Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yamcha schreef:Als je ernstige ongelukken wilt krijgen is het wel een idee idd. Anders zou ik de beugels maar niet vastmaken.
Ik probeer er zelf nu zoveel mogelijk op te letten, en rijd veel zonder zadel, maar dat zonder zadel rijden helpt niet echt bij mij, dat werkt meer mee voor mn zit zegmaar.. Mrja, Ik blader dit topic nog weleens door
Zam schreef:Ik zie ook wel eens dat ze met een touwtje de beugels aan de singel vastmaken, op deze manier kan je niet anders dan je benen stil houden !
Yamcha schreef:Dat helpt alleen maar om steviger te zitten. Als je je onderbenen stil wilt houden en je voeten recht, zul je moeten leren om te ontspannen in je heupen... Eerder in dit topic heb ik ook uitgelegd hoe.
Melanieetjuh schreef:Dat helpt echt NIETS voor je kapstokjes en onderbenen. Je zult minder snel vallen als je dat vaak doet, maar voor je houding (en vooral de onderkant) helpt het niet. Dit helpt wel:Ik zelf, heb er niet zo'n problemen mee. Ja, soms. Bij het ene paard heb ik het meer dan by de andere. Maar, idd gewoon veel zonder beugels helpt al een hoop!
Yamcha schreef:Je moet sowieso ontspannen in je heupen zijn. Gespannen zijn in je heupen en onderrug heeft kapstokjes en dus flapperende onderbenen tot gevolg. Je bekken iets achterover kantelen (veel mensen zitten nl met een holle rug op het paard) zodat je een rechte rug hebt(voelt aan als een bolle rug), zorgt ervoor dat je je heupen en bekken kunt ontspannen en dus je onderbenen stil kunt houden en je voeten recht.
Je moet niet je onderbenen krampachtig stil proberen te houden en je tenen heel fanatiek naar binnen draaien, dit heeft alleen nog meer spanning tot gevolg, je zou het probleem verergeren. Ontspan in je heupen en laat je onderbeen als een natte dweil tegen het paard aanliggen, terwijl je in je heupen soepel met de beweging meegaat. Bovenlichaam rechtop houden.
).. Mloesje schreef:Yamcha schreef:Als je ernstige ongelukken wilt krijgen is het wel een idee idd. Anders zou ik de beugels maar niet vastmaken.
idd
idd zonder beugels rijden is ook een manier
Yamcha schreef:Klopt. Altijd de ontspanning in je houding houden, dat is de basis van je rijden. Als jij niet kunt ontspannen, kan het paard dat ook niet.
De basis van je houding (is misschien goed om uit te leggen) zijn je bekken en je onderrug/buik). Daar zit je natuurlijke zwaartepunt. Door het bekken iets achterover te kantelen, kunnen je heupen en je onderrug en buik ontspannen. Als je dat los kunt laten, kun je als vanzelf rechtop zitten, zonder een holle rug. Waarom dat zo belangrijk is: een holle rug kan niet meeveren, waardoor je hele lijf gespannen is, en je buikpijn krijgt bij doorzitten en galopperen. Vergeet niet je schouders iets naar achteren te doen en los te laten, daardoor kunnen ook je armen ontspannen zijn, onderarm in 1 rechte lijn met de teugel naar het bit.
Vanuit je onderrug en bekken kun je ook je heupen loslaten, waardoor je je knieën makkelijker kunt laten aansluiten (iets naar binnen draaien). Ontspannen bovenbenen en knieën = ontspannen onderbenen. Die laat je als een natte dweil tegen het paard aanliggen, waarbij je je tenen iets naarboven laat wijzen. En voilà: bye bye flapperende onderbenen, bye bye kapstokjes, bye bye buikpijn/rugpijn!
Zam schreef:Ik zie ook wel eens dat ze met een touwtje de beugels aan de singel vastmaken, op deze manier kan je niet anders dan je benen stil houden !