Klamp jij je vast aan een bepaalde trainingsmethode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Klamp jij je vast aan een bepaalde trainingsmethode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:18

Maar ik denk dat elk paard toch een andere methode en gebruiksaanwijzing heeft..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:26

En daarom moet je blijven bijschaven..Haha!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:35

ik gebruik mijn systeem waar ik het meest succes mee heb en zelf geleerd heb van profmensen die cavaleriepaarden leert.

Soms moet het wel in een andere volgorde gedaan worden of eerst aan gedrag gewerkt worden. Soms moet je met een paard eerst een band hebben eer je er iets goeds uit krijgt. Het ene paard leert ook sneller dan het andere paard waardoor je systeematische stappen ook anders worden. Hangt echt af van paard tot paard.

Bij het ene paard krijg ik meer tijd dan bij het andere en waar ik veel meer tijd voor krijg dan kan het paard beter afgeleverd worden.

Maar toch noemen mensen mij soms "paardenmishandelaar" maar dit is een ander onderwerp en vooral een meningsverschil waar de mijne niet altijd wordt gerespecteerd.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:01

Zo weer eens een bericht van de TS Haha!

Ik rommel niet aan met rijden. Ik probeer van allerlei methodes te leren. Dat werkt goed voor mij en mijn paard. (en het 2e is erg belangrijk)

verder las ik net op het internet een hoop over de rolkur van Anky. Op www.youtoube.com vind je veel filmpjes over de rolkur. Erg dubbel vind ik het. Zijn er mensen op bokt die de rolkur toepassen?

Ik zelf pas de rolkur methode niet toe denk ik. Deels ben ik het met de klassieke methode wel eens.

Ik rijd lang laag en dragend, maar rijd mijn paard zeker niet tot op de borst, alhoewel ik er wel van overtuigd ben dat af en toe eens goed stelling vragen en goed door vragen wel goed is. Maar zeker niet teveel!

Ik wil het graag weten als ik het fout zie, of dat er tips zijn. Mits het fatsoenlijk verteld wordt Knipoog

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:27

Als je een systeem toepast, dan is er binnen het systeem voldoende ruimte om het systeem toe te passen op elk paard. Je verandert niet van systeem omdat het systeem niet geschikt zou zijn voor het paard. Als dat zo zou zijn, is het geen systeem of methode die je gebruikt, eerder een techniek of trucen doos. Een systeem heeft zich bewezen toepasbaar te zijn op praktisch alle paarden. Er zijn wel verschillende systemen die kunnen worden gebruikt. Sommige systemen kunnen voor een deel gecombineerd worden, andere systemen sluiten elkaar uit. Vastklampen aan een trainingsmethode is niet goed. Vastklampen geeft eerder een ander probleem aan, niet een probleem van de methode.

Voor elk paard heb je een eigen gebruiksaanwijzing. Dat past binnen het systeem dat je gebruikt. Een andere gebruiksaanwijzing is geen bewijs dat je voor elk paard een ander systeem nodig zou hebben. In principe moet het zo zijn dat als een paard en een ruiter op dezelfde manier geschoold worden, dat paarden en ruiters zonder problemen uitwisselbaar zouden moeten kunnen zijn. Daarom kan je van een echt systeem een duidelijke handleiding maken. Alles kan dus eenduidig omschreven en dus geleerd worden. Op een manege kan je daarom van paard wisselen, op een echte rijschool ook.