aan hangen

Maar de rest zie ik eigenlijk nooit zo zitten, ook niet bij oudere paarden

Ben ik met je eens, ik ga ook weer zonder rijden zoals ik vertelde maar hij gaat eerst naar de hoefsmid Lachen.
ik rij alleen met hulpmiddelen als het echt nodig is Anders gooi ik ze liever bij het grof vuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:23

waneer is het echt nodig, vrag ik me dan weer af Lachen

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:06

Ik ben er bij een jong paard harstikke tegen. dat paard moet het ook nog allemaal leren en bovendien vind ik het een dwingmiddel!

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:26

het hangt er vanaf wie het gebruikt en waarom.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:34

Als ik er goed over na denk ben ik tegen, zo'n jong paardje is zich nog aan het ontwikkelen en is sterk in de groei.
als je dan de hulpmiddelen op de verkeerde manier gaat gebruiken kan het de ontwikkeling bellemeren.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 05:59

Een martingaal vind ik helemaal niet erg, je kunt hem er af en toe *als ie ervandoor schiet* beter terugnemen. Ik rijd ook een pony voor iemand anders en die heeft dan de neiging niet op je zit te reageren, dus in zijn mond trekken is ook geen optie, met martingaal heb ik hem beter onder mij

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:59

Hulpmiddelen zijn alleen geschikt als je weet waar je mee bezig ben... en bovendien hebben ze erg veel nadelen..

Maar begin eerst eens te kijken naar andere dingen waarom je paard zo gedraagt??
- last van z'n tanden??
- Heb jij wel een stille hand??
enz enz...

de nadelen van hulpmiddelen zijn oa

-kans op het creeren van een onderhals als het paard tegendruk gaat zetten..
- het op de voorhand gaan lopen ipv van achter naar voren..
- nog steeds onrust met het hoofd aangezien die hulpmiddelen bij ontpanning vaak alleen maar "rammelen"aan de teugels als ze ontspannen hangen..

Dus denk er goed over na als je met hulpteugels ga beginnen

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:14

tegen..
mits er een proffesioneel iemand erop zit die weet wat hij/zij doet met hetgeen wat hij/zij gebruikt.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:23

Tegen, Ieder probleem heeft een oorzaak, ga die eerst maar eens zoeken, en laat je paard nakijken. Met hulpmiddelen dwing je een jong paard iets te doen waar het misschien helemaal nog niet aan toe is of dat hem verschrikkelijk pijn doet.
Het is makkelijk. daarom grijpen de meeste mensen er meteen naar.
Hulpmiddelen, nemen het probleem weg, niet de oorzaak.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:24

Bij een jong paard TEGEN !

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 09:30

Inky_devil schreef:
Tegen, Ieder probleem heeft een oorzaak, ga die eerst maar eens zoeken, en laat je paard nakijken. Met hulpmiddelen dwing je een jong paard iets te doen waar het misschien helemaal nog niet aan toe is of dat hem verschrikkelijk pijn doet.

Mischien is de oorzaak wel eigenwijs?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:35

tegen! of er moet al een heeeeeelllllleeeeeeeeeee goede reden zijn...
Martengaal is in mijn ogen niet echt een hulpmiddel.(tenzij je hem heeeeel strak zet ofzo Scheve mond )
Ik gebruikte op mijn jonge paard ook een martengaal. Omdat ie soms stijgerde en daarbij smeet hij altijd heel erg zijn hoofd omhoog... Jah, na 2 bloedneuzen en een dikke lip heb ik er een martengaal aangehangen Haha! Lekker losjes wel...

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:40

Chntl_Zrro schreef:
Inky_devil schreef:

Mischien is de oorzaak wel eigenwijs?

Dan zou ik eerst maar eens van de grond af gaan werken en mijn paard wat basismanieren bij brengen voordat ik er uberhaubt opstap.

Ik zou zowizo, mijn paard helemaal na laten kijken voordat ik er ook maar aan zou denken om er mee te starten. Bij ons op stal worden meer hengsten dan merries ingereden en doorgereden, nooit, worden er hulpmiddelen gebruikt.

En als mijn paard voor mij te eigenwijs is zou ik iemand zoeken die het wel voor elkaar krijgt zonder hulpmiddelen.
We willen het meestal niet geloven maar het probleem ligt 9 van de 10 keer bij de ruiter.

Milly_ schreef:
tegen! of er moet al een heeeeeelllllleeeeeeeeeee goede reden zijn...
Martengaal is in mijn ogen niet echt een hulpmiddel.(tenzij je hem heeeeel strak zet ofzo Scheve mond )
Ik gebruikte op mijn jonge paard ook een martengaal. Omdat ie soms stijgerde en daarbij smeet hij altijd heel erg zijn hoofd omhoog... Jah, na 2 bloedneuzen en een dikke lip heb ik er een martengaal aangehangen Haha! Lekker losjes wel...

Nou vind ik een martingaal, ook niet zo'n groot probleem, maar met een 3 jarige die nog maar net onder het zadel is zou ik er niet aan durven.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:10

Ik kan hem makkelijk aan en laat er zeker niemand anders op rijden Knipoog ik wil dat hij naar mij luisterd en dat hij weet dat ik de baas ben !! dat weet hij ook verdomdes goed, alleen soms wil die zijn hoofd gewoon lekker in de lucht gooien en even uit razen.
dat mag hij van mij niet tenzij ik het toelaat natuurlijk, en mijn martinggaal hing ook super los Knipoog
Afbeelding
Afbeelding
hier staat hij niet in de krul en kijk hoe los die hangt Knipoog