Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:56

Farouche schreef:
Maar mensen die in 1 rondje 20.000 keer zeggen braaf, goedzo, niet eng bla bla bla word ik ook helemaal gek van... Slapen

de eerste paar keren dat ik op een 3 jarige zit, zeg ik honderduizend keer, braaf, tis goed
puur om hun vertrouwen te winnen.. niet hard maar zeg het wel, houd het oren spel scherp in de gaten, hun oortjes zeggen heel veel.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:30

Zelf praat ik enkel bij het poetsen tegen het paard, of als er echt iets is gebeurd om gerust te stellen. Ik ken wel mensen die roepen tegen hun paard, ik denk wel dat de paarden snappen dat een kwade, zwaardere stem betekent dat er iets mis is.

OP

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:37

ik praat ook tegen mijn pony. vooral als ze bang is, om haar gerust te stellen. of als ze iets goed heeft gedaan. ik roep soms ook tegen mijn pony. ze is nogal dominant en loopt mij soms omver. dan roep ik (niet echt gillen of schreeuwen, maar luider als normaal) en zet ik haar op haar plaats.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:45

tsjah mijn paard is getraind op stemhulpen (mennen) dus die begrijpt me echt wel..
dingen als voetje, opzij, terug, goedzo, doorgaan, stap, draf, let op (voor galop), dddrrraf (voor uitstrekken), rustig (voor als ze terug moet), voorwaarts (voor als ze te langzaam gaat) etc etc etc..
dat zijn allemaal dingen die ze kent en waar ze op reageert. ik hoef haar niet achteruit te duwen of te trekken.. ze doet het gewoon op stemhulp. dus ja ik praat een heleboel tegen m'n paard! Haha!

ik ben ook van mening dat als je lekker verhalen verteld op bijvoorbeeld een buitenritje of tijdens het poetsen dat je paard je gaat vertrouwen. ok hij begrijpt misschien niet wat je verteld maar merkt wel dat je hem vertrouwen schenkt door het te vertellen.
maar goed, schreeuwen is natuurlijk nooit goed en ook zeer irritant als je met meer mensen rijdt. daar wordt je paard alleen maar banger van en heeft dus niet veel zin.
maar ik vind wel dat klikken nog veel erger is, daar reageert mijn paard ook heel erg op want mijn stem kan hij nog wel onderscheiden van andere maar klikken lijkt allemaal op elkaar.. Tong uitsteken

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:42

Ik denk dat het juist beter is om tegen je paard te praten.
Als je paard iets goed doet beloon je hem of haar. Als je hem of haar beloond door een klopje of een aai op de hals te geven ben je toch wat uit je concentratie gehaald net zoals je paard. Dat alleen al doordat je je teugel of aan de ene kant naar voren brengt of je teugels in 1 hand houd. Als je braaf zegt begrijpt mijn pony dat altijd beter, als ik vaak "goed zo" of "braaf" zeg merk ik dat m'n pony z'n zelfvertrouwen groeit. En het is een jonge pony dus moet hij nog veel leren.
Dus ik denk dat praten wel zin heeft.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:48

Ik praat ook wel tegen hem, maar meestal om alleen om hem op te laten en letten of te belonen.
Ik denk wel dat het helpt. Knipoog
Maar niet te veel kletsen natuurlijk.. of schreeuwen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 15:56

Farouche schreef:
Maar mensen die in 1 rondje 20.000 keer zeggen braaf, goedzo, niet eng bla bla bla word ik ook helemaal gek van... Slapen

ja dat is indd zooooooo irritant..kijk als je een jong paard hebt oke. maar je hebt ook mensen die ee paard van 15 hebben die nog zo door de bak lopen, dat paard doet niks, loopt beetje te schoffelen door die bak, moet je dan 1000 x braaff,goedzo zeggen ? soms erger ik me er zo aan

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:57

ik praat ook gewoon met mijn paard en hij begrijpt me wel.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:00

Ik praat zeker wel tegen mijn paard als ik erop zit, het is nogal een aansteller dus ik spreek hem dikwijls waarschuwend toe als ik weer eens aan hem merk dat hij bakkabouters zoekt.
En daarbij beloon ik ze ook zeker met mijn stem als hij iets goed doet.

En als ik ga buitenrijden, wandelen of poetsen hou ik altijd hele verhalen tegen ze Clown
Laatst bijgewerkt door Spirit op 14-04-07 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:00

Vooral bij jonge paarden helpt het heel erg om ze ''gerust te stellen''.

Verder is praten niet erg, maar schreeuwen wel! Daar kan ik me aan ergeren.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 16:01

traan_beauty schreef:
Vooral bij jonge paarden helpt het heel erg om ze ''gerust te stellen''.

Verder is praten niet erg, maar schreeuwen wel! Daar kan ik me aan ergeren.

indd

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:02

Ik praat juist heel veel met me verzorgpaard!
Die is heel erg op de stem gereden!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:04

hoi ik praat juist tegen mijn paard en ze begrijpt de dingen heus wel vaak alleen de klanktoon al!
ik kan haar met mijn stem gerust stellen! Haha!
schreeuwen doe ik uiteraard niet,ik vind het ook niet kunnen dat andermans paarden daar gek van gaan doen!laat ze dan maar ergens ander gaan rijden toch?! Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door pascale op 14-04-07 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:08

Ach, je wilt niet weten hoeveel ik praat tegen mijn pony's... Ik vertel hele verhalen als ik het kwijt moet!
Verder zing en fluit ik veel als ik bij ze ben, worden ze rustig van, vinden ze fijn. En als ze kl.ten geef ik ze wel een snauw [niet hard, maar ik verhef mijn stem wel] en oooh; Dat begrijpen ze goed.
Verder snap ik niet dat je zegt dat paarden je niet begrijpen? Zoals eerder werd gezegt begrijpen ze de toon precies.
Mijn pony's vinden het fijn als ik tegen ze praat en als ze druk/gespannen zijn stel ik ze ook erg gerust door mijn stem te gebruiken.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 18:30

Beauty_yana0 schreef:
Ik praat juist heel veel met me verzorgpaard!
Die is heel erg op de stem gereden!

hoe doe je dat dan als je wedstrijd rijd ? Clown
of rijd je geen wedstrijd

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:56

Praten doe ik ook wel eens, maar dan alleen braaf, goedzo, of: CASPER OPHOUDEN! Clown dan weet hij het wel weer.
Maar je hebt ook mensen die tijdens het rijden hele verhalen lüllen over hun school en weet ik het wat ze nog allemaal meemaken, daar kan ik me aan ergeren, of als een paard iets niet eng vind maar doet alsof hij het eng vind gaan ze hem helemaal belonen en zeggen dat het niet eng is en klopjes geven en dat hij zo;n kanjer is. Daar kan ik me dus echt niet in vinden in de mensen...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:59

schreeuwen vind ik wat anders dan praten Clown

ik praat altijd lekker met macho
Nagelbijten / Gniffelen

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:00

ik praat juist erg veel onder het rijde ! ze begrijpt me wel en belonen is ergg goedd !

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:01

scheeuwen vind ik ook niet nodig...zal ik ook nooit doen bij mijn paard...maar praten doe ik regelmatig Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:02

ik praat ook veel Haha! met enge dingen vertrouwende woordjes en bij langdurig geklooi een keer een harde uhhh... ik zie het meer als ondersteuning van mijn hulpen Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:02

Ik praat ook tegen mijn paard Clown

Ook wel "braaf" en "goed zo" maar voornamelijk gewoon hele verhalen. Vaak zit ik hele betogen te voeren hoe geweldig hij wel niet is. Of als hij iets goed doe heb ik de nijging om koosnaampjes voor hem te gaan bedenken (vaak benadrukt met een knuffel Nagelbijten / Gniffelen ) Ach ja, ik rij alleen in het bos en niemand die het door heeft. In de bak hou ik mn klep wel want volgens mij vinden ze me hier zowat als de dorpsgek dus dan is het verstandiger om even normaal te doen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:12

ook ik praat tegen de paarden, ook onder het rijden Ja onder het rijden niet veel, maar wel vaak goedzo of braaf, en als ze loopt te etteren ook.. vaak een pas op! oid..
ook als mijn eigen in het land staat (jaarling) praat ik vaak tegen hem, hij verstaat me niet nee, maar het gaat eigenlijk altijd vanzelf.. hele verhalen houd ik soms tegen hem Bloos

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:15

paarden begrijpen pruma tonen en hunnen die ook onderscheiden

ik praat ook wel tegen mijn knolletje en die snapt het donders goed
maar complete verhalen ed daar doe ik niet geheel aan
ik praat ook altijd op een rustige toon en ik merk gewoon dat ie dat fijn vind

dus waarom niet ????

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:16

ja idd ik ook geen levensverhalen vertellen tgen men paard maar onder het rijden lkkr babellen anders is het zo stil eha Tong uitsteken

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:57

Ik praatte eerder nooit tegen paarden als ik aan het rijden was. ik vond dat gek staan, en schaamde me er wel voor, diep van binnen wou ik het opzich wel (want klinkt dat cliché Knipoog )
Maar goed, toen kreeg ik mijn eigen paardje, en ging het rijden in het begin echt prut.. Ik zei nooit wat tegen haar, alleen als ze iets fout deed, wat bereikte ik er mee, niets, ik haalde haar uit de wei/stal ging poesten en rijden, en ging weer naar huis.. we hadden helemaal geen band, ze deed onder het zadel helemaal niets voor mij, zoals ik bezig was, was dus niet de goede manier
Toen ik op een gegeven moment les kreeg, ging het rijden iets beter, maar toch kon ik niet meer eruit halen dan dat ik wou, ze was telkens chagarijnig enz.
Mijn instructrische hamerde er steeds op dat ik met haar moest praten, langzamerhand ging ik dat steeds meer doen belonen met haar stem, maar ook als ik aan het poetsen was het vertrouwen geven dat het goed was, en vertrouwd was/is bij mij..
Nu praat ik best veel tegen haar, alleen met rijden vind ik dat soms nog wel lastig!
Maar wat ik hier nu mee bereikt heb?
Ik heb een paard dat nu happy is, blij in de wei staat en vrolijk is als ik eraan kom om haar uit de wei te halen!! Haha!