ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:04

Tja, het is naar mijn weten ook verschrikkelijk en het gebeurd ook veelste vaak!
Op mijn manege waar ik eerder reed ook: reed ik een privé-paard dat iedere week harder was in de mond, heeft de eigenaresse het paard uiteindelijk verkocht vanwege 'die harde mond'. Tja, denk ik dan, dat heb je zelf gedaan!

Natuurlijk gebeurd het en het is ook heel erg en respectloos voor die viervoeters die met al die kilo's die ze in de strijd kunnen gooien en toch naar ons luisteren.

Ik wil absoluut niet alle juryleden beoordelen, maar wel vraag ik mij af hoe dit soort ruiters zoveel winstpunten hebben behaald om uiteindelijk op dat niveau terecht zijn gekomen.

Maar niet alleen de juryleden zijn hiervoor verantwoordelijk: het hebben van een (goed opgeleid) goed paard is toch een soort van status voor veel mensen (net zoals de dure bolide voor je huis) en het 'aan de teugel lopen' is ook een term dat door veel mensen in de paardenwereld wordt gezien als: als je paard dat doet, dan is het goed. Zelfs beginners op veel maneges zijn al aan het plukken om het paard maar aan de teugel te krijgen, maar dat is toch niet het doel? (ookal denken veel dat wel) Het uiteindelijke doel is toch een paard dat ontspannen loopt (doet ie niet met dat getrek), goed over de rug, een krachtig en stuwend gebruik van de achterhand/benen die veel reactie geeft op zo min mogelijk hulp? Nou jah, voordat mensen dat weer in hun hoofd hebben moet eigenlijk de hele mentaliteit in de paardenwereld veranderen. Maarja.... krijg dat maar eens voor elkaar :S zoveel paardenmensen, zoveel meningen...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:17

Tsja, wat doe je eraan he ?
Denk dat als je er strafpunten voor zou krijgen en na een aantal strafpunten hebt dat je dan je startkaart in moet leveren en dan de komende maand(en) geen wedstr. mag rijden. Dan word je er echt wel oplettend op, aangezien sommige niet eens doorhebben dat ze het doen

Even antwoord op jouw vraag TS, waarom je al zagend in de Z komt ; heel simpel, er worden niet overal punten aftrek krijgt bij het zagen. Meestal alleen bij de rijvaardigheid en effect van de hulpen word er extra bijgezegd dat je zaagt. Dus zo kom je wel aan de punten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:41

tja, raar toch eigenlijk?
Dat als je de BASIS heel slecht doet dat je dan daar maar 1 strafpunt ofzo voor krijgt bij rijvaardigheid.
Eigenlijk zouden ze bij elk onderdeel waar gezaagd wordt een -1 moeten zetten. Lijkt me een hele slimme Sisco4life!

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:07

Sisco4life schreef:
Tsja, wat doe je eraan he ?
Denk dat als je er strafpunten voor zou krijgen en na een aantal strafpunten hebt dat je dan je startkaart in moet leveren en dan de komende maand(en) geen wedstr. mag rijden. Dan word je er echt wel oplettend op, aangezien sommige niet eens doorhebben dat ze het doen

Even antwoord op jouw vraag TS, waarom je al zagend in de Z komt ; heel simpel, er worden niet overal punten aftrek krijgt bij het zagen. Meestal alleen bij de rijvaardigheid en effect van de hulpen word er extra bijgezegd dat je zaagt. Dus zo kom je wel aan de punten.

Vaak worden bij mensen die in de proef zagen wel punten afgetrokken, niet op elk onderdeel, maar hier word vaak wel rekening mee gehouden.. Ruiters doen het alleen vaak niet in de proef, maar bij het inrijden en thuis rijden!!

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:54

Als die z ruiters die denken dat ze kunnen rijden heb ik een mooie gezegde.

Beter 10 x de L dressuur dan 1x in de zet.
Mensen denken vaak dat als iemand Zdressuur is dat ze kunnen rijden not

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:06

Waarom gaat het toch meestal om de dierenbeulen in het Z en niet hoe knap, los en fijn door het lijf en naar de hand toe sommige paarden lopen in die klasse? over generaliseren gesproken... Verdrietig
Ik zie nog altijd meer B- ruiters zagen, driftig trekken en hun geduld verliezen dan Z- ruiters.
Heeft mijns inziens niets te maken met op welk niveau je rijdt, maar over je houding en instelling naar je paard toe en wat je de sport van het rijden vindt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:52

Dat is ook zeker waar amanda2, er zijn er natuurlijk een aantal (in verhouding meer dan bij de lagere klasse) die het wel heel netjes doen inderdaad.
Maar het probleem is, dat er bij de Z meer op wordt gelet door omstanders omdat dat Z-ruiters/amazones een 'voorbeeldfunctie'/'wens van de rest' hebben op het wedstrijdterrein en daarom toch ook het meest op hun gelet wordt.
Maar dat wil niet zeggen dat er niet genoeg zijn op dat niveau die netjes rijden, maar helaas zijn er nog genoeg 'plukkers en trekkers' ook op dat niveau te vinden en wij (hopelijk leg ik het zo goed uit) snappen hoe de ruiters/amazones die wel slecht rijden toch de winstpunten hebben behaald om op dat niveau te komen.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:30

amanda2 schreef:
Heeft mijns inziens niets te maken met op welk niveau je rijdt, maar over je houding en instelling naar je paard toe en wat je de sport van het rijden vindt.

Dat is waar, maar het is inderdaad zoals Judje zegt: de Z'ers hebben meer aandacht/kijkers/...
De B-rijders zie je meestal niet op televisie verschijnen of worden niet op een affiche geplaatst/als trekpleister gebruikt voor wedstrijden. Als iemand uit de Z een fout maakt zal iedereen het geweten hebben, als ik bv daarentegen een fout bega, vrijwel niemand die het zal opmerken.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:55

Het is eigenlijk erg triest als je als Z ruiter een paard zo in zijn mond loopt te hangen dat hij daarvan gaat bloeden!
Ik vind dat het dan niks meer met ontspanning te maken heeft.

Maar wat ik ook erg gruwelijk vind, is paarden met gaten in hun lijf van de sporen!!!
Boos!
Ik zie dat ook regelmatig. (vaak op springwedrijden, dan heeft de ruiter kortere beugels en dan kan je het goed zien)
Moet je je voorstellen:
dat je grote wielen nodig hebt voor meer impuls en oefeningen dat kan ik begrijpen.
Maar elke stap dat het beestje doet een paar wielen in zijn barst met het gevolg dat hij er littekens van krijgt.......

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:59

Inderdaad. In de hoge klasses zie je regelmatig paarden die gewoon helemaal niet rijtechtnisch goed voor elkaar zijn! Heel jammer..

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:03

nou, ik ben wel eens ringmeester bij ons op stal en ik heb een keer ruzie gehad met een meisje. Ik had de proef gezien en het zag er niet slecht uit, oke, ik dacht ook niet 'woow, dat loopt netjes'' maar hetw as zeker niet verkeerd.
Het meisje komt dus de bak uit, pakt uit haar moeders hand eenlange zweep en begint toch te meppen.. die arme pony. Dus een ander meisje en ik daartegen in, haar excuus dat hij gewoon niet goed genoeg zjin best deed, en dus moest hij op zijn flikker krijgen. Later zag ik de pony te koop op marktplaats staan..
Gelukkig maar Lachen

En ik snap ook niet hoe sommige mensen dan toch zo hoog komen hoor..

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:13

Het gebeurd helaas in alle klasse en het is allemaal verkeerd...
Trek er iig zelf een voorbeeld uit en rijdt je paard eerlijk zonder "zinloos" geweld zeg maar.
Ik heb het ook regelmatig gezien.. het trappen en slaan na een wedstrijd omdat het paard zijn best niet heeft gedaan... ja dat zal het paard snappen. Net zoals zagen.. ik heb daar zo'n ongelovelijke hekel aan.. en je bereikt er gewoon helemaal niks mee.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:23

Ik was vorig voorjaar met mijn schoonzus ff een lekker daggie paarden gaan doen, door een wedstrijd te bezoeken.
Ok, het was geen Z, maar wel de klasse M2, maar zo'n verwende snotaap (ze was al in de 30, maar dat gedrag!) liep dr paard uit te schelden voor van alles en nog wat (niet voor herhaling vatbaar) terwijl dat beessie heel netjes en braaf zonder gezeik zn proefie reed. Ik was zo boos, maarja gewoon in de ring tijdens de proef! Dan kan ik me er moeilijk mee gaan bemoeien. De jury heb ik niet zien reageren, maar daar kan ik niks van zeggen, want het kan best zijn dat ze daar de coupon voor heeft gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:26

Ik vind het onbegrijpelijk dat er soms zo met paarden omgegaan wordt. Als je hun woorden noet geloven, houden ze zielsveel van hun paard, maar als ik dan zie hoe ze ermee omgaan, vind ik dat gewoon schokkend. Ik ben wel altijd erg blij als ik ook zie dat er paarden zijn die heerlijk ontspannen hun proefje lopen, erg hun best doen, en dan uitgebreid beloond worden... gelukkig is die kant er ook.
Maar het zou erg prettig zijn als er veel strenger gejureerd wordt. En dan worden mensen maar boos, naar mijn weten is er nog nooit iemand doodgegaan van kritiek.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:44

Tja, lieve boze mensen dan 'mishandelde' paarden, toch?
Ben ik het helemaal met je eens Yamcha.

Weet je wat ik er nou al helemaal niet aan snap?
Dat al die mensen die zo met hun paard omgaan elke maand zoveel geld uitgeven aan zo'n dier, er veel tijd in steken (of dat nou alleen rijden betreft of alles) en er dan zo mee om gaan?
Als je het dan een ***bok vindt, dan doe je dat toch niet?! Althans, ik zou er op dat moment geen tijd en geld in steken, maar er lekker wat anders mee doen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:55

En weet je waar al die onkundige ruiters van komen... Van onkundige instructeurs en instructrices die het zelf ook doen.

Er word gewoon niet goed lesgegeven naar mijn mening en vaak ook nog op de verkeerde dingen gelet. Vaak zie je dat een lesgever al snel van zijn leerling verwacht dat die aan de teugel rijd en dat het paard netjes loopt i.p.v. de ruiter correct rijd. Er zijn nog maar weinig lesgevers die tegen hun leerlingen zeggen dat ze niet aan de teugel mogen rijden omdat zij en het paard daar nog niet aan toe zijn. Ook veel lesgevers weten niet eens hoe je een paard correct aan de teugel rijd.

Heb dit ook in een ander topic gezet:
Vaak loopt het paard niet aan de teugel maar hangt het aan de teugel. Op zo'n moment zou je eigenlijk de teugels los moeten gooien en kijken hoeveel paarden dan struikelen. Het is aan jou als ruiter de verantwoording om je paard op eigen benen te laten lopen i.p.v. op jouw handen. Men wil allemaal zo mooi als anky rijden, maar dan moeten ze niet aan hun paard plukken maar aan zichzelf aangezien ze hun eigen paarden niet corrigeren. Ze laten het domweg toe om in de handen te hangen.

Een instructeur die dat ziet zou eigenlijk meteen moeten zeggen dat dit fout is, helaas zie je dat maar zelden.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:00

verography schreef:
En weet je waar al die onkundige ruiters van komen... Van onkundige instructeurs en instructrices die het zelf ook doen.

Er word gewoon niet goed lesgegeven naar mijn mening en vaak ook nog op de verkeerde dingen gelet. Vaak zie je dat een lesgever al snel van zijn leerling verwacht dat die aan de teugel rijd en dat het paard netjes loopt i.p.v. de ruiter correct rijd. Er zijn nog maar weinig lesgevers die tegen hun leerlingen zeggen dat ze niet aan de teugel mogen rijden omdat zij en het paard daar nog niet aan toe zijn. Ook veel lesgevers weten niet eens hoe je een paard correct aan de teugel rijd.

Heb dit ook in een ander topic gezet:
Vaak loopt het paard niet aan de teugel maar hangt het aan de teugel. Op zo'n moment zou je eigenlijk de teugels los moeten gooien en kijken hoeveel paarden dan struikelen. Het is aan jou als ruiter de verantwoording om je paard op eigen benen te laten lopen i.p.v. op jouw handen. Men wil allemaal zo mooi als anky rijden, maar dan moeten ze niet aan hun paard plukken maar aan zichzelf aangezien ze hun eigen paarden niet corrigeren. Ze laten het domweg toe om in de handen te hangen.

Een instructeur die dat ziet zou eigenlijk meteen moeten zeggen dat dit fout is, helaas zie je dat maar zelden.

Wij hadden ook een poosje zo'n instructrise... mevrouw trapte de paarden en pony's als ze volgens haar "vervelend" waren. Iemand heeft het één keer gezien en is naar het bestuur gegaan en die heeft een stevig gesprek met haar gehad en haar er daarna uitgegooid Haha!

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:13

Zielig vind ik dat ! Als je dat op Z niveau nog moet doen ken je ten eerste je paard niet, ten tweede ken je het gevoel van aan de teugel rijden niet en ten derde kan je volgens mij niet tegoei rijden !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:51

Ik snap helemaal wat er wordt bedoeld! De instructie laat inderdaad te wensen over.
Ik heb met zachte hand leren rijden op een ponycentrum waar NIEMAND met zijn manegepaard/pony aan de teugel liep. Mijn instructrice vond dat je dat niet kon doen met manegepaarden, omdat je dat niet kan verwachten van een paard bij iedereen zo te lopen, inderdaad vanwege de onervaren ruiters.
Ben echt blij dat ik daar ben begonnen, al wil je op een gegeven moment ook wel meer leren, maarja die basis zal ik nooit meer vergeten! (heb er dan ook bijna 9 jaar gereden)
Ik was ook een keer op ruiterkamp en toen was er een meisje dat ook altijd zo zat te plukken, weet je wat de reden was? Haar instructrice knikkerde iedereen de les uit waarvan het paard niet aan de teugel liep!!! Zielig toch? Als je daar als instructrice al zo naar kijkt!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:12

verography ik ben het roerend met je eens!
Op de ponyclub bijv. werd er alleen gelet op de meiden die het zgn. aan de teugel onder de knie hadden. En hoe werd dat geleerd? Je moet hem naar je hand rijden (maw: schop 'm onder zn kont en zagen maar Gaaaap )

Er zijn meer slechte instructeurs en instructrices dan goede! En dat is gewoon zó slecht! Iedereen kan tegenwoordig zn Orun halen, en zeggen dattie instructrice/instructeur is!!

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:20

Inderdaad, Deze discussie had ik ook met een medebokker. Ik vind namelijk dat er veel paarden (hoog en laag niveau) niet over de rug lopen en zij vond dat dat niet waar was want dan zou je geen punten krijgen.
Er lopen heel veel paarden in het Z die absoluut niet over de rug lopen en dat zie je terug bij al die ruiters waarbij bv de wissels dan niet gaan, maar het ligt dan altijd aan het paard want hij kant het niet. over de rug is het belangrijkste wat er is en als je ze daar hebt dan gaan ze 'vanzelf' meer in de verzameling en oprichting lopen.
er zijn maar weinig instructeurs die hier goed op letten.
en dat is ontzettend jammer want die krijgen toch de leerlingen wel want hij/zij rijd Z dus weet het allemaal wel en dan wordt paard/pony in de krul gereden/getrokken

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:20

Vaak komt trekken aan de teugels voort uit frustratie.
Jammer is dat onze grote 'voorbeelden' zoals Edward Gal(om er effe één te noemen) op wedstrijden zelfs nog worden beloond met hoge cijfers voor het betere schop en trekwerk.
De juryleden laten het gewoon gebeuren want aan sommige ruiters kom je niet.
Die mogen alles.
Er stond vorige week een mooi stukje geschreven van de redactie van de paardenkrant over Edward Gal.
Over de manier waarop hij in Den Bosch had gereden met Gribaldi.
Zelfs deze Edwart Gal heeft nog een kleine fanclub en het erge is dat deze mensen niet inzien dat hier een paard werkelijk onrecht wordt aangedaan.
Dat is zelfs nog triester.
Dat mensen het niet eens zien en het zelfs nog goed vinden. Clown
Ik schaam me bijna om een Nederlandse ruiter te zijn.

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:24

i vind zagen echt verschrikkelijk als ik mensen dat zie doen dan vind ik dat gewoon onverandwoordellijk wel op zo'n hoog niveau rijden maar hun paard niet op een goeie manier aan de teugel te laten lopen ... XX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:26

Je ziet idd in hoge klasses paarden die niet voor elkaar zijn
Maar waren die in de L dan wel voor elkaar?
Ook niet..

Met andere woorden, je ziet in alle klasses ruiters die je liever van het paard wilt trekken dan ze door wilt laten rijden

Overigens snap ik de beoordeling van veel jurys ook niet
Hoog in het front getrokken paarden met de rug weg gedrukt en de achterhand er totaal niet bij, die hoge punten kunnen halen.
Idd Lingh en Grib zijn er een goed voorbeeld van.
Ik kan daar ook niet naar kijken en snappen doe ik het nog minder...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:34

mariellede schreef:
Inderdaad, Deze discussie had ik ook met een medebokker. Ik vind namelijk dat er veel paarden (hoog en laag niveau) niet over de rug lopen en zij vond dat dat niet waar was want dan zou je geen punten krijgen.

En dit vind ik altijd een hele moeilijke, hoe weet je zelf of je paard over zijn rug loopt of niet. (ik kan het echt nooit zien Clown ) Maar het klopt wel, de ontspanning is vaak ver te zoeken, en al helemaal op wedstrijden.

Dat soort ruiters moeten leren dat wedstrijd niet belangrijk is, dat het hetzelfde inhoud als een training rijden alleen dat je hoger in de sport kan komen. Rij je een wedstrijd alsof er niets aan de hand is, dan kom je geleidelijk hoger in de sport, maar als je dan eenmaal hoog rijd weet je wel dat jij en je paard er aan toe zijn.

Vaak word er ook niet eens naar het paard gekeken. Het paard MOET er maar aan toe zijn, de ruiter kijkt er tog niet naar. En dat zorgt voor veel frustratie bij ruiter en paard.

@missEvil: dan heb jij idd een hele goede instructrice gehad.