wanneer kan je goed rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: wanneer kan je goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:46

Dat is wel een hele lastige vraag hoor, wanneer je goed kan rijden.

Iemand kan, in mijn ogen, goed rijden als iemand een onafhankelijke zit heeft en gevoel heeft voor karakters en de verschillende bewegingsmechanisme (hoe noem je dat) van paarden. Daarnaast heeft een goede ruiter veel plezier in het rijden en alles erom heen en is dus een paardenman / vrouw in hart en nieren.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:47

Als je je er van bewust bent dat je nooit klaar bent met leren, en dat je blijft leren, blijft kijken en blijft zoeken hoe het beter kan. Als je je bewust bent van de grenzen van jezelf en van je paard. Als je continu bezig bent met het zicht op het welzijn en het verbeteren van het paard. en beseft dat ieder paard anders is en om een andere aanpak vraagt.

en natuurlijk het rijtechnische, veel ruiters zie je rijden, en dan lijken ze heel fijn te kunnen rijden, zet je ze op een ander (onervarener of juist ervarener) paard dan blijken ze ineens heel anders te zijn dan je dacht. Ik denk dat een goed ruiter niet alleen goed paarden na kan rijden, maar ook snel ziet en voelt wat voor blokkades er zitten en wéét hoe deze opgelost kunnen worden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:49

KiWiKo schreef:
je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

Dan kan ik heel goed rijden!! Tong uitsteken

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:04

waarschijnlijk zijn er maar heel weinig die echt goed kunnen rijden onder ons (sorry alle z ruiters of andere goede ruiters)
ik dacht toen ik op de manege ree ja ik kan wel een beetje rijden, paardjes nagefelijk en netjes dan zit je in een vergevorderde les dan lijk je heel wat.... tot dat je een keer op een echt paard stapt hahaha. nee hier boven staan een paar mooie zinnen, ik denk dat je je altijd moet realiseren dat je altijd nog kan blijven leren nooit goed bent en ben je een keer goed dan ben je dat vast niet op alle paarden.
dus een goede ruiter word je door heeeeeeeel veeeeeeeel verschillende paarden te rijden en heel vaak rijden, veel kijken en als je rijdt echt het paard proberen te voelen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:18

Ik denk dat dressuur ruiters beter zitten dan jullie denken. Maar meestal zijn de dressuur ruiters ook de ruiters met weinig lef (sorry, maar het is gewoon zo, doet niks af aan de rijkwaliteiten)

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:43

KWPN_FAN schreef:
Als je bijv. 10 verschillende paarden allemaal lekker aan t lopen krijgt....dan heb je gevoel Vork

Hier ben ik het mee eens!

Mijn mening is dat je niet leert rijden van 1 paard! Ik heb een aantal mensen om mij heen zien rijden die Z zijn en denken dat ze goed kunnen rijden, maar als ze op een ander, misschien minder makkelijk/stugger, paard stappen zijn ze amper in staat om de bak fatsoenlijk rond te komen. Terwijl een ongeklasseerde ruiter op verschillende paarden/pony's stapt en elk paard op andere manier rijd en de paarden/pony's lekker aan het lopen krijgt.

Ik vind dat paardrijden inspelen is op het paard. Elk paard is immers ander, dus rijden leer je niet op 1 paard. Pas als je verschillende paarden te rijden krijgt leer je om problemen op te lossen en krijg je steeds meer gevoel.Dan bedoel ik niet alleen maar verschillende super goed afgerichte paarden rijden (hoewel je daar ook een hoop van kan leren) maar juist de stuggere/lastigere paarden weer fijn aan het lopen krijgen, dan kan je rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:32

Marije1984 schreef:
Ik denk dat dressuur ruiters beter zitten dan jullie denken. Maar meestal zijn de dressuur ruiters ook de ruiters met weinig lef (sorry, maar het is gewoon zo, doet niks af aan de rijkwaliteiten)

Maar lef heb je soms ook nodig, hoort ook bij kwaliteit
Als je paard een zevert om een bak kabouter moet je hem ook eens door durven pakken.
Dressuurruiter of niet.

Overigens vind ik ook dat je met je paard een blokje om moet kunnen, houd ze fris tussen de oortjes Lachen
Vind dat dus ook wel bij goed rijden horen Lachen Ook al vind je het niet leuk om te doen, toch af en toe voor het paard doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:32

Helemaal mee eens runningkawa!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:04

Dat ligt er natuurlijk aan op welk paard je rijdt, maar over het algemeen ook aan de teugel

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:10

KiWiKo schreef:
je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

hier ben ik het voledig mee eens. iedereen die beweerd dat hija l goed kan rijden snapt er niets van. ikzelf rijd al 25 jaar en nog steeds vind ik mezelf niet goed genoeg. ik train jonge en of verziekte paarden, heb al jaren mijn eigen paarden. maar nog steeds vind ik dat ik niet goed genoeg bent.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:29

KiWiKo schreef:

Daar ben ik me al heel lang van bewust....volgens mij vanaf de eerte keer dat ik 10 jaar geleden op een paard stapte...maar dat maakt mij geen goede ruiter (was het maar zo'n feest Haha! )
Hahaha nee op zich snap ik jouw punt wel en ik ben het er ook wel mee eens, maar ik denk dat ie op de een of andere manier nog niet compleet is...

Ik denk dat iemand goed kan rijden als iemand zich idd van bovenstaande bewust is, maar ook dat iemand beseft dat hij met een levend wezen werkt, wat gerespecteerd moet worden, waarmee samengewerkt KAN worden, áls de ruiter het dier leidt en in zijn waarde laat!

Ik denk dat je dan pas een goede ruiter bent Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 02:53

fransis schreef:
KiWiKo schreef:

hier ben ik het voledig mee eens. iedereen die beweerd dat hija l goed kan rijden snapt er niets van. ikzelf rijd al 25 jaar en nog steeds vind ik mezelf niet goed genoeg. ik train jonge en of verziekte paarden, heb al jaren mijn eigen paarden. maar nog steeds vind ik dat ik niet goed genoeg bent.

en dat heb ik nou ook, ben al jaahaaren bezig, deels beroepsmatig... maar hemellief wat kan ik een nono in het zadel zijn, talent heb ik ook niet Lachen Lachen, mijn enige voordeel is mijn vlieguren waardoor ik veel gevoel ontwikkeld heb......... maar ik heb nog zo gruwelijk veel te leren, Iedere dag weer leer ik zo veel van deze dieren.... en ik ben me er meer dan bewust van dat ik nog lang, nog lang niet uitgeleerd ben.

Daarom kan ik wel eens lachen als er een "jonkie" voorbij komt zeilen die het allemaal wel weet Lachen en dan denk ik "meis, dat dacht ik ook toen ik zo oud als jij was Lachen"

manoo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 03:09

als je gaat lessen merk je goed wat je zwakke punten zijn en waar het verkeerd gaat met je paardje, als je zelf VOELT waarom het fout gaat en wanneer, dan denk ik dat je het wel flink door hebt!
en ik ben het er ook mee eens dat je van 1 paard niet leert rijden

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 05:41

KiWiKo schreef:

Helemaal mee eens, klopt als een bus Cool Haha!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:50

Je kan goed rijden als je respect hebt voor je paard & open staat voor meningen van anderen en dingen die je evt kan veranderen;)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:05

KiWiKo schreef:

Idd. Tong uitsteken

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:07

Mijn moeder zegt altijd als je 80 bent kan je nog niet rijden!!

coli_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:55

ik vind dat je goed kan rijden als je het paard goed aanvoelt. Het maakt niet uit waar je dan ook bent als je maar een goed team met elkaar bent. Er wordt zo vaak gezegd ja de mensen die echt wedstrijden rijden, wat kunnen die toch ontzettend mooi rijden he? maar de mensen die gewoon recreatief rijden kunnen soms voor mijn gevoel net zo goed of beter rijden omdat sommigen daarvan een goede klik en band hebben met hun paard. Nu wil ik niet zeggen dat de wedstrijdrijders dat niet hebben, want die hebben het ook wel degelijk een goede klik met hun paard.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:12

Nooit.

Dat is het mooie van de sport. Je kan nooit goed rijden. Je bent op de goede weg als je netjes in balans onafhankelijk zit en àltijd jezelf onder controle hebt. Zolang je soms nog boos wordt op je paard heb je nog veel te leren.
Verder moet je om echt goed te zijn met je paarden, niet alleen een beetje kunnen rijden, maar ook veel weten over alles wat eromheen komt. En je moet je paard perfect kennen. Precies weten wat zijn zwakke punten zijn.
Er is geen vast punt dat je moet bereiken om goed te kunnen rijden. Je kunt altijd blijven leren.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:13

KiWiKo schreef:

In dat geval zal ik wel de beste amazone van de hele wereld zijn Haha!

Mén ik ben lower than oliebol.... en dat gevoel gaat nooooooit meer weg (hopenlijk de pijn wel Tong uitsteken )

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:15

als je ook met de moeilijkere paarden een goede cominatie kunt vormen en dat je elkaar onderling vertrouwt. Je raakt eigenlijk nooit uitgeleerd met paardrijden

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:49

MissStynk schreef:
mammaslamma schreef:
Wat ik om me heen nog wel es zie, echte dressuurruiters, of die er voor door willen gaan, die alleen maar trainen in de bak, die zou ik graag es meenemen naar het bos of strand, kijken wat er van over blijft.........
Ik rijd veel buiten en heb al de nodige noodgrepen meegemaakt, als je dan geen vaste zit hebt en over een beetje lef beschikt, heb je een probleem, denk ik, dus hoe goed je ook in een bak kunt rijden, het is heel anders met een paard in de vrije natuur te rijden, met alle obstakels die je er tegen kunt komen.
Dat vind ik nog eens een hele goeie Haha! Weet je hoeveel dressuur miepen (met alle respect) er zijn en die niet eens een rondje om durven met hun paard. Dan mag je nog zo goed kunnen rijden, maar buiten blijft er niks van zgn controle & beheersing over Ach gut

tsja moeilijke vraag, maar ik sluit me wel bij de meeste aan.

En over de quote: hoo zulle wel niet alle dressuur ruiters over een kam scheren. Clown
Dressuurpaarden zijn vaak verschrikkelijke heethoofden omdat er tegenwoordig zoveel bloed in zit Knipoog
Ik zelf rijd ook dressuur, maak afentoe een sprongetje, en een buitenrit, ook moet ik 2 keer per week een flink stuk over de weg om naar de clubles te gaan, en in de winter bij slecht weer elke dag (als de bak onbegaanbaar is) Dus niet alle dressuur ruiters zijn miepers Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:19

wanneer kan je echt rijden..je kan niet echt rijden..ook als je hier een perfecte foto zou plaatsen..zou er nog commentaar zijn, en anky ik vind niet dat zij kan rijden, want ze beleerd ze nieteens zelf..en bij dat programma paard en co geeft ze advies waarvan ik denk..wtf! dus jah ik vind t ene beetje jah rare vraag, en t gaat erom dat je er plezier in heb..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:36

dorienkee schreef:
wanneer kan je echt rijden..je kan niet echt rijden..ook als je hier een perfecte foto zou plaatsen..zou er nog commentaar zijn, en anky ik vind niet dat zij kan rijden, want ze beleerd ze nieteens zelf..en bij dat programma paard en co geeft ze advies waarvan ik denk..wtf! dus jah ik vind t ene beetje jah rare vraag, en t gaat erom dat je er plezier in heb..

mmm... ik proef hier jaloezie.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:47

beeeeeetje maar Lachen Haha!