Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
corine1981 schreef:Ik zou voor de eerste optie gaan.
Een paard verleerd geen dingen, dat is onzin. Ze raakt hoogstens de bespiering kwijt.
Mijn ruintje van 2 wandelt ook niet elke dag/week/maand langs de weg, maar is nog steeds verkeersmak, zou wat zijn als hij telkens weer opnieuw opgevoed moest worden...
Lekker op laten groeien en uitbouwen.
NRPS betekent ook een flinke dot arabisch bloed en arabiertjes staan erom bekent dat het laatbloeiers zijn.
Haastige spoed is zelden goed
Yamcha schreef:Haar nu een maandje doorrijden vind ik niet slim. De verleiding wordt dan heel groot om door te blijven rijden.
daantjuhhh schreef:Yamcha schreef:Haar nu een maandje doorrijden vind ik niet slim. De verleiding wordt dan heel groot om door te blijven rijden.
Ja hallo verleiding..
Dat ligt echt puur aan jezelf hoor.
Als je dat niet aankunt moet je zoiezo niet aan paarden beginnen!
Die van mij heeft een beetje periode achter de rug dat wat moeizamer ging.
Ik heb tegen mij zelf gezegd dat ik 6 weken PUUR alleen maar basis ga doen.
En als ik dat zeg dan hou ik mij eraan!
(dat heb ik dus ook gedaan en niet als het een dagje super ging doorpakken met oefeningetjes zoals wijken en schouder binnen.
Gewoon 6 weken basis/lol en ontspanning!)
Zoveel displine heb ik daar niet voor nodig.
En degene die dat niet aankunnen moeten toch naar hun zelf kijken!
Dus weet je ook niet of ze die discipline wel of niet hebben. Wees daarom voorzichtig met het trekken van conclusies op dat gebied
joyce B schreef:Even voor de discussie:
Wat mij opvalt, is dat hier heel veel mensen zouden wachten, maar dat je in de praktijk zoveel mensen ziet die gelijk beginnen met een driejarige, en dan ook gelijk doorrijden.
Misschien lijkt het anders als je ze in de zomer of het najaar beleert en dan gelijk doorrijd, en in het voorjaar voor het eerst op wedstrijd gaat. Maar als je paard van juni of juli is, dan is je paard ook pas net drie als je begint. En nog krap 4 als je gaat starten.
Driejarigen in een zadelrubriek op de keuring, 3 jarigen bij de merrietesten van het KWPN of het Friese Stamboek, de voorbereidingen op de hengstenkeuring, de 4 jarigen die meedoen met de jonge paardenwedstrijden op L-niveau toch? (die zijn vast niet "uit het niets" ineens sterk genoeg voor een L-niveau)
Vanaf oktober mogen de driejarigen op KNHS-wedstrijd (wel goed dat dat verlaat is in mijn ogen)
Is dat dan een heel andere groep mensen?
Of wordt er anders tegenaan gekeken als het later in het seizoen begonnen wordt met het idee dat het paard dan "ouder" is.
En als je begint met een 3,5/4 jarige, rijd je dan wel in 1 keer door?
Ben benieuwd!
Dank jullie wel Uriëlle en Gett!

Maar goed meningen verschillen! joyce B schreef:@Corine 1981: Vind je het echt zo vreemd?
Kijk, ik koop een paardje erbij om thuis lekker te kunnen rijden en trainen met mijn eigen paard. Dan wil je liefst morgen beginnen.
Als een paard nog onbeleerd is, dan kun je er niet 1, 2, 3 opstappen en stel je je daar op in. Je hoeft ook niet een stap terug te doen want het paard kent nog niets, dus alles wat je doet is nieuw. Dan neem je er makkelijker de tijd voor dat dat je een al kant en klaar 3 jarig paardje koopt waar je zo fijn op gereden hebt dat je denkt dat je er lekker mee door kunt rijden en in principe het najaar al mee zou kunnen starten in de wedstrijden (zonder intensief te hoeven trainen) als ik zou willen...
Dus het is een dubbel gevoel tussen wat beter is voor het paard, (langer wachten om het paard wat extra tijd te geven om uit te groeien en sterker te worden en de rug te sparen) en dat ik graag zo snel mogelijk aan het werk wil (met beleid) met een eigen paardje waarmee het nu klikt omdat ik daar ontzettend veel zin in heb en er niet voor niets haast mee heb gemaakt om de stap te nemen een eigen paardje aan te schaffen, ondanks de goede paarden die ik mag rijden...
Ik mag paarden van anderen rijden, dus het gaat niet om het niet kunnen rijden, maar om lekker eindelijk, na jaren andermanspaarden rijden en heen en weer rijden tussen huis en paarden, thuis lekker te kunnen trainen met een eigen paardje, in mijn eigen bak en met mijn eigen vriendinnen samen het bos in te gaan en niet meer steeds in de auto te hoeven stappen om ergens te komen... Mijn droom is uitgekomen en ik heb nu alles bij huis en vind het fijn om daar lekker bezig te zijn...
Wachten tot een paard 5 a 6 is, dat duurt me echt te lang...
En dan moet je maar afwachten hoe het gaat met beleren.
Vind zelf een 3,5 a 4 een mooie leeftijd om rustig te beginnen.
Een 5 of 6 jarige die net beleerd is zou ik gerust uitproberen en kopen als het klikt, maar een onbeleerde zou ik niet snel kopen omdat ik mensen ken die zulke paarden hebben gekocht, en achteraf viel het nog flink tegen omdat het karakter dan al een heel eind gevormd is, en daar liepen die ervaren paardenmensen toch ook wat tegenaan.
Bedankt voor jullie reacties Sphinxie en Felicity!
joyce B schreef:In de westernwereld is jong beleren, gelijk de oefeningen aanleren als stoppen, spinnen en roll-back heel normaal. Soms worden die paarden dan nog een zomer/tijd weer het land ingedaan om later weer op te pakken als ze ouder zijn. Anderen rijden gelijk door. Heb wel eens gehoord dat ze dit zo jong doen omdat je ze dan makkelijker dingen aanleert en ze nog niet zo sterk/eigenwijs zijn en ze dus makkelijker dingen aannemen. Wat ze zo vroeg geleerd hebben zit er dan in, en als je ze dan na een rustperiode weer oppakt zouden ze het heel makkelijk weer oppakken.
Ik vind het interessant om hierover meningen uit te wisselen.
En te lezen hoe anderen dingen zien en omgaan met deze "dilemma's."
En er zijn nog veel meer mensen die misschien die dilemma niet eens zien en gewoon doen...joyce B schreef:Je ziet steeds vaker oudere paarden te koop staan die nog niet zadelmak zijn op oudere leeftijd dan 3 of net zadelmak zijn op 4, 5 of 6 jarige leeftijd. Een enkele keer 8...
Ben ook wel benieuwd naar hoe die paarden het later beleren oppakken en hoe ze het vervolgens in de sport gaan doen."